معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰

شبکه تحقیقاتی علمی و پژوهشی مجارستان

شبکه تحقیقاتی مجارستان نهاد مستقلی است که از اوت 2019 با تجمیع 11 مرکز تحقیقاتی، 7 مؤسسه پژوهشی و 16 گروه تحقیقاتی از مجموعه شبکه تحقیقاتی آکادمی علوم و برخی مراکز پژوهشی پراکنده مجارستان توسط پارلمان این کشور تاسیس شده است. در این شبکه موضوعات و رشته‌های متنوعی در حوزه‌های ریاضیات و علوم طبیعی، علوم زیستی، علوم اجتماعی و علوم انسانی مورد پژوهش قرار می‌گیرند. هدف این شبکه مدیریت و راه اندازی یک مجموعه مستقل تحقیقاتی به عنوان ستون اصلی پژوهش های علمی‌کشوری است. این شبکه توسط یک هیات مدیره مستقل رهبری می‌شود که رئیس و اکثر اعضای آن را دانشگاهیان و اعضای آکادمی علوم مجارستان تشکیل می دهند.

این شبکه اهداف و ماموریت های خود را به شرح ذیل تعریف کرده است:

  • پیگیری علم با کیفیت بالا و ادغام نتایج تحقیق و نوآوری در زنجیره ارزش برای اطمینان از بیشترین تأثیر اجتماعی، اقتصادی و فکری ممکن در هسته استراتژی ما قرار دارد.
  • آغاز تحقیقات چالش محور با یک ماموریت اجتماعی و گسترش، احیا و باز کردن سرمایه اجتماعی مجارستان به روی جهان، از جمله دانش تاریخی، فرهنگ و منابع طبیعی .
  • تلاش‌ برای حمایت از تبدیل شدن نتایج تحقیقات به راه‌حل‌هایی که به حل چالش‌های اجتماعی و زیست‌محیطی داخلی و جهانی کمک کند.
  • ترویج همکاری بین اعضای داخلی و بین المللی اکوسیستم تحقیق، توسعه و نوآوری و تقویت رقابت پذیری اقتصاد مجارستان.
  • حمایت از تلاش های مجارستان برای قرار گرفتن در خط مقدم تحقیق و توسعه در اروپا و جهان.
  • به رسمیت شناختن، تقویت و حفاظت از آزادی علمی و ترویج اخلاق تحقیق و یکپارچگی تحقیق؛
  • تلاش برای ارتقاء علمی در تحقیقات پایه و کاربردی در ریاضیات و علوم طبیعی، علوم زیستی، علوم اجتماعی و علوم انسانی؛
  • برای بهره برداری کارآمد از شبکه تحقیقاتی با بودجه عمومی‌با تنوع، فراگیری و با فرصت برابر؛
  • قرار گرفتن در خط مقدم تحقیق و نوآوری که تأثیری را در مناطق کلیدی استراتژیک و پایدار جهانی ایجاد می‌کند.
  • توسعه برنامه‌ها و سیاست‌های پژوهشی نوآورانه و هدفمند؛
  • تقویت و پیشبرد مشارکت های بین المللی و منطقه ای؛
  • تقویت هم افزایی بین آموزش و پژوهش؛

شبکه تحقیقاتی مجارستان در حال حاضر شامل یازده مرکز تحقیقاتی، هفت موسسه تحقیقاتی و 116 تیم تحقیقاتی دیگر است که در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات دولتی فعال هستند و در متنوع‌ترین رشته‌های ریاضی و علوم طبیعی، علوم زیستی، علوم اجتماعی و علوم انسانی تحقیق می‌کنند.

الف- مراکز پژوهشی شبکه تحقیقاتی مجارستان:

  • مرکز تحقیقات بیولوژیکی ( در شهر سگد)

این مرکز یک نهاد تحقیقاتی برجسته علوم زیستی مجارستانی در سطح بین المللی است که در شهر سگد قرار دارد. چهار مؤسسه این مرکز که در سال 1973 تأسیس شدند، مؤسسه‌های بیوفیزیک، بیوشیمی، ژنتیک و زیست‌شناسی گیاهی، حدود 260 محقق را به کار می‌گیرند که آثارشان با انتشارات علمی و پتنت‌های عالی رتبه بین‌المللی مشخص شده است. موضوعات تحقیقاتی آن شامل زمینه‌های متعددی در زیست شناسی مولکولی و سلولی است و از کاربردهای صنعتی باکتری‌ها، از طریق بهبود کنترل شده محصولات تا مشکلات سلامت انسان و حفاظت از محیط زیست را شامل می‌شود. تمرکز این مرکز بر تحقیقات پایه است، اما محققان آن در آموزش و راه اندازی و مدیریت شرکت های بیوتکنولوژی نیز فعال می‌باشند. استانداردها و موفقیت های تحقیقات در این مرکز توسط سازمان زیست شناسی مولکولی اروپا (EMBO) با کسب عنوان مرکز عالی اتحادیه اروپا در سال 2000 شناخته شده است.

Director General: Ferenc Nagy, academician

Cím

6726 Szeged, Temesvári krt. 62.

E-mail

tudomanyos.titkarsag@brc.hun-ren.hu

foigazgatoi.titkarsag@brc.hun-ren.hu

Telefon

+36 62 599 600

Honlap

https://www.brc.hun-ren.hu/en

2- مرکز تحقیقات کشاورزی

مرکز تحقیقات کشاورزی در سال 2012 از طریق ادغام موسسات تحقیقاتی مشهور تأسیس شد. مجموعه تحقیقاتی آن طیف گسترده ای از زمینه‌های علوم کشاورزی، مدیریت محیط زیست و حفاظت از محیط زیست را پوشش می دهد. این مرکز در برنامه جامع علمی خود به دنبال ایجاد یک وحدت ارگانیک بین تحقیقات اکتشافی، هدفمند، روش شناختی و کاربردی و همچنین فعالیت های مرتبط با توسعه و نوآوری است. این شرکت به طور گسترده در همکاری‌های علمی داخلی و بین المللی با طیف گسترده ای از شرکا از جمله موسسات آموزش عالی و موسسات تحقیقاتی شرکت می‌کند. مرکز مزبور همچنین در فعالیت‌های ارتباط علمی و عمومی‌سازی فعالیت می‌کند که در آن مرکز اطلاعات علمی منحصرب فرد "Agroverzum" نقش کلیدی ایفا می‌کند. موزه یادبود بتهوون در محل و مجموعه کنسرت‌های تابستانی بتهوون، که بیش از 60 سال است در مارتونواسار برگزار می‌شود، نشانگر تعهد HUN-REN CAR به حفظ میراث فرهنگی ما است.

نهادهای زیر نظر این مرکز:

  • مؤسسه کشاورزی ( MGI )

وظایف اصلی مؤسسه کشاورزی (MGI) شامل تهیه پایه بیولوژیکی برای یک رژیم غذایی سالم، توسعه روش‌های تولید محصول سازگار با محیط زیست و اقتصادی، توسعه مقاومت پایدار در برابر تنش گیاهی و مطالعه تأثیر تغییرات آب و هوایی بر کشاورزی است. در حالی که گروه‌های تحقیقاتی مؤسسه فعالیت‌های تحقیقاتی بنیادی شناخته شده بین‌المللی را انجام می‌دهند، MGI همچنین با انواع گیاهان، پتنت‌ها و سیستم خبره مشاوره تکمیل مواد مغذی، تأثیر تعیین‌کننده‌ای در بخش تولید محصول دارد.

  • مؤسسه حفاظت از گیاهان

فعالیت‌های موسسه حفاظت از گیاهان (NÖVI) شامل بیولوژی پاتوژن‌ها و آفات، ارتباط درون گونه‌ای بین آفات بندپایان، مکانیسم‌های مقاومت گیاه در برابر بیماری‌ها و عوامل استرس‌زای غیرزیست، تعامل بین پاتوژن‌ها و آفات بندپایان و دشمنان طبیعی آن‌ها و کشاورزی است. -تحقیقات اکوسیستم NÖVI همچنین در تحقیقات در مورد مسائل حفاظت از گیاهان در جنگلداری، حفاظت از طبیعت و محیط زیست مسکونی مشارکت دارد. مشخصات آن در درجه اول با تحقیقات پایه با استفاده از روش‌های مورفولوژیکی، مولکولی و اکولوژیکی مرتبط است، اگرچه به توسعه استراتژی‌های جدید حفاظت از گیاهان برای محصولات کشاورزی و سایر محصولات زراعی نیز کمک می‌کند.

  • مؤسسه علوم خاکی

مؤسسه علوم خاک (TAKI) فعالیت های تحقیقاتی بین رشته ای و چند رشته ای را در مورد تعاملات بین خاک و محیط زیست، در زمینه علوم زیست محیطی و زمین و در زمینه‌های کشاورزی عمومی تر (توسعه روستایی، برنامه ریزی فضایی، مدیریت آب کشاورزی و غیره انجام می دهد).  حوزه‌های تحقیقاتی کلیدی کنونی شامل آب خاک، جریان مواد و انرژی، تغییرات کمی و کیفی در مواد آلی خاک، اکتشاف جوامع میکروبی و کلان خاک، مدل سازی مکانی و زمانی خواص خاک، فرآیندها، عملکردها و خدمات، استفاده از زیست توده خاک است. برای اهداف زیست محیطی و حمایت از اهداف اقتصاد دایره ای از طریق استفاده از زباله‌های زیستی و لجن فاضلاب مناسب برای بهبود خاک یا جایگزینی مواد مغذی جایگزین.

 

Appointed Director General: Jenő Kontschán

Cím

2462 Martonvásár, Brunszvik u. 2.

E-mail

atk@atk.hun-ren.hu

Telefon

+36 22 569 500

Honlap

https://atk.hun-ren.hu/en/

3- مرکز تحقیقات اکولوژیکی

وظیفه اصلی مرکز تحقیقات اکولوژیکی انجام تحقیقات سطح بالا در مورد تنوع زیستی و اکوسیستم ها، از جمله آب شیرین و زیستگاه‌های زمینی و پرورش تحقیقات پایه و کاربردی تکاملی در تمام سطوح مربوطه سازمان است.

این موسسه عمدتاً میزبان تحقیقات زیست‌شناسی اکولوژیکی و تکاملی است و بسیاری از مطالعات به عنوان مثال، به تأثیر کشاورزی و جنگل‌داری بر تنوع زیستی، دانش بوم‌شناختی سنتی، استفاده از آب، پویایی‌های اکولوژیکی و تکاملی بیماری‌های عفونی در حال ظهور، فرآیندهای تکاملی (بیولوژیکی، فرهنگی، فناوری و اقتصادی)، تحلیل مفهومی و پویا و سایر موضوعات میان رشته ای در این مرکز انجام می‌شود.

مرکز تحقیقات اکولوژیک ، به عنوان مؤسسه تحقیقاتی پیشرو مجارستانی که با محیط زیست سروکار دارد، خود را به عنوان «مشاور دولت» در مورد مسائل مختلف مربوط به تنوع زیستی و حیات وحش می داند. این سازمان متعهد به انجام و ارتقای وظایف عمومی‌بر مبنای علمی و حمایت از توسعه اکولوژی و زیست شناسی تکاملی مجارستان است.

نهادهای زیر نظر این مرکز:

  • موسسه تکامل
  • موسسه اکولوژی و گیاه شناسی
  • موسسه اکولوژی آبزیان

Director: Dr. László Zsolt Garamszegi

 Cím

Karolina út 29, Budapest 1113

E-mail

foigazgato@ecolres.hun-ren.hu 

titkarsag@ecolres.hun-ren.hu

Telefon

+36 1 279 3100

Honlap

https://ecolres.hun-ren.hu/en

Facebook

Facebook

Álláspályázatok

Job applications

4- مرکز مطالعات اقتصادی و منطقه ای

مرکز مطالعات اقتصادی و منطقه ای یک موسسه علمی‌پیشرو برای اقتصاد مجارستان قرن بیست و یکم و تحقیقات منطقه ای است. این مرکز کار سه موسسه را هماهنگ می‌کند، جایی که محققان در زمینه‌های اقتصاد، اقتصاد جهانی، فرآیندهای فضایی و علوم اجتماعی تحقیقات نظری و تجربی انجام می دهند.

نهادهای زیر نظر این مرکز:

  • موسسه اقتصاد
  • موسسه مطالعات منطقه ای
  • موسسه اقتصاد جهانی

 

Director General: Dr. Imre Fertő

Cím

1097 Budapest, Tóth Kálmán u. 4.

E-mail

titkarsag@krtk.hun-ren.hu

Telefon

+36 1 224 6700

Honlap

https://krtk.hun-ren.hu/en/homepage/

5- مرکز تحقیقات انرژی

ماموریت مرکز تحقیقات انرژی پیگیری تحقیقات علمی‌بین المللی در زمینه علم مواد به منظور افزایش مداوم تخصص ایمنی هسته ای مجارستان در زمینه‌های زیر است:

  • پشتیبانی فنی و علمی‌برای بهره برداری ایمن از واحدهای نیروگاه هسته ای در مجارستان: تجزیه و تحلیل آسیب قطعی ایمنی و تشعشع، توسعه تشخیص راکتور.
  • تحقیق در مورد برهم کنش بین تابش (تابش نوترون، گاما و الکترون) و ماده، کاوش اثرات بیولوژیکی تابش با دوز پایین؛
  • توسعه و بکارگیری روشهای تجزیه و تحلیل هسته ای؛ رادیوشیمی، حفاظت در برابر تشعشع و حفاظت هسته ای؛
  • توسعه فرآیندهای تولید انرژی هسته ای مبتنی بر همجوشی هسته ای، تحقیق در مورد مسائل فنی و فیزیکی مرتبط؛
  • توسعه سیستم های اندازه گیری آب و هوای فضا برای نظارت بر ترکیب و طیف و تغییرات میدان مغناطیسی در فضا.
  • تحقیق و توسعه روش‌ها و ابزارهای تحقیق نوترونی برای استفاده مجارستانی و بین‌المللی در مرکز نوترون بوداپست (BNC).
  • استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، هیدروژن و زباله‌های پرانرژی، حفاظت از محیط زیست در شیمی تجزیه و شیمی فیزیک؛
  • تحقیقات بین رشته ای در مورد مواد کاربردی پیچیده و ساختارهای نانومتری، اکتشاف و کاربرد اصول فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در سیستم های میکرو و نانو یکپارچه، و توسعه روش های آزمایش.
  • انتشار و استفاده از دانش کسب شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، در برنامه‌های تحقیق و توسعه صنعتی بین المللی و داخلی با توجه ویژه به نیازهای SMEها.

گروه‌های تحقیقاتی وابسته به سه موسسه علمی زیر می‌باشند

نهادهای زیر نظر این مرکز:

  • پژوهشکده انرژی اتمی
  • موسسه امنیت انرژی و ایمنی محیط زیست
  • موسسه فیزیک فنی و علم مواد

Director General: Dr. Ákos Horváth

 

Cím

1121 Budapest, Konkoly-Thege Miklós út 29-33.

E-mail

kommunikacio@ek.hun-ren.hu

info@ek.hun-ren.hu

Telefon

+36 1 392 22 22

Honlap

https://ek.hun-ren.hu/en/home/

6- مرکز علوم اجتماعی

مرکز علوم اجتماعی ، به عنوان بخشی از تنها شبکه تحقیقاتی با بودجه عمومی در مجارستان، تحقیقات اساسی در علوم سیاسی، جامعه شناسی، مطالعات اقلیت ها و مطالعات حقوقی انجام می دهد. هدف آن دستیابی به دستاوردهای علمی مبتنی بر تحقیقات اکتشافی اصلی، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار اطلاعات و داده‌های به روز در مورد پدیده‌ها و تغییرات اجتماعی و در نتیجه کمک به درک بهتر جوامع ما در عین رعایت بالاترین استانداردهای بین المللی است. پژوهش. این مرکز از نظر خروجی‌های تحقیقاتی شناخته شده بین المللی، گل سرسبد علوم اجتماعی مجارستان است و برای همکاری‌های آکادمیک بیشتر در مقیاس ملی و بین المللی باز است. این مرکز میزبان بررسی اجتماعی اروپا در مجارستان است که مهمترین زیرساخت تحقیقاتی اروپا در علوم اجتماعی است. این مرکز پایگاه‌های تحقیقاتی با دسترسی آزاد را برای عموم فراهم می‌کند و مجلات دانشگاهی را منتشر می‌کند.

مجله دسترسی آزاد آن،  Intersections: East European Journal of Sociology and Politics  است..

نهادهای زیر نظر این مرکز:

  • مؤسسه مطالعات حقوقی: نظریه قانون اساسی شامل: قانون اساسی تطبیقی، جامعه شناسی قانون اساسی، جنبه‌های قانون اساسی حقوق کیفری، تحلیل حقوق اقلیت ها از دکترین حقوقی و قانون اساسی و مبانی تاریخی ایدئولوژی‌های قانون اساسی مدرن. جنبه‌های حقوقی اقتصاد بازار؛ تأثیرات ملی حقوق بین الملل و قوانین اتحادیه اروپا مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گیرند.
  • مؤسسه مطالعات اقلیت ها: شامل: ویژگی‌های جامعه و وضعیت اجتماعی اقلیت های ملی و قومی. فرآیندهای ادغام در اروپای مرکزی، مدل های قومی-سیاسی، وضعیت حقوقی اقلیت ها. اقلیت های ملی و قومی در مجارستان و جوامع اقلیت مجارستانی در خارج از کشور؛ هویت ملی و محلی؛ مطالعات یهودی
  • مؤسسه علوم سیاسی: رفتار سیاسی، نهادها و فرآیندهای سیاسی (احزاب، مبارزات انتخاباتی، رفتار انتخاباتی، ارزش های سیاسی و رهبری). حاکمیت و سیاست عمومی (عملکرد دولت، اصلاحات مدیریت عمومی، فرآیندهای سیاست عمومی)؛ دموکراسی و نظریه سیاسی (نظریه‌های دموکراسی تجربی، هنجاری و تحلیلی، قوانین اساسی و نهادهای سیاسی، رابطه بین دولت و جامعه مدنی، پاسخگویی و تفویض قدرت).
  • موسسه جامعه شناسی: مطالعات شهری و روستایی، جامعه شناسی محیطی، سیاست سلامت. تجزیه و تحلیل شبکه، داده‌های بزرگ؛ ادغام اجتماعی؛ نابرابری‌های اجتماعی و سیاست های عمومی؛ خانواده و جنسیت؛ مطالعات در مورد حافظه، فرهنگ و ارزش ها؛ روش های کیفی جامعه شناسی
  • علوم اجتماعی محاسباتی – گروه تحقیقاتی RECENS: شبکه‌های اجتماعی، روابط منفی، رقابت وضعیت، تعادل ساختاری، همکاری، عملکرد مدرسه، فشار همسالان، روش‌های ادغام روما: داده‌های پانل شبکه، مدل‌های مبتنی بر عامل، آزمایش‌های آزمایشگاهی، شبکه‌های تاریخی و روابط قدرت سیاسی.
  • گروه پژوهشی فرصت‌های کودک: پردازش نتایج تحقیقات ملی و بین‌المللی درباره کودکانی که در فقر زندگی می‌کنند، جمع‌آوری و ارائه داده‌ها برای تیم‌های منطقه‌ای و متخصصان فعال و توسعه یک سیستم نظارت آنلاین.

Director General: Dr. Zsolt Boda

Cím

1097 Budapest, Tóth Kálmán u. 4.

E-mail

titkarsag@tk.hun-ren.hu

Telefon

+36 1 224 6700

7- مرکز تحقیقات زبانشناسی مجارستان

ماموریت مرکز تحقیقات زبانشناسی مجارستان پرورش همه زمینه‌های زبانشناسی مجارستانی و انجام تحقیقات زبانشناسی عمومی، تجربی و کاربردی است. فعالیت اصلی تحقیقاتی بر حوزه‌ها و اهداف تحقیقاتی زیر متمرکز است: تحقیقات پایه در تئوری زبان و زبان شناسی تجربی و مجارستانی: نظریه زبان، آوایی، واج شناسی، ریخت شناسی، نحو، معناشناسی، عمل شناسی، روان شناسی، زبان شناسی عصبی، تاریخی- تطبیقی، گونه شناسی زبان، پژوهش پایه تاریخ زبانی و مطالعات اورالیک؛ انجام تحقیقات فرهنگ لغت، گردآوری اولین مجموعه جامع فرهنگ لغت مجارستانی، تحقیقات زبانشناسی پیکره; تحقیقات زبانشناسی اجتماعی، تحقیقات زبان زنده و چندزبانگی؛ فناوری زبان و گفتار، فعالیت های تحقیق و توسعه.

وظایف موسسه زبان شناسی عمومی و مجارستانی: انجام نظریه زبانی و تحقیقات عمومی زبانشناسی. تحقیق در زمینه‌های واج شناسی، صرف شناسی، نحو، معناشناسی و عمل شناسی؛ تحقیق در زمینه آواشناسی عمومی و مجارستانی؛ توسعه پایگاه‌های گفتاری؛ شرحی از سیستم های زبانی زبان مجاری امروزی و سایر زبان‌ها؛ تحقیقات پایه در روان‌زبان‌شناسی، عصب‌زبان‌شناسی و علوم شناختی؛ پیشرفت های روش شناختی حمایت از فراگیری زبان، توسعه و توانبخشی زبان مادری؛ برای برون سپاری زبان شناسی نظری همراه با دانشکده هنر در دانشگاه Eötvös Loránd، که وظیفه آن اداره دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در زبان شناسی نظری در دانشگاه Eötvös Loránd است.

وظایف موسسه فرهنگ شناسی: تهیه فرهنگ جامع مجارستانی (A magyar nyelv nagyszótára); نگهداری از پایگاه داده فرهنگ لغت ریشه شناسی مجارستانی جدید (Új magyar etimológiai szótár)؛ تحقیق در زمینه فرهنگ شناسی; انجام تحقیقات واژگانی در مورد واژگان رایج و تاریخی مجارستان.

وظایف موسسه فناوری‌های زبان و زبان شناسی کاربردی: انجام تحقیق و توسعه فناوری زبان، ایجاد و حفظ منابع زبان و زیرساخت های فناوری زبان. طراحی و گردآوری پایگاه‌های اطلاعاتی متن الکترونیکی برای پژوهش‌های زبان‌شناختی پیکره. مشکلات زبان و زبان امروزی و تحقیق در مورد مسائل استفاده از نام، مشاوره زبان، انتشار زبان و ارتباطات علمی؛ تحقیقات نظری و عملی در مورد استفاده از زبان، اجتماعی-پراگماتیک؛ تحقیق نظری و عملی مجارستانی و سایر زبانهای اقلیت.

وظایف موسسه زبان شناسی تاریخی و اورالیک: بررسی کلی مسائل تاریخی زبانی و همچنین تحقیق در مورد مدل های نظری تاریخ زبانی و تغییرات زبانی. تحقیقات پایه در مقایسه تاریخی، گونه شناسی زبان و تاریخ زبان و تحقیقات اورالیستی؛ مستندسازی زبان‌های اورالیک در خطر انقراض، تحقیق در مورد تاریخ زبان مجارستانی و سایر زبان‌ها. بررسی مسائل تاریخ زبان مجارستانی؛ پردازش و انتشار آثار زبان؛ ساخت پایگاه‌های داده

Director General: Gábor Prószéky

Cím

1068 Budapest, Benczúr u. 33.

E-mail

linginst@nytud.hun-ren.hu

Telefon

+361 342 9372, +361 322 1685

Honlap

http://nytud.hun-ren.hu/en

8- مرکز تحقیقات نجوم و علوم زمین

مرکز تحقیقات نجوم و علوم زمین HUN-REN برگه‌های اولیه چشم انداز انتشارات وظیفه اصلی مرکز تحقیقاتی HUN-REN برای نجوم و علوم زمین شامل تحقیق در مورد نجوم و علوم زمین (جغرافی، زمین شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک)، انجام تحقیقات پایه (اکتشافی)، تهیه و انتشار نتایج تحقیقات برای کاربرد، انجام بررسی‌های نظری، انجام اندازه‌گیری‌های رصدخانه، آزمایشگاهی و میدانی لازم برای تحقیقات اکتشافی، ایجاد دستگاه‌ها و روش‌های علمی، تجزیه و تحلیل علمی و انتشار داده‌ها، نگهداری رصدخانه‌ها و در صورت لزوم ایجاد رصدخانه‌های جدید. مرکز علمی تعاملی پیچیده رصدخانه Svábhegy در سال 2019 در سایت Normafa مرکز به روی عموم باز شد. این تلسکوپ دارای بزرگترین تلسکوپ تاریخی کاملا بازسازی شده در مجارستان است و مناظری از آسمان در طول روز ارائه می دهد.

Director General: Dr. László Kiss

Cím

1121 Budapest, Konkoly Thege Miklós út 15-17.

E-mail

titkarsag@csfk.hun-ren.hu

9- مرکز تحقیقات علوم طبیعی

مرکز تحقیقاتی برای علوم طبیعی تحقیقات چند رشته ای را در زمینه علوم طبیعی با تمرکز ویژه بر شیمی آلی، شیمی مواد و محیط زیست، تحقیقات پروتئین، آنزیم شناسی، تحقیقات سرطان، تحقیقات دارویی، و علوم اعصاب شناختی و روانشناسی انجام می دهد.

تحقیق در مورد توسعه راه حل هایی با هدف کاهش آسیب های زیست محیطی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به تشدید مقررات داخلی و اروپایی، نقش مهمی را در ایجاد فرآیندهای اقتصادی پایدار ایفا می‌کند.

نهادهای زیر نظر این مرکز:

  • موسسه شیمی مواد و محیط زیست
  • موسسه علوم زیستی مولکولی
  • موسسه علوم اعصاب شناختی و روانشناسی
  • موسسه شیمی آلی
  • مرکز تصویربرداری مغز
  • مرکز علوم سازه

Director General: Dr. László Buday

Cím

1117 Budapest, Magyar tudósok körútja 2.

E-mail

ttk@ttk.hun-ren.hu

Telefon

+36 1 382 6200

10- مرکز تحقیقات علوم انسانی

مرکز تحقیقاتی برای علوم انسانی تحقیقات پایه جاسازی شده بین المللی را انجام می دهد که مطابق با استانداردهای بین المللی در زمینه‌های زیر است: باستان شناسی، فلسفه، زبان شناسی کلاسیک، مطالعات ادبی، تاریخ هنر، مردم نگاری، باستان شناسی، تاریخ و موسیقی شناسی. وظیفه اصلی مرکز کاوش و حفظ میراث فرهنگی مجارستان و در نتیجه تقویت هویت مجارستانی است.

در نتیجه، گروه‌های پژوهشی هم در سطح مرکزی و هم در سطح مؤسسه به منظور تحقیق در مورد موضوعات اساسی برای کاوش هویت ملی ایجاد و نگهداری می‌شوند. ماموریت این مرکز معرفی تجربه منحصر به فرد تاریخی مجارستان در گفتمان بین المللی، تجدید ارتباطات با اعضای دنیای علمی در داخل و خارج از مجارستان و همچنین قابل مشاهده کردن نتایج تحقیقات در علوم انسانی برای عموم مردم مجارستان است.

نهادهای زیر نظر این مرکز:

  • موسسه باستان شناسی
  • مؤسسه فلسفه
  • مؤسسه مطالعات ادبی
  • موسسه تاریخ هنر
  • موسسه قوم شناسی
  • موسسه باستان شناسی

11- مرکز تحقیقات فیزیک ویگنر

مرکز تحقیقات فیزیک ویگنر یکی از پر کارمند ترین مراکز تحقیقاتی شبکه تحقیقاتی است. ماموریت آن انجام تحقیقات اکتشافی در زمینه‌های مختلف فیزیک در آزمایشگاه‌های مجارستان، در سایت های تحقیقاتی واقع در مجارستان و خارج از کشور، و هماهنگی تلاش های مجارستان در پروژه‌های بین المللی است. هدف مهم دیگر ارائه توضیحات نظری برای نتایج تجربی و کشف پدیده‌های جدید است.

رشته‌های پژوهشی اولویت دار به شرح زیر است: فیزیک ذرات، فیزیک هسته ای، نظریه نسبیت عام، گرانش، فیزیک فضایی، فیزیک حالت جامد، فیزیک آماری، فیزیک اتمی و مولکولی، اپتیک کلاسیک و کوانتومی، فیزیک لیزر، همجوشی القایی با لیزر، فناوری کوانتومی، فناوری اطلاعات کوانتومی، و تعدادی از زمینه‌ها در علوم محاسباتی، از جمله علوم اعصاب محاسباتی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین.

تاریخچه این مرکز به چندین دهه قبل برمی‌گردد. سلف آن موسسه تحقیقات مرکزی فیزیک (KFKI) بود که در سال 1950 تأسیس شد.

نهادهای زیر نظر این مرکز:

  • موسسه ذرات و فیزیک هسته ای
  • پژوهشکده فیزیک حالت جامد و اپتیک

Director General: Dr. Péter József Lévai

Cím

1121 Budapest, Konkoly Thege Miklós út 29-33.

E-mail

titkarsag@wigner.hun-ren.hu

Telefon

+36 1 392 2222

ب- مؤسسات پژوهشی هفت گانه شبکه تحقیقاتی مجارستان (HUN-REN )

  • موسسه ریاضیات آلفرد رنی
  • موسسه تحقیقات لیمنولوژی بالاتون
  • موسسه علوم کامپیوتر و کنترل
  • موسسه تحقیقات هسته ای
  • موسسه فیزیک زمین و علوم فضایی
  • موسسه پزشکی تجربی
  • موسسه تحقیقات پزشکی دامپزشکی

ج- گروه‌های تحقیقاتی تحت حمایت شبکه تحقیقاتی مجارستان

علاوه بر مراکز تحقیقاتی و مؤسسات تحقیقاتی، این شبکه در حال حاضر شامل 116 گروه تحقیقاتی مستقل است که در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات دولتی فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها می‌توانند بر اساس کاربرد موفقیت‌آمیز خود، از تحقیقات خود پشتیبانی دریافت کنند. وظایف اداری مربوط به عملیات آنها توسط دفتر این مرکز برای گروه‌های تحقیقاتی پشتیبانی شده انجام می‌شود.

گروه‌های تحقیقاتی متعلق به شبکه تحقیقاتی مجارستان، پژوهشهای خود را در زمینه‌های مختلف ریاضیات و علوم طبیعی، علوم زیستی و علوم اجتماعی و علوم انسانی انجام می دهند. آنها پیوندی ارگانیک بین این شبکه و دانشگاه‌های تحقیقاتی بزرگ مجارستان فراهم می‌کنند. تحقیقات انجام شده در این گروه‌ها کمک قابل توجهی به خروجی علمی مجارستان می‌کند. با توجه به کاربردهای عملی فراوانی که دارد، می‌توان از آن به نفع جامعه نیز استفاده کرد. تحقیقات انجام شده توسط چندین گروه علوم زیستی، به عنوان مثال، به حفاظت از تنوع زیستی، توسعه برنامه‌های بازسازی در سطح منطقه و بهبود سلامت عمومی‌کمک می‌کند. علاوه بر فعالیت‌های تحقیقاتی بنیادی موفق، تحقیقات انجام شده در اینجا در زمینه علوم طبیعی همچنین به حل بسیاری از مسائل عملی، از جمله پایداری جانبی وسایل نقلیه خودران، مسائل مدیریت آب در دریاچه بالاتون، و توسعه مواد کامپوزیتی جدید کمک می‌کند.  چندین گروه در حال انجام تحقیقات اساسی در زمینه تاریخ و زبان مجارستان هستند. شایان ذکر است که کارهای مرتبط با فناوری زبان و انتشار آرشیوهایی از دوران Anjou و Sigismund که می‌تواند به عنوان یک کار علمی ارزشمند در نظر گرفته شود، برجسته شود. علاوه بر این، مطالعات متعددی در مورد بسیاری از موضوعات رایج و مهم علوم اجتماعی، مانند تفاوت های اجتماعی و نسلی در رفتارهای مضر برای سلامت عمومی انجام می‌شود.

 

Phone: +36 1 411 6146

E-mail: pallagi.petra@tki.mta.hu

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما