معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ دوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نرخ منفی پس انداز در یونان

به نقل از سازمان آمار یونان نرخ پس انداز خانوارهای یونانی در سه ماهه اول سال جاری منفی بوده و به 8.1- رسیده است. به عبارت دیگر خانوارهای یونانی بیش از درآمد خود هزینه کرده و برای تامین نیازهای خود از پس انداز سالهای گذشته یا دریافت وام استفاده کردند. نرخ پس انداز خانوارها در یونان در سال های بعد از کووید-19 که در کل جهان میزان مصرف کاهش یافته بود، منفی است. نرخ پس انداز در سال گذشته به 2.7- رسید و در سال جاری به 1.5- درصد خواهد رسید. شایان ذکر است نرخ میانگین پس انداز در کشورهای حوزه یورو 14.4 درصد و در اتحادیه اروپا 15.5 درصد است.       (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/563144629/xodeyoyme-perissotera-apo-osa-kerdizoyme/

عمر کاری یونانیان به 34.2 سال می رسد

به نقل از گزارش سازمان آمار اتحادیه اروپا یورواستات، میانگین عمر کاری در اروپا به 36.9 سال می رسد، که البته این میزان در کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا متفاوت است. عمر کاری یونانی‌ها بر اساس داده‌های سال 2023 ، 34.2 سال است، در حالی که عمر کاری یک هلندی به 43.7 سال، یک سوئدی به 43.1 و یک دانمارکی به 41.3 سال می رسد. از سوی دیگر طول عمر کاری در رومانی 32.2 سال، ایتالیا 32.9 سال و کرواسی 34 سال است. در یونان ورود دیرهنگام جوانان به بازار کار یکی از دلایل اصلی کوتاه بودن عمر کاری است. در یونان 50 درصد جوانان 20 تا 29 سال کار نمی‌کنند در حالیکه بخش قابل توجهی از آنها علاقه ای به اشتغال ندارند. علیرغم کاهش نرخ بیکاری در سالهای اخیر در یونان، این کشور همچنان در رتبه‌های اول بیکاری جوانان قرار دارد. اشتغال جوانان در سال 2023 به 52.6 درصد رسید که بدترین رکورد در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از ایتالیا (49.4 درصد) است. عمر کاری زنان به 30.6 سال (در برابر 37.5 سال مردان) می رسد. در یونان 52.4 درصد زنان شاغل است که بدترین رکورد در میان کشورهای عضو اتحادیه پس از ایتالیا (52.3 درصد) قرار دارد.          (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/563144620/sta-34-2-eti-o-ergasiakos-vios-ton-ellinon/

شرکت بیش از 120 شرکت آلمانی در نمایشگاه تسالونیکی

آقای کیدل سفیر آلمان در آتن طی مصاحبه ای با نافت امپوریکی با اشاره به هشتاد و هشتمین نمایشگاه بین المللی تسالونیکی که کشورش به عنوان مهمان ویژه در آن شرکت خواهد کرد اظهار داشت که بیش از 120 شرکت آلمانی که در میان آنها برند های بزرگ و معروف نیز قرار دارند در نمایشگاه شرکت خواهند کرد. نامبرده تاکید کرد مشارکت آلمان به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه تسالونیکی فرصتی است برای آغاز فصلی جدید در روابط اقتصادی دو کشور، راه اندازی مشارکت و سرمایه گذاری‌های نو آورانه و برجسته شدن حضور شرکت های آلمانی در یونان. آقای کیدل خبر داد که معاون صدر اعظم و وزیر مواد غذایی و کشاورزی آلمان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی تسالونیکی شرکت خواهند کرد.           (نافت امپوریکی)

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1727061/germanos-presvis-sti-n-ta-megalytera-onomata-ton-germanikon-epicheiriseon-stin-88i-deth/

ساخت نیروگاه بادی 140 مگاواتی شرکت برق در رومانی

شرکت برق یونان (شرکت DEI Renewables که شرکت تابع شرکت برق است) ساخت نیروگاه بادی جدید با ظرفیت 140 مگاوات در منطقه دلنی استان واسلوئی واقع در شرق رومانی را آغاز کرد. این نیروگاه دارای 23 توربین بادی کلاس GE Vernova با قدرت 6.1 مگاوات است. نیروگاه جدید که قرار است در پایان سال 2025 به بهره برداری برسد، نیاز 62 هزار خانوار را تامین خواهد کرد. با آغاز بهره برداری این نیروگاه جدید، سالانه از انتشار حدود 215000 تن دیوکسید کربن جلوگیری خواهد شد. ظرفیت تاسیسات تحت مدیریت شرکت DEI Renewables در رومانی به 700 مگاوات می رسد که با تکمیل پروژه مذکور به 840 مگاوات خواهد رسید. به نقل از منابع شرکت برق، با اجرایی شدن سرمایه گذاری‌های این شرکت در رومانی، ظرفیت تاسیسات شرکت در این کشور تا پایان سال 2026 به 2 گیگا وات خواهد رسید.          (اسکای)

https://www.skai.gr/news/environment/dei-enarksi-kataskeyis-neou-aiolikou-parkou-140-mw-stin-anatoliki-roumania

تاکید نخست وزیر بر تمرکز دولت بر مسئله گرانی

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان طی دیداری با رئیس جمهور این کشور در روز دوشنبه 29 ژوئیه، بر تمرکز دولت جهت مقابله با مسئله گرانی و تعدیل قیمت ها تاکید نمود. وی از نشانه‌های امیدبخش و کاهش نسبی قیمت های کالاهای سوپر مارکتی سخن گفت و مدعی شد مجموعه اقداماتی که دولت به اجرا گذاشته نتیجه بخش بوده و تلاش های دولت ادامه خواهد یافت. نخست وزیر تاکید کرد دولت از نزدیک تحولات بازار انرژی در پی افزایش ناگهانی قیمت برق در بازارهای کشورهای بالکان و شرق اروپا را رصد می‌کند. وی افزود "تولید کنندگان انرژی برق سود کلانی کسب کردند. دولت بر این سود مالیات وضع می‌کند و این پیام را ارسال می‌کنند که تاوان وجود هرگونه نقص در بازار انرژی را نباید مصرف کنندگان پرداخت کنند". آقای میچوتاکیس تاکید نمود هر موقع هرگونه نقص در بازار انرژی ایجاد شود، دولت مداخله خواهد کرد.      (neakriti.gr)

https://www.neakriti.gr/koinonia/2067597_synelifthisan-dyo-atoma-poy-katazitoyntan-diethnos-gia-diakinisi-narkotikon-kai

بازار مسکن نشانه‌هایی از رکود را نشان می دهد 

روند بازار مسکن در سراسر کشور در سه ماهه دوم سال نشانه‌هایی از رکود را نشان داد.بر اساس داده‌های ثبت ارزش نقل و انتقالات دبیرخانه کل سامانه‌های اطلاعاتی وزارت دارایی، تعداد معاملات در بازار مسکونی (مسکن و آپارتمان) نسبت به سال گذشته 21.2 درصد کاهش داشته است. کاهش 14.1 درصدی نیز بر اساس ارزش معاملات ذکر شده است.به گفته مدیران صنعت، این توسعه عمدتاً به دلیل تکمیل برنامه «خانه من» است، در حالی که دیگران استدلال می‌کنند که قیمت‌ها برای اکثر خریداران یونانی خیلی بالاست.

https://www.ekathimerini.com/economy/real-estate/1245002/housing-market-shows-signs-of-slowdown/

تعداد مشاغل خالی در سراسر کشور از 260000 فراتر رفته است

  با برآورد اتحادیه اتاق‌های بازرگانی یونان (KEEE) در حال حاضر حداقل 260000 شغل در سراسر کشور وجود دارد، مشکل افزایش روزافزون فرصت‌های شغلی در حال تبدیل شدن به مانعی بر سر راه رشد اقتصاد داخلی است.این مشکل عمدتاً در شرکت های بزرگ با بیش از 25 پرسنل در مناطق جزیره ای کشور و تسالی و همچنین در بخش های ساخت و ساز، ساخت، مسکن و خدمات غذایی مشاهده می‌شود، در حالی که درصد بالایی در بین شرکت های دارای یک کاراکتر صادراتی هرچه شرکت بزرگتر باشد، مشکل بیشتر می‌شود، زیرا همانطور که از تحقیقات KEEE مشاهده می‌شود، در شرکت هایی با پرسنل 51 نفر یا بیشتر، به طور متوسط 9 پست خالی وجود دارد.دو دلیل اصلی برای رشد این مشکل وجود دارد: امتناع بیکاران از پذیرش تخصص های خاص، بدیهی است در ترکیب با شرایط کاری و حقوق و مزایای ارائه شده، و همچنین عدم تطابق مهارت ها بین نیروی کار و صلاحیت ها. مورد تقاضای مشاغل نظرسنجی سراسری که توسط موسسه تحقیقاتی KEEE با همکاری Palmos Analysis از فوریه تا مه 2024 بر روی نمونه ای نماینده از 5076 کسب و کار انجام شده است، نشان می دهد که 37٪ از مشاغل دارای مشاغل خالی هستند، درصدی که در حال افزایش است و به 60٪ می رسد. وقتی صحبت از شرکت هایی با بیش از 25 کارمند می‌شود.بزرگترین مشکلات مربوط به پست های خالی مربوط به شرکت های فعال در ساخت و ساز (55%) است. پس از آن بخش تولید (50٪) قرار دارد، در حالی که خدمات غذا و اقامت بسیار بالا است (48٪). در مقابل، به نظر می رسد که مشاغل در امور مالی و بیمه (16٪) با کمترین مشکلات روبرو هستند، به طوری که بخش های آموزش (23٪) و بهداشت و مراقبت های اجتماعی (32٪) در حد وسط قرار دارند. البته اینکه تقریباً نیمی از شرکت‌های دارای فعالیت صادراتی (48 درصد) اعلام کرده‌اند که شغل خالی هم دارند، نگرانی جدی است.از هر هفت (28٪) کسب و کار، دو نفر به دنبال پرسنل برای پر کردن مشاغل خالی در مشاغل خدمات و فروش هستند. کارگران غیر ماهر، کارگران یدی و متخصصان کوچک، با درصد بالایی 27 درصد، پس از آنها، صنعتگران ماهر و کسانی که حرفه‌های مرتبط را انجام می دهند، 23 درصد هستند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1245121/job-vacancies-exceed-260000-nationwide/

ظهور خانه‌های لوکس آتن

بر اساس نظرسنجی Savills، یک شرکت مشاور املاک بریتانیا، قیمت خانه‌های لوکس در آتن چهارمین افزایش بزرگ را در میان 30 شهر در سراسر جهان در نیمه اول سال جاری میلادی تجربه کرد.نرخ افزایش 3.5 درصد بود و تنها پس از لیسبون، آمستردام و مادرید بود. به طور متوسط، قیمت خانه‌های لوکس در تمام 30 شهر مورد بررسی از 0.8٪ تجاوز نمی‌کند، نشانه ای از حرکت قوی توسعه یافته هم در بازار آتن و هم در سایر شهرهای اروپای جنوبی.علاوه بر قیمت فروش، افزایش قابل توجهی در نرخ اجاره در نیمه اول سال نیز به ثبت رسیده است. در صدر شهرهایی که بیشترین افزایش را داشتند، دوباره لیسبون با 7.5 درصد افزایش، دبی و بانکوک در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در آتن، قیمت اجاره خانه‌های لوکس 4.6 درصد افزایش یافت. در 30 شهر در شاخص قیمت ساویلز، نرخ اجاره به طور متوسط 2.2 درصد افزایش یافت.بر اساس تحلیل ساویلز، دلیل اصلی افزایش قیمت‌های فروش و اجاره، هجوم قابل توجه سرمایه‌گذاران و خریداران خارجی است. با این حال، به ویژه در مورد آتن و یونان به طور کلی، امسال افزایش قابل توجهی در تقاضا از سوی یونانی‌ها وجود داشته است.در نظرسنجی اخیر یونان Sotheby's International Realty، تقاضا از بازار داخلی برای خانه‌های لوکس در نیمه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 67 درصد افزایش داشته است. در واقع، خریداران علاقه‌مند یونانی دومین گروه بزرگ سرمایه‌گذاران بودند، پس از بازار ایالات متحده، جایی که تقاضا نسبت به سال گذشته تغییر قابل‌توجهی نداشت. در جایگاه سوم از نظر تقاضا، خریداران از انگلستان با افزایش 24 درصدی قرار گرفتند. در جایگاه چهارم بازار فرانسه قرار داشت که در همان سطح تقاضای نیمه اول سال 2023 باقی ماند.در مقابل، تقاضا از بازار آلمان با کاهش قابل توجه 23 درصدی به دلیل بحران بزرگی که دو سال است گریبانگیر بازار املاک و مستغلات در این کشور شده است و شاخص های تمایل مصرف کننده به طور تاریخی پایین است. به طور کلی، تقاضای امسال 11 درصد بیشتر از سال گذشته بود.

https://www.ekathimerini.com/economy/real-estate/1245086/rise-of-athens-luxury-homes/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما