معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۶:۵۳

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته اول مرداد ماه 1403 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور؛ به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برآورد برزیل از کسری مالی 32.6 میلیارد رئال در سال 2024 و تأیید محدودیت 15 میلیارد رئالی در وزارتخانه‌ها

وزارتخانه‌های برنامه‌ریزی و مالیه پیش‌بینی کردند که دولت مرکزی برزیل در سال 2024 با کسری اولیه 32.6 میلیارد رئال، معادل 0.3 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP)، روبرو خواهد شد و تأیید کردند که نیاز به محدودیت 15 میلیارد رئال در بودجه وزارتخانه‌ها وجود دارد. این تخمین نسبت به پیش‌بینی رسمی قبلی دولت در ماه مه، که کسری 14.5 میلیارد رئال را بدون نیاز به محدودیت هزینه‌ها نشان می‌داد، بدتر است.

تراز تجاری: مازاد تجارت خارجی برزیل در هفته سوم ژوئیه 1.554 میلیارد دلار است

تراز تجاری برزیل در هفته سوم ژوئیه با مازاد تجاری 1.554 میلیارد دلار ثبت شد. طبق داده‌های دبیرخانه تجارت خارجی وزارت توسعه، صنعت، تجارت و خدمات (MDIC)، این رقم با صادرات 6.853 میلیارد دلار و واردات 5.298 میلیارد دلار حاصل شده است. برای ماه جاری، مازاد تجمعی 5.326 میلیارد دلار و برای سال جاری 47.636 میلیارد دلار است.

کسری در بهداشت برزیل نیازمند سرمایه‌گذاری 554 میلیارد رئال است

وزیر شهرها، جادر فیلیو، به تازگی اعلام کرد که وزارتخانه تخمین می‌زند که سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز برای حل کسری بهداشت در برزیل حدود 100 میلیارد دلار (تقریباً 554 میلیارد رئال) است. طبق محاسبه وزارتخانه، 54 میلیارد دلار (299 میلیارد رئال) برای اقدامات در تأمین آب و 46 میلیارد دلار (255 میلیارد رئال) برای بهداشت نیاز است. سخنرانی جادر فیلیو در افتتاحیه جلسه وزارتی توسعه G20 در ریو دو ژانیرو انجام شد.

بازگشت بیماری نیوکاسل ممکن است به باران‌ها در ریو گرانجی دو سول مربوط باشد

دامپزشکان معتقدند که پیامدهای فاجعه اقلیمی، مانند سقوط درختان و سیلاب مناطق وسیع، ممکن است باعث تسهیل انتقال بیماری شده باشد. باران‌ها در ریو گراند دو سول ممکن است به ظهور یک شیوع بیماری نیوکاسل در برزیل پس از تقریباً دو دهه بدون گزارش، کمک کرده باشد.

دولت برزیل بر کاهش قیمت مواد غذایی برای بهبود محبوبیت تمرکز دارد

گسترش کشت برنج در شمال، شمال شرق و مرکز غرب برزیل به عنوان کلید بهبود محبوبیت دولت دیده می‌شود. در میان لغو مزایده واردات برنج و افزایش تورم مواد غذایی که بر محبوبیت رئیس‌جمهور لولا تأثیر گذاشته است، گروه کاری دولت که قیمت‌ها در قفسه‌های سوپرمارکت را رصد می‌کند، توجه خود را به گسترش کشت این غله معطوف کرده است.

برزیل کمربند اقتصادی خود را محکم می‌کند: افزایش درآمد و پیش‌بینی‌های کسری بودجه برای سال 2024

برزیل در ماه ژوئن با افزایش 11.02 درصدی درآمد فدرال مواجه شد و در نیمه اول سال رشد 9 درصدی را تجربه کرد. با این حال، رابینسون باریرینهاس، دبیر درآمد فدرال، به کسری جزئی به دلیل مسائل مربوط به معافیت مالیات بر دستمزد اشاره کرد. تیم رئیس‌جمهور برزیل در مواجهه با اهداف سخت مالی، استراتژی مالی جدیدی را اعمال کرد. وزیر دارایی، فرناندو حداد، برای رعایت محدودیت‌های مالی، بودجه ای به میزان 15 میلیارد رئال (2.68 میلیارد دلار) را مسدود کرد. با انتشار گزارش جدید، پیش‌بینی کسری اولیه بودجه برای سال 2024 از 14.5 میلیارد رئال (2.59 میلیارد دلار) به 32.6 میلیارد رئال (5.82 میلیارد دلار) افزایش یافت.

افزایش عرضه سهام شرکت آب و فاضلاب ایالت سان‌پائولو؛ 53 درصد از خریداران خارجی هستند

عرضه سهام ثانویه شرکت آب و فاضلاب ایالت سان‌پائولو Sabesp با تقاضای بی‌سابقه 187 میلیارد رئال مواجه شده است. این تراکنش چندین رکورد دیگر نیز به ثبت رسانده است، از جمله بزرگترین سفارش فردی که تاکنون در بازار برزیل ثبت شده است. انتظار می‌رود این عرضه حدود 14.8 میلیارد ریال جمع‌آوری کند.

بندس و اپکس ایجاد رصدخانه استارتاپ‌ها را اعلام کردند

 بانک ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی (BNDES) و آژانس ترویج تجارت و سرمایه‌گذاری برزیل (Apex) در حال ایجاد یک رصدخانه استارتاپ هستند که هدف آن افزایش رشد استارتاپ‌ها و ایجاد یک صندوق ویژه برای شرکت‌هایی با پتانسیل تبدیل شدن به "یونیکورن" است.

برزیل نیازمند معادل 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی برای رسیدن به هدف کسری اولیه

 بر اساس گزارش مؤسسه مستقل مالی (IFI)، دولت فدرال باید تلاشی معادل 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی (تقریباً 150 میلیارد ریال) برای رسیدن به هدف کسری اولیه تعیین شده برای امسال انجام دهد.

علیرغم تحریم‌ها، برزیل رکورد صادرات به خاورمیانه را شکست.

در نیمه اول سال 2024، برزیل به رکورد بالایی در صادرات به خاورمیانه دست یافت، علیرغم ناپایداری در منطقه و تحریم‌های اعمال شده توسط برخی از بزرگترین قدرت‌ها علیه ایران و هم‌پیمانانش. این داده‌ها بخشی از تحقیقات انجام شده توسط ApexBrasil است. مجموع ارزش صادرات شرکت‌های برزیلی در شش ماه اول سال به 8.8 میلیارد دلار رسید که 25.8 درصد بیشتر از سال 2023 بود. مقصدهای اصلی این صادرات، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و ایران بودند، که با تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا مواجه است. رابطه تجاری و حتی سیاسی بین کشورهای بریکس مانند ایران، بحث‌های زیادی در دولت آمریکا ایجاد کرده است. در ژوئن و اوایل ژوئیه، دولت آمریکا تحریم‌ها را گسترش داد و شرکت‌های اماراتی که در تجارت نفت با ایران همکاری می‌کردند را مشمول تحریم‌ها کرد. علیرغم تنش‌ها، برزیل موفق به افزایش صادرات خود به منطقه شده است. فروش شکر و ملاس به منطقه در مقایسه با نیمه اول سال گذشته 91.2 درصد افزایش یافته و این محصولات 20 درصد از صادرات برزیل را تشکیل می‌دهند. دیگر محصولات مهم شامل قهوه خام، گوشت گاو و پرنده، و ضایعات جامد روغن سویا (کنجاله سویا) بودند. امارات متحده عربی با افزایش 73.9 درصدی در واردات، بزرگترین مقصد صادرات برزیل در نیمه اول سال بود. صادرات شکر و ملاس 319 درصد و گوشت گاو تازه 249 درصد افزایش یافت. بر اساس یک مطالعه دیگر از ApexBrasil، محصولات برزیلی در بازار امارات متحده عربی در سه بخش اصلی صادراتی یعنی گوشت پرنده، شکر و ملاس، و گوشت گاو دارای سهم قابل توجهی بودند. با توجه به گزارش ماهانه Apex، برزیل در شش ماه اول سال 167 میلیارد دلار صادرات داشت که رکوردی جدید بود و 1.4 درصد بیشتر از حجم صادرات سال 2023 بود. علیرغم کاهش 3.9 درصدی قیمت صادرات در این دوره، حجم فروش 6 درصد افزایش یافت. افزایش صادرات به خاورمیانه بیشتر از سایر مناطق بود، در حالی که رشد صادرات به آفریقا 21 درصد، به آمریکا 12 درصد و به چین، بزرگترین مقصد صادراتی برزیل، 3.9 درصد بود.

قیمت بنزین در برزیل به بیش از 6 رئال رسید

متوسط قیمت هر لیتر بنزین در پمپهای بنزین برزیل به 6.13 رئال رسید، که بالاترین قیمت در دوره ریاست جمهوری لولا است. افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت محصولات پالایشگاهی پتروبراس است که در 8 جولای اعلام شد.

افزایش درآمد صنعت معدن برزیل به 23 میلیارد دلار در نیمه اول 2024

صنعت معدنی برزیل در نیمه اول سال 2024 به درآمد قابل توجه 129.5 میلیارد رئال (23 میلیارد دلار) دست یافت که نسبت به سال قبل 8 درصد افزایش داشته است. رشد ارزش دلار آمریکا به عنوان یکی از عوامل اصلی این افزایش درآمد معرفی شده است.

صندوق سازمان ملل متحد 1.15 میلیارد دلار برای برزیل تخصیص می‌دهد

صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی سازمان ملل (IFAD) چرخه جدیدی از سرمایه‌گذاری‌های جهانی به مبلغ 10 میلیارد دلار از سال 2024 تا 2029 را آغاز کرده است. این بودجه‌ها برای پروژه‌های مبارزه با فقر و گرسنگی روستایی تخصیص یافته و انتظار می‌رود که به 810000 خانواده کمک کند.

بندر آکو در ریو اولین انبارها را برای حمل و نقل سویا و ذرت از میناس جرایس افتتاح می‌کند

پرومو لوژیستیکا، مالک بندر آکو در شمال ریو دو ژانیرو، اولین گام‌های عملی را برای گسترش ساختار به منظور حمل و نقل غلات از میناس جرایس و مرکز-غرب برداشته است. دو انبار جدید در ترمینال چندکاره بندر (T-Mult) با سرمایه‌گذاری 104 میلیون رئال ساخته شده است.

واله قصد دارد تا یک سال دیگر پروژه‌های جدیدی برای تولید محصولات فولادی کم‌کربن در برزیل، آمریکا و خاورمیانه راه‌اندازی کند

شرکت معدنی واله در حال بررسی پروژه‌هایی به نام "مگا هاب" است که در شش ماه تا یک سال آینده پیشرفت خواهند کرد. این مجتمع‌ها بر تولید محصولات فولادی کم‌کربن تمرکز دارند. مناطق مورد بررسی شامل برزیل، ایالات متحده و خاورمیانه است و واله قبلاً سه پروژه در عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام کرده است. لودمیلا ناسیمنتو، مدیر انرژی و کاهش کربن واله، گفت که این پروژه‌ها از منابع انرژی ارزان برای تولید آهن اسفنجی (HBI) و سایر مواد فلزی استفاده می‌کنند که با ترکیب با ضایعات فلزی در کوره‌های الکتریکی، فولاد کم‌کربن تولید می‌شود. او افزود که واله در حال بررسی نصب واحدی برای تبدیل سنگ معدن به بریکت در همین مکان‌ها است. در خاورمیانه، عملیات با گاز طبیعی آغاز خواهد شد، اما در برزیل از هیدروژن سبز به دلیل رقابت‌پذیری انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده خواهد شد. در ایالات متحده نیز علاوه بر پتانسیل خوب در تولید انرژی تجدیدپذیر، مشوق‌های دولتی جذابیت دارند. واله تاکنون بیش از 50 تفاهم‌نامه با مشتریان امضا کرده و در حال تکمیل مراحل مهندسی و تأیید سرمایه‌گذاری‌ها است. هدف این پروژه‌ها شروع ساخت در سال‌های آینده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما