معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۰:۳۴

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته اول مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وزارت کشاورزی: دسترسی 90٪ از مردم به آب آشامیدنی

وزارت کشاورزی گفت 91.7 درصد از خانوارها در نامیبیا به آب آشامیدنی دسترسی دارند.

خانم اندیاکوپی نگیتوواماتا، معاون اجرایی، در کارگاه آموزشی بررسی عملکرد سالانه وزارتخانه در روز دوشنبه گفت که تعدادی از فعالیت‌ها در سال مالی جاری به این رقم کمک کرده است. این شامل ساخت پنج سد در منطقه اوهانگونا، چهار در منطقه اوشانا، دو سد در منطقه کاوانگو غربی و یک سد در منطقه‌هارداپ که در مجموع 12 سد خاکی جدید است.

این وزارتخانه همچنین سه خط لوله جدید را ساخت و سه خط لوله کوتاه را تعمیر نموده، 47 نقطه توزیع آب موجود را تعمیر نموده، 34 چاه موجود را تمیز نموده، 815 نقطه آب خصوصی را متصل کرد، 146 چاه جدید را حفر نموده و 82 چاه جدید را تجهیز نمود. خانم نگیتوواماتا گفت: «علاوه بر این، وزارتخانه مذکور همچنین 94 تأسیسات بهداشتی 88 در منطقه اوشیکوتو، چهار در منطقه اوشانا و دو در منطقه کاوانگو شرقی ساخته است».

وی در مورد تأمین آب توضیح داد که پیشرفت در خطوط لوله تأمین آب در حال اجرا شامل ساخت خط لوله Onamatanga است که 55 درصد تکمیل شده است و خط لوله Okanguati-Ohamaremba که 94 درصد تکمیل شده است.

منبع: روزنامه نامیبیان سان- ص 3

 

کاهش تورم نامیبیا در ماه جوئن

آژانس آمار نامیبیا اعلام نمود که نرخ تورم سالانه کل در ماه جوئن سالجاری میلادی در مقایسه با 3.5 درصد ثبت شده در ماه جوئن سال 2023 میلادی، 4.6 درصد بوده است. نرخ تورم در مقایسه با 0.3 درصد در ماه قبل به 0.2 درصد کاهش یافت.

طی ماه جوئن، نرخ تورم اصلی 3.8 درصد بود در حالی که نرخ تورم کل 4.6 درصد بود. تورم هسته‌ای به معیاری از تورم اشاره دارد که عناصر بی ثبات خاصی را از محاسبه تورم کلی حذف می‌کند.

سهم عمده در نرخ تورم سالانه 4.6% در ماه جون حمل و نقل بوده است که 1.3 واحد درصد را به خود اختصاص داده است. مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی و مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها که هر کدام 0.9 درصد سهم دارند. طبق گزارش آژانس آمار نامیبیا، مشروبات الکلی و تنباکو 0.7 درصد افزایش یافته است.

بیشترین تغییر در نرخ تورم سالانه در گروه هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها (8.4 درصد) بوده است. حمل و نقل (8.3%)، تفریح و فرهنگ (6.7%)، آژانس آمار نامیبیا گفت: مشروبات الکلی و تنباکو (5.3٪) و مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی (4.3٪).

نرخ تورم منطقه‌ای در ماه ئنشان داد که منطقه 1 (مناطق کاوانگو شرق، کاوانگو غرب، کوننه، اوهانگونا، اوموساتی، اوشانا، اوشیکوتو، اوتژوزونجوپا و زامبزی) و منطقه 2 (منطقه خوماس) هر کدام نرخ تورم سالانه 4.8٪ را ثبت کرده‌اند. نرخ تورم سالانه 3 (//مناطق کاراس، ارونگو، هارداپ و اوماهکه) 4.1 درصد مشاهده شد.

تجزیه و تحلیل میانگین قیمت‌های خرده‌فروشی محصولات منتخب در ماه جوئن نشان داد که مصرف‌کنندگان در منطقه 3 بالاترین قیمت را برای آرد نان سفید (2.5 کیلوگرم) با 56.63 دلار نامیبیا، پس از آن مصرف‌کنندگان منطقه 1 با 55.99 دلار نامیبیا و مصرف‌کنندگان در منطقه 2 کمترین قیمت معادل 55.11 دلار نامیبیا پرداخت کردند. در همین حال، مصرف کنندگان در منطقه 2 بیشترین قیمت را برای روغن آفتابگردان خالص (750 میلی لیتر) با 31.32 دلار نامیبیا و پس از آن مصرف کنندگان منطقه 3 با 30.26 دلار نامیبیا و مصرف کنندگان منطقه 1 با 29.13 دلار نامیبیا کمترین قیمت را پرداخت کردند.

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ مجله اقتصادی ص 2

پیشرفت طرح‌های کشت سبز در نامیبیا

طی کارگاهی که با حضور کارمندان مدیریت وزارت کشاورزی، اصلاحات آب و ارضی (MAWLR) در منطقه اوشاکاتی در هفته جاری برگزار شد، این وزارتخانه از پیشرفت طرح‌های سبز ابراز خرسندی نمود.

خانم اندیاکوپی نگیتوواماتا معاون اجرایی طی سخنانی در کارگاه یک هفته‌ای با هدف ارزیابی پیشرفت وزارت کشاورزی در سه ماهه اول سال 2024 و نحوه عملکرد بهتر آن، از پیشرفت طرح‌های سبز این وزارتخانه ابراز خرسندی کرد.

این وزارتخانه در حال حاضر چندین طرح کشت سبز در دست اقدام در مناطق Etunda،Musese، Sikondo، ORIP، Hardap، Uvungu-Vhungu و Shadikongoro دارد.

الیا ایریماری، فرماندار اوشانا در این مراسم حضور داشت که پیشرفت این وزارتخانه را تحسین کرد.

معاون اجرایی مذکور افزود که این وزارتخانه 28 میلیون دلار نامیبیا برای پروژه مکانیزه نمودن کشاورزی و بهبود بذر نامیبیا (NAMSIP) هزینه نموده و هدف آن بهبود امنیت غذایی و تغذیه خانوارها، ایجاد شغل، درآمد خانوار و زندگی مردم روستایی از طریق افزایش تولید و بهره وری کشاورزی در راستای برنامه پنجم توسعه ملی نامیبیا، برنامه رفاه‌ هارامبی و استراتژی رشد در خانه برای صنعتی شدن است.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 3

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما