معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۴:۳۲ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته اول مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش ترانزیت گاز روسیه به قرقیزستان از طریق قزاقستان

وزیر انرژی قزاقستان در جلسه دولت این کشور اعلام کرد قزاقستان ترانزیت گاز به کشورهای آسیای مرکزی یعنی ازبکستان، قرقیزستان و چین را افزایش خواهد داد.  به گفته وی، هم در ترانزیت گاز روسیه به ازبکستان و قرقیزستان و هم در انتقال گاز ترکمنستان به چین از طریق قزاقستان رشد مشاهده می‌شود. وزیر همچنین به طرح افزایش ترانزیت گاز روسیه به قرقیزستان اشاره نمود.

لازم به ذکر است که در سال 2023، معادل 1.28 میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق قزاقستان منتقل شد. در سال 2024، برنامه ریزی شده است که این رقم به 3.8 میلیارد متر مکعب و در آینده به 11 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

https://24.kg/ekonomika/299605_kazahstan_uvelichit_tranzit_rossiyskogo_gaza_vkyirgyizstan/

 

ساخت کارخانه استخراج و بازیافت طلا در قرقیزستان توسط سرمایه گذاران هندی

در 10 ژوئیه، سنگ بنای یک کارخانه جدید استخراج و بازیافت طلا در معدن سلطان ساری در قرقیزستان توسط سرمایه گاران هندی گذاشته شد و تجهیزات و سازه‌های لازم برای راه اندازی خط تولید تحویل محل گردید. به گزارش شرکت دولتی قرقیزالتین، این مراسم با حضور مدیریت شرکت قرقیزالتین و نمایندگان Avelum Partner LLC و سرمایه گذاران هندی و همچنین نمایندگان مقامات محلی و ساکنان منطقه برگزار شد. نارین بک ساتیبالدیف، معاون رئیس هیئت مدیره شرکت قرقیزالتین در سخنرانی خود در این مراسم خاطرنشان کرد: "به منظور اجرای دستورات صادیر جپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان در مورد لزوم جذب سرمایه گذاری در کشور و ایجاد مشاغل جدید، شرکت قرقیزالتین به همراه سرمایه گذاران هندی امکان سازماندهی کار بر روی بازیافت پسماندهای باطله معادن کهنه، پردازش سنگ های معدنی نامرغوب (سنگ های سرباره دارای طلا)، استخراج سنگ معدن از ژرفای عمیق میادین آلتین-تور را مطالعه کردند.

محاسبات نشان داده است که یک رویکرد یکپارچه با امکان به دست آوردن طلا از سه منبع (دفن زباله، مواد معدنی سربار غیر استاندارد و ذخایر روباز) پتانسیل میدان سلطان ساری را با سازماندهی کارآمد تولید نشان می‌دهد. مبلغ سرمایه گذاری در این طرح حداقل 25 میلیون دلار آمریکا خواهد بود که بیش از 8 میلیون دلار از آن هزینه شده است. تاریخ برنامه ریزی شده برای دریافت اولین بخش از فلز قابل فروش از شرکت جدید دسامبر 2024 است. پس از راه اندازی این شرکت، حداقل 400 شغل جدید ایجاد خواهد شد که بیش از 95 درصد از آنها شهروندان قرقیزستان خواهند بود. همچنین با شرکای هندی توافق شد که کل طلای قابل فروش تولید شده در اختیار شرکت دولتی قرقیزالتین قرار گیرد. به عبارت دیگر، طرف هندی ادعای صادرات طلا را نداشته باشد. شایان ذکر است، میدان سلطان ساری در 355 کیلومتری بیشکک در استان نارین و در ارتفاعات مطلق 3500-3600 متر از سطح دریا واقع شده است.  این میدان از 3 منطقه: بوچوک، آک تاش، آلتین تور تشکیل شده است. کل ذخایر طلای پیش بینی شده در این کانسار حدود 20 تن است.

https://kabar.kg/news/indiiskie-investory-vlozhilis-v-stroitel-stvo-zif-na-mestorozhdenii-solton-sary/

 

حجم تجارت متقابل قرقیزستان با کشورهای اتحادیه اوراسیا به 1.7 میلیارد دلار رسید

به گزارش کمیته ملی آمار قرقیزستان، حجم تجارت متقابل این کشور با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بالغ بر یک میلیارد و 751 میلیون دلار آمریکا بوده که نسبت به ژانویه تا مه 2023 به میزان 0.4 درصد کاهش داشته است.  بیشترین سهم از تجارت متقابل قرقیزستان در این دوره مربوط به روسیه (72.8 درصد) و قزاقستان (25.2 درصد) بوده است.

حجم تجارت خارجی با کشورهای ثالث (خارج از اتحادیه اقتصادی اورآسیا) بالغ بر 4 میلیارد و 737.7 میلیون دلار آمریکا بوده و نسبت به ژانویه تا می 2023، به میزان 27.6 درصد افزایش داشته است.

https://www.tazabek.kg/news:2130954?from=portal&place=last

 

صادرات خدمات گردشگری و حجم گردشگر در قرقیزستان

نشست شورای گردشگری کشورهای عضو سی آی اس در شهر چولپون- آتای قرقیزستان برگزار شد. اوسوبعلیف رییس دپارتمان گردشگری وابسته به وزارت اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان در این نشست اظهار داشت: گردشگری عاملی کلیدی در تشدید همکاری‌های بین المللی، تقویت دوستی و درک متقابل و غنی سازی فرهنگی متقابل مردمان کشورهای مستقل همسود است و با آشکار شدن بیش از پیش مزایای اقتصادی ناشی از گردشگری، نیاز به تشکیل فضای گردشگری مشترک کشورهای مستقل همسود بر اساس روابط فرهنگی، تاریخی و اقتصادی موجود کشورهای عضو افزایش می یابد.

به گفته وی، در سه ماهه اول سال 2024، 3.3 میلیون نفر از مرز قرقیزستان عبور کرده اند. از این تعداد 1.6 میلیون نفر گردشگر هستند. وی افزود: در سال 2023 بیش از 8.5 میلیون گردشگر از قرقیزستان بازدید کردند که تعداد کل کسانی که از مرز جمهوری قرقیزستان عبور کردند 14 میلیون نفر بود.

به گفته وی، صادرات خدمات گردشگری قرقیزستان در سال 2023 (درآمد حاصل از پذیرش شهروندان خارجی) به 994.4 میلیون دلار رسید که به طور قابل توجهی بیشتر از ارقام سال های گذشته است: 142.4 میلیون دلار در سال 2021 و 696.4 میلیون دلار در سال 2022 بود.

وی تاکید کرد که تعداد واحدهای تجاری ثبت شده مرتبط با بخش گردشگری  در قرقیزستان به 128.8 هزار واحد افزایش یافته است که با 121.1 هزار واحد در سال 2022 و 118.3 هزار واحد در سال 2021 قابل مقایسه نیست. 

https://24.kg/obschestvo/299194_vpervom_kvartale_2024_goda_kyirgyizstan_posetilo_16_milliona_turistov/

 

افزایش صادرات طلای قرقیزستان

بر اساس داده‌های کمیته ملی آمار قرقیزستان طی 5 ماه  اول سال 2024، صادرات طلای قرقیزستان 40 درصد افزایش داشته است.  در مجموع، در ماه‌های ژانویه تا می سال جاری ، قرقیزستان 4.2 تن طلا به ارزش 295 میلیون دلار صادر کرده است که 40 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است که 3 تن به ارزش 189 میلیون دلار صادر شده است. قرقیزستان عمدتاً طلا را به کشورهای زیر صادر کرده است: هنگ کنگ چین 129 میلیون دلار، بریتانیا 101 میلیون دلار، سوییس 64 میلیون دلار و امارات متحده عربی 0.9 میلیون دلار.  بر اساس داده‌های کمیته ملی آمار در ماه می 2024 بریتانیا 51 میلیون دلار طلا از قرقیزستان خریداری کرد است.  در آوریل 2024، بریتانیا طلا از قرقیزستان به ارزش بیش از 50 میلیون دلار به حجم 700 کیلوگرم خریداری کرد. در حالی که در ماه می 2024 این رقم دو برابر شد و به 1.4 تن به ارزش بیش از 101 میلیون دلار رسید. لازم به ذکر است که در سال 2024، قرقیزستان صادرات طلا به بریتانیا را تنها در ماه آوریل آغاز کرد، اما در مدت کوتاهی این کشور در حال حاضر به یکی از پیشتازان صادرات طلای قرقیزستان تبدیل شده است.

https://www.tazabek.kg/news:2130766?from=portal&place=last

 

چین، لهستان، ایران عرضه کنندگان سیب به قرقیزستان

بر اساس داده‌های کمیته ملی آمار قرقیزستان کشورهای چین، لهستان و ایران از ژانویه تا ماه می 2024 عرضه کنندگان اصلی سیب به قرقیزستان بودند. در مجموع طی 5 ماه اول سال جاری 8.4 هزار تن سیب از خارج به قرقیزستان وارد شد. در ساختار واردات، عرضه از سه کشور 91.2 درصد از کل حجم را به خود اختصاص داده است: از چین - 2.8 هزار تن (افزایش واردات 32 برابر)؛ از لهستان - 2.7 هزار تن (افزایش واردات 2 برابر)؛ از ایران - 2.2 هزار تن (افزایش واردات 13 برابر).

https://www.tazabek.kg/news:2130691?from=portal&place=last 

 

دلایل رشد اقتصادی در قرقیزستان

به گزارش وزارت اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان، بررسی آمارهای اقتصادی کشور، بیانگر ادامه روند مثبت رشد اقتصادی در پنج ماه اول سال جاری را نشان می دهد.

مشخص شده است که تقریباً تمام بخش های اقتصاد پویایی مثبت را تجربه می‌کنند. این شاخص ها به شرح زیر است: در ساخت و ساز، حجم تولید 48.5 درصد، در بخش خدمات 7.7 درصد، در صنعت 1 درصد و در بخش کشاورزی 3.3 درصد افزایش یافته است.  رشد اقتصادی در ژانویه تا ژوئن 2024 عمدتاً ناشی از افزایش حجم در بخش های خدمات و ساخت و ساز بوده است. سهم تولید ناخالص داخلی از تولید صنعتی 0.15 واحد درصد و سهم صنعت در ساختار تولید ناخالص داخلی 17.1 درصد بوده است.

رشد در حجم تولید ناخالص محصولات کشاورزی با افزایش تولید هر دو محصول زراعی - 6 درصدی و محصولات دامی - 2.2 درصدی تامین شده است.

https://24.kg/ekonomika/299197_rost_ekonomiki_vkr_sostavilo_uvelichenie_obyemov_vsferah_uslug_istroitelstva/

 

ساخت Baytik Mountain Resort در قرقیزستان

آژانس سرمایه گذاری ملی وابسته به ریاست جمهوری قرقیزستان و شرکت "واستا دیسکاوری" و بانک توسعه اوراسیا یک یادداشت تفاهم همکاری سه جانبه برای ایجاد استراحتگاه کوهستانی به نام بایتیک در قرقیزستان امضا کردند. به گفته رییس آژانس توسعه سرمایه گذاری تفاهم نامه امضا شده آمادگی بانک توسعه اوراسیا را برای عمل به عنوان وام دهنده به پروژه استراحتگاه کوهستان بایتیک فراهم می‌کند.

این یادداشت تفاهم همچنین همکاری بین طرفین را در توسعه، ساخت و بهره برداری از زیر مجموعه اسکی در قرقیزستان از جمله جذب سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت ها و فراهم کردن شرایط مطلوب برای گردشگران فراهم می‌کند. پروژه پیست آینده شامل 15 تله کابین، 36 پیست اسکی به طول کل بیش از 57 کیلومتر، 4 دهکده گردشگری و یک مجموعه اسکی است که شرایط میزبانی مسابقات بین المللی از جمله بازی‌های المپیک و جهانی را برآورده می‌کند.  وی افزود: توسعه و ساخت تفرجگاه کوهستانی بایتیک توسط شرکت واستا دیسکاوری که تجربه زیادی در اجرای پروژه‌های بزرگ گردشگری و توسعه یکپارچه مناطق دارد، انجام می‌شود.

https://kabar.kg/news/v-kyrgyzstane-poiavitsia-novyi-kurort-baytik-mountain-resort/

 

شهرداران بیشکک و آنکارا توسعه روابط دوجانبه را در میان گذاشتند

در شهرداری بیشکک ملاقات آیبک جونوشعلیف شهردار بیشکک و منصور یاواش شهردار آنکارا برگزار شد. لازم به ذکر است که این نخستین سفر شهردار آنکارا از سال 1992 می‌باشد. همچنین بیشکک نخستین شهری است که منصور یاواش پس از انتخاب به این مقام در ماه مارس سال 2024 میلادی سفر کرده است.

طرفین توسعه همکاری‌های عملی دوجانبه را بررسی کردند.

آیبک جونوشعلیف در این دیدار به اهمیت افزایش مهارت کارمندان شهرداری بیشکک و بهره گیری از تجربیات آنکارا در این زمینه تاکید کرد. طرفین همچنین ایجاد پروژه‌های مشترک در بهبود زیرساخت پایتخت در زمینه دیجیتال را در میان گذاشتند. منصور یاواش تاکید کرد که هدف از این سفر تقویت روابط تجاری و اقتصادی می‌باشد.

https://kabar.kg/news/mery-gorodov-bishkeka-i-ankary-obsudili-aktivizatciiu-dvustoronnikh-otnoshenii/

 

آمار تجارت خارجی قرقیزستان در پنج ماه اول سال جاری

نظیره کریمعلیوا معاون رئیس کمیته آمار ملی قرقیزستان در نشست خبری اعلام کرد که حجم تجارت خارجی قرقیزستان در ماه‌های ژانویه الی می سال 2024 میلادی حدود 6،5 میلیارد دلار بود. براین اساس در مقایسه با ماه‌های ژآنویه الی می سال 2023 میلادی این شاخص 18،6 درصد افزایش داشته است. صادرات 4،8 درصد و واردات 21،7 درصد افزایش پیدا کرد.

حجم تجارت متقابل قرقیزستان با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ماه‌های ژانویه الی می سال 2024 میلادی حدود 1،8 میلیارد دلار بود که در مقایسه با ماه‌های ژانویه الی می سال 2023 میلادی 0،4 درصد کاهش یافت. سهم بیشتر تجارت متقابل کشور در این مدت متعلق به روسیه 72،8 درصد و قزاقستان 25،2 درصد می‌باشد.

https://kabar.kg/news/tovarooborot-kyrgyzstana-s-nachala-goda-sostavil-okolo-6-5-mlrd/

 

رشد حجم تولید ناخالص داخلی قرقیزستان طی 5 ماه اول سال جاری میلادی

معاون رییس کمیته ملی آمار قرقیزستان اظهار داشت: در ژانویه تا ژوئن 2024، روند رشد در شاخص های اصلی اقتصاد ادامه داشته است. بر اساس داده‌های این سازمان، حجم تولید ناخالص داخلی در ژانویه تا ژوئن سال جاری، بر اساس برآوردهای اولیه، بالغ بر 560 میلیارد صوم ( حدود شش میلیارد و ششصد میلیون دلار)   بود که نسبت به دوره مشابه در سال 2023، حدود (هشت ممیز یک درصد)  افزایش داشته است. وی افزود که این رشد به دلیل افزایش تولید کالا - 28.8٪، ارائه خدمات - 51.7٪ و درآمدهای مالیاتی - 19.5٪ بوده است.

https://kabar.kg/news/ob-em-vvp-v-kyrgyzstane-v-i-polugodii-sostavil-560-mlrd-somov/

 

ازبکستان 255 میلیون دلار در پروژه راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان سرمایه گذاری خواهد کرد

بر اساس سند منتشر شده در وب سایت پایگاه ملی قوانین جمهوری ازبکستان (Lex.uz) طرف ازبکستان 255 میلیون دلار در سرمایه اولیه شرکت مشترک ساخت پروژه راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان سرمایه گذاری خواهد کرد. شایان یادآوری است که بر اساس توافقنامه همکاری سه جانبه که در 6 ژوئن 2024 در پکن امضا شد، به منظور اجرای مشترک پروژه راه آهن چین - قرقیزستان – ازبکستان، یک شرکت مشترک در قرقیزستان و مطابق با قوانین محلی قرقیزستان ایجاد می‌شود. سهم چین در این شرکت 51 درصد، قرقیزستان 24.5 درصد و ازبکستان 24.5 درصد خواهد بود.

https://kabar.kg/news/uzbekistan-vlozhit-255-millionov-v-proektnuiu-kompaniiu-zheleznoi-dorogi-kitai-kyrgyzstan-uzbekistan/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما