معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۲:۵۳ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

در نیمه اول سال حدود 12 میلیارد منات محصول در لباب تولید شد– 1 مرداد 1403

خبرگزاری جیحون نیوز: حجم محصولات صنعتی تولیدی استان لباب در ژانویه تا ژوئن سال جاری به قیمت روز بیش از 11 میلیارد و 950 میلیون منات بوده است.

بیش از 3.1 میلیارد منات از محصولات تولیدی متعلق به بخش دولتی اقتصاد بود. شایان ذکر است که در ماه‌های گذشته سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 2023، نرخ بالای افزایش حجم محصولات تولیدی در بنگاه‌های بزرگ و متوسط در شرکت های نفت، شیمیایی، آرد شکل گرفته است . در طول دوره گزارش، شاخص های بالایی در تولید تک تک محصولات صنعتی داشته است.

در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، نرخ رشد تولید بنزین، نخ پنبه، سیمان، سوسیس و کالباس و سایر محصولات مورد توجه بوده است.

https://jeyhun.news/tk/lebapda-yylyn-birinji-yarymynda-12-milliard-manatlyga-golay-onum-ondurildi/

 

تعمیر جاده مرزی با ترکمنستان در منطقه منگیستاو توسط قزاقستان– 1  مرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: وزارت حمل و نقل قزاقستان در حال تعمیر بزرگراه مرزی یانوزن کندرلی ترکمنستان به طول 229 کیلومتر است.

به گفته وزارت حمل و نقل، این به توسعه بیشتر ظرفیت گردشگری روستای تفریحی طبیعی در منطقه کندرلی و منگیستاو کمک خواهد کرد.

در چارچوب کار بازسازی، جاده به عرض 6 متر برنامه ریزی شده است که دوباره روکش شود.

 

تردد پیوسته قطارهای باری ایران از طریق خاک ترکمنستان به چین– 1  مرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از "پرس تی وی": ایران قطار باری به چین فرستاده است که از خاک ترکمنستان عبور خواهد کرد. این قطار در تاریخ 21 ژوئیه ایران را ترک کرد و محموله خود را به شمال غربی چین تحویل خواهد داد. طول کل مسیر قطار 10297 کیلومتر است و برای این مسافت دو هفته زمان نیاز است. این کمتر از نیمی از زمان لازم برای حمل و نقل محموله در این فاصله از طریق دریا است.

قطاری که از بندر آپرین اسلامشهر ایران حرکت می‌کند از طریق ایستگاه راه آهن اینچه برون وارد ترکمنستان می‌شود و از این کشور به ایستگاه راه آهن آلتینکول در مرز با قزاقستان می‌گذرد. مقصد نهایی قطار که حاوی ده‌ها بار کانتینری است، شهر یو چین خواهد بود.

آقای مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و امور ریلی رئیس‌جمهور  در مراسم افتتاح خط قطار عادی در مسیر مذکور، با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی اولیه، هفته‌ای یک قطار در هر مسیر در نظر گرفته شده است، گفت: بعداً قرار است این تعداد به دو بار در هفته افزایش یابد و در دراز مدت به سرویس روزانه تبدیل شود.

ترکمنستان، قزاقستان، ایران و روسیه اخیرا "نقشه راه" 2025-2024 را با هدف ارتقای توانمندی‌های شاخه شرقی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب تصویب کردند.

در هفدهمین جلسه کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و ایران که در نوامبر 2023 برگزار شد،  ترکمنستان خواستار افزایش ترافیک در کریدور حمل و نقل چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران شد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/80632/eyranyn-yuk-otlulary-turkmenistanyn-chagi-arkaly-hytaya-dowamly-gatnawy-amala-ashyrar

 

ارسال قطار آزمایشی در مسیر عبور از خاک ترکمنستان توسط تاجیکستان– 1  مرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل تاجیکستان: آقای عظیم ابراهیم وزیر حمل و نقل تاجیکستان به ادارات و نهادهای مربوطه دستور داد تا تردد قطارها را در مسیر عبور از خاک ترکمنستان آزمایش کنند. به‌طور دقیق‌تر، براساس دستور، قطار آزمایشی در مسیر کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی چندوجهی "چین-تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه-اروپا" حرکت خواهد کرد.

به گفته این منبع، وزیر در عین حال به تدریج ارتقاء واگن‌ها و لکوموتیوهای راه آهن کشور، تقویت دیجیتالی شدن صنعت، ساخت مراکز لجستیکی در بندر چابهار، افزایش حجم و کیفیت تردد بار و مسافر و ساخت و ساز را انجام خواهد داد و برای راه آهن ترانزیت جدید نیز دستور داد.

 در گفتگوهای روسای جمهور ترکمنستان و تاجیکستان که در ماه مه 2023 در دوشنبه برگزار شد، بخش حمل و نقل به عنوان حوزه اولویت همکاری دوجانبه شناسایی شد. در این راستا بر اهمیت ایجاد کریدورهای حمل و نقل بین المللی چندوجهی جدید مانند "چین-تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه" تاکید شد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/80628/tajigistan-turkmenistanyn-chaginden-gechyan-ugur-boyuncha-synag-otlusyny-ugradar

 

راه اندازی تاسیسات تولید در لباب نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50%  افزایش یافته است– 2 مرداد 1403

خبرگزاری جیحون نیوز: در ماه‌های گذشته سال جاری در مجموع 518.4 میلیون منات وجوه با هزینه سرمایه گذاری‌های کلان در استان لباب به بهره برداری رسیده است که این شاخص نسبت به مدت مشابه سال 2023 55.4 درصد افزایش داشته است.

79 میلیون منات از دارایی‌های ثابت برای مقاصد صنعتی و 439.4 میلیون منات در بخش های فرهنگی و اجتماعی استفاده شد.

در چارچوب این برنامه که در خدمت رفاه مردم است، سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای در تاسیسات در حال ساخت استان در سال گذشته بالغ بر 244.9 میلیون منات بوده و ماموریت سالانه 99.9 درصد محقق شده است.

https://jeyhun.news/tk/lebapda-onumcilik-desgalarynyn-ise-girizilisi-gecen-yylyn-degisli-dowrundakiden-yarym-esse-kopeldi/

 

امسال 646.7 میلیون منات سرمایه به اقتصاد لباب هدایت شد– 2 مرداد 1403

خبرگزاری جیحون نیوز: در استان لباب طی سال گذشته، سرمایه گذاری‌های سرمایه ای در بخش دولتی اقتصاد در دارایی‌های ثابت بالغ بر 646.7 میلیون منات بوده است.

از این مبلغ 211.3 میلیون منات به تاسیسات صنعتی اختصاص یافت. میزان سرمایه گذاری دولتی در امکانات فرهنگی و اجتماعی بالغ بر 435.4 میلیون منات بوده است. این یعنی 67.3 درصد از کل سرمایه گذاری‌ها است.

همچنین میزان سرمایه‌گذاری‌های معطوف به فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی نسبت به مدت مشابه سال 2023، 35.5 درصد افزایش یافته است.

https://jeyhun.news/tk/su-yyl-lebabyn-ykdysadyyetine-6467-million-manatlyk-maya-gonukdirildi/

 

در لباب محصولات غذایی بیش از سال گذشته تولید می‌شود– 2 مرداد 1403

خبرگزاری جیحون نیوز: کارکنان شرکت‌های صنعتی استان لباب در شش ماهه نخست سال جاری بر اساس ژانویه تا ژوئن 2023، سوسیس و کالباس (182.5 تن)، شیر (17878.9 تن)، قنادی (1429.3 تن)، در تولید غلات (12763 تن)، ماهی و محصولات شیلاتی (346.9 تن) به نرخ رشد بالایی دست یافتند.

چنین تحولات مثبتی در سایر حوزه‌های تولید نیز مشهود است.

https://jeyhun.news/tk/lebapda-azyk-onumleri-gecen-yyldakydan-kan-ondurilyar/

 

40 هزار تن الیاف پنبه در لباب تولید شد– 2 مرداد 1403

خبرگزاری جیحون نیوز: در شش ماهه نخست امسال 40.4 هزار تن الیاف پنبه ناشی از فرآوری پنبه خام تولیدی کشاورزان استان لباب تولید شد.

در این مدت 190.6 میلیون منات نخ پنبه تولید شد. در نتیجه نرخ رشد 20.8 درصدی تضمین شد.

این محصولات باکیفیت جایگاه مهمی را در فهرست کالاهای صادراتی استان به خود اختصاص داده است.

https://jeyhun.news/tk/lebapda-40-mun-tonnada-pagta-suyumi-ondurildi/

 

سرویس هوایی جدید بین المللی در ترکمن آباد در استان لباب راه اندازی می‌شود– 3 مرداد 1403

خبرگزاری جیحون نیوز: از جولای 2024، گرجستان ایرویز سرویس هوایی باربری جدید را در مسیر تفلیس - ترکمن آباد - تفلیس افتتاح کرد. این خبر را دفتر مطبوعاتی نمایندگی ترکمنستان در تفلیس با استناد به فرودگاه بین المللی ترکمن آباد اعلام کرد.

این اقدام با هدف تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ترکمنستان و گرجستان انجام می‌شود.

این مسیر تکمیل کننده ترافیک هوایی باری است که توسط خطوط هوایی بین المللی Geosky Georgia از اکتبر 2023 اداره می‌شود. پروازهای آنها در مسیر تفلیس - ژنگژو - ترکمن آباد - ساراگوزا - تفلیس است.

https://jeyhun.news/tk/turkmenabada-taze-halkara-gatnaw-yola-goylar/

 

تولید 2.8 هزار تن نخ در کارخانه نخ‌ریسی ترکمن‌آباد در مدت 6 ماه– 3 مرداد 1403

خبرگزاری جیحون نیوز: تولید نخ های پنبه ای مرغوب در کارخانه نخ ریسی ترکمن آباد زیر نظر وزارت صنایع نساجی ترکمنستان رو به افزایش است.

در ژانویه تا جون سال جاری 2 هزار و 872 تن نخ پنبه ای مرغوب 20، 27، 34 در کارخانه تولید شد و برنامه کاری شش ماهه با موفقیت اجرا شد. در مدت مشابه، میزان محصولات تولیدی در حساب پولی معادل 93 میلیون و 736 هزار و 950 منات بوده است. همچنین در شش ماه گذشته یک هزار و 452 تن نخ پنبه مرغوب این کارخانه به ارزش 46 میلیون و 161 هزار و 514 منات صادر شده است. حدود 580 صنعتگر با پشتکار در این شرکت نساجی کاملاً خودکار کار می‌کنند.

https://jeyhun.news/tk/turkmenabat-pagta-egriji-fabriginde-alty-ayda-28-mun-tonna-yupluk-tayyarlanyldy/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما