معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵:۳۸ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم

تورم دانمارک در ماه ژوئن نسبت به بالاترین رقم 9 ماه گذشته در ماه قبل، کاهش یافت. آخرین آمار اداره آمار دانمارک نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته، 1.8 درصد افزایش یافته است که کندتر از افزایش 2.2 درصدی در ماه مه است. این کاهش به پایین آمدن قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی، حمل‌ونقل، دخانیات، پوشاک، کفش، تفریح و فرهنگ، رستوران‌ها و هتل‌ها و سایر کالاها و خدمات نسبت داده می‌شود. تورم اصلی، بدون احتساب اقلام اساسی مانند مواد غذایی و انرژی، از 1.6 درصد در ماه مه به 1.3 درصد کاهش یافت که کمترین میزان از آگوست 2021 است.

انتظار تابستانی شلوغ در فرودگاه کپنهاگ

فرودگاه کپنهاگ پس از شلوغی ژوئن که شاهد عبور 2.8 میلیون مسافر از ترمینال‌های آن بود، برای فعالیت‌های شدید سفر تابستانی آماده می‌شود که 12 درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. پیتر کروگسگارد، مدیر ارشد بازرگانی، گفت: ما در حال حاضر 16 روز را با بیش از 100 هزار مسافر در فرودگاه ثبت کرده‌ایم، چیزی که سال گذشته تنها سه روز اتفاق افتاد. (airport-world.com)

برقراری مجدد کنترل خودکار گذرنامه در فرودگاه‌ها

پس از 2 سال نقص فنی، فرودگاه‌های دانمارک سیستم eGates را از سر گرفته اند که به دارندگان پاسپورت بیومتریک واجد شرایط اجازه می دهد تا کنترل های مرزی را به سرعت و کارآمد انجام دهند. مسافرانی که به داخل و خارج از منطقه شینگن سفر می‌کنند اکنون می‌توانند گذرنامه خود را به طور خودکار اسکن کنند، اگرچه همچنان ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد زیرا به گفته پلیس، سیستم ناپایدار باقی می ماند. eGates که در ابتدا در سال 2016 مستقر شد، به دلیل به تعویق افتادن ارتقاء امنیتی اتحادیه اروپا تحت سیستم جدید ورود و خروج اتحادیه اروپا (EES)، متوقف شد. پس از تأخیرهای مکرر، پلیس ملی تصمیم گرفت تا با وجود ساخت تأسیسات ویژه EES در کپنهاگ و فرودگاه بیلوند در سال‌های 2022 و 2023، کنترل‌های گذرنامه را برای عملکرد مستقل از سیستم، تنظیم کند. با توجه به اینکه فرودگاه‌ها برای تابستانی شلوغ خود را آماده می‌کنند، فعال‌سازی مجدد این سیستم‌ها، بسیار به موقع است. متیاس میلینگ از هواپیمایی دانمارک گفت که سیستم eGates برای رسیدگی به تردد پیش‌بینی‌شده بیش از 100 هزار مسافر در روزهای اوج بسیار حیاتی است. او گفت اگرچه مشکلات فنی همچنان ادامه دارد، اما برنامه‌های اضطراری برای اطمینان از عملکرد روان وجود دارد و بررسی‌های دستی گذرنامه همچنان در زمان‌های اوج مصرف ضروری خواهد بود. ادغام کامل با سیستم EES اتحادیه اروپا برای 6 اکتبر تعیین شده است. (تی وی۲)

هشدار دریای سرخ مرسک

غول کشتیرانی مرسک هشدار داده است که ماه‌های آینده چالش برانگیز خواهد بود، زیرا اختلالات در حمل و نقل کانتینری از طریق دریای سرخ در سه ماهه سوم ادامه دارد. مرسک و سایر شرکت‌ها از ماه دسامبر کشتی‌های خود را به سمت دور زدن دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی تغییر مسیر داده‌اند که این اقدام باعث طولانی‌تر سفر و در نتیجه افزایش نرخ کرایه‌ها شده است. مرسک در بیانیه ای گفت: هرچه این مدت طولانی تر شود، هزینه‌های ما پایدار خواهند ماند. (marketscreener.com)

تسهیل قوانین برای کارکنان بهداشتی خارجی

به گزارش شنگن نیوز، کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی خارجی که دارای مجوز اقامت دانمارک تحت طرح مجوز هستند، دیگر نیازی به دریافت مجوز کار بر اساس قوانین جدیدی که در 1 ژوئیه معرفی شدند، ندارند. سال گذشته، مقامات بهداشتی منطقه‌ای الزامات زبان را برای پرستاران خارجی حذف کردند، بنابراین به عنوان بخشی از توافقنامه اضطراری 2 میلیارد کرونی (290 میلیون دلاری) دولت برای کاهش لیست‌های انتظار بیمارستان‌ها، برای مدت طولانی‌تری این افراد برای کار در بخش بهداشت دانمارک، ملزم به گذراندن یک آزمون سخت زبان نیستند. پس از اینکه دولت در اوایل سال جاری با هند قرارداد تحرک و مهاجرت را با هدف جذب کارکنان مراقبتی برای پر کردن کمبود نیروی کار در بخش بهداشت دانمارک امضا کرد، وزیر مهاجرت و ادغام، کاره دیبواد بیک گفت: بسیاری از شرکت‌های دانمارکی در حال حاضر تجربیات خوبی با کارکنان هندی دارند، بنابراین من خوشحالم که می‌توانیم همکاری خود را گسترش دهیم و در نتیجه کارکنان واجد شرایط بیشتری را در اینجا با شرایط مناسب جذب کنیم. بر اساس پیش‌بینی‌های وزارت دارایی، دانمارک با کمبود 19 هزار کارمند اجتماعی و بهداشتی مواجه است، زیرا پیش‌بینی می‌شود تعداد شهروندان بالای 80 سال نزدیک به 40 درصد افزایش یافته و از 304 هزار نفر کنونی به 422 هزار نفر در سال 2030 برسد. (شنگن نیوز)

تسهیل پیوستن خارجیان به همسران خود در دانمارک

مقامات مهاجرتی، قوانین را برای ساکنانی که می خواهند همسر خارجی خود را به کشور بیاورند، ساده کرده اند. شنگن نیوز گزارش می دهد که چنانچه همسران به طور قابل توجهی در ارتباطات دانمارکی مشارکت داشته باشند از اول ژوئیه دیگر مجبور به قبولی در آزمون زبان دانمارکی نیستند. در عین حال، شرط ضمانت مالی برای پیوستن به همسران به نصف و به 7642 یورو کاهش داده شده است. پیش از این، تنها شهروندان خارجی که مشاغل بسیار واجد شرایط در دانمارک داشتند می‌توانستند خانواده‌های خود را تحت شرایط ساده‌شده به دانمارک بیاورند، در حالی که خانواده‌های دانمارکی در خارج از کشور باید برای الحاق خانواده مطابق با قوانین عمومی‌کشور درخواست می‌کردند. (شنگن نیوز)

درآمدزایی اس.آ.اس

پس از ماه‌ها زیان، اس.آ.اس در ماه مه سوددهی داشت. در این ماه، 2.3 میلیون مسافر با این شرکت هواپیمایی سفر کردند که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته 8 درصد افزایش داشت. سود عملیاتی این شرکت در این ماه 250 میلیون کرون (35.2 میلیون دلار) گزارش شد. (www.inderes.dk)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما