معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۳:۱۹ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته چهارم تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

در سال مالی 2023-2024 واردات از ایران از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد

به گفته منابع وزارت بازرگانی، واردات از ایران در سال مالی گذشته 18 درصد افزایش یافته است. واردات از ‏ایران در جولائی 2023 و ژوئن 2024، یک میلیارد و 40 میلیون دلار بوده در حالیکه در سال مالی 23-‏‏2022، حجم واردات از ایران 880 میلیون دلار بوده است.‏واردات از ایران در ژوئن 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 39 درصد افزایش یافت و واردات از ایران در ‏ماه گذشته بیش از 90 میلیون دلار رسیده است.‏

https://jang.com.pk/news/1371140

 اکتشاف نفت و گاز فراساحلی پاکستان با چالش هایی روبروست

به کمیته دائمی انرژی مجلس ملی اطلاع داده شد که در حال حاضر هیچ شرکتی علاقه مند به اکتشاف نفت و گاز دریایی در پاکستان نیست. این به دلیل مشکلات در انجام تجارت و هزینه‌های بالای امنیتی در کشور است. شکست چاه Kekra-1 در سال 2019 نیز باعث دلسردی بازیکنان بین المللی شده است. با این حال، مذاکراتی با دو شرکت چینی برای سرمایه گذاری در اکتشافات خشکی و فراساحلی در جریان است. این کمیته همچنین مطلع شد که تا امروز 467 کشف نفت و گاز در پاکستان انجام شده است. بخش گاز کشور با چالش هایی از جمله بدهی دایره ای 2000 میلیارد روپیه مواجه است.

https://www.dawn.com/news/1846587/foreign-firms-not-interested-in-offshore-oil-gas-drilling

 صادرات نساجی پس از رشد ناچیز در سال مالی 24

صادرات نساجی و پوشاک پاکستان در سال مالی 24 تنها 0.93 درصد رشد کرد و به 16.55 میلیارد دلار رسید. انتظار می رود عملکرد این بخش در سال 2024-25 به دلیل اقدامات مالیاتی سخت بدتر شود. گوهر اعجاز، وزیر سابق بازرگانی، صادرات راکد را به فقدان نرخ رقابتی انرژی، معایب مالیاتی و بازپرداخت مالیات فروش نسبت می دهد. صادرات پوشاک آماده، رختخواب و حوله رشد داشته است، در حالی که صادرات لباس بافتنی و پارچه نخی کاهش یافته است. واردات ماشین آلات نساجی در سال مالی 24 به میزان 54.52 درصد کاهش یافت که نشان دهنده فقدان پروژه‌های توسعه یا نوسازی است.

 https://www.dawn.com/news/1846586/textile-exports-post-paltry-growth-in-fy24

 تولید صنعت بزرگ برای ششمین ماه متوالی در ماه می رشد کرد

بخش تولید در مقیاس بزرگ پاکستان (LSM) در ماه می 7.33 درصد رشد کرد و ششمین ماه متوالی رشد را رقم زد. رشد این بخش در 11 ماهه اول سال مالی تنها 0.99 درصد بوده که دلیل آن رشد منفی در 12 بخش از 22 بخش بوده است. بخش‌های نساجی و پوشاک نتایج متفاوتی را نشان دادند، با رشد نخ و پارچه، اما پوشاک 40.67 درصد افزایش یافت. تولید گروه مواد غذایی نیز مختلط بود، گندم و برنج افزایش یافت، اما روغن پخت و پز و روغن گیاهی کاهش یافت. تولید محصولات دارویی و ماشین آلات نیز کاهش یافته است.

https://www.dawn.com/news/1846599/big-industry-output-grows-for-6th-straight-month-in-may

 هند در نظر دارد محدودیت های صادرات برنج را کاهش دهد تا سهم بازار خود را در برابر پاکستان حفظ کند

هند احتمالاً برای افزایش محموله‌ها و حفظ سهم بازار خود در برابر پاکستان، قیمت کف صادرات برنج باسماتی را از 950 دلار در تن به 800 تا 850 دلار در هر تن کاهش می دهد. همچنین انتظار می‌رود دولت 20 درصد مالیات صادراتی برنج آب‌پز را با عوارض ثابت برای محموله‌های خارج از کشور جایگزین کند تا از صورت‌حساب‌های زیر فاکتور جلوگیری کند. هدف این تغییرات سیاست کمک به هند برای بازیابی سهم بازار خود است، زیرا پاکستان در سال جاری به دلیل محدودیت صادرات دهلی نو رکورد صادرات برنج را به خود اختصاص داد.

https://www.dawn.com/news/1846449/india-plans-to-ease-rice-export-curbs-to-retain-market-share-against-pakistan

 پاکستان و چین بر سر CPEC 2.0 با هدف تکمیل به موقع پروژه‌ها توافق کردند

پروفسور احسن اقبال، وزیر برنامه ریزی، توسعه و ابتکارات ویژه، ریاست جلسه ای را برای بررسی پیشرفت پروژه‌های CPEC، به ویژه پروژه‌هایی که در سفر اخیر نخست وزیر شهباز شریف به چین مورد بحث قرار گرفت، بر عهده داشت. وی با بیان اینکه توافق کاملی بین چین و پاکستان بر سر CPEC 2.0 وجود دارد، بر اهمیت استراتژیک CPEC به دلیل موقعیت جغرافیایی پاکستان تاکید کرد. اقبال از وزارت راه‌آهن خواست تا مستندسازی پروژه ML1 را تسریع کند و اعلام کرد که جلسه کمیته مالی مشترک ظرف یک ماه آینده برگزار خواهد شد. وی بر نیاز به آمادگی کامل و همکاری برای اطمینان از تکمیل به موقع پروژه‌های CPEC تاکید کرد و خواستار طرح جامع راهسازی برای اتصال منطقه و رشد اقتصاد جهانی شد.

https://tribune.com.pk/story/2480822/iqbal-reviews-cpec-20-progress

صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد پاکستان را 3.5 درصد حفظ کرد

صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد پاکستان را برای سال مالی جاری 3.5 درصد حفظ کرده است. کاهش نرخ تورم جهانی ممکن است فشار بر توده‌ها را در میان نرخ های بهره بالاتر حفظ کند. صندوق بین‌المللی پول به ریسک‌های متوازن جهانی اشاره می‌کند، اما در مورد خطرات تورمی افزایشی هشدار می‌دهد. همچنین بانک های مرکزی باید از تسهیلات زودهنگام خودداری کنند.

https://www.dawn.com/news/1846313/imf-sees-pakistan-economy-expanding-at-35pc-in-fy25

 افزایش واردات فولاد باعث ضربه به تولید داخلی شده است

واردات فولاد تمام شده 22 درصد افزایش یافت و به 2.062 میلیارد دلار در ژوئیه-مه سال مالی 24 رسید، در حالی که واردات قراضه آهن و فولاد با 46.5 درصد افزایش به 1.556 میلیارد دلار رسید. تولید محلی کاهش یافت و به دلیل افزایش ارزش دلار، قیمت‌ها بالاتر رفت. تولید فولاد در 1HFY24 با 1.4 درصد کاهش، تولید فولاد تخت و بلند به ترتیب 1.8 درصد و 0.8 درصد کاهش یافت. تقاضای زیاد و تولید کم محلی به افزایش واردات کمک کرده است .

https://www.dawn.com/news/1846316/surging-steel-imports-hit-local-production

 هیئت وزیران برای تنظیم صادرات و جلوگیری از افزایش قیمت داخلی، سقف قیمت شکر را تعیین کرد

کابینه برای تنظیم صادرات و جلوگیری از دستکاری قیمت های داخلی، سقف قیمتی برای شکر تعیین کرده است. اگر قیمت خرده‌فروشی از قیمت پایه کارخانه یا قیمت خرده‌فروشی به اضافه 2 روپیه بیشتر شود، صادرات متوقف می‌شود. هدف از این تصمیم جلوگیری از رسوایی‌های گذشته است که در آن صادرات شکر منجر به افزایش قیمت داخلی شد. کمیته ای بر قیمت شکر نظارت می‌کند و نخست وزیر و کابینه را در مورد هرگونه دستکاری به روز می‌کند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که کشاورزان با مشکلات پرداختی از سوی کارخانه‌های شکر مواجه هستند که در بحث صادرات شکر به آن پرداخته نشده است.

https://tribune.com.pk/story/2480410/cabinet-places-sugar-price-cap

 قیمت بنزین 9.99 روپیه و گازوئیل 6.18 روپیه در هر لیتر افزایش می یابد

دولت فدرال قیمت نفت را از 16 جولای 2024 با افزایش 9.99 روپیه به 275.60 روپیه در هر لیتر و گازوئیل پرسرعت (HSD) با 6.18 روپیه به 283.63 روپیه در هر لیتر افزایش داده است.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2024/07/15/petrol-price-increases-by-rs9-99-diesel-by-rs6-18-per-litre/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما