معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۱:۴۷ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفتۀ سوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توسعۀ همکاری بلاروس با قاره آفریقا

در ژانویه 2019، اولین سفر رسمی امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه به بلاروس انجام شد و سفر سه روزه الکساندر لوکاشنکو به زیمبابوه که از 30 ژانویه تا 1 فوریه 2023 انجام شد، آغاز مرحله جدیدی از همکاری بین بلاروس نه تنها با زیمبابوه، بلکه با سایر کشورهای آفریقایی بود. در پی نتایج این سفر دولتی، دولت بلاروس نقشه راه اجرای توافقات را تصویب کرد. این سند شامل 65 رویداد در زمینه‌های مختلف است. در سال 2024، تولیدکنندگان بلاروسی قصد دارند صادرات به کشورهای آفریقایی را حداقل 2.5 برابر افزایش دهند. قرار است عرضه محصولات غذایی، ماشین آلات، تجهیزات و محصولات شیمیایی به مصر، کنیا، نیجریه، زیمبابوه، آفریقای جنوبی و گینه استوایی افزایش یابد.

https://www.sb.by/articles/budushchee-za-afrikoy.html

کاهش نرخ تورم در بلاروس

بر اساس تحلیل کارشناسان وزارت مقررات ضد انحصاری و تجارت جمهوری بلاروس، تورم ماه می نسبت به ماه قبل 0.1 درصد بوده است. افزایش قیمت مصرف کننده در ماه می تا آوریل 2024 کمتر از میانگین ثبت شده در بلاروس در ماه طی 10 سال گذشته بود. تا دسامبر 2023، تورم 2.8 درصد بود. در عین حال، هدف تعیین شده تورم برای سال جاری بیش از 6 درصد نیست.

https://www.sb.by/articles/mart-inflyatsiya-v-belarusi-s-nachala-2024-goda-nakhoditsya-v-ustanovlennoy-traektorii-.html

روسیه و بلاروس در حال آماده شدن برای لغو رومینگ

میخائیل گالوزین معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه به ریانووستی گفت: «روسیه و بلاروس در حال آماده شدن برای لغو کامل رومینگ در کشور اتحادیه هستند». وی خاطرنشان کرد: «ما مطمئن هستیم که چنین تصمیمی‌به توسعه گردشگری و تماس بین مردم کمک خواهد کرد».

https://sputnik.by/20240712/teper-navernyaka-rf-i-belarus-gotovyat-otmenu-rouminga-1087998007.html

افزایش گردش تجارت خارجی کالاها و خدمات بلاروس

در ژانویه تا می سال جاری، گردش مالی تجارت خارجی کالا و خدمات بلاروس با 3.6 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 39.5 میلیارد دلار رسید.

https://www.sb.by/articles/natsbank-vneshnetorgovyy-oborot-tovarov-i-uslug-belarusi-v-yanvare-mae-vyros-na-3-6-do-39-5-mlrd-dol.html

افزایش حجم مبادلات در بورس کالای جهانی بلاروس

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حجم مبادلات بورس کالای جهانی بلاروس را تقریباً چهار برابر کردند. الکساندر باشلی، رئیس بخش فعالیت های اقتصادی خارجی بورس کالای جهانی بلاروس در این باره گفت: در نیمه اول سال 2024، میزان معاملات واحدهای تجاری معتبر در بورس در روسیه، چین، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان به 555.1 میلیون دلار رسید که 3.7 برابر بیشتر از ژانویه تا ژوئن 2023 است.

https://www.sb.by/articles/rezidenty-stran--shos-pochti-v-4-raza-uvelichili-obemy-birzhevoy-torgovli-na-butb.html

فعالیت بیش از 252 هزار کارآفرین فردی در بلاروس

بر اساس نوع فعالیت اقتصادی در بین کارآفرینان فردی، تجارت عمده و خرده فروشی، تعمیر خودرو و موتور سیکلت (34.1 درصد) جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. دومین فعالیت پرطرفدار، فعالیت های حمل و نقل، انبارداری، فعالیت های پستی و پیک (15 درصد) بود. در رتبه سوم فعالیت های حرفه ای، علمی و فنی (10.3 درصد) قرار دارد. ساخت و ساز (8.1 درصد)، صنعت (5.8 درصد)، ارائه سایر انواع خدمات (5.5 درصد) و اطلاعات و ارتباطات (4.9 درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین بر اساس آمارهای بلستات، در سال 2023 تقریباً 116 هزار شرکت کوچک و متوسط در بلاروس وجود داشته است. در سال 2023، حجم سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت شرکت های کوچک و متوسط بالغ بر 14617 میلیون BYN بوده است.

https://www.sb.by/articles/belstat-v-2023-godu-v-belarusi-osushchestvlyali-deyatelnost-bolee-252-tys-individualnykh-predprinima.html

https://www.sb.by/articles/belstat-v-2023-godu-v-belarusi-naschityvalos-pochti-116-tys-organizatsiy-malogo-i-srednego-predprini.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما