معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۳- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۶۹

تحولات فناوری جنوب چین

گزیده تحولات فناوری جنوب چین در تیر 1403 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

Qianhai گواندونگ در رتبه اول شاخص نوآوری در چین قرار دارد:

موسسه مناطق آزاد تجاری دانشگاه سان یات سن (SYSU) "شاخص نوآوری نهادی آزمایشی منطقه آزاد تجاری چین 2024-2023" را منتشر کرد. بر اساس نتایج امتیازات، کیانهای گواندونگ، شانگهای (پودونگ)، نانشا گواندونگ، شانگهای (لینانگانگ)، تیانجین، پکن، شیامن فوجیان، چنگدو از سیچوان، هنگ‌چین گواندونگ و چونگ کینگ در بین ده‌ رتبه برتر کشور قرار دارند.

این شاخص برای نهمین سال متوالی منتشر شده است و هدف آن ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده برای اجرا و جهت گیری نوآورانه سیاست های نوآوری نهادی منطقه آزاد تجاری است. این شاخص در سال جاری بر پنج بعد از جمله تسهیل تجارت، آزادسازی سرمایه گذاری، اصلاحات مالی و نوآوری، تغییر عملکرد دولت و محیط قانونی متمرکز است و در مجموع 22 منطقه آزمایشی تجاری آزاد (57 منطقه فرعی) در ارزیابی شرکت می‌کنند. هشت نفر برتر از سال گذشته باقی ماندند. هنگ‌کین از گواندونگ به ده منطقه برتر صعود کرد و در رتبه نهم قرار گرفت، در حالی که چونگ کینگ جایگاه دهم را حفظ کرد. سه زیرمنطقه آزاد تجاری آزمایشی سین کیانگ (اورومچی، هورگوس، کاشغر) برای اولین بار در ارزیابی قرار گرفتند.

بر اساس محاسبات، میانگین امتیاز نوآوری نهادی برای 57 زیرمنطقه آزاد تجاری در سراسر کشور 75.90 امتیاز است. فو ژن پینگ، مدیر مؤسسه مناطق آزاد تجاری SYSU، خاطرنشان کرد که کیانهای 88.12 امتیاز، پودونگ 87.86 امتیاز و نانشا 87.50 امتیاز به دست آوردند و سه جایگاه برتر را به دست آوردند.

از نظر رتبه بندی استانی، شانگهای با امتیاز 86.18 در صدر فهرست قرار گرفت، در حالی که گواندونگ با 86.06 در رتبه دوم قرار گرفت و پیشتاز توسعه مناطق آزاد تجاری آزمایشی در سراسر کشور بود.

شانگهای و گواندونگ به عنوان دو منطقه بسیار توسعه یافته از لحاظ اقتصادی در چین، نوآوری سازمانی برجسته ای از خود نشان داده اند. شایان ذکر است که سیستم شاخص برای شاخص نوآوری نهادی پایلوت منطقه آزاد تجاری چین 2024-2023 شاخص های جدیدی را با تمرکز بر اقتصاد دیجیتال، باز بودن نهادها و توسعه سبز اضافه کرده است. در رتبه‌بندی فرعی شاخص‌های نوآوری نهادی در تسهیل تجارت، آزادسازی سرمایه‌گذاری، اصلاحات مالی و نوآوری، تحول عملکرد دولت و محیط قانونی، هر دو Qianhai و Nansha در گواندونگ عملکرد خوبی داشتند و در رتبه پنج برتر قرار گرفتند.Qianhai در شاخص تسهیل تجارت با امتیاز 92.44 رتبه اول را در سراسر کشور دارد که عمدتاً به دلیل دستاوردهای قابل توجه در توسعه قالب های تجاری در حال ظهور، یکپارچگی عمیق قوانین تجاری شنزن-هنگ کنگ و نوآوری یکپارچه در تسهیل تجارت است.

مؤسسه مناطق آزاد تجاری SYSU یک اتاق فکر کلیدی در استان گواندونگ است که در 22 ژانویه 2015 تاسیس شد و بر مناطق آزاد تجاری آزمایشی و بنادر آزاد تجاری متمرکز است و بر ساخت خلیج بزرگ گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو تکیه دارد.

https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/d7ec559d32.shtml

رئیس SUSTech برنده جایزه برتر علم فناوری چین شد:

Xue Qikun، رئیس دانشگاه علوم و فناوری جنوب (SUSTech) و یک فیزیکدان برجسته ماده متراکم، برنده جایزه دولتی برجسته علم و فناوری در سال 2023 شد که برترین افتخار علمی چین است. او با 61 سال سن جوان ترین دریافت کننده این جایزه است. تیم Xue به پیشرفت‌های مهمی دست یافته است از جمله اولین مشاهده آزمایشی اثر ناهنجار کوانتومی و کشف ابررسانایی در دمای بالا. وی همچنین برنده جایزه فیزیک ماده متراکم الیور ای باکلی در سال ۲۰۲۴ شد و اولین فیزیکدان چینی است که موفق به انجام این کار شد. شو، با مدرک دکتری از آکادمی علوم چین و تجربه در دانشگاه توهوکو، در ادغام نوآوری‌های فناورانه در SUSTech بسیار موثر بوده است. این دانشگاه در رتبه‌بندی تأثیر دانشگاه‌های جهانی آموزش عالی تایمز در میان مؤسسات سرزمین اصلی چین رتبه اول را کسب کرد. یکی دیگر از برندگان جایزه دولتی برجسته علم و فناوری در سال 2023، لی درن، به دلیل پیشرفت هایش در فتوگرامتری و سنجش از دور شناخته شد. این جوایز، که توسط شورای ایالتی در سال 2000  ارائه شد، کمک های قابل توجهی در پیشرفت علمی و تکنولوژیکی به حساب می آید.

https://www.newsgd.com/node_6d449858df/ae60120493.shtml

«فناوری پیشرفته» تلاش‌های نجات اضطراری گواندونگ را تقویت می‌کند:

صنعت ایمنی و اورژانس از سنتی به شیوه‌های مدرن در حال تغییر است و فناوری‌های پیشرفته مانند هواپیماها و قایق‌های بدون سرنشین و دستگاه‌های ارتباطی پیشرفته برای مقابله با چالش‌های ایمنی در حال توسعه هستند. صنعت ایمنی و اورژانس گواندونگ، همراه با بخش های صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست، با درآمد 305.846 میلیارد یوان در سال 2022، شاهد رشد قابل توجهی بود که نشان دهنده افزایش 22.34 درصدی از سال 2019 است. حوزه‌های اصلی تمرکز این صنعت عبارتند از اطفای حریق در ساختمان‌های بلند، ایمنی شهری، واکنش به بلایای طبیعی و مدیریت مواد خطرناک با تأکید بر نظارت هوشمند و سیستم‌های هشدار اولیه. در همین رابطه از 16 ژوئن تا 18 ژوئن 2024، نمایشگاه بین المللی ایمنی اضطراری گوانجو (iESE 2024) مجموعه ای از تجهیزات نجات هوشمند را به نمایش گذاشت. "سگ های ماشینی" به طور مداوم برای امنیت گشت زنی می‌کنند. در مواجهه با مسیر‌های باریک و پیچیده مانند تونل‌ها، کوچه‌ها و گاراژها، ربات‌های زهکشی کوچک و انعطاف‌پذیر می‌توانند به مناطق سیل زده رفته و به سرعت مناطق پرآب را با لوله‌ها تخلیه کنند. دستگاه‌های واکی تاکی مجهز به عملکردهای اتصال مستقیم، ارتباط بدون وقفه را حتی در زمان قطع شبکه و برق تضمین می‌کنند. این نمایشگاه حجم معاملات قابل توجهی را در مدت سه روز به میزان 6.37 میلیارد یوان گزارش کرد.

 اتحادیه صنعت ایمنی و اضطراری گواندونگ در حال کار بر روی استانداردهای بین المللی برای تجهیزات اضطراری است. برای مثال، چالش‌های پایدار اجتماعی سناریوهای جدیدی را به وجود آورده است. بلایای طبیعی قدیمی مانند طوفان، سیل و آتش سوزی و از سوی دیگر، مسائل ایمنی کلان شهرهای مدرن با پیچیدگی‌های منحصر به فردشان وجود دارد. فناوری پیشرفته اکنون در خط مقدم سناریوهای ایمنی سنتی و نوظهور قرار دارد. این فناوری‌ها که شامل ماشین‌آلات سنگین مقیاس بزرگ و همچنین پهپادها و قایق‌های بدون سرنشین می‌باشد، در حال تغییر چشم‌انداز واکنش اضطراری هستند.

اخیراً در Meizhou، گواندونگ، بارندگی شدید مداوم منجر به شرایط وخیم مانند گرفتار شدن افراد، فروریختن ساختمان‌ها و آسیب‌دیدگی زیرساخت‌ها شد. انواع فن آوری‌های پیشرفته اضطراری در این عملیات نجات به کار گرفته شد - پهپادها و سایر تجهیزات نجات اضطراری هوایی برای شناسایی هوایی، قایق های بدون سرنشین، و پهپادهای نجات در آب برای نجات اضطراری در آب، و دستگاه‌های ارتباطی مانند رادیوهای دستی با امواج فوق العاده کوتاه و اضطراری و سیستم های پخش که می‌توانند به طور موثر اطلاعات را حتی در هنگام قطع برق و شبکه انتقال دهند.

گواندونگ در حال حاضر تاکید ویژه ای بر پرورش آتش نشانی ساختمان‌های بلند، ایمنی شهری، واکنش به بلایای طبیعی و رسیدگی اضطراری حوادث مواد خطرناک دارد و توسعه سیستم های نظارت هوشمند و هشدار اولیه، آتش نشانی هوشمند و نجات اضطراری و اضطراری را در اولویت قرار داده است.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/cac43603bc.shtml

5 شرکت شنزن در فهرست سازندگان برند جهانی:

پنج شرکت مستقر در شنزن در فهرست رتبه‌بندی برتر سازنده‌های برند جهانی چینی قرار گرفتند که به طور مشترک توسط شرکت تحقیقات بازار بین‌المللی Kantar و گوگل منتشر شد. غول فناوری هوآوی فن آوری‌های مستقر در شنزن با کسب امتیاز قدرت برند ۷۴۶ با یک پله صعود به جایگاه پنجم رسید و از AliExpress  در زمینه تجارت الکترونیک پیشی گرفت که با ۷۲۳ امتیاز در جایگاه ششم قرار گرفت. AliExpress در رتبه بندی سال گذشته امتیاز 925 را به دست آورده بود که از رتبه دوم خود در یک سال قبل سقوط کرد. ByteDance، شرکت مادر TikTok، با کسب 2791 امتیاز به عنوان موفق‌ترین برند جهانی چین ظاهر شد که نسبت به رتبه‌بندی سال 2023، 2487 امتیاز افزایش داشت. شیائومی، تولید کننده لوازم الکترونیکی مصرفی، در جایگاه دوم قرار دارد

Tencent Holdings مستقر در شنزن با امتیاز 479 جایگاه دوازدهم را حفظ کرد و شاهد افزایش امتیاز قدرت برند خود از 388 امتیاز در رتبه بندی سال 2023 بود. شرکت BYD، تولید کننده پیشرو در خودروهای انرژی جدید، از جمله خودروهای الکتریکی خالص و هیبریدی هفت پله نسبت به سال گذشته صعود کرد و با 417 امتیاز در جایگاه پانزدهم قرار گرفت.

در همین حال، DJI Technology، یکی دیگر از رهبران صنعت مستقر در شنزن و بزرگترین تولید کننده پهپادهای تفریحی جهان، از رتبه شانزدهم به هفدهم سقوط کرد. OnePlus جایگاه نوزدهم را به عنوان فروشنده گوشی‌های هوشمند مستقر در شنزن با کسب 360 امتیاز به دست آورد. در مقایسه با 344 امتیاز در سال گذشته که رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده بود.

گزارش سازندگان برند جهانی Kantar BrandZ 2024 چین نشان می‌دهد که قدرت کلی برند شرکت‌های چینی 17 درصد در سال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

این گزارش بر انعطاف پذیری و تاثیر رو به رشد جهانی برندهای چینی تاکید می‌کند. این هشتمین گزارش سالانه کانتار و گوگل در مورد درک مصرف کنندگان جهانی از برندهای چینی است. به گفته Kantar، این گزارش با استفاده از یک روش تحقیق دقیق، پایگاه داده گسترده Kantar را با نظرسنجی‌های جامع مصرف کنندگان و تجزیه و تحلیل جستجوی گوگل برای ارزیابی بیش از 400 برند چینی ادغام می‌کند و در نهایت 50 برند برتر را شناسایی می‌کند.این گزارش پس از نظرسنجی از مصرف کنندگان از 11 بازار بین المللی، تجزیه و تحلیل عمیقی از ادراک مصرف کنندگان و ارزیابی برندهای چینی در 15 دسته ارائه می دهد.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/d5181bfd68.shtml

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما