معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۳:۲۶

یک هفته با اقتصاد کرواسی

نتایج فصل توریستی امسال تاکنون فوق‌العاده است و کرواسی می‌تواند انتظار داشته باشد که امسال فصل خوبی در گردشگری داشته باشد و همچنین زمینه برای تبدیل شدن کرواسی به یک مقصد گردشگری در تمام طول سال ایجاد شود.

 سال توریستی موفقی با وجود ازدحام جمعیت

 بر اساس اعلام وزارت گردشگری و ورزش، در 6 ماهه نخست امسال 7 درصد بیشتر از سال گذشته گردشگران وارد کرواسی شده و 3 درصد بیشتر اقامت شبانه داشته اند و انواع ترددها دو برابر شده است. ترافیک هوایی به طور کلی در مقایسه با سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است. بیشترین جریان گردشگران در سال جاری با 57 درصد ورود بیشتر از طریق فرودگاه زادار، پس از آن فرودگاه دوبرونیک با بیش از 25 درصد، در زاگرب با 16 درصد و اسپلیت با 10 درصد رقم خورده است. گمان می‌رود که تردد مسافر از طریق فرودگاه‌های کرواسی در پنج ماهه اول سال جاری با 3.25 میلیون مسافر، رکورد سال قبل از همه‌گیری یعنی 2019 را که 2.74 میلیون مسافر بود را شکست.

با این وجود، کرواسی بار دیگر با ازدحام بیش از حد گردشگران به ویژه در مناطق خاصی مانند دوبرونیک مواجه شده است. شهر دوبرونیک به عنوان یکی از پربازدیدترین شهرهای کرواسی با مشکل ازدحام جمعیت در فصل تابستان مواجه است. دوبرونیک شهری است که با ریسکهای گردشگری ذیل روبروست: اقتصاد محلی اش بسیار وابسته به گردشگری است، تعداد گردشگرانش بسیار زیاد و فراتر از زیرساخت هایش هست و با اثرات زیست محیطی روبروست. کرواسی در تلاش است تا با برنامه ریزی استراتژیک، گردشگری را در همه مناطق کرواسی توسعه داده و در تمام طول سال با ترویج مقاصد کمتر شناخته شده به آن تنوع بخشد.

https://lidermedia.hr/tvrtke-i-trzista/mckinsey-o-turizmu-u-hrvatskoj-dubrovnik-pod-najvecim-rizikom-od-velikog-broja-turista-157988

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/glavina-rezultati-turizma-do-sada-izvanredni-ocekujemo-najuspjesniju-godinu-158044

https://www.poslovni.hr/hrvatska/famozna-2019-ide-u-povijest-za-zracne-luke-ovo-je-godina-rekorda-4448869

 

 امضاء قرارداد ذخیره سازی نفت توسط یاناف و شرکت نفت پتراکو سوئیس

یاناف و شرکت نفت پتراکو قرارداد ذخیره سازی نفت در پایانه امی‌شالی به ظرفیت 117856 متر مکعب برای بازه زمانی 1 آگوست 2024 تا 31 ژوئیه سال آینده را با امکان تمدید آن، امضا کردند. بر اساس گزارش مالی منتشر شده در 30 آوریل 2024، یاناف در بازه زمانی 1 ژانویه تا 31 مارس، مجموعاً حدود 34 میلیون یورو درآمد داشته است. سود ناخالص آن در این دوره زمانی 15.7 میلیون یورو بوده است، در حالی که سود خالص آن شرکت تقریباً 13 میلیون یورو بوده است.  20 میلیون یورو درآمد از حمل و نقل نفت، 7.2 میلیون یورو از ذخیره سازی نفت و 3.8 میلیون یورو اضافی از ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی حاصل شده است.

https://hr.bloombergadria.com/biznis/kompanije/62274/janaf-sklopio-ugovor-o-skladistenju-nafte-s-petraco-oil-companyjem/news/

https://www.energetika-net.com/energetsko-gospodarstvo/janaf-nastavlja-suradnju-s-dugogodisnjim-partnerom

https://www.seebiz.eu/energetika/janaf-i-petraco-oil-company-sklopili-ugovor-o-skladistenju-nafte/307309/

https://www.poslovni.hr/trzista/janaf-i-svicarska-naftna-kompanija-sklopili-ugovor-o-skladistenju-nafte-4448472

 

امید به آینده بندر پلوچه

اگرچه این بندر در سالیان اخیر با از دست دادن یکی از مهمترین شرکای تجاری خود  از بوسنی و هرزگوین یعنی،  ArcelorMittal Zenica ، به دلیل واردات مقادیر زیادی زغال سنگ که به عنوان ماده خام در تولید کک استفاده می‌شد، و نیز از دست دادن شرکت آلومینیوم موستار که از این بندر برای حمل و نقل و عملیاتهایی در جنگ اوکراین و خاورمیانه استفاده می‌کرد، ضربه‌های زیادی خورده بود اما به گفته رئیس هیئت مدیره بندر پلوچه، هرویه لیواجا، این بندر همچنان زنده مانده و در حال سرمایه گذاری برای آینده خود است. در سال گذشته، این بندر 77.5 میلیون یورو درآمد عملیاتی ایجاد کرد و به سود خالص 10.7 میلیون یورو رسید. اگرچه این بندر انتظار ندارد امسال هم به نتایج سال 2023 برسد اما درآمد عملیاتی آن در سه ماهه اول مسال هم به 23.2 میلیون یورو رسیده است که قابل قبول می‌باشد. این بندر عمدتاً در زمینه زغال سنگ تجارت می‌کند که قیمت آن به حرکت قیمت در مبادلات جهانی بستگی دارد که در سال گذشته به دلیل عدم حمل زغال سنگ روسیه، قیمت بالایی بود. این بندر همچنین در حال کار بر روی افزایش کارایی خود می‌باشد.

https://lidermedia.hr/tvrtke-i-trzista/hrvoje-livaja-luka-ploce-prema-brzini-istovara-robe-mozemo-se-usporedivati-s-najvecim-i-najboljim-svjetskim-lukama-158042

 کسری تجاری 7.6 میلیارد یورویی کرواسی در پنج ماه اول 2024

بر اساس اولین برآورد اداره مرکزی آمار، کل صادرات کرواسی در پنج ماهه نخست سال جاری به 9.7 میلیارد یورو و واردات آن به 17.3 میلیارد یورو رسیده است. این بدان معناست که کسری کالا به 7.6 میلیارد یورو رسیده است. بر اساس محاسبات موقت، از ژانویه تا آوریل، صادرات 7.7 میلیارد یورو و واردات 13.7 میلیارد یورو بوده است، یعنی کسری 6 میلیارد یورو بوده است.

https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/hrvatska/62244/u-pet-mjeseci-trgovinski-deficit-76-milijardi-eura/news/

بازار کار در کرواسی

در پایان ماه ژوئن سال جاری، 84841 نفر بیکار در اداره استخدام کرواسی ثبت شده اند که 14 درصد یا 13868 نفر کمتر از ژوئن سال گذشته است. این کمترین تعداد افراد ثبت شده بیکار از زمان تأسیس دولت کرواسی است. این امر نشان دهنده تقاضای قوی برای نیروی کار در بازار کار داخلی است که مهمترین دلیل آن شروع فصل گردشگری است. طی خردادماه 11 هزار و 458 نفر به تازگی در فهرست بیکاری ثبت نام کردند که نسبت به خرداد سال گذشته 25.3 درصد کاهش داشته است. در بین شهرستان‌ها، شهرستان اسپلیت-دالماتیا با 1895 نفر یا 18 درصد از کل افراد شاغل، پیشتاز در اشتغال بوده است، پس از آن شهرستان اوسیک-بارانجا با 1099 نفر یا 10.4 درصد، سپس شهر زاگرب با 813 نفر، معادل ۷.۷ درصد قرار دارند.

https://www.nacional.hr/trziste-rada-u-hrvatskoj-u-lipnju-najmanje-nezaposlenih-od-neovisnosti-dominira-sezonsko-zaposljavanje/

افزایش صادرات در 5 ماهه اول با نرخ 0.8 درصد

ارزش صادرات کالاهای کرواسی در پنج ماهه نخست سال جاری به 9.66 میلیارد یورو رسید که 0.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است، در حالی که واردات با افزایش 3.4 درصدی به 17.3 میلیارد یورو رسیده است. بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار، 6.35 میلیارد یورو به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و 3.31 میلیارد یورو به سایر کشورها صادر شده است.صادرات به آلمان، جایی که بیشترین محصولات کرواسی در آن به فروش می رسد، همچنان با روند نزولی رو برو هستیم. روند کاهش صادرات به ایتالیا، مجارستان و اسلوونی نیز همچنان ادامه دارد. کشوری که توانست سومین خریدار مهم محصولات کرواسی باشد، بوسنی و هرزگوین است که خارج از اتحادیه است.. حدود 891 میلیون یورو کالا در چهار ماه اول سال به بوسنی و هرزگوین صادر شده است. در خصوص صادرات به سایر کشورها، به عنوان مثال، صادرات به آمریکا 40 درصد (264 میلیون یورو) جهش داشته است. همچنین حدود 10 درصد صادرات به کشورهای آسیایی که، در مجموع 181 میلیون یورو بوده است، پیشرفت داشته است. در خصوص چین آمار عالی است، تا پایان آوریل سال جاری تقریباً 45 میلیون یورو کالا در چین جانمایی شده که رشد سالانه حدود 80 درصدی را نشان می دهد. روند صادارت کرواسی به مصر، عربستان سعودی و بریتانیا نیز خوب بوده است، در حالی که صادرات به ترکیه مدتی است که ضعیف شده است.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/izvoz-u-eu-slabi-performans-spasavaju-zemlje-regije-4448542

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/izvoz-u-prvih-pet-mjeseci-porastao-za-0-8-posto-158011

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما