معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۹:۴۴ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی تاجیکستان-دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته چهارم تیرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

احداث و نوسازی جاده در منطقه «قلعه خمب - ونج - مرز ناحیه روشان» مکمل کریدور ترانزیتی «چین-تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه 

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان طی نشست مطبوعاتی درباره نتایج سفر دولتی شی جین پینگ رئیس جمهور چین به جمهوری تاجیکستان اظهار داشت که ساخت و بازسازی این جاده در منطقه «قلعه خمب - ونج - مرز منطقه روشان»، کریدور ترانزیتی «چین - تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران – ترکیه» تکمیل خواهد شد.

وی افزود: در این راستا پیشنهاد کردیم امکان ساخت و ارتقای بخش بزرگراه دوشنبه - کلمه در محدوده ناحیه روشان تا گذرگاه مرزی «کلمه– قراسو» مورد برررسی قرار گیرد. همچنین در جهت احداث جاده‌ها و راه آهن در مسیر «چین- تاجیکستان- و افغانستان» به منظور گسترش روابط و گسترش تجارت منطقه ای اقدامات عملی صورت گیرد.

رئیس جمهور کشور یادآور شد: در کنار حمل و نقل و ارتباطات،  ما علاقه مندی خود را  جهت جذب بیشتر سرمایه گذاری چین در بخش‎های مختلف صنعت به ویژه صنایع سبک و غذایی، انرژی، کشاورزی، دیجیتالی شدن اقتصاد، هوش مصنوعی و سایر زمینه‌ها تاکید کرده‎ ایم.

https://khovar.tj/2024/07/emomal-ra-mon-bunyodu-ta-di1di-ro-dar-minta-ai-alaihumb-van-sar-adi-no-iyai-r-shon-doloni-tranzitii-chin-to-ikiston-uzbekiston-turkmaniston-eron-turkiya-ro-takmil-ho-ad-bahshid/

استقبال تاجیکستان از مشارکت فعال تجار چینی در ساخت پارک‌های صنعتی، جذب فناوری‌های جدید و تولید مشترک

خبرگزاری خاور:  امامعلی رحمان ، رئیس جمهوری تاجیکستان در نشست مطبوعاتی در خصوص نتایج سفر دولتی رئیس جمهوری چین بیان کرد که جمهوری تاجیکستان از مشارکت بیشتر و بیشتر بازرگانان چینی در ساخت پارک‎های صنعتی، جذب فناوری‌های جدید و تولید مشترک در مقیاس بزرگ از جمله در مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان استقبال خواهد کرد. ایجاد بنگاه‌های تولیدی به‌ویژه در حوزه صنعت و معرفی تولید «محصولات سبز» با ارزش افزوده بالا و «فناوری‌های سبز» شامل خودروهای برقی، پنل‌های خورشیدی و شبکه‌های برق هوشمند به عنوان بخش‌های اولویت‌دار شناخته شدند.

رحمان از مشارکت چین در ساخت و نوسازی نیروگاه‎ها و اجرای پروژه‎ های احداث خطوط انتقال برق در خاک تاجیکستان قدردانی کرد.

وی تاکید کرد که تاجیکستان با در نظر گرفتن منابع طبیعی خود، در نظر دارد ظرفیت تولید انرژی‎های تجدیدپذیر را در آینده به دو برابر افزایش دهد تا به عنوان مبنایی کلیدی برای ارتقای "اقتصاد سبز" باشد. در این زمینه، به طور کامل از گسترش همکاری‎ها در زمینه انرژی به ویژه در زمینه تولید برق آبی استقبال می‌کنیم. ما آماده گسترش همکاری‎های سازنده و دوجانبه با چین در این راستا هستیم.

https://khovar.tj/2024/07/peshvoi-millat-to-ikiston-az-ishtiroki-faolonai-so-ibkoroni-chin-i-ati-bunyodi-park-oi-sanoat-albi-tehnologiya-oi-nav-va-iste-soloti-kalon-a-mi-mushtarak-isti-bol-ho-ad-kard/

تصویب استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای تا سال 2030

خبرگزاری خاور: به پیشنهاد تاجیکستان و در پی نتایج اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه، سران کشورهای عضو برنامه اقدام جامع برای اجرای استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای تا سال 2030 را تصویب کردند.

لازم به ذکر است که استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای به ابتکار امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در جریان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای دهلی نو در سال 2023 به تصویب رسید.

این برنامه شامل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است که گام‌های خاصی را برای تحریک روابط تجاری، تضمین امنیت و ثبات زنجیره‌های تولید و عرضه بین‌المللی، امنیت غذا و انرژی، و همچنین در زمینه دیجیتال و اقتصاد سبز برمی‌دارند.

https://khovar.tj/rus/2024/07/po-predlozheniyu-tadzhikistana-utverzhdena-strategiya-ekonomicheskogo-razvitiya-shos-na-period-do-2030-goda/

 

اسناد امضا شده در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه

خبرگزاری خاور: نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای (SCO) در آستانه با امضای 25 سند پایان یافت.

این اسناد عمدتا به درک متقابل بین کشورها در مورد موضوعات مختلف مربوط می‌شود: اکولوژی، لجستیک، گردشگری، به طوری که هیچ تناقضی در هنگام برنامه ریزی رویدادهای مشترک ایجاد نشود. سران کشورها بیانیه آستانه شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را به امضا رساندند. برخی بند های این بیانیه عبارتند از :

تصمیم در مورد تصویب ابتکار سازمان همکاری شانگهای «در مورد وحدت جهانی برای صلح عادلانه، هماهنگی و توسعه»؛

تصمیم در مورد پیش نویس استراتژی توسعه سازمان همکاری شانگهای تا سال 2035؛

تصمیم در مورد پیشنهادهای شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در مورد بهبود فعالیتهای سازمان همکاری شانگهای.

تصمیم برای تکمیل مراحل پذیرش جمهوری بلاروس به عضویت سازمان همکاری شانگهای و اعطای وضعیت کشور عضو سازمان به آن؛

تصمیم در مورد سهم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در رابطه با اعطای وضعیت کشور عضو سازمان همکاری شانگهای به جمهوری بلاروس؛شایان ذکر است که بلاروس در اجلاس آستانه رسما به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد.

تصمیم در مورد تصویب برنامه همکاری کشورهای سازمان همکاری شانگهای در مقابله با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی برای 2027-2025؛

تصمیم در مورد تصویب استراتژی مبارزه با مواد مخدر سازمان همکاری شانگهای 2029-2024 و برنامه اقدام برای اجرای آن؛

تصمیم در مورد تصویب استراتژی توسعه همکاری انرژی بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای تا سال 2030؛

تصمیم در مورد تصویب برنامه اقدام برای اجرای استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای تا سال 2030؛

تصمیم در مورد مجمع سرمایه گذاران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای؛

تصمیم در مورد تصویب برنامه توسعه همکاری بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای در زمینه مناطق حفاظت شده (مناطق طبیعی حفاظت شده ویژه، مناطق طبیعی حفاظت شده) و اکوتوریسم.

تصمیم برای اعلام شهر چینگدائو به عنوان پایتخت گردشگری و فرهنگی سازمان همکاری شانگهای در سال های 2025-2024؛

تصمیم برای تصویب نقشه راه برای تقویت تعامل بین کشورهای عضو و شرکای گفتگوی سازمان همکاری شانگهای؛

تصمیم در مورد مکانیسم‎های حمایت مالی از فعالیت‏های پروژه سازمان همکاری شانگهای؛

تصمیم برای امضای یادداشت تفاهم بین دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای و مرکز هماهنگی اطلاعات منطقه ای آسیای مرکزی برای مبارزه با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، مواد روانگردان و پیش سازهای آنها؛

تصمیم در مورد برنامه تعامل سازمان همکاری شانگهای در مورد مسائل تضمین امنیت اطلاعات بین الملل؛

همچنین تصمیماتی در مورد دبیر کل سازمان همکاری شانگهای، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ‎ای ضد تروریسم سازمان همکاری شانگهای، گزارش دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در مورد فعالیت‎های سازمان طی سال گذشته و گزارش شورای ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم سازمان همکاری شانگهای در مورد فعالیت‎های این ساختار در سال 2023 به امضا رسید.

سران کشورها همچنین بیانیه‌های شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مورد اصول حسن همجواری، اعتماد و مشارکت؛ در مورد اطمینان از ایمنی آب آشامیدنی و بهداشت؛ در مورد مدیریت موثر پسماند و موافقت‎نامه بین دولت‏های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه همکاری در حوزه حفاظت از محیط زیست را نیز امضا کردند.

قابل ذکر است که ریاست قزاقستان در این سازمان با اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایان یافت.  و جمهوری چین ریاست بعدی سازمان همکاری شانگهای را به عهده گرفت.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/politics/20240705/ekologiya-logistika-i-turizm-kakie-dokumenti-podpisali-na-sammite-shos

 

عزم چین برای اتصال سه منطقه استان سغد از طریق راه آهن

اسپوتنیک:  در نشست رجب بای احمدزاده، استاندار سغد و جمعی از متخصصان چینی به سرپرستی چن هه، رئیس موسسه علوم، مهندسی و تحقیقات  شهر پکن، موضوع ساخت راه آهن در مسیرهای اسپیتامن- ایستاراوشان و اسپیتامن-استقلال با مجموع مسافت 171 کیلومتر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

احمدزاده خاطرنشان کرد که احداث خط آهن در مسیرهای یاد شده برای اقتصاد تاجیکستان حائز اهمیت است و در صورت احداث و بهره برداری از این خط آهن، به توسعه اقتصاد کمک خواهد کرد.

طرفین توافق کردند که ابتدا کارشناسان، مهندسان و طراحان مطالعات را انجام دهند و سپس بر اساس نتایج مطالعات و بررسی‌ها، برای ساخت راه آهن تصمیم گیری شود.

وی افزود: حوزه حمل و نقل و ارتباطات یکی از حوزه‌های اولویت دار در روابط دو کشور محسوب می‌شود و در سال های استقلال تاجیکستان و چین پروژه‌های مهمی را در این راستا اجرا کرده اند.

رجب احمدزاده  در این دیدار  گفت: گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت، حمل و نقل، انرژی، علم و معارف بین دو کشور در حال توسعه است.

https://sputnik.tj/20240715/chin-nohiyai-sugdro-rohi-ohan-mepayvandad-1063531735.html

امضا یادداشت تفاهم  همکاری بین تاجیکستان و چین در زمینه علوم زمین

خبرگزاری خاور: یادداشت تفاهم همکاری در زمینه علوم زمین توسط اداره کل زمین شناسی وابسته دولت جمهوری تاجیکستان و اداره زمین شناسی وابسته وزارت منابع طبیعی چین امضا شد.

یادداشت تفاهم در  شهر شیان جمهوری خلق چین، در چارچوب کنفرانس بین المللی همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه خاکشناسی و سرمایه گذاری در صنعت معدن، به مناسبت دهمین سالگرد مرکز تحقیقات سازمان همکاری شانگهای برای همکاری در زمینه علوم زمین به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم همکاری‌های علمی و فنی دوجانبه را در زمینه زمین شناسی دو کشور گسترش خواهد داد. بر اساس این سند مهم، اجرای مشترک پروژه‌ها در زمینه تحقیقات بنیادی و کاربردی، جستجوی ذخایر جدید، توسعه علمی و فنی و بسیاری موارد دیگر انجام می‌شود.

https://khovar.tj/rus/2024/07/tadzhikistan-i-kitaj-podpisali-memorandum-o-sotrudnichestve-v-oblasti-nauki-o-zemle/

 

دهه توسعه درخشان شرکت‎های سرمایه گذاری چینی در جمهوری تاجیکستان

 خبرگزاری خاور:  در طول دهه گذشته، روابط بین تاجیکستان و چین با سرعت و مستمر توسعه یاقته است. همکاری دو کشور در چارچوب مفهوم «یک کمربند، یک جاده» به ثمر نشسته است و سرمایه گذاری‎ها و فعالیت‌های کارخانه‌های اقتصادی با مشارکت سرمایه‌های چینی در جمهوری تاجیکستان نیز سهم مهمی در همکاری‎های اقتصادی و تجاری بین دو کشور داشته است. شایان ذکر است که شرکت خصوصی معدنی تاجیک و چین یکی از اولین و بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذاری است که وارد حوزه صنعتی جمهوری تاجیکستان شده است و یک دهه توسعه درخشان را در جمهوری تاجیکستان پشت سر گذاشته است.

باید یاداور شد که به مناسبت سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور خلق چین، به جمهوری تاجیکستان در سپتامبر 2014، با حضور سران دو کشور، شرکت خصوصی معدنی تاجیک و چین یادداشت تفاهم همکاری با وزارت صنعت و فناوری‌های نوین جمهوری تاجیکستان در مورد «پارک صنعتی تاجیکستان و چین» امضا کرد. طی 10 سالی که از آن زمان می‌گذرد، با حمایت و کمک دولت های دو کشور در تمامی سطوح، شرکت معدنی تاجیک - چین تلاش های فراوانی انجام داده و توسعه پایدار را تضمین کرده و بیش از 600 میلیون دلار در جمهوری تاجیکستان سرمایه گذاری نموده ، بیش از 5 میلیارد سامانی مالیات پرداخته  و بیش از 3 هزار شغل برای مردم محلی ایجاد کرده است.

 این شرکت با تلاش برای توسعه خود، به طور فعال از توسعه تسهیلات اجتماعی حمایت کرده و حدود 167 میلیون سامانی را برای این اهداف اختصاص داه است.

این شرکت به مسئولیت اجتماعی فعالانه پایبند بوده و به مشارکت خود در زمینه‌هایی مانند پرداخت مالیات، اشتغال، ساخت تسهیلات اجتماعی و غیره در منطقه ادامه می دهد. این شرکت طی سال‌ها طولانی سرمایه گذار پروژه‌های مختلف همکاری فرهنگی بین دو کشور و حامی‌پژوهشگران دو کشور در ترجمه آثار فرهنگی به دوزبان بوده است و از این طریق یکپارچگی و تبادل فرهنگی بین مردم دو کشور را ترویج می‌کند. در طول همه گیری ویروس کرونا، این شرکت به عنوان یک شرکت بزرگ به طور فعال مسئولیت اجتماعی خود را انجام داد، ابتکار عمل سازماندهی یک هواپیما برای انتقال هموطنان چینی و تاجیک در دو کشور  به زادگاه شان را انجام داد، بلافاصله 50 دستگاه تنفس مصنوعی و تعداد زیادی دستگاه هواساز خریداری کرد. مواد و داروهای ضد اپیدمی‌برای کمک به دولت جمهوری تاجیکستان و در عین حال فعالانه به دولت جمهوری خلق چین در تحویل به موقع واکسن کرونا به جمهوری تاجیکستان کمک کرد، که سهم مهمی در کار ضد اپیدمی دولت جمهوری تاجیکستان گذاشت.

https://khovar.tj/rus/2024/07/desyatiletie-blestyashhego-razvitiya-kitajskih-investitsionnyh-predpriyatij-v-respublike-tadzhikistan/

آمادگی تاجیکستان برای توسعه مشترک ذخایر انرژی آبی کشور با کشورهای سازمان همکاری شانگهای

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، در جریان اجلاس «سازمان همکاری شانگهای – پلاس» خاطرنشان کرد که تاجیکستان با داشتن ذخایر عظیم منابع انرژی آبی، رتبه ششم جهان را در تولید و استفاده از انرژی «سبز» از منابع تجدیدپذیر دارد.

امامعلی رحمان، آمادگی تاجیکستان را برای همکاری اساسی با کشورهای ناظر و کشورهای شریک سازمان همکاری شانگهای در گفتگو در مورد توسعه مشترک آنها اعلام کرد.

https://khovar.tj/rus/2024/07/emomali-rahmon-tadzhikistan-gotov-k-sovmestnomu-osvoeniyu-gidroenergeticheskih-resursov-strany-s-gosudarstvami-shos/

 

احداث شرکت تولید دارو در شهر گلستان استان سغد

خیرگزاری خاور: جمال الدین عبدالله زاده، وزیر بهداشت و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان در چارچوب سفر کاری به منطقه سغد از شهر گلستان بازدید کرد و از نزدیک با ساخت کارخانه تولید دارو و عملکرد مرکز بهداشت در روستای سیردریا آشنا شد.

در سال های اخیر، بخش مراقبت های بهداشتی در شهر گلستان به طور قابل توجهی بهبود یافته است، ده‌ها مرکز بهداشتی ساخته و به بهره برداری رسیده اند.

https://khovar.tj/rus/2024/07/v-gulistone-stroyat-predpriyatie-po-proizvodstvu-lekarstvennyh-sredstv/

 

 احداث و بهره برداری 24 هزار تاسیسات زیربنایی در طول 30 سال در جمهوری تاجیکستان

خبرگزاری خاور: در مدت 30 سال، 24 هزار تأسیسات زیربنایی در تاجیکستان ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت که نقش بسزایی در توسعه این کشور داشته است.

به منظور تجلیل از سی و پنجمین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان و ارتقای جایگاه سیاسی تاجیکستان در صحنه جهانی، کمیته معماری و ساختمان دولت جمهوری تاجیکستان تعدادی پروژه را مطابق با استراتژی‌های برنامه ریزی شده دولت، انجام می‌دهد.

بر این اساس «استراتژی توسعه صنعت ساختمان جمهوری تاجیکستان تا سال 2030» تدوین شده است که هدف آن رعایت حقوق شهروندان از طریق فراهم نمودن محیط مساعد برای زندگی، توسعه زیرساخت های اجتماعی، مهندسی، حمل و نقل و تولید، حفاظت و استفاده منطقی از میراث تاریخی و فرهنگی، حفاظت از محیط زیست، استفاده منطقی از منابع طبیعی در حوزه صنعت ساختمان جمهوری تاجیکستان می‌باشد.

این استراتژی سیاست دولتی را در زمینه شهرسازی، معماری، ساخت و ساز و توسعه قلمرو جمهوری تاجیکستان را در تنظیم می‌کند.

در عین حال پروژه‌های پیشنهادی نهادهای کمیته معماری و ساختمان، الزامات استحکام ساختمان را برآورده می‌کند و برای دستیابی به نتایج لازم، کنترل دقیقی را پشت سر گذاشته است. خدمات کنترل معماری و ساخت و ساز دولتی و خدمات صدور مجوز توسعه شهری مجاز به شروع ساخت و ساز تأسیسات برنامه ریزی شده هستند.

https://khovar.tj/2024/07/dar-30-sol-dar-to-ikiston-24-azor-inshooti-infrasohtor-sohta-ba-istifoda-doda-shud/

 

راه اندازی 32 کارخانه تولیدی کوچک و متوسط در خجند در سال 2024

خبرگزاری خاور: به مناسبت سال‎های توسعه صنعتی (2026-2022) در نیمه اول سال جاری 32 کارخانه تولیدی کوچک و متوسط با فناوری‌های روز در شهرخجند احداث و به بهره برداری رسید.

خجند یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی جمهوری محسوب می‌شود و در مجموع  زمینه پایداری تولید محصولات استان سغد را ایجاد می‌کند.

273 محل با جذب 35 میلیون سامانی در کارخانه‌های تولیدی سرمایه گذاری مستقیم صورت گرفته و به بهره‌برداری رسیده است. این شاخص ها به عنوان چهارمین هدف ملی افزایش حجم محصولات تولیدی، کمک شایانی به روند صنعتی شدن سریع کشور برای تقویت صنعت می‌کنند.

همچنین تعداد کارخانه‌های تولیدکننده محصولات جایگزین وارداتی در شهر افزایش یافته و در شش ماهه امسال 104 کارخانه کوچک و بزرگ به ارزش 403.1 میلیون سامانی محصول تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.2 درصد افزایش داشته است.

در شرایط پیشرفت اقتصادی امروز، صنعت یکی از شاخه‌های مهم اقتصاد ملی محسوب می‌شود و تامین توسعه آن از وظایف اولویت دار به شمار می رود. در همین راستا، یک دوره پنج ساله توسعه سریع صنعتی برای سال‌های 2026- 2022 اعلام شده با  اجرای آن تاجیکستان را در یک مدت متوسط از یک کشور کشاورزی- صنعتی به یک کشور صنعتی-کشاورزی تغییرمی‌دهد.

https://khovar.tj/2024/07/imsol-dar-hu-and-32-korhonai-hurdu-miyonai-iste-sol-bunyod-gardid/

افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان ختلان

اسپوتنیک: مسئولان استان ختلان از افزایش 12 درصدی تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال 2023  در این استان اطلاع داده‌اند.

مسئولان این منطقه بیان داشته‌اند که 398.2 هزار تن سبزی در تمامی مزارع کشاورزی منطقه تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است.

در عین حال تولید برنج نیز 3.4 درصد افزایش یافت و تا ماه می سال جاری بیش از 10.5 هزار تن از این محصول کشاورزی جمع آوری شده است.

تولید میوه در استان ختلان نیز افزایش یافته و در مجموع 19.3 هزار تن در این مدت تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.6 درصد افزایش داشته است.

https://sputnik.tj/20240705/khatlon-istehsol-mahsulot-kishovarzi-ziyod-1063428553.html

صادرات صدها تن هندوانه از ختلان به روسیه

خبرگزاری خاور: ناحیه جلال الدین بلخی استان ختلان آمار صادرات هندوانه زرد و سیاه را تنها از یک ناحیه 300 تن گزارش کرده است. گفته می‌شود که ناحیه جلال الدین بلخی عمدتاً این محصول را به روسیه صادر می‌کند.

مرکز اطلاع رسانی این ناحیه تاکید کرد: کشاورزان در زمینی به مساحت 18 هکتار هندوانه‌های زرد و سیاه کشت کردند و برداشت غنی داشتند.

با این حال، در سال 2023، هندوانه‌های زرد و سیاه نورس بیشتری به خارج از کشور از جمله روسیه صادر شد.

شایان ذکر است که هندوانه در استان ختلان  زودتر از بقیه مناطق برداشت می‌شود. در  جمهوری تاجیکستان، خربزه سه تا چهار بار در هر فصل برداشت می‌شود. به طور کلی 15 نوع هندوانه در این کشور وجود دارد.

https://sputnik.tj/20240707/khatlon-rusiya-sadho-tonn-tarbuz-sodir-1063448545.html

تصویب پیشنهاد تاجیکستان در مورد توسعه صنعت ماشین آلات سنگین توسط کشورهای مشترک المنافع

استپوتنیک: نشست شورای سیاست صنعتی کشورهای عضو اکو در یکاترینبورگ روسیه در چارچوب مجمع بین المللی«Innoprom-2024» برگزار شد.

نمایندگان کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و همچنین نمایندگان کشورهای مستقل مشترک المنافع در نشست شورای سیاست صنعتی کشورهای عضو اکو  شرکت کردند.

در نشست این شورا طیف گسترده ای از موضوعات توسعه یکپارچه سازی در صنایع مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین پروژه مفهوم توسعه همکاری کشورهای عضو اکو در حوزه صنایع سبک و برنامه عملیاتی اجرای آن ارائه شد.

خاطرنشان می‌شود که نمایندگان کشورهای اکو در این شورا از پیشنهاد تاجیکستان مبنی بر لزوم توسعه همکاری بین کشورهای عضو این سازمان در زمینه ماشین آلات سنگین حمایت کرده و پیش نویس موافقتنامه همکاری در این زمینه را تصویب کردند.

اعضای شورا پروژه اقدامات توسعه ای و ترویج استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو برای وسایل نقلیه کشورهای عضو اکو را تا سال 2030 تصویب کردند.

همچنین در این جلسه آیین نامه کارگروه توسعه و ترویج استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو در کشورهای عضو اکو به تصویب رسید.

میخائیل مسکین، مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی در کمیته اجرایی اکو، از توسعه پروژه مجموعه اقدامات اضافی برای جذب و تحریک سرمایه گذاری در چارچوب اکو گزارش داد.

نشست بعدی این شورا در سال 2025 در تاجیکستان برگزار خواهد شد.

https://sputnik.tj/20240709/idm-peshnihod-tojikiston-sanoati-moshinsozi-vaznin-paziruft-1063457469.html

امضا یادداشت تفاهم بین مقامات هواپیمایی مدنی تاجیکستان و پاکستان جهت توسعه همکاری‎

خبرگزاری خاور: امضای یادداشت تفاهم الحاقی بین آژانس هواپیمایی کشوری وابسته به دولت جمهوری تاجیکستان و اداره هواپیمایی مدنی جمهوری اسلامی‌پاکستان در مورد خدمات ارتباط هوایی امضا شد . این الحاقیه به یادداشت تفاهمی است که سال جاری در حضور امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان و شهباز شریف، نخست وزیر جمهوری اسلامی‌پاکستان جهت توسعه و رقابت پذیری بیشتر صنعت هوایی کشور به امضا رسید.

https://khovar.tj/2024/07/bajni-ma-omoti-aviatsionii-to-ikiston-va-pokiston-yoddoshti-tafo-um-i-ati-rushdi-amkorii-aviatsion-ba-imzo-rasid/

 احداث نیروگاه خورشیدی 500 مگاواتی در  شمال تاجیکستان توسط چین

آسیا پلاس: شرکت «چاینا داتانگ» چین قصد دارد یک نیروگاه خورشیدی در منطقه سغد تاجیکستان با ظرفیت پانصد مگاوات بسازد.

دفتر مطبوعاتی استان سغد تاجیکستان با اعلام این مطلب گفت که موضوع مذکور در دیدار رجب‌بای احمد‌زاده استاندار این منطقه با «وانگ هائو» مدیرکل این شرکت چینی در آسیای مرکزی بررسی شد.

شرکت چاینا داتانگ سال 2002 تاسیس و یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان برق در چین است. این شرکت در زمینه تولید باتری‌های خورشیدی نیز فعالیت دارد.

باید گفت که استان سغد تاجیکستان از لحاظ تامین برق به ظرفیت‌های انرژی واقع در بخش مرکزی و جنوبی این کشور وابستگی زیادی دارد.

تنها نیروگاه برق آبی فعال در این منطقه نیروگاه «قایراقم» با ظرفیت 126 مگاوات است.

به گفته وزارت انرژی تاجیکستان  در این کشور که بیش از 200 روز تابش خورشیدی با شدت بالا وجود دارد، در کنار نیروگاه‌های آبی به توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی توجه ویژه‌ای می‌شود.

https://www.asiaplustj.info/tj/news/tajikistan/economic/20240716/chin-dar-shimoli-toikiston-bo-itidori-500-mvt-nerugoi-oftob-mesozad

افزایش 4.4 برابری درآمد مردم تاجیکستان در 5 سال گذشته

اوستا: حاکم خالق‌زاده، معاون اول نخست وزیر تاجیکستان ضمن سخنانی در همایش سیاسی سطح بالا در مورد توسعه پایدار از  افزایش مداوم سطح رفاه مردم این کشور خبر داد.

وی خاطرنشان کرد که برای دستیابی به پیشرفت در این زمینه، گسترش همکاری‌های بین‌المللی و حمایت‌های مالی و فنی از شرکای توسعه در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ضروری است.

بنابر سخنان خالق‌زاده، طی 5 سال گذشته، تاجیکستان توانسته رشد اقتصادی را در سطح متوسط سالانه 7.4 درصد حفظ، تولید ناخالص داخلی سرانه را 2.3 درصد رشد و سطح فقر در کشور را از 83 درصد در سال 2003 تا 21.2 درصد در سال 2023 کاهش دهد.

وی افزود: در پنج سال اخیر، سطح رفاه مردم تاجیکستان به طور مداوم افزایش و درآمد آنها 4.4 برابر افزایش یافته است. متوسط حقوق 2.1 برابر و حقوق بازنشستگی 1.9 برابر بیشتر شده است.

خالق‌زاده در این همایش همچنین اطلاعاتی را در مورد ابتکارات بین‌المللی تاجیکستان در زمینه حفاظت از آب، اقلیم و یخچال‌های طبیعی، از جمله نتایج سومین کنفرانس سطح عالی دهه بین‌المللی عمل «آب برای توسعه پایدار، 2030-2018 ارائه داد.

https://avesta.tj/2024/07/16/za-poslednie-5-let-dohody-naseleniya-tadzhikistana-uvelichilis-v-4-4-raza/

 افزایش دوباره کسری تجاری تاجیکستان به 2 میلیارد و 425 میلیون دلار

خبرگزاری خاور:  اداره گمرک  تاجیکستان گزارش داد که حجم گردش کالا در 6 ماه اول سال جاری در تاجیکستان تقریباً به 4 میلیارد و 420 میلیون دلار رسیده است.

کسری تجارت خارجی در6 ماهه امسال بالغ بر 2 میلیارد و 425 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته کسری تجاری بالغ بر 2 میلیارد و 60 میلیون دلار بوده است. در این گزارش آمده است که مبادله کالا در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال جاری نزدیک به 4.42 میلیارد دلار را تشکیل داده است.

صادرات محصولات تاجیکستان در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 53 درصد افزایش داشته و به 996.2 میلیون دلار رسیده است.

واردات کالا به کشور بیش از 3.42 میلیارد دلار بوده و نسبت به ژانویه تا ژوئن سال گذشته 26 درصد افزایش یافته است.

سهم صادرات از حجم کل گردش تجارت خارجی جمهوری تاجیکستان از 19 درصد در نیمه اول سال 2023 به 23 درصد در ژانویه تا ژوئن 2024 افزایش یافته است.

بر این اساس، سهم واردات از کل حجم مبادلات تجارت خارجی تاجیکستان از 88 درصد به 77 درصد کاهش یافت.

https://sputnik.tj/20240717/kasri-tavozuni-savdo-tojikiston-afzoish-yoft-1063568045.html

احداث کارخانه صنعتی باتری خورشیدی در استان ختلان توسط شرکت چینی

اسپوتنیک: شرکت «چاینا داتانگ» (China Datang)  قصد دارد کارخانه صنعتی باتری‌های خورشیدی که انرژی پاک تولید می‌کند در منطقه ختلان بسازد.

این موضوع اخیراً در دیدار دولتعلی سعید، استاندار ختلان، با وانگ هائو، مدیر کل شرکت چینی«چین داتانگ» در آسیای مرکزی مورد بحث قرار گرفت.

وی گفت: در نظر داریم یک کارخانه صنعتی باتری‌های خورشیدی تولید کننده انرژی پاک در منطقه ختلان ایجاد کنیم.

دولتعلی سعید، نیز به نوبه خود از پیشنهاد ایجاد این کارخانه حمایت کرد و خاطرنشان شد: پس از بازدید از مناطق آزاد اقتصادی و سایر مناطق،  برای رفع مشکلات مساعدت خواهد شد.

استاندار ختلان افزود: این منطقه روابط دوجانبه خوبی با شرکت‎های چینی برقرار کرده است و این روابط در مرحله فعلی به سرعت در حال توسعه است.

دولتعلی سعید در ادامه سخنان خود تقویت و گسترش روابط کاری با شرکت‎های چینی را یکی از اولویت‎های فعالیت اقتصادی خارجی دانست و افزود: اداره ختلان با ایجاد روابط بلندمدت که به استفاده موثر از پتانسیل مناطق مساعدت می‌کند، علاقه ‎مند است.

شرکت «چاینا داتانگ»  که در سال 2002 تاسیس شده است، اکنون به یکی از بزرگترین تامین کنندگان برق در چین تبدیل شده است که در 31 استان چین و بیش از 10 کشور و منطقه در سراسر جهان از جمله میانمار، کامبوج، لائوس، اندونزی،ازبکستان و سنگاپور فعالیت می‌کند.

لازم به ذکر است که شرکت چینی «داتانگ» برای 14 سال متوالی در لیست Fortune Global 500 قرار گرفته است.

https://sputnik.tj/20240712/chin-khatlon-korkhonai-sanoatii-batareyahoi-oftobi-bunyod-1063505806.html

افزایش مجموع محصولات داخلی تاجیکستان به 61.7 میلیارد سامانی

اسپوتنیک: فردوس طالب‎زاده، رئیس بانک ملی تاجیکستان، در نشست عمومی جمع‌بندی نتایج نظام بانکی در نیمه اول سال 2024 اعلام کرد که تاجیکستان پیشرفت چشمگیری در تمام زمینه‌های زندگی عمومی داشته است.

در شش ماهه اول سال 2024، تولید ناخالص داخلی کشور به 61.7 میلیارد سامانی رسیده است، و رشد واقعی آن 8.2 درصد بوده است.

به گفته رئیس بانک ملی تاجیکستان، نرخ تورم در دوره مورد گزارش 1.9 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.4 درصد کاهش داشته است.

همچنین نرخ ریفاینانس با توجه به پایین بودن نرخ تورم هدف تعیین شده و بهبود انتظارات تورمی مردم مورد بازنگری قرار گرفت و سالانه به 9.25 درصد کاهش یافت.

فردوس طالب‌زاده خاطرنشان شد: علیرغم فضای پیچیده سیاسی و اقتصادی جهان و تداوم ابهامات مالی، در دوره مورد بررسی پیشرفت‎های چشمگیری در تمامی عرصه‌های زندگی جامعه به ثبت رسیده است.

وی افزود: در این مدت توسعه ثبات اقتصادی و مالی در سطح مورد نیاز تضمین شد.

یادآوری می‌کنیم که پیش از این تحلیلگران صندوق توسعه و ثبات اوراسیا گزارش دادند که رشد تولید ناخالص داخلی در تاجیکستان بالای 8 درصد باقی خواهد ماند.

https://sputnik.tj/20240712/majmui-mahsuloti-dokhili-tojikiston-1063511657.html

بیش از 2 میلیارد سامانی حجم کل محصول منطقه‌ای شهر حصار در سال جاری

خبرگزاری خاور:  در نشستی که با حضور دلربا منصوری، معاون نخست وزیر جمهوری تاجیکستان در شهر حصار برگزار شد بیان شد که در 6 ماهه سال جاری حجم کل محصول منطقه ای شهر حصار 2 میلیارد و 20.9 میلیون سامانی بوده که نرخ رشد آن 114 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 245.3 میلیون سامانی افزایش داشته است. این شاخص در تولید و فرآوری محصولات صنعتی 102.9 درصد، کشاورزی 103.3 درصد، گردش مالی خرده فروشی 120 درصد افزایش یافته و به حل مشکلات اجتماعی شهر کمک کرده است.

با استناد به دستگاه اجرایی شهر حصار، بخش درآمدی بودجه محلی این شهر در دوره مورد گزارش 106 میلیون و 788 هزار سامانی برآورد شده و 109 میلیون و 444 هزار و 429 سامانی وارد شده است که 102.5 درصد از برنامه را تشکیل می دهد. این شاخص 2 میلیون و 656 هزار و 429 سامانی بیشتر از برنامه پیش بینی شده است.

معاون نخست وزیر درباره پیچیدگی اوضاع سیاسی جهان و منطقه، خطر جنگ و قحطی در برخی کشورها و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی از جمله جمهوری تاجیکستان اظهار نظر کرد. تاکید شد که اگرچه نتایج قابل توجه است اما در کنار پیشرفت، جهت گیری اقتصادی-اجتماعی در شهرخالی از کاستی نیست و بر اساس کاستی‎هایی که ارائه شد، توصیه‌ها و پیشنهاداتی ارائه شد.

دلربا منصوری اجرای برنامه‌ها و راهبردهای دولتی را در زمینه صنعت، ساخت و ساز، کشاورزی، آموزش، بهداشت و سایر حوزه‌های اقتصادی به منظور تضمین زندگی مناسب برای مردم و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، حفظ امنیت و آرامش را از مهمترین و اولیه‌ترین وظایف جامعه عنوان کرد.

دلربا منصوری معاون نخست وزیر جمهوری تاجیکستان خواستار اجرای اهداف سازنده دولت، اجرای دستورالعمل‎های امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان که در پیام وی به مجلس عالی «درباره نتایج توسعه اقتصادی و اجتماعی جمهوری در سال 2023 و وظایف سال 2024» آمده، شد. 

https://khovar.tj/2024/07/a-mi-ma-m-i-ma-suloti-minta-av-dar-sha-ri-isor-dar-soli-ravon-besh-az-2-milliard-

 

بررسی همکاری بین تاجیکستان و سازمان ملل متحد در زمینه انرژی آب و حفاظت از یخچال های طبیعی

خبرگزاری خاور: حاکم خالق‎ زاده، معاون اول نخست وزیر جمهوری تاجیکستان، در چارچوب اجلاس بلندپایه سیاسی توسعه پایدار (HLPF-2024)  در مقر سازمان ملل متحد به صورت جداگانه، با لی سیزیونخئا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد برای امور اقتصادی و اجتماعی و امینه محمد، معاون اول دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار موضوعات جاری همکاری جمهوری تاجیکستان و سازمان ملل متحد در زمینه‌های مورد علاقه مشترک از جمله انرژی آب و حفاظت از یخچال‎های طبیعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

درضمن، اطلاعات دقیقی در مورد استفاده از پتانسیل برق آبی تاجیکستان و مزایای آن برای منطقه آسیای مرکزی ارائه شد.

همچین خالق زاده با امینه محمد، معاون اول دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. طی این دیدار مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی، ذوب سریع یخچال‎ها و تاثیر منفی آن بر محیط زیست و همچنین افزایش ظرفیت تولید «انرژی سبز» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین همچنین در مورد اهداف توسعه پایدار، اهمیت اجرای «اعلامیه دوشنبه» در مورد نتایج سومین کنفرانس سطح عالی دهه بین المللی «آب برای توسعه پایدار، 2028-2018» و اجرای برنامه استراتژی ملی توسعه جمهوری تاجیکستان تا سال 2030 تبادل نظر کردند. علاوه بر این، اطلاعات دقیقی در مورد استفاده از پتانسیل برق آبی تاجیکستان و سود آن برای منطقه آسیای مرکزی ارائه شد.

https://khovar.tj/rus/2024/07/obsuzhdeno-sotrudnichestvo-tadzhikistana-i-organizatsii-obedinyonnyh-natsij-v-oblasti-vodnoj-energetiki-i-sohraneniya-lednikov/

https://khovar.tj/2024/07/okim-holi-zoda-bo-muovini-yakumi-dabiri-kulli-sozmoni-milali-mutta-id-amina-mu-ammad-mulo-ot-namud/

 

افزایش حجم تولید در کارخانه‌های صنعتی شهر اسفره استان سغد

خبرگزاری خاور: امسال در 65 کارخانه صنعتی شهر اسفره ویژه سال‎های توسعه صنعتی 2026-2022 اقدامات موثری انجام شد و در نتیجه محصولاتی به ارزش 162 میلیون سامانی تولید شده که نسبت به سال گذشته، 82.7 میلیون سامانی بیشتر است.

در شش ماهه اول سال جاری، توسعه اقتصادی به دلیل افزایش 33.6 درصدی حجم محصولات صنعتی تضمین شد.

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در پیام خود به مجلس عالی جمهوری تاجیکستان در تاریخ 21 دسامبر 2021 به تحلیل و بررسی دستاوردهای اصلی اجتماعی و اقتصادی این کشور در سی سال استقلال پرداخته و بر اهمیت توسعه صنعت توجه ویژه کرد. وی بیان داشت : «با توجه به اهمیت فراوان صنعت در توسعه بیشتر کشور، حل مسائل اجتماعی و اقتصادی و تضمین اجرای اهداف راهبردی ملی از جمله روند صنعتی شدن سریع جمهوری تاجیکستان پیشنهاد می‌کنم که سال‎های 2026-2022، یعنی تا جشن، سی و پنجمین سالگرد استقلال دولتی جمهوری تاجیکستان، سال‎های توسعه صنعتی اعلام شود.»

تاکید شد که در شهر اسفره تمام اقدامات برای رونق و توسعه حوزه صنعت که یکی از حوزه‌های کلیدی اقتصادی کشور و تولید کننده اصلی کالاهای مادی و بستر مساعدی برای پیشترفت سایر بخش‏های اقتصادی به شمار می رود، در حال اجرا می‌باشند.

https://khovar.tj/2024/07/dar-korhona-oi-sanoatii-sha-1ri-isfara-a-mi-iste-soli-ma-sulot-meafzoyad/

قصد سازمان همکاری شانگهای برای ایجاد سیستم تسویه حساب با ارزهای ملی

خبرگزاری‌هالوا: جانش کین، معاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در حال توسعه سیستمی هستند که به اعضای خود اجازه می دهد از ارزهای ملی برای پرداخت و تسویه بین دولت‎ها استفاده کنند.

وی افزود: کشورهای سازمان همکاری شانگهای به دنبال استفاده از پول ملی خود برای اهداف تجاری و سرمایه گذاری هستند. مدتی است که این موضوع در سطوح مختلف مورد بحث قرار گرفته است.»

به گفته وی، در حال حاضر برای اجرای چنین زیرساختی یکسری مسائل حقوقی وجود دارد که باید برطرف شود. کین در ادامه افزود که نیاز به پیاده سازی این سیستم در 10 کشور مختلف وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

قبلا محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت بحث در مورد معرفی واحد پول سازمان همکاری شانگهای که مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته خواهد بود، تاکید کرده بود.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز گفته بود که سهم ارزهای ملی در تسویه حساب‌های بین فدراسیون روسیه و کشورهای سازمان همکاری شانگهای در چهار ماه نخست سال جاری از 92 درصد فراتر رفته است.

https://halva.tj/news/v_shos_soobshchili_o_planakh_po_sozdaniyu_sistemy_raschetov_v_natsvalyutakh/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 

پیشنهاد تاجیکستان برای ایجاد بانک اطلاعات پروژه‌های سرمایه‌گذاری سازمان همکاری شانگهای

آسیا پلاس: شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‎های نوین تاجیکستان در نشست عمومی سازمان همکاری شانگهای در چارچوب نمایشگاه بین المللی «اینوپروم 2024» درباره جزئیات پیشنهاد ایجاد بانک اطلاعاتی پروژه‌های سرمایه گذاری سازمان همکاری شانگهای صحبت کرد.

به گفته وزیر، این ایده توسط امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در آخرین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان مطرح شد.

شیرعلی کبیر در زمینه پیشنهاد این ایده گفت: ایده این است که در حال حاضر، به عنوان مثال، در بخش معدن تاجیکستان بیش از 800 منبع وجود دارد. اما ما فقط از 100 مورد از آنها استفاده می‌کنیم که در آن بیش از 50 نوع ماده خام تولید می‌کنیم که برای گذار به اقتصاد سبز مهم هستند. پروژه‌های دیگر، متأسفانه، در حال حاضر، نه تنها نیاز به تأمین مالی و راه حل‎های فناوری، بلکه نیاز به ایجاد خود پروژه‌ها است. بنابراین، ما به شدت از این ایده حمایت می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم که حتما همین ایده به یکی از اهداف استراتژیک تبدیل شود.»

وزیر صنعت و فناوری‌های نوین خاطرنشان کرد: بانک‌ها و سایر ابزارهای مالی مهم هستند، اما برای رسیدن به بانک‎ها باید پروژه ایجاد کرد.

شیرعلی کبیر توجه شرکت کنندگان را به این نکته جلب کرد که 65 درصد از کل منابع آبی آسیای مرکزی در تاجیکستان قرار دارد و خاطرنشان کرد: منابع آبی در حال حاضر عنصر مهمی‌برای جذب سرمایه گذاری است.

از 12 فلز و ماده معدنی مهم که برای گذر سبز مورد نیاز است، 10 مورد در تاجیکستان است و 6 مورد از آنها در حال حاضر تولید می‌شود. تقریباً همه آنها به عنوان فلزات سبز شناخته می‌شوند و این فلزات از نظر استراتژیک  کل فضای سازمان همکاری شانگهای مهم است.

وزیر همچنین به همکاران خود اطلاع داد که برای اولین بار در آسیای مرکزی، تاجیکستان یک استراتژی ملی برای توسعه هوش مصنوعی اتخاذ کرده است.

ما در حال انجام یک اصلاح بسیار بزرگ در سیستم آموزشی هستیم. یعنی برخی از دروس که تا امروز فقط در دانشگاه‌ها خوانده می‌شد، الان در مدارس شروع به آموزش آنها کردیم، آزمایشگاه‎های هوش مصنوعی در حال ایجاد هستند. در این زمینه‎ها، ما معتقدیم که تعامل با کشورهای سازمان همکاری شانگهای و با روسیه مهم است. ما این را توسعه خواهیم داد و سعی خواهیم کرد راه حل‎های جدیدی برای رشد پیدا کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد که میانگین سنی جمعیت در تاجیکستان 24 سال است و این یک پتانسیل عظیم است.

 شایان ذکر است که تاجیکستان در نمایشگاه بین المللی صنعتی «Innoprom 2024» که از 8 تا 11 جولای در یکاترینبورگ برگزار شد، شرکت کرد.

غرفه ملی تاجیکستان پیشرفت‌ها و فناوری‌های نوآورانه مجتمع کشت و صنعت، منسوجات، مصالح ساختمانی و محصولات شیرینی‌سازی را از بیش از 50 شرکت ملی در این نمایشگاه ارائه کرد.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240713/tadzhikistan-predlagaet-sozdat-bazu-dannih-investitsionnih-proektov-shos

https://khovar.tj/rus/2024/07/usilen-kontrol-nad-vesom-i-razmerami-transportnyh-sredstv-na-avtodorogah/

 

اختصاص 141 میلیون دلار کمک‌های بلاعوض و وام‌های ترجیحی توسط اتحادیه اروپا برای حوزه‌های اولویت دار اقتصاد جمهوری تاجیکستان

آسیا پلاس: اتحادیه اروپا کمک‎های بلاعوض و وام های ترجیحی را به مبلغ 141 میلیون دلار به تاجیکستان ارائه خواهد کرد. این تصمیم در تاریخ 16 جولای در یازدهمین نشست سالانه کمیته همکاری اتحادیه اروپا و تاجیکستان که توسط اهل الدین نورالدین‌زاده، معاون وزیر توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان و لوک دوین، معاون مدیر عامل سرویس اقدام خارجی اروپا، اداره شد، اعلام شد.

در چارچوب این رویداد ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان، با لوک دوین، نماینده رسمی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد.

ذوقی ‎زاده به حوزه‌های اولویت دار اقتصاد ملی و زمینه‌های امیدوارکننده برای تقویت همکاری بین اتحادیه اروپا و جمهوری تاجیکستان از جمله حوزه‌های تجارت و اقتصاد، صنعت و سرمایه گذاری، بهداشت و درمان، معارف، انرژی، توسعه روستایی، امنیت مرزها، اقتصاد سبز، ایجاد پارک‎های فناوری و دیجیتالی سازی و همچنین مشارکت در تامین مالی ساخت نیروگاه برق آبی راغون اشاره کرد.

پس از اطلاع اجمالی از دستاوردهای جمهوری در این زمینه‌ها، وزیر از اتحادیه اروپا خواستار افزایش بودجه برای مناطق اولویت دار از جمله «انرژی سبز»، ساخت نیروگاه‌های برق آبی، حمل و نقل و لجستیک و تقویت مرزها شد.

در نتیجه، اتحادیه اروپا اعلام کرد که 141 میلیون دلار به بخش‎های اولویت دار اقتصاد جمهوری اختصاص خواهد داد.

شایان ذکر است که پیش از این لوک دوین در مصاحبه با آسیا پلاس گفته بود که هدف از مذاکرات تاجیکستان و اتحادیه اروپا منعقد کردن توافقنامه جدید در زمینه  مشارکت گسترده و تقویت همکاری است.

به گفته وی در حال حاضر روابط بین اتحادیه اروپا و تاجیکستان بواسطه یک توافقنامه قدیمی از سال 2009 تنظیم می‌شود. منظور ما از «گسترش» این است که ما در حال توسعه همکاری در زمینه‌های جدیدی هستیم که در توافق قبلی پوشش داده نشده است. لوک دوین افزود: از این پس بیش از 25 زمینه همکاری خواهیم داشت که شامل حقوق بشر، تجارت، انرژی، مسائل زیست محیطی، مالی، بهداشتی و غیره می‌شود.

به طور کلی، ما تحت تأثیر این ایده هستیم که یک سیستم مدرن به جوامع کمک می‌کند از حکومتداری بهتر بهره مند شوند. ما می خواهیم پاسخگویی، سیستم های دیجیتالی برای مبارزه با فساد، حمایت از حقوق بشر و غیره را توسعه دهیم.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240717/evrosoyuz-dast-tadzhikistanu-141-million-na-prioritetnie-sferi-ekonomiki

صید حدود 442 تن ماهی در نیمه نخست سال جاری در استان سغد

تلگرام خبرگزاری اوستا: از ژانویه تا ژوئن سال جاری 441.8 تن ماهی در منطقه سغد صید شده است. به اداره آمار منطقه ای اطلاع داده است که حجم محصولات شیلاتی در مدت زمان تعیین شده بالغ بر 9514 هزار سامانی بوده که 2.7 درصد بیشتر از شش ماهه سال گذشته است.

انواع عمده ماهی صید شده در شرکت های کشاورزی شامل کپور نقره‌ای46.3 درصد، کپور  29 درصد، قزل آلا  1.7 درصد، ماش‌ماهی  17.9 درصد، ماهی سوف  0.6 و سایر گونه‌ها 4.5 درصد می‌باشد.

تلگرام خبرگزاری اوستا

افزایش 19 در صد سهم پس انداز افراد در نیمه اول سال جاری در استان بدخشان

خبرگزاری خاور: در نشست جمع‌بندی نتایج توسعه اجتماعی- اقتصادی استان کوهستانی بدخشان در 6 ماهه سال 2024 که در جولای سال جاری برگزار شد، اطلاع داده شد که سهم پس انداز افراد 367.8 میلیون سامانی، معادل 87 درصد از کل پس اندازها، 19 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. افزایش این شاخص حاکی از افزایش اعتماد مردم به سیستم بانکی منطقه است.

در این نشست تاکید شد که اقدامات لازم برای بهبود فضای وام دهی از سوی موسسات اعتباری منطقه و در نتیجه تامین مالی اعتباری اتخاذ شده است. در قلمرو این استان در نیم سال اول سال جاری، مبلغ 140.8 میلیون سامانی نسبت به مدت مشابه سال 2023، 32 درصد افزایش داشته است.

همچنین در این نشست اطلاع رسانی شد که حجم کل محصول منطقه ای در 6 ماهه امسال 829.3 میلیون سامانی بوده و نرخ رشد 108 درصدی داشته است. طرح درآمدی بودجه با احتساب مالیات اجتماعی غیربودجه ای 104.8 درصد محقق شد و 116.7 میلیون سامانی وارد بودجه شد که 5.4 میلیون سامانی بیشتر از برنامه و 16.8 میلیون سامانی بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

https://khovar.tj/2024/07/dar-badahshon-dar-shash-mo-i-soli-ravon-issai-pasandoz-oi-shahsoni-vo-e-19-foiz-ziyod-gardidaast/

 

دو هزار و  77 کیلومتر راه در استان سغد در حال تعمیر و نوسازی

خبرگزاری خاور: در سال جاری برنامه زیزی شده است که  2077 کیلومتر جاده در استان سغد تعمیر و بازسازی شود .در سال 2024، برنامه ریزی شده است که 2077 کیلومتر از جاده‌ها در منطقه سغد، شامل 211.1 کیلومتر جاده در حال تعمیر اساسی، 1085.1 کیلومتر تحت تعمیرات فعلی و 780.8 کیلومتر جاده شنی تعمیر شود. طی نیمه نخست امسال 1005.8 کیلومتر راه در منطقه تعمیر شد که از این میزان 112.1 کیلومتر تعمیرات اساسی، 364.8 کیلومتر تعمیرات روتین و 528.9 کیلومتر سنگریزه بوده است.

لازم به ذکر است به منظور استقبال از سی و پنجمین سالگرد استقلال کشور در استان سغد، احداث و مرمت 12 هزار مرکز صنعتی و اجتماعی در نظر گرفته شده است. از ابتدای اجرای برنامه اقدام تاکنون بیش از 5 هزار و 500 تاسیسات ساخته، نوسازی و به بهره برداری رسیده است.

https://khovar.tj/2024/07/35-solagii-isti-loliyati-davlat-dar-su-d-2077-0-km-ro-tamiru-navsoz-meshavad/

ثبت 6.1 درصدی سهم صنعت حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی تاجیکستان

خبرگزاری خاور:  وزارت حمل و نقل تاجیکستان اطلاع داده است که در نیمه اول سال جاری، حجم حمل و نقل بار و مسافر توسط تمامی‌شیوه‌های حمل و نقل نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت، سرعت توسعه و سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور در 6.1 درصد ثابت ماند.

علیرغم افزایش خودروهای دارای بارنامه (waybills)، ده‌ها وسیله نقلیه از جمله در استان ختلان، نواحی تابعه جمهوری و استان بدخشان بدون این اسناد کار می‌کردند. در این مدت تنها کمی‌بیش از نیمی از مجوزهای دریافتی برای حمل و نقل بین المللی از کشورهای خارجی استفاده شده است.

در حال حاضر 12 پروژه سرمایه گذاری از طریق وزارت حمل و نقل در حال اجراست که 5 پروژه تکمیل شده، 7 پروژه در دست اجرا و 5 پروژه دیگر در دوره تضمین می‌باشد.

https://khovar.tj/rus/2024/07/vklad-transportnoj-otrasli-v-vvp-tadzhikistana-stabilen-na-urovne-6-1/

نوآوری‎ها در بخش مراقبت های بهداشتی در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: به نقل از وزارت تندرستی تاجیکستان در 6 ماهه اول سال 2024، 62 نوآوری در موسسات بهداشتی و درمانی کشور وارد شد که 27 مورد در حوزه تشخیصی و 35 مورد در حوزه درمان است.

نوآوری‎های وارد شده در بخش تشخیص شامل بیماری‎های انکولوژی، بیماری‎های گوارشی، پیوند اعضا، بیماری‎های قلبی عروقی و پوستی می‌شود.

دربخش درمان – جراحی شامل بیماری‏های قلبی عروقی، بیماری‏های ستون فقرات، پیوند اعضای بدن انسان، بیماری‎های گوارشی، انکولوژی و غیره می‌شود.

https://khovar.tj/rus/2024/07/v-sferu-zdravoohraneniya-tadzhikistana-vnedryayutsya-innovatsii/

خبر سفر هیات بازرگانان ایرانی به تاجیکستان

اسپوتنیک: سازمان توسعه تجارت ایران با اعزام هیات تجاری به تاجیکستان و ازبکستان در ماه آینده موافقت کرد.

موضوع اعزام هیات تجاری به تاجیکستان و ازبکستان در جریان یکصد و چهل و یکمین اجلاس کارگروه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی رویدادهای تجاری مطرح و به استناد تصمیمات اتخاذ ‌شده در کارگروه، هیات تجاری مذکور تحت نظارت سازمان توسعه تجاری ایران به تاجیکستان و ازبکستان اعزام می‌شود.

شایان ذکر است که چندی قبل «محمدحسین روشنک» رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان اظهار داشت که تجارت دو کشور  به 500 میلیون دلار رسیده است.

نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران نیز قبلا با اشاره به بهبود تعاملات تجاری دو کشور طی 3 سال گذشته، به افزایش 5 برابری تجارت دوجانبه اشاره کرده بود که بنابر سخنان وی، حاصل اراده دو کشور بر افزایش مناسبات تجاری است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که دو کشور همزبان از ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل‌ونقل و غیره برخوردار هستند که هنوز از این موقعیت‌ها بهره‌برداری لازم صورت نگرفته است.

پیشتر ذوقی ذوقی‌زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان ضمن دیدار با سفیر جمهور اسلامی ایران در دوشنبه اظهار داشت که مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2023 نسبت به سال 2022 میلادی 6.8 درصد افزایش و به 254.5 میلیون دلار رسیده است.

https://sputnik.tj/20240718/hayati-buzurgi-tijorii-eron-ba-tojikiston-meoyad-1063579293.html

ادامه همکاری وزارت حمل و نقل با شرکای توسعه برای جذب سرمایه گذاری برای ساخت جاده‌ها در جمهوری تاجیکستان

خبرگزاری خاور: وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان گزارش می دهد که برای اجرای دستورالعمل‎های امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در مورد بازسازی و مرمت مرحله ای کامل جاده‌ها، طراحی 573 کیلومتر جاده و 71 کیلومتر خط آهن ضروری است.

در عین حال، کار با شرکای توسعه برای جذب سرمایه گذاری برای ساخت 327 کیلومتر جاده برنامه ریزی شده و همچنین ساخت مراکز لجستیکی، خرید ماشین آلات و تجهیزات برای نگهداری جاده‌ها ادامه دارد.

خدمات دولتی کنترل و تنظیم در زمینه حمل و نقل، کار بازرسی را در مورد روند و کیفیت کار ساخت و ساز در پروژه ‎های «بازسازی بزرگراه باختر – لواکانت» (مرحله اول)، «لواکانت – آقمزار» (مرحله دوم) و «آقمزار - دنغره» (مرحله سوم)، «دوشنبه - باختر»، «آبی‎گرم - نورآباد» (بخش 1، 2)، «قلعه خمب - ونج - مرز منطقه روشان» انجام دادند و تعدادی از کاستی‎ها را شناسایی کردند. با نظارت کارکنان خدمات، این نواقص اصلاح شدند.

https://khovar.tj/rus/2024/07/mintrans-tadzhikistana-prodolzhaet-rabotu-s-partnerami-po-razvitiyu-po-privlecheniyu-investitsij-dlya-stroitelstva-dorog/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما