معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۵:۲۵

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته سوم تیر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

دیدار رئیس جمهور شیلی از پاراگوئه

آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی برای دیدار از پاراگوئه با هدف توسعه تجارت و ارتباطات جاده ای با استقبال وزیر خارج در روز سه شنبه 16 ژوئیه وارد آسانسیون پایتخت پاراگوئه شد. وی روز چهارشنبه با رئیس جمهور پاراگوئه آقای پنیا و نیز با بازرگانان دو کشور در بانک مرکزی پاراگوئه دیدار  و در  نشست ویژه در کنگره ملی آن کشور شرکت و برای نمایندگان پارلمان سخنرانی کرد. در این سفر وزرای خارجه، اقتصاد، توسعه و گردشگری، فواید عمومی، فرهنگ، هنر و میراث ، نمایندگان مجلس و صاحبان صنایع و تجار وی را همراهی کردند. این دومین سفری است که بوریچ از زمان به قدرت رسیدن در مارس 2022 به آسونسیون انجام می دهد. وی در آگوست سال گذشته در مراسم تحلیف پنیا شرکت کرد. تجارت دوجانبه در سال 2023 به 1 میلیارد و 868 میلیون دلار بالغ گردید که نسبت به سال 2022 حدود 7 درصد رشد نشان می دهد. آقای بوریچ در این سفر علاوه بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور ، توسعه  مسیر زمینی که جنوب برزیل را به آرژانتین و بنادر شمال شیلی وصل می‌کند است مورد گفتگو قرار داد. در این دیدارتفاهمنامه ای برای به روزرسانی موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی و نیز یک یادداشت تفاهم در خصوص همکاری‌های فرهنگی به امضا رسید.

صادرات کالا و خدمات شیلی در شش ماهه اول سالجاری به بالاترین رقم رسید

صادرات شیلی در شش ماهه اول سالجاری 2024 به 49 میلیارد و 466 میلیون دلار رسید که رکود جدیدی در صادرات این کشور است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1 ممیز 4 درصد رشد نشان می دهد. بیشترین افزایش  مربوط به صادرات محصولات معدنی، میوه‌های تازه، سلولز، شراب ، محصولات ارگانیک و همچنین فروش خدمات میزبانی وب سایت ها ، ایمیل ها و نیز تعمیر و نگهداری هواپیما بوده است. در این مدت صادرات خدمات با 34 ممیز 6 درصد افزایش، بخش معدن با رشد 6 ممیز 9 درصد بیشترین رشد را نشان داده اند. در همین حال صادرات کربنات لیتیوم با کاهش شدید 41 ممیز 8 درصدی و صادرات محصولات غذایی با کاهش 7 دهم درصدی مواجه بوده است. صادرات محموله‌های میوه تازه به 5 میلیارد و 132 میلیون دلار رسید که رکود جدیدی محسوب می‌گردد.

دولت شیلی 88 پیشنهاد برای سرمایه گذاری در صنعت لیتیوم این کشور را بررسی می‌کند

دولت شیلی در ماه آوریل گذشته، فراخوانی را برای ابراز علاقه سرمایه گذاران خصوصی جهت ارائه پیشنهادات به منظور بهره برداری از منابع لیتیوم این کشور راه اندازی نمود. لیتیوم بعنوان طلای سفید شناخته می‌شود و یک فلز کلیدی برای تولید باتری‌های الکتریکی است. در این چارچوب 88 شرکت خارجی از کشورهایی مانند استرالیا، چین و سوئیس، امریکا و کانادا به این فراخوان پاسخ مثبت داده و پیشنهادهایی را ارائه داده اند. 84 درصد این پیشنهادات بصورت انفرادی از سوی شرکتهای خارجی ارایه شده و مابقی بصورت کنسرسیوم و سرمایه گذاری مشترک است. دولت شیلی درصدد است که این کشور را به یکی از بزرگترین تولید کننده لیتیوم در جهان تبدیل کند. 90 درصد ذخایر شیلی در آتاکاما است که اکنون از سوی شرکت شیلیایی اس کیو ام و شرکت امریکایی ابرماله در حال استخراج است. طبق استراتژی دولت،  شرکت ملی مس شیلی که بزرگترین تولیدکننده مس در جهان است، کنترل اکثریت ذخایر لیتیوم آتاکاما را بر عهده خواهد گرفت. بقیه ذخایر لیتیوم شیلی که در سایر نمکزارهای کشور است  با مشارکت شرکتهای دولتی و  خصوصی بدون کنترل اکثریت توسط دولت یا سرمایه گذاران خصوصی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت. دولت شیلی در نظر دارد که تا سال 2026 چهار پروژه بزرگ بهره برداری از ذخایر لیتیوم را نهایی کند.

تاکید رئیس جمهور شیلی بر کریدور جاده ای که اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام وصل می‌کند

آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی در سفر به پاراگوئه در 16 ژوئیه سالجاری 2024 بر اهمیت کریدور جاده ای که بندر سانتوس برزیل در ساحل اقیانوس اطلس را از طریق جاده با عبور از پاراگوئه و آرژانتین به بندر ایکیکه در شمال شیلی وصل می‌کند تاکید کرد. به گفته آقای بوریچ این کریدور ابتکاری است که یکپارچگی و توسعه منطقه ای را ارتقا خواهد بخشید. هر چند سال ها از زمان شکل گیری این ابتکار می‌گذرد ولی برای تحقق این کریدور در سال 2026  طبق برنامه، می‌بایست اقدامات واقعی و ملموس بویژه در دو کشور برزیل و آرژانتین بعمل آید. آقای بوریچ اضافه نمود که به وزیر اقتصاد دستور داده است که یک کمیسیون عالی برای تسریع در پیشرفت اجرای این کریدور تاسیس کند. وزارتخانه‌های امور خارجه، دارایی، فواید عمومی، حمل و نقل، کشاورزی و کشور و همچنین مقامات مناطق آنتوفاگاستا و تاراپاکا در شمال شیلی عضو این کمیسیون عالی خواهند بود.

نرخ بیکاری در آمریکای لاتین

طبق گزارش سازمان بین المللی کار ، بیکاری نگرانی بزرگی در آمریکای لاتین است که میلیون‌ها نفر و خانواده‌های آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. در امریکای لاتین، نرخ بیکاری به طور قابل توجهی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است که منعکس کننده واقعیت های مختلف اقتصادی و سیاسی آن کشورها است.  طبق پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول برای آوریل 2024، درصد افراد بیکار در کلمبیا 9 ممیز 9 درصد و پس از آن شیلی با 8 ممیز 7 درصد و اروگوئه با 8 ممیز 1 درصد بالاترین و مکزیک با 2 ممیز 8 درصد ، اکوادور با 4 ممیز 2 درصد و بولیوی با 5 درصد کمترین نرخ بیکاری را دارند. این در حالی است که نرخ بیکاری در شیلی در سه ماهه مارس-آوریل-مه به 8 ممیز 3 درصد کاهش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما