معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۱:۰۰

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته چهارم تیر ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ساحل عاج

سفر وزیر تجارت امارات به ساحل عاج

آقای ثانی بن الزیودی وزیر تجارت خارجی امارات عربی متحده در سفر به ابیجان، روز پنجشنبه 11 ژوئیه 2024 با سلیمان دیاراسوبا وزیر تجارت وصنعت ساحل عاج دیدار و گفتگو نمود. در این ملاقات دو طرف بر تقویت روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید نمودند. آقای دیاراسوبا وجود خط هوایی دائمی‌ بین ساحل عاج و امارات را نشان دهنده قرابت دو کشور دانست. وزیر تجارت ساحل عاج ضمن اشاره به حجم تجاری میان دو کشور که بالغ بر 200 میلیون دلار می‌باشد، خاطر نشان کرد ساحل عاج نفت خام، کاکائو و برخی از دستگاه‌های مکانیکی به امارات متحده عربی صادر می‌کند و در مقابل، چدن و فولاد، مواد پلاستیکی، محصولات فلزی را از امارات وارد می‌کند. آقای دیارسوبا همچنین از فعالان اقتصادی اماراتی که به درخواست رئیس جمهور کشورش برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی پاسخ مثبت دادند، استقبال کرد و از سرمایه گذاری برای ساخت کارخانه فرآوری بادام هندی در شهر بوندیالی و ایجاد بیش از هزار شغل بصورت مستقیم قدردانی کرد. وزیر تجارت خارجی امارات عربی نیز بر آمادگی کشورش برای تقویت همکاری تجاری با ساحل عاج تاکید کرد و اظهار داشت سرمایه گذاری‌های اماراتی‌ها عمدتا در زمینه انرژی خورشیدی، کشاورزی، صنعت و تجارت خواهد بود.

 کامرون

کامرون در بین کشورهای تولید کننده گاز مایع

بر اساس گزارش اتحادیه بین المللی گاز، کامرون  در رده بندی جهانی کشورهای تولید کننده گاز طبیعی در رتبه بیستم قرار دارد. این جهش به دنبال تولید سالانه 2.4 میلیون تن تا فوریه 2024 صورت گرفته است. گفتنی است در سال 2023، کامرون 1.5 میلیون تن صادرات گاز داشت، که باعث کسب 0.4 درصد سهم بازار بین المللی شد. بر اساس گزارش روزنامه کامرونی Tribune Cameroon مشتریان اصلی کامرون کشورهای فرانسه، اسپانیا، چین، هند و ترکیه هستند. عمده صادرات را شرکت نفتی مستقل فرانسوی-بریتانیایی Perenco با 75 درصد و شرکت ملی هیدروکربن کامرون با 25 درصد در اختیار دارند. لازم به ذکر است با این رتبه کامرون به جمع کشورهای آفریقایی همچون الجزایر، مصر، آنگولا، گینه استوائئ، موزامبیک و کنگو پیوست.

 گابن

افزایش تولید منگنز در سه ماهه اول سال 2024

وزارت اقتصاد گابن در گزارشی از افزایش تولید منگنز در سه ماهه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد. این گزارش می افزاید مقدار منگنز استخراج شده از معادن گابن 42.4 درصد افزایش یافته است. گفتنی است مهمترین شرکت معدنی فعال در حوزه منگنز در گابن شرکت معدنی Comilog  یکی از زیرمجموعه‌های گروه فرانسوی  Eramet می‌باشد.  علاوه بر این شرکت فرانسوی  که 90 درصد تولید ملی را در اختیار دارد، شرکت چینی Hangzhou و شرکت هندی Nouvelle Gabon Mining  نیز در این کشور فعالیت می‌کنند. لازم به ذکر است منگنز حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی گابن را تشکیل می دهد و بیش از 3000 شغل در این کشور ایجاد کرده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما