معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته چهارم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اهداف آدانی برای آغاز کشتی سازی در بزرگترین بندر هند

در حالیکه امکانات و تاسیسات کشورهای بزرگ کشتی سازی جهان از جمله چین، کره جنوبی و ژاپن تا سال 2028 رزرو شده اند، مالکان ناوگان بزرگ جهان در جستجوی گزینه‌های دیگر هستند. گاوتام آدانی میلیاردر هندی در صدد ساخت کشتی در بندر موندرا یعنی بزرگترین بندر هند است. این در حالی است که هند می خواهد بزرگترین کشور سازنده کشتی در جهان شود. در حال حاضر هند رتبه بیستم در بازار ساخت کشتی جهان را دارد و سهم آن در جهان 0.05 درصد است اما این کشور شبه قاره می خواهد به فهرست 10 کشور برتر در این حوزه وارد شود.

آدانی خواهان توسعه بندر موندرا با سرمایه گذاری 5.4 میلیارد دلار است. این بندر اخیراً مجوزهای زیست محیطی و منطقه تنظیم ساحلی را نیز دریافت کرده است. داده‌های حاصله حاکی است در 30 سال آینده بیش از 50000 کشتی جهان باید جایگزین شوند.

https://www.businesstoday.in/latest/corporate/story/gautam-adani-plans-to-build-ships-at-indias-largest-port-mundra-report-436544-2024-07-10

 استقبال از ورود اولین کشتی محموله ای به بزرگترین بندر حمل و نقل هند

اولین کشتی کانتینری  وارد بندر بین المللی ویزینجام در ایالت کرالا شد. این بندر که توسط گروه شرکتی آدانی ساخته شده است، مجهز به تجیهزات نوین و سامانه‌های خودپرداز و فناوری اطلاعات پیشرفته و در شرف تبدیل به اولین بندر نیمه خودکار هند می‌باشد.

این بندر بین المللی ، بزرگترین بندر انتقال محموله هند پذیرای اولین کشتی کانتینر بهنام «سان فرناندو» از مبداء چین بود. مراسم استقبال از ورود با همراهی این کشتی توسط چهار قایق برگزار شد. کشتی مذکور که متعلق به شرکت MAERSK می‌باشد، دارای ظرفیت در حدود هشت الی نه هزار تی ای یو است.

https://timesofindia.indiatimes.com/business/india-business/big-milestone-vizhinjam-port-indias-largest-transhipment-port-in-kerala-welcomes-first-mothership-top-facts-about-adani-built-port/articleshow/111682142.cms

 رکود اقتصاد غیر رسمی، خبری مطلوب در بلند مدت اما زنگ خطری برای اشتغالزایی در هند

 گزارش ماه گذشته ی بانک (اس بی آی) حاکی از رکود 15 تا 20 درصدی تولید ناخالص داخلی در بخش اقتصاد غیر رسمی هند است. این گزارش از شاخص های اشتغال زایی و دیجیتال سازی برای ارزیابی میزان رسمی سازی اقتصاد هند استفاده کرده است. بر اساس این گزارش 13 تریلیون روپیه از سرمایه‌های هند از کانال های مختلف (از منابع غیر رسمی) به رده اقتصاد رسمی تبدیل شده اند. استفاده از تراکش های مالی دیجیتال، رسمی سازی وام کشاورزی و افزایش خرید آنلاین در سه سال گذشته عامل اصلی افزایش سهم این گونه تراکنش ها است.

https://theprint.in/ilanomics/how-indias-informal-economy-is-shrinking-and-why-thats-good-news-in-the-long-term/761659/

پیشنهاد روسیه برای احداث کارخانه هواپیما سازی در صورت ثبت سفارش 200 فروند هواپیما

پس از مخالفت مستمر ایرباس و بوئینگ با احداث خطوط نهایی مونتاژ در هند، روسیه مراوادت برای تولید هواپیما تجاری جدید خود یعنی مدل های MC-21 و  II-114-300 را از سر گرفته است. این در حالی است که هواپیمایی ملی هند یعنی ایندین ایرلاینز بزرگترین مشتری این دسته از جت ها است که خود حاکی از بازار پررونق هواپیمایی  در این کشور است.

https://idrw.org/after-boeing-and-airbus-ignore-india-russia-offers-to-establish-plant-in-india-if-200-aircraft-ordered/

 سفر مودی به روسیه

از میان بازدیدهای اخیر مودی سفر دو روزه وی به روسیه سرخط بسیاری از روزنامه‌ها شده است ایالات متحده و اتحادیه اروپا از ناراحتی بی سابقه ای به خاطر تعمیق روابط دهلی نو و مسکو رنج می‌برند.آنها از عواقب این تحولات بر قدرت راهبردی و اقتصادی خود نگرانند. هند از دیرباز روابط گسترده ای با روسیه و شوروی سابق داشته و پس از پایان جنگ سرد، هند همکاری‌های خود با مسکو را تا حد خرید تجهیزات دفاعی و کالاهای غیر راهبردی محدود نگاه داشت. اما با آغاز جنگ اوکراین این سناریو تغییر یافت.به رغم تحریم روسیه از سوی کشورهای غربی و عدم اجازه ی استفاده از سامانه سوئیفت، هند بهای خرید کالاهای خود از روسیه را با استفاده از روپیه پرداخت کرد.

https://theprint.in/opinion/modis-russia-trip-shows-india-is-no-longer-afraid-of-us-sanctions-like-exclusion-from-swift/2174603/ 

 شرکت آشوک لی لند سفارش 2104 دستگاه اتوبوس را از شرکت دولتی MSRTC دریافت کرد.

شرکت آشوک لیلند رکورد ساخت 2104 دستگاه اتوبوس کامل را از شرکت دولتی حمل و نقل ترابری ایالت ماهاراشترا دریافت کرد.

MSRTC   یکی از بزرگترین شرکت های ترابری در هند با بیش از 15000 اتوبوس است. قرار است این اتوبوس ها به طور کامل در کارخانه‌های شرکت آشوک لیلند  ساخته شود.  

https://in.benzinga.com/content/39765574/ashok-leyland-bags-order-for-2-104-buses-from-msrtc

 معاون رئیس بانک مرکزی هند: هند می‌تواند دومین اقتصاد بزرگ جهان تا سال 2031 شود.

مایکل دبابراتا پاترا، معاون رئیس رزرو بانک یا بانک مرکزی هند طی سخنرانی خود در آکادمی ملی مدیریت لعل بهادر شاستری اعلام کرد با توجه به قدرت ذاتی کشور (هند) امکان نیل به جایگاه دوم بزرگترین کشورهای اقتصادی جهان تا سال 2031 و حتی بزرگترین اقتصاد تا سال 2060 میلادی وجود دارد. وی افزود ثبات قیمت بهترین راه کار سیاست پولی برای تقویت بنیادهای رشد بلند مدت بوده است. شکل گیری تورم در هند باید به سمت همگرایی با تورم جهانی هدایت شود تا ارزش داخلی و خارجی روپیه حفظ شود. این امر زمینه را برای بین المللی شدن روپیه و ظهور هند به عنوان قدرت اقتصادی جهان فردا فراهم می‌کند. وی همچنین به برآورد رزرو بانک مبنی بر رشد 4.5 درصدی تورم در سال مالی 2024 و 4.1 درصد برای سال مالی 2026 اشاره کرد.

https://www.business-standard.com/economy/news/india-has-potential-to-become-second-largest-economy-by-2031-rbi-dg-patra-124071201019_1.html

بودجه 2024 دولت: افزایش بودجه سایبری برای دفاع از اقتصاد دیجیتال در حال رشد هند

Digvijaysinh Chudasama می‌گوید: از حفاظت از زیرساخت های حیاتی گرفته تا حمایت از تحقیق و توسعه، بودجه افزایش امنیت سایبری هند می‌تواند برای تقویت دفاع خود در برابر تهدیدات سایبری استفاده شود. هند، با زیرساخت های دیجیتالی در حال گسترش و پایگاه کاربران اینترنتی رو به رشد خود، نیاز ضروری به ایمن سازی فضای سایبری خود را تشخیص داده است. افزایش بودجه امنیت سایبری طی سال‌ها نشان‌دهنده تعهد دولت به تقویت دفاع خود در برابر طیفی از تهدیدات سایبری است که امنیت ملی، نشاط اقتصادی و حریم خصوصی شهروندان را به خطر می‌اندازد.

https://indianexpress.com/article/business/budget/union-budget-2024-cybersecurity-budget-digital-economy-9462862/

 انقلاب انرژی‌های تجدیدپذیر هند: تحول اقتصادی چند تریلیون دلاری در پیش است

کشور هند، در حال حاضر در نقطه اتصال حیاتی قرار دارد که در آن پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر تاثیری دگرگون کننده بر اقتصاد آن را نوید می دهد. با بازتاب موفقیت چین در استفاده از انرژی پاک برای رشد اقتصادی، انتقال انرژی هند می‌تواند یکی از بزرگترین فرصت‌های اقتصادی در دهه‌های اخیر باشد که تخمین زده می‌شود چند تریلیون دلاری باشد.

https://www.google.com/search?q=translate&oq=&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgEEEUYOxjCAzIJCAAQRRg7GMIDMgkIARBFGDsYwgMyCQgCEEUYOxjCAzIJCAMQRRg7GMIDMgkIBBBFGDsYwgMyCQgFEEUYOxjCAzIJCAYQRRg7GMIDMgkIBxBFGDsYwgPSAQoyMDMyNTVqMGo3qAIIsAIB&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما