معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

صنعت داروسازی بنگلادش

بنگلادش توان تامین حدود ۹7 درصد نیاز داخلی دارویی خود را دارد. حجم بازار دارو در این کشور حدود 3 میلیارد دلار است. محصولات دارویی بنگلادش به 150 کشور صادر می‌گردد و در سال مالی گذشته این کشور 169 میلیون دلار درآمد صادراتی در این زمینه کسب کرده است.

صنعت داروسازی در بنگلادش زیر نظر اداره کل دارو (DGDA) وزارت بهداشت و رفاه خانواده و با همکاری شورای داروسازی بنگلادش (PCB) اداره شده و ایمنی، تاثیر و کیفیت محصولات کنترل می‌گردد. بیش از 300 شرکت کوچک، متوسط و بزرگ در زمینه تولید دارو در این کشور فعالیت می‌کنند.

بنگلادش برای تامین حدود 85 درصد مواد خام مورد نیاز برای تامین نیازهای صنعت دارو سازی ، به واردات متکی است و حدود 3500 نوع مواد خام مورد نیاز را  از هند، چین،کره، ژاپن و ...وارد میکند. این واردات سالانه حدود 1.3 میلیارد دلار برای این کشور هزینه دارد.

وابستگی به واردات مواد اولیه باعث بروز افزایش هزینه تولید دارو در بنگلادش طی سال های اخیر گردید، به دنبال افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی و کاهش ارزش تاکا در برابر دلار، سود دهی صنعت دارو سازی در این کشور با چالش مواجه شده و صادرات دارو در سال مالی 2023 با 23.7 درصد کاهش به 175.4 میلیون دلار برسد. رشد صادرات دارو در بنگلادش به عواملی مانند : افزایش تقاضا برای داروهای ژنریک در کشورهای در حال توسعه، افزایش هزینه داروهای مارک دار و قیمت مناسب محصولات دارویی بنگلادش وابسته است.

بنگلادش طیف گسترده ای از داروها و مواد دارویی را صادر می‌کند، از جمله:  داروهای ژنریک، واکسن‌ها داروهای ضد ویروسی، ترکیبات دارویی فعال (API) ، آنتی بیوتیک ها و ویتامین‌ها.

صنعت داروسازی بنگلادش به سرعت در حال رشد است و این کشور در حال تبدیل شدن به یکی از صادرکنندگان توانمند دارو و مواد دارویی به سایر کشورها است. دولت بنگلادش متعهد به حمایت از صنعت داروسازی است و اقداماتی را برای تبدیل بنگلادش به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری در بخش دارو انجام داده است.

مهم ترین شرکت های دارویی در بنگلادش عبارتند از :

 * Beximco Pharmaceuticals Ltd.

* Square Pharmaceuticals Ltd.

* Incepta Pharmaceuticals Ltd.

* ACI Limited

* Renata Limited

* Eskayef Pharmaceuticals Ltd.

* Beacon Pharmaceuticals Ltd.

* Opsonin Pharma Ltd.

* Ziska Pharmaceuticals Ltd.

* Acme Laboratories Ltd.

 

همکاری بنگلادش با سایر کشورها و سازمان‌های بین المللی در زمینه پزشکی به بهبود سلامت مردم این کشور کمک کرده است. طی سال های اخیر کاهش مرگ و میر کودکان، بهبود سلامت مادران و کنترل بیماری‌های عفونی پیشرفت چشمگیری داشته است.

شایان ذکر می‌باشد که صنعت داروسازی بنگلادش در بخش تولید داروهای خاص نظیر داروهای بیماری سرطان در سطح جهان جایگاه و توفیقات زیادی را کسب نموده و داروهای ضد سرطان تولیدی این کشور که مشابه نمونه‌های آمریکایی و هندی آن می‌باشد، چندی است با استقبال بیماران سرطانی مواجه گردیده، بگونه ای که به دلیل اثربخشی بالا و قیمت مناسب، تقاضای زیادی را در بازار به دنبال داشته است.

بازار داروسازی در بنگلادش به دلیل افزایش جمعیت، افزایش سطح درآمد و اقدامات دولت برای بهبود مراقبت های بهداشتی در حال رشد است. این بازار با رشد طبقه متوسط که منجر به افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات درمانی شده، تقویت گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما