معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۰:۲۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم تیرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

همکاری‌های اقتصادی تاجیکستان و چین در گفتگو ی رحمان با خبرگزاری شینهوا

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در گفت و گو با خبرنگاران خبرگزاری شینهوا اظهار داشت که در درازمدت، ایجاد همکاری‌های سودمند متقابل در بخش‌های اولویت دار برای تاجیکستان و چین، از جمله گردشگری، اکتشافات زمین شناسی، صادرات محصولات کشاورزی سازگار با محیط زیست، اجرای پروژ‌ه‌های مشترک مرتبط با اقتصاد سبز و دیجیتال، هوش مصنوعی و ایجاد شرکت های تولیدی در تاجیکستان با استفاده از فناوری‌های سبز، منافع هر دو کشور را تامین می‌کند.

رئیس جمهور افزود: این حوزه‌ها می‌توانند انگیزه‌ای برای استفاده بهینه از منابع طبیعی، بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و گردشگری، ایجاد مشاغل جدید، به طور کلی افزایش گردش تجاری و توسعه اقتصاد دو کشور را ایجاد کنند. علاوه بر این، افزایش همکاری بین تاجیکستان و چین، و همچنین سایر کشورهای آسیای مرکزی در زمینه حمل و نقل تحت طرح کمربند و جاده، به نظر می رسد برای دو طرف سودمند باشد زیرا آنها محصور در خشکی هستند. من اطمینان دارم که سفر دولتی رئیس جمهوری خلق چین، به جمهوری تاجیکستان، انرژی قدرتمند جدیدی به توسعه و تقویت مشارکت استراتژیک همه جانبه بین کشورهای ما خواهد داد. کلیه پیش نیازهای لازم برای این امر وجود دارد.

امامعلی رحمان در خصوص سرمایه گذاری جمهوری چین در جمهوری تاجیکستان گفت: اقتصاد جمهوری تاجیکستان در ده سال گذشته بیش از 4 میلیارد دلار از جمهوری خلق چین سرمایه‌گذاری جذب کرده است که 1.5 میلیارد دلار آن سرمایه‌گذاری مستقیم است.

وی در ادامه اقزود : سرمایه گذاری چین در بخش های معدن، صنایع نساجی و غذایی، انرژی، حمل و نقل، متالورژی و کشاورزی به طور مداوم در حال افزایش است. آنها همچنین بر ایجاد پارک‎های صنعتی و کارخانه‌های مشترک متمرکز هستند. در حال حاضر بیش از 500 پروژه با مشارکت چین در این بخش‌ها در جمهوری تاجیکستان اجرا شده است و همچنین بیش از 700 کارخانه مشترک با سرمایه گذاری چینی در حال فعالیت است.

https://khovar.tj/rus/2024/07/sotrudnichestvo-tadzhikistana-i-kitaya-v-ramkah-initsiativy-poyas-i-put-vzaimovygodno/

https://khovar.tj/2024/07/emomal-ra-mon-chin-buzurgtarin-sarmoyaguzori-mo-ba-isob-meravad/

https://khovar.tj/rus/2024/07/publikatsiya-intervyu-prezidenta-2respubliki-tadzhikistan-uvazhaemogo-emomali-rahmona-v-ofitsialnyh-smi-kitaya/

 

 بررسی همکاری بین تاجیکستان و صندوق بین المللی پول در دوشنبه

خبرگزاری خاور: فیض الدین قهارزاده، وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان با بو لی معاون مدیر اجرایی صندوق بین المللی پول که برای شرکت در نشست گروه رای دهندگان صندوق بین المللی پول و جهان به دوشنبه سفر کرده بود دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست موضوعات همکاری در زمینه‌های ارتقای اصلاحات اقتصادی، حفظ ثبات کلان اقتصادی، حمایت از تراز پرداخت‌ها، تضمین ثبات منابع بین المللی و همچنین گسترش همکاری با شرکای توسعه در زمینه‌های واقعی اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://khovar.tj/2024/07/dar-dushanbe-amkorii-to-ikiston-va-hazinai-bajnalmilalii-asor-barras-gardid/

 

 حضور دانشمندان آکادمی ملی علوم تاجیکستان در مجمع علمی-فنی «چین - آسیای مرکزی»

خبرگزاری خاور: مجمع علمی و فنی «چین-آسیای مرکزی» در جمهوری خلق چین برگزار شد که در آن دانشمندان آکادمی ملی علوم تاجیکستان شرکت کردند. دانشمندان برجسته‌ای از چین، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان در این مجمع شرکت و سخنرانی کردند.

مسائل مربوط به کارهای علمی و پژوهشی در سطح جمهوری‌های آسیای مرکزی و جمهوری خلق چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتایجی بین این کشورها حاصل شد. همچنین در این مجمع موضوع تربیت نیروی علمی و پژوهشی در جمهوری خلق چین و کشورهای آسیای مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در حاشیه این مجمع، کنفرانس علمی و فنی همکاری و تبادل تجربیات بین نهادهای علمی جمهوری خلق چین و کشورهای آسیای مرکزی برگزار شد که الهام امان‌زاده، معاون آکادمی ملی علوم تاجیکستان در آن سخنرانی کرد.

در پایان این مجمع و کنفرانس، یادداشت تفاهم بین شعبه علم و فناوری استان خودمختار سین کیانگ اویغور چین و موسسه‌های علمی جمهوری‎های آسیای مرکزی به امضا رسید. همچنین بر اساس این سند، همکاری بین مؤسسات علمی جمهوری خلق چین و جمهوری‎های آسیای مرکزی به ویژه جمهوری تاجیکستان توسعه و گسترش خواهد یافت.

در حاشیه این مجمع، هیأت دانشمندان آکادمی ملی علوم تاجیکستان با فعالیت موسسات علمی-پژوهشی زیر مجموعه آکادمی علوم جمهوری خلق چین و همچنین آزمایشگاه‎های تحقیقاتی از جمله در رشته فیزیک و فناوری و گیاه شناسی از نزدیک آشنا شدند.

https://khovar.tj/2024/07/olimoni-akademiyai-millii-ilm-oi-to-ikiston-dar-forumi-ilm-tehnikii-chin-osiyoi-markaz-ishtirok-namudand/

 

 بررسی موضوع تقویت همکاری‎های تاجیکستان و بانک ملی سوئیس در شهردوشنبه

خبرگزاری خاور: در بخشی از نشست‌های دوجانبه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، نمایندگان بخش اقتصادی تاجیکستان در هیأت، حاکم خلیق‌زاده، معاون اول نخست وزیر جمهوری تاجیکستان، فیض‌الدین قهارزاده، وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان و فردوس طالب زاده، رئیس بانک ملی تاجیکستان با کارین کلر زوتر، وزیر دارایی جمهوری فدرال سوئیس و توماس جردن، رئیس بانک ملی سوئیس دیدار کردند.

در این دیدار ظرفین از بیش از 25 سال همکاری سودمند ابراز رضایتمندی کردند. تاکید شد که در این دوره، بانک ملی سوئیس سهم بسزایی در توسعه مهم‌ترین حوزه‌های سیستم بانکی از جمله فعالیت‌های بانک ملی تاجیکستان در حوزه‎های مدیریت منابع بین المللی، سیاست‎های پولی تاثیرات قابل توجه گذاشته است.

طرفین همچنین در مورد اجرای همکاری در سایر زمینه‌های مفید از جمله جذب سرمایه سوئیس و فناوری‌های مدرن آن برای توسعه سایر بخش‌های مهم جمهوری تاجیکستان گفتگو کردند.

https://khovar.tj/2024/07/dar-dushanbe-masalai-ta-viyati-amkorii-to-ikiston-bo-bonki-millii-shvejtsariya-barras-gardid/

امضا قرارداد همکاری دانشگاه فنی تاجیکستان با شرکت‎های تولیدی چین

خبرگزاری خاور: دانشگاه فنی تاجیکستان به نام آکادمیک محمد عاصمی‌با شرکت‎های تولیدی چینی    HaiTuo Energy Development Co. LTD  قرارداد همکاری امضا کرد.

قرارداد همکاری در مرکز آموزش و آموزش حرفه‌ای تاجیکستان و چین - کارخانه لوبان امضا شد و همچنین مراسم ارائه دعوت‎نامه برای پذیرش دانشجویان دانشگاه فنی تاجیکستان به دانشگاه شهرسازی تیانجین جمهوری خلق چین بر اساس برنامه آموزشی مشترک 2+2 برگزار شد.

در چارچوب قرارداد همکاری، دانشجویان مهندسی انرژی و مکانیک دانشگاه فنی تاجیکستان کارهای علمی-پژوهشی، پایان نامه ‎های فارغ التحصیلی، کارآموزی صنعتی و بازآموزی کوتاه مدت را در شرکت چینی Energy Development Co . LTD   HaiTuo  انجام خواهند داد که در تاجیکستان فعالیت می‎کند و پس از فارغ التحصیلی برای آنها شغل دائمی در این شرکت فراهم خواهد شد.

https://khovar.tj/2024/07/donishgo-i-tehnikii-to-ikiston-bo-korhona-oi-iste-solii-chin-sozishnomai-amkor-ba-imzo-rasonid/

 

دیدار وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان با مدیر منطقه‌ای بانک اروپایی بازسازی و توسعه

سایت وزارت انرژی و دخایر آب تاجیکستان: دلیر جمعه وزیر انرژی و منابع آب در وزارت انرژی و منابع آب جمهوری تاجیکستان با آیتن رستماوا، مدیر منطقه‌ای بانک اروپایی بازسازی و توسعه  در حوزه آسیای مرکزی دیدار و گفتگو کرد.

طی این دیدار همکاری‎های دوجانبه سودمند جمهوری تاجیکستان و بانک اروپایی بازسازی و توسعه در زمینه انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین طرفین در پروژه‌های CASA-1000، نوسازی نیروگاه برق آبی قیراقوم، کاهش تلفات برق در شهرهای دوشنبه، خجند، باختر، کولاب، بازسازی پست برق سغد- 500  و بررسی بازار انرژی تاجیکستان در خصوص جذب سرمایه گذاری برای توسعه بخش برق به تبادل نظر پرداختند. در عین حال، توجه ویژه ‎ای به تامین مالی پروژه مشترک تاجیکستان و ازبکستان در زمینه ساخت دو نیروگاه برق آبی بر روی رودخانه زرافشان شد.

ابراز اطمینان شد که همکاری بین جمهوری تاجیکستان و بانک اروپایی بازسازی و توسعه در زمینه انرژی، از جمله انرژی آبی و انرژی‎های تجدیدپذیر، در آینده نیز گسترش خواهد یافت.

https://www.mewr.tj/?p=3172&lang=tj

 

برگزاری همایش همکاری و تبادل تجربیات تاجیکستان و چین در زمینه طب سنتی در دوشنبه

خبرگزاری خاور: وزارت بهداشت و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان میزبان همایشی برای همکاری و تبادل تجربیات بین تاجیکستان و چین در زمینه طب سنتی بود.

همکاری جمهوری تاجیکستان و جمهوری خلق چین در زمینه مراقبت‎های بهداشتی و حفظ اجتماعی پیشرفت چشمگیری داشته است که گواه تلاش سران دو کشور است.

این همایش که با مشارکت موسسه تحقیقاتی طب سنتی چنگدو برگزار شد، با محوریت اولویت‎های این حوزه از جمله همکاری در زمینه طب سنتی، تبادل اطلاعات، دستاوردهای حوزه طب سنتی، ایجاد یک سیستم آموزش، بازآموزی وارتقاءحرفه‌ای متخصصان، و همچنین در این راستا، انجام تحقیقات، توسعه اصول کلی اعتباربخشی متخصصان، تضمین ایمنی و کیفیت خدمات، پایه و اساس محکمی را ایجاد می‌کند.

طب سنتی در اکثر کشورهای جهان به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و روز به روز کشورهای بیشتری به اهمیت طب سنتی در حوزه سلامت پی برده و با موفقیت آن را در نظام سلامت ملی خود پیاده سازی می‌کنند.

https://khovar.tj/2024/07/dar-dushanbe-forumi-amkor-va-taboduli-ta-ribai-to-ikistonu-chin-dar-so-ai-tibbi-hal-barguzor-shud/

افزایش صادرات زردآلو در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: تا اوایل ژوئن سال جاری بیش از 5 هزار تن میوه تازه از جمهوری تاجیکستان صادر شده که 2.7 هزار تن آن زردآلو می‌باشد. همچنین در این مدت بیش از 34 هزار تن خشکبار از جمهوری صادر شده که 13.8 هزار تن آن زردآلو خشک است. صادرات خشکبار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.1 هزار تن و زردآلو 7.6 هزار تن بیشتر است.

باغ‌های زردآلو در سال‌های اخیر در تاجیکستان گسترش یافته است و کشاورزان با استفاده از روش‌های پیشرفته، در حال برداشت محصول غنی هستند.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی، تا  ژوئن 16 هزار تن زردآلو جمع آوری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 143 تن افزایش داشته است. زردآلو یکی از توسعه یافته ترین بخش‎های باغبانی در جهان است. امروزه زردآلو در بازارهای جهانی خریداران زیادی به صورت تازه و خشک دارد. در حال حاضر جمع آوری، فرآوری و صادرات زردآلو از تاجیکستان به کشورهای دیگر ادامه دارد.

در سال 1991 مساحت کل باغات زردآلو در تاجیکستان حدود 30 هزار هکتار بود. در سال 2024 مساحت کل باغ زردآلو معادل 64 هزار هکتار می‌باشد. 1600 نوع زردآلو در جهان وجود دارد که حدود 120 نوع آن در تاجیکستان و 90 نوع آن در نواحی کانبادام و اسفره کشت می‌شوند. .

نواحی شمالی تاجیکستان  مانند اشت، اسفره، کانبادام و خجند عمدتا به کشت زردآلو می‌پردازند. این نواحی بیش از 64 درصد زردآلوهای تاجیکستان را تولید می‌کنند، باغ‌های زردآلو این مناطق تقریبا 78 درصد از کل منطقه باغداری را پوشش می دهند.

https://khovar.tj/2024/07/zardolui-to-ikiston-sodiroti-in-meva-sol-to-sol-meafzoyad/

بررسی گسترش همکاری بین نهادهای مالی تاجیکستان و کره جنوبی در سئول

خبرگزاری خاور: صلاح الدین کرام، سفیر  جمهوری تاجیکستان در جمهوری کره با لی بوکخیون، رئیس سرویس کنترل مالی جمهوری کره دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین در خصوص گسترش همکاری‌های بین نهادهای ذیربط دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

لازم به ذکر است که نماینده دائم اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاجیکستان از آوریل 2017 در جمهوری کره فعالیت می‌کند و تاجیکستان در برنامه‌های مختلف آژانس همکاری‎های بین المللی کره (KOICA)  مشارکت دارد. گردش کالاهای بین دو کشور در سال 2023 بیش از 100 میلیون دلار آمریکا بوده است.

https://khovar.tj/2024/07/dar-seul-gustarishi-amkor-bajni-ni-od-oi-moliyavii-to-ikiston-va-um-urii-koreya-barras-gardid/

فعالیت  بیش از 700 شرکت با سرمایه چینی در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: جمهوری خلق چین یکی از شرکای استراتژیک جمهوری تاجیکستان محسوب می‌شود و همکاری‎های دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی دارای اولویت از جمله صنعت بیش از پیش گسترش می‎یابد.

در این زمینه، شرکت‎های خصوصی چینی همکاری گسترده ای با شرکت‎ها و کارآفرینان جمهوری تاجیکستان دارند.

به گفته وزارت صنعت و فناوری‎های نوین جمهوری تاجیکستان، مشارکت مشترک شرکت‌های چینی عمدتا بر تولید آجرهای ساختمانی، سیمان، استخراج معادن و تولید مواد غیر معدنی متمرکز است.

در حال حاضر 5 کارخانه سیمان، 21 کارخانه آجرپزی، 1 کارخانه تولید بلوک گاز، 1 کارخانه تولید ایرانیت و 1 کارخانه تولید بتن هوادهی در جمهوری با همکاری شرکت‌های چینی ساخته و به بهره برداری رسیده است که بیش از 500 میلیون دلار هزینه داشته است.

در سال 2023، یک کارخانه تولید دیوار خشک با ظرفیت سالانه 30 میلیون متر مربع درناحیه یاوان ساخته شد. میزان سرمایه آن بیش از 23 میلیون دلار بوده و 150 شغل جدید در آن ایجاد شده است.

در آینده قرار است 3 کارخانه تولید آجر با استفاده از روبات‎های اتوماتیک در مناطق مختلف تاجیکستان ساخته و نوسازی شود.

مجتمع تولید «نساجی جنتای-دنغره سین سیلو» بزرگترین پروژه مشترک تاجیکستان و چین است. بزرگترین کارخانه فرآوری الیاف پنبه در تاجیکستان به شمار می رود و در چارچوب تقویت همکاری‌های دوجانبه سودمند بین تاجیکستان و چین در زمینه صنعت ساخته شده است.

این کارخانه هر سال تولید طناب پنبه‌ای را افزایش می دهد و سهم بسزایی در رشد ظرفیت صادراتی کشور دارد. از سال 2014، این شرکت بیش از 1 میلیارد سامانی سرمایه گذاری کرده است و چرخه ریسندگی به طور کامل مورد استفاده قرار گرفته است، ظرفیت شرکت 24.5 هزار تن پردازش نخ پنبه در سال است، در حال حاضر 1450 کارمند در این کارخانه مشغول به کار هستند.

در سال 2023، شرکت سهامی خاص «نساجی جنتای-دنغره  سین سیلو» دارای ظرفیت 14.5 هزار تن طناب پنبه ای، 14.9 میلیون متر مربع پارچه، 4831.36 تن الیاف پنبه، 6852.7 تی‎شرت  به ارزش 764.5 میلیون سامانی محصولات تولید کرده است. نساجی شرکت سهامی خاص «نساجی جنتای-دنغره  سین سیلو» مجهز به فناوری‎های روز است که یکی از بزرگترین مجتمع‎های صنعتی آسیای میانه و بزرگترین پروژه مشترک تاجیکستان و چین محسوب می‌شود.

هفت شرکت با سرمایه چینی در زمینه استخراج، فرآوری مواد معدنی و سنگ‎های قیمتی فعال هستند. از 21 شرکت فعال درجمهوری تاجیکستان در زمینه استخراج و فرآوری مواد معدنی و فلزات گرانبها ، 7 شرکت با سرمایه گذاری جمهوری خلق چین فعالیت خود را آغاز کردند.

در حال حاضر تعداد شاغلان در زمینه استخراج و فرآوری مواد معدنی و فلزات گرانبها 12500 نفر است که از این تعداد 11495 نفر تبعه جمهوری تاجیکستان و 1005 نفر تبعه جمهوری خلق چین هستند.

در تاریخ 5 ژوئن سال گذشته، با مشارکت رئیس جمهور تاجیکستان، کارخانه متالورژی تولید مس فلزی توسط شرکت با مسئولیت محدود مشترک «زرافشان» با جذب بیش از 119 میلیون دلار به بهره برداری رسید.

کارخانه ذوب مس «زرافشان» به فناوری روز مجهز است، خطوط تولید آن در منطقه بی نظیر است و بر اساس ارزیابی بین المللی، الزامات «اقتصاد سبز» را برآورده می‌کند.

در 30 مارس 2023 در شهر استقلال مرحله دوم کارخانه متالورژی تولید سرب، نقره و مس شرکت خصوصی «شرکت معدنی- صنعتی تاجیکستان چین» با جذب سرمایه خارجی بالغ بر 42.6 میلیون دلار  توسط توسط امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، کلنگ زنی شد. دوره ساخت این شرکت تا پایان سال 2024 برنامه ریزی شده است. ساخت تاسیسات صنعتی با حمایت دولت جمهوری تاجیکستان به منظور کمک به اجرای چهارمین هدف استراتژیک - صنعتی شدن سریع کشور و سال‌های توسعه صنعتی 2026-2022 برنامه ریزی شده است.

نقش این کارخانه بزرگ تولیدی در توسعه صنعت ملی، تقویت ظرفیت تولید، ایجاد مشاغل جدید و رفاه ساکنان موثر خواهد بود.

کارخانه ذوب سرب، تاسیسات ذخیره سازی، کارگاه تصفیه گازهای دودکش، کارگاه تولید گرد و غبار ذغال سنگ، تاسیسات ذخیره روی، دستگاه تصفیه آب بازیافتی، کارخانه سرب و الکترولیت و سایر تاسیسات کمکی، امروزه فعالیت ظرفیت صنعتی کشور را تکمیل می‌کند. تولیدات در این کارخانه در سه مرحله انجام می‌شود و مواد اولیه تولید سرب و روی از معدن «زرنیسار» تهیه می‌شود.

در تاریخ 5 ژوئن سال 2023، کارخانه  بخش خصوصی «TVEA » با ظرفیت اسمی فرآوری 900 هزار تن سنگ معدن در سال در منطقه دوآبه شرقی، ناحیه عینی، استان سغد آغاز به کار کرد.

شرکت خصوصی «TVEA دوشنبه صنعت معدن» به استخراج از دو معدن «کومرغی بالا» و «دوآبه شارقی» مشغول است. معدن «کومرغی بالا» در ارتفاع تقریبا 4 هزار متری و «دوآبه شارقی» در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا واقع شده است. اسناد همکاری این شرکت به مبلغ بیش از 6 میلیارد سامانی در مجمع تجارت و سرمایه گذاری تاجیکستان و چین امضا رسید.

اخیرا در مجمع تجارت و سرمایه گذاری تاجیکستان و چین که با حضور کارآفرینان، سرمایه گذاران و هیئت‎های دولتی در دوشنبه برگزار شد، اسناد همکاری از جمله احداث کارخانه غنی سازی سنگ آهن در معدن «شاه‎قدمبولاق»، نصب سازه‌های بین المللی در ساخت ساختمان ورزشگاه شهر دوشنبه با 3 هزار صندلی، ارائه ماشین‌های برقی برای سرویس تاکسی در دوشنبه، خط اعتباری برای خرید ماشین آلات خاص و تجهیزات تولید، فرآوری سنگ‎های تزئینی در معادن جمهوری تاجیکستان، ساخت مرکز لجستیک، ساخت کارخانه متالورژی «تالکو گلد» به ارزش بیش از 6 میلیارد سامانی امضا شد.

در حال حاضر بیش از 700 شرکت با سرمایه چینی در قلمرو جمهوری فعالیت می‌کنند و میزان سرمایه چینی به اقتصاد ملی در ده سال گذشته بیش از 3.8 میلیارد دلار بوده است.

https://khovar.tj/2024/07/chin-shariki-boetimodi-to-ikiston1-dar-um-ur-besh-az-500-shirkat-bo-sarmoyai-chin-faoliyat-dorad/

 

تصویب توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سوی مینسک

اسپوتنیک: بلاروس توافقنامه ای را تصویب کرد که تبادل کالا بین ایران و مینسک و سایر کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تسهیل می‌کند. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس توافق تجارت آزاد بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را تایید کرد.

قبل از این، این توافقنامه در پایان ماه ژوئن به تصویب پارلمان این کشور رسیده بود. این قانون در پرتال حقوقی ملی منتشر شده است. شایان ذکر است که این توافق شامل کاهش یا حذف موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه ای، حمایت از همکاری‎های اقتصادی و تجاری است.

همچنین این توافقنامه به تسهیل تجارت بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران کمک خواهد کرد. توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در 25 دسامبر سال گذشته در شهر سن‌پترزبورگ به امضا رسید.

انتظار می‌رود که اجرای این توافقنامه به صادرکنندگان بلاروسی اجازه دهد تا با حذف تعرفه‌ها، تحویل محصولات خود را به بازار ایران افزایش دهند. باید یاداور شد که پیش از این چنین توافقی توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امضا شده بود.

https://sputnik.tj/20240707/minsk-sozishnoma-tijorat-ozod-iiao-tasvib-kard-1063441805.html

تاکید نخست وزیر تاجیکستان بر سهم منطقه سوردلوفسک روسیه در توسعه روابط دوجانبه

اسپوتنیک: قاهر رسول زاده، نخست وزیر تاجیکستان با یوگنی کویواشف، فرماندار منطقه سوردلوفسک در یکاترینبورگ دیدار کرد. وی در این دیدار روسیه را شریک راهبردی اصلی تاجیکستان خواند و از سهم منطقه سوردلوفسک در توسعه روابط دوجانبه قدردانی کرد.

طی این دیدار طرفین در خصوص توسعه همکاری‎ها در حوزه صنایع معدنی، انرژی و کشاورزی بحث و تبادل نظر کردند. اجرای طرح ها در حوزه آموزش نیز در محوریت نشست طرفین قرار داشت.

 در همین حال، یوگنی کویواشف، در دیدار با نخست وزیر تاجیکستان گفت: فرصت‎های منطقه سوردلوفسک به عنوان بزرگترین مرکز صنعتی اورال و کل روسیه می‌تواند به توسعه سریع صنعتی شدن تاجیکستان کمک کند. ما آماده ارائه تجربیات و صلاحیت‎های خود برای اجرای برنامه صنعتی سازی سریع تاجیکستان هستیم و در حال حاضر  همکاری در حوزه معدن، انرژی و کشاورزی را تقویت می‌کنیم.

وی افزود: از جمله موفق‌ترین آنها انتقال تجهیزات انرژی در چارچوب پروژه اتصال تاجیکستان به سیستم انرژی واحد آسیای مرکزی، احیای زمین و باروری و استخراج آنتیموان (فلزی سفید و درخشنده که در معدن به‌صورت ترکیب با گوگرد به دست می‌آید) است.

وی در ادامه تاکید کرد که این منطقه در حال حاضر پروژه به روز رسانی زیرساخت‎های هیدروتکنیکی منطقه سغد تاجیکستان را بررسی می‌کند.

شایان ذکر است که هیأت جمهوری تاجیکستان به سرپرستی قاهر رسول‌زاده، نخست‌وزیر جمهوری تاجیکستان در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعتی « INNOPROM»  در شهر یکاترینبورگ فدراسیون روسیه شرکت کرد.

https://sputnik.tj/20240708/rasulzoda-viloyati-sverdlovsk-rusiya-rushdi-munosibat-1063451530.html

ارائه پیشرفت‎های تاجیکستان در نمایشگاه بین المللی Innoprom 2024»»

خبرگزاری اوستا: شرکتهای تاجیکستانی در نمایشگاه بین المللی صنعتی« Innoprom 2024»  که از 8 ژوئن سال جاری در یکاترینبورگ افتتاح شد و تا 11 ژوئن ادامه خواهد داشت، شرکت کردند. این نمایشگاه یکی از بزرگترین و قابل توجه ترین بسترهای جهانی برای نمایش دستاورد‎های صنعتی و ایجاد ارتباطات تجاری است. قاهر رسول‎ زاده ،نخست وزیر جمهوری تاجیکستان و شیرعلی کبیر وزیر صنعت و فناوری‎های نوین ریاست هیئت تاجیکستان را بر عهده دارند. غرفه ملی تاجیکستان پیشرفت‌های مدرن و فناوری ‎های نوآورانه از جمله مجتمع‌‌های کشت و صنعت، صنعت نساجی، تولید مصالح ساختمانی و محصولات شیرینی ‌سازی را از بیش از 50 شرکت پیشرو ملی ارائه می‌کند.

 https://avesta.tj/2024/07/09/tadzhikistan-predstavil-svoi-razrabotki-na-mezhdunarodnoj-vystavke-innoprom-2024/

گفتگوی تجاری بین ژاپن و آسیای مرکزی

گفتگوی تجاری بین ژاپن و آسیای مرکزی به ابتکار انجمن تجاری ژاپن با روسیه و کشورهای مشترک المنافع (ROTOBO)  برگزار شد.

نمایندگان وزارتخانه‌های امور خارجه، اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن و همچنین محافل تجاری ژاپن طی سخنانی بر افزایش بی سابقه علاقه تجارت ژاپن به منطقه آسیای مرکزی تاکید کردند.

سفیر تاجیکستان در ژاپن طی سخنانی بر امکانات تجاری و همکاری‎های اقتصادی، فرصت‎های سرمایه گذاری، منابع طبیعی تاجیکستان و همچنین ظرفیت‎های انسانی این کشور تاکید کرد.

در پایان گفتگوهای تجاری، بیانیه مشترک سفرای کشورهای آسیای مرکزی و روتوبو (ROTOBO) امضا شد. نمایندگان وزارتخانه‌های امور خارجه، اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، روسای کمیته‎ های همکاری اقتصادی با کشورهای آسیای مرکزی و سفرای کشورهای آسیای مرکزی در این گفتگو شرکت کردند.

https://mfa.tj/tg/main/view/15340/mukolamai-tijoratii-jopon-va-osijoi-markazi

 

امضا بیش از 20 سند همکاری  بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری چین

خبرگزاری اوستا: پس از پایان مذاکرات در سطح عالی تاجیکستان و چین، مراسم امضا و مبادله اسناد همکاری جدید در قصر ملت برگزار شد.

در مجموع 29 سند مهم تنظیم کننده روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف با حضور و مشارکت امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان و شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین به امضا رسید.

در ابتدا امامعلی رحمان و شی جین پینگ، سران دو کشور، بیانیه مشترک جمهوری تاجیکستان و جمهوری خلق چین را در مورد تعمیق بیشتر روابط راهبردی همه جانبه در مرحله جدید امضا کردند.

سپس اسناد امضا شده بین اعضای هیأت‌های رسمی دو کشور مبادله شد. به ویژه، یادداشت تفاهم همکاری متقابل بین حزب دموکراتیک خلق تاجیکستان و حزب کمونیست چین؛

- یادداشت تفاهم همکاری بین اداره اجرای حکومت جمهوری تاجیکستان و دادگاه عالی جمهوری خلق چین؛

- یادداشت تفاهم تقویت همکاری در زمینه توسعه منابع انسانی بین تاجیکستان و چین در حوزه  منابع انرژی تجدید پذیر در چارچوب طرح توسعه جهانی؛

- موافقتنامه بین بخشی در مورد توسعه اقتصادی بین وزارت روابط بین الملل، کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات جمهوری خلق چین و وزارت توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان؛

 - موافقتنامه بین وزارت صنعت و فناوری‎های نوین جمهوری تاجیکستان و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات جمهوری خلق چین؛

- یادداشت تفاهم توسعه همکاری سرمایه گذاری در زمینه انرژی‎های نو بین وزارت انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان و وزارت تجارت جمهوری خلق چین؛

- موافقتنامه در مورد ترویج و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری تاجیکستان و دولت جمهوری خلق چین؛

- یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تجارت الکترونیک بین آژانس نوآوری و فناوری‎های دیجیتال زیر نظر رئیس جمهور تاجیکستان و وزارت تجارت جمهوری خلق چین؛

- موافقتنامه بین وزارت علوم و معارف جمهوری تاجیکستان و وزارت آموزش و پرورش جمهوری خلق چین در مورد  به رسمیت شناختن متقابل و معادل بودن اسناد صلاحیت ، مدارک تحصیلی و عناوین؛

- یادداشت تفاهم بین وزارت صنعت و فناوری‎های نوین جمهوری تاجیکستان و وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین در مورد مواد معدنی انرژی‌های نو؛

- یادداشت تفاهم متقابل بین وزارت توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان و آژانس دولتی توسعه و همکاری بین‌المللی چین در مورد ارتقای پروژه‌های کمک مالی بلا عوض در زمینه زیرساختها؛

- تبادل نامه در مورد انجام مطالعات فنی - اقتصادی برای ساخت پل روگذر چند سطحی در شهر دوشنبه؛

 - یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت فرهنگ جمهوری تاجیکستان و شرکت رسانه‎ ای چینی «CMG»

 - پروتکل بین کمیته امنیت غذایی زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان و اداره کل گمرک جمهوری خلق چین در مورد الزامات بهداشتی (Phytosanitary ) برای صادرات خرمای تازه از جمهوری تاجیکستان؛

 – یادداشت تفاهم همکاری بین کمیته توسعه گردشگری زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین برای ترویج سفرهای گروهی گردشگران چینی به جمهوری تاجیکستان؛

 - موافقتنامه همکاری بین آژانس نوآوری و فناوری‌های دیجیتال زیر نظر رئیس جمهور  تاجیکستان و وزارت صنعت و اطلاعات جمهوری خلق چین؛

 - یادداشت تفاهم همکاری بین کمیته تلویزیون و رادیو زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان و اداره کل رادیو و تلویزیون جمهوری خلق چین در زمینه پخش تلویزیونی و رادیویی؛

- یادداشت تفاهم همکاری بین دانشگاه بین المللی زبان‎های خارجی تاجیکستان به نام ساتیم اولوغ زاده و وزارت آموزش و پرورش جمهوری خلق چین؛

- یادداشت تفاهم بین آکادمی ملی علوم تاجیکستان و اداره ملی مطبوعات و انتشارات چین در مورد ترجمه و انتشار آثار کلاسیک؛

- یادداشت تفاهم همکاری بین سرویس نظارت دولتی بر کار ایمن در صنعت و نظارت بر معادن زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان و اداره ملی ایمنی کار در صنعت معدن زیر نظر وزارت شرایط اضطراری جمهوری خلق چین؛

- یادداشت تفاهم تقویت همکاری برای توسعه و ترویج اجرای ابتکار توسعه جهانی بین وزارت توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان و آژانس دولتی توسعه و همکاری بین المللی چین؛

- یادداشت تفاهم قرنطینه واردات و صادرات حیوانات و گیاهان بین کمیته امنیت غذایی زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان و اداره کل گمرک جمهوری خلق چین؛

- تفاهم نامه بین آکادمی ملی علوم تاجیکستان و آکادمی علوم کشاورزی سین کیانگ جمهوری خلق چین؛   

 - یادداشت تفاهم همکاری بین خبرگزاری ملی تاجیکستان «خاور» و شرکت رسانه‎ای چینی CMG؛

-  یادداشت تفاهم بین خبرگزاری ملی تاجیکستان «خاور» و روزنامه چینی «ژینمین ژیبئو» (Жэньминь жибао)

- یادداشت تفاهم همکاری بین موسسه دولتی تلویزیون «سفینه» و شرکت رسانه ای چینی CMG؛

- یادداشت تفاهم همکاری بین نهاد دولتی «جهان نما» و شرکت رسانه‎ای چینی«  CMG»

 امامعلی رحمان و شی جین پینگ پس از امضای این اسناد در کنفرانس مطبوعاتی نتایج دیدارها و مذاکرات بین تاجیکستان و چین را مثبت و موثر عنوان کردند.

https://avesta.tj/2024/07/05/tadzhikistan-i-kitaj-podpisali-svyshe-20-dokumentov-o-sotrudnichestve-2/

تصویب برنامه استراتژی اقتصادی پیشنهادی تاجیکستان برای بازه زمانی تا سال 2030 توسط سازمان همکاری شانگهای

خبرگزاری اوستا: شاهین صمدی، نماینده رسمی وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان گفت: پیشنهاد تاجیکستان برای اتخاذ یک برنامه اقدام با هدف تحریک تجارت در حوزه سازمان همکاری شانگهای و نیز اجرای استراتژی توسعه اقتصادی اتحادیه ، پس از اجلاس سران این سازمان در  شهر آستانه کشور قزاقستان به تصویب رسید.

وی افزود: «برنامه اقدام شامل گام‌های مشخص کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای تحریک روابط تجاری، تضمین امنیت و ثبات زنجیره‌ های تولید و عرضه بین‌المللی، امنیت غذایی و انرژی و همچنین در زمینه اقتصاد دیجیتال و اقتصاد سبز است». 

به گفته وی، برنامه اقدام جامع برای اجرای استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای تا سال 2030 توسط تاجیکستان پیشنهاد و پس از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه توسط سران کشورهای عضو سازمان به تصویب رسید. صمدی یادآور شد: راهبرد اقتصادی سازمان همکاری شانگهای به ابتکار امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در جریان اجلاس سران سازمان در دهلی نو در سال 2023 به تصویب رسید.

خاطرنشان می‌شود که استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای در نظر دارد تا سال 2030 حدود 15 استراتژی بخشی با تاکید بر توسعه دستورکار «سبز» ، به ویژه استراتژی انرژی سازمان همکاری شانگهای، اقتصاد دیجیتال ، منابع انرژی تجدید پذیر‎، برنامه‌های همکاری در زمینه پرورش و تولید بذر و ایجاد پارک‎های صنعتی «سبز» ، همکاری‎های صنعتی و همچنین ایجاد انجمن سرمایه گذاران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و سایر اسناد اتخاذ و اجرا شود. رئیس جمهور در این اجلاس خاطرنشان کرد: دولت همه شرایط لازم را برای عملکرد موثر این ساختار ایجاد خواهد کرد

https://avesta.tj/2024/07/04/.shos-odobril-predlozhennyj-tadzhikistanom-plan-ekonomicheskoj -strategii-na-period-do-2030-goda/ Avesta.tj

شرکت هیأت تاجیکستان در دهمین نشست شورای سیاست صنعتی کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع در یکاترینبورگ

خبرگزاری خاور: هیأت جمهوری تاجیکستان به ریاست شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‎های نوین جمهوری تاجیکستان در دهمین نشست شورای سیاست صنعتی عضو کشورهای مستقل مشترک المنافع که درشهر یکاترینبورگ، روسیه در حاشیه نمایشگاه بین المللی « Innoprom-2024 » برگزار شد، شرکت کرد.

در توافق با دولت تاجیکستان و بر اساس تصمیم شورای سیاست صنعتی کشورهای مستقل مشترک المنافع، نشست بعدی آن در سال 2025 به ریاست تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار خواهد شد. طی این نشست، پیش نویس موافقتنامه همکاری کشورهای مشترک المنافع در توسعه صنعت ماشین آلات سنگین به اعضای شورا ارائه شد.

پیش نویس موافقتنامه مبتنی بر مفاد اصلی استراتژی ملی توسعه اقتصاد تاجیکستان و برنامه دولتی صنعتی سازی سریع کشور است که به ابتکار امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان و همچنین در اساس اسناد در زمینه صنعت که در چارچوب اتحادیه، اتخاذ شده است.

سند توسعه صنعت خودروسازی در کشورهای عضو کشورهای مستقل مشترک المنافع، با هدف توسعه و تولید ماشین آلات و تجهیزات برای صنایع متالورژی، معدن، شیمی و نفت، انرژی و کشاورزی و همچنین توسعه تجهیزات، تولید ابزارهای فلزکاری سنگین و پرس، بارگیری و حمل و نقل، ساخت و ساز جاده و تجهیزات عمومی و سایر تجهیزات و ماشین آلات سنگین در نظر گرفته شده است.

اعضای شورا - وزرای صنعت و اقتصاد کشورهای عضو  اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پیش نویس ارائه شده از طرف جمهوری تاجیکستان را به تصویب رساندند که به بالاترین ارگان‎های کشورهای مشترک المنافع ارائه خواهد شد.

اعضای شورا  بر اساس دستور کار ،10 موضوع از جمله توسعه همکاری‎ها در حوزه صنایع سبک، همکاری در زمینه همکاری‌های صنعتی، جذب و تحریک توسعه سرمایه گذاری، استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت موتور برای وسایل نقلیه، نتایج فعالیت های سازمان‎های پایه در زمینه آموزش پرسنل در حوزه صنعت تصمیم گیری کردند.

https://khovar.tj/2024/07/ajati-to-ikiston-dar-alasai-x-shuroi-siyosati-sanoatii-davlat-oi-azoi-idm-dar-ekaterinburg-ishtirok-namud/

حمایت تاجیکستان از تاسیس پایگاه پروژه‌های تجاری سازمان همکاری شانگهای

اسپوتنیک: شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان در نمایشگاه بین المللی صنعتی «اینوپروم» بیان داشت که باید یک پایگاهی تجاری ،  قبل از بررسی توسعه ابزارهای مالی مشترک و سازوکارهای بیمه در سازمان همکاری شانگهای ایجاد شود. تاجیکستان از ابتکار ایجاد سریع پایگاه تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند.

وی افزود: ما طرفدار آن هستیم که موضوع پایه پروژه‌های صنعتی در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد. اول از همه، ایجاد این پایگاه برای ما مهم است.

وزیر خاطرنشان کرد: ایجاد چنین پایگاهی باید قبل از بررسی توسعه ابزارهای مالی مشترک و سازوکارهای بیمه در سازمان همکاری شانگهای انجام شود.

هیأت دولت تاجیکستان به ریاست قاهر رسول زاده مورخ 7 ژوئن سال جاری برای شرکت در این رویدادها وارد یکاترینبورگ شد. نخست وزیر جمهوری تاجیکستان  در نشست راهبردی نمایشگاه شرکت نمود. در سازمان همکاری شانگهای، 10 کشور عضو کامل و بیش از 10 کشور شریک گفتگو هستند.

در تاریخ 8 تا 11 جولای سال 2024، نمایشگاه بین المللی صنعتی « اینوپروم» در یکاترینبورگ برگزار شد. این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های صنعتی روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع است و از سال 2010  هر ساله در یکاترینبورگ برگزار می‌شود.

فقط یک استثناء در سال 2020  بود، زمانی که نمایشگاه به دلیل همه گیری COVID-19 لغو شد. این نمایشگاه توسط استانداری سوردلوسک و  وزارت صنعت و تجارت روسیه برگزار شد.

https://sputnik.tj/20240709/tojikiston-tasis-poygoh-loiha-tijori-shsh-pushtiboni-1063462030.html

توسعه اقتصادی تاجیکستان در ارقام

اسپوتنیک: تحلیلگران صندوق توسعه و ثبات اوراسیا در گزارش خود آورده‎ اند که رشد تولید ناخالص داخلی در تاجیکستان بالای 8 درصد باقی خواهد ماند.

همچنین در این گزارش آمده است که در تاجیکستان، سهم بخش خدمات و کشاورزی در توسعه اقتصاد کشور (نسبت به سالهای گذشته) کاهش یافته است. و این توسعه با افزایش سهم صنعت و ساخت و ساز فراهم شده است.

کاهش سهم بخش خدمات از 4.7 به 4.3 واحد درصد به دلیل کاهش سهم عمده فروشی و خرده فروشی و سایر خدمات بوده است.

همچنین در نتیجه رشد سریع صنعت و سرمایه گذاری، سهم کشاورزی به 0.1 واحد درصد کاهش یافت. در حالی که سهم صنعت از 1 به 1.3 واحد درصد افزایش یافت.

https://sputnik.tj/20240709/rushdi-iqtisodi-tojikiston-dar-raqam-1063464620.html

عزم تاجیکستان و روسیه برای افزایش گردش مالی تجاری بین دو کشور

خبرگزاری اوستا: قاهر رسول زاده نخست وزیر جمهوری تاجیکستان در شهر یکاترینبورگ فدراسیون روسیه در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعتی «اینوپروم» با میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه دیدار و گفتگو کرد. قاهر رسول زاده در مذاکرات با میخائیل میشوستین بیان داشت که تاجیکستان و روسیه فرصت‌های زیادی برای افزایش نرخ رشد گردش تجاری متقابل دارند.

رسول زاده با اشاره به سخن همتای روسی خود گفت شما به درستی اشاره کردید که گردش مالی تجاری دو کشور در حال رشد است  و به 10درصد رسیده است. و فکر می‌کنم امسال بیشتر هم خواهد شد. اما این البته کافی نیست. نخست وزیر تاجیکستان افزود: فرصت‎های زیادی برای افزایش گردش مالی بین دو کشور وجود دارد، به ویژه در پس زمینه وظایفی که سران دو کشور برای ما تعیین کرده‌اند.

طی این دیدار همچنین  وضعیت و چشم انداز همکاری‎های بین دولتی در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، سرمایه گذاری، صنعت، کشاورزی و فرهنگ اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین بر اهمیت همکاری بین مناطق تاجیکستان و روسیه تاکید و آمادگی خود را برای گسترش روابط بین مناطق دو کشور اعلام کردند.

علاوه بر این غرفه صنعتی ملی تاجیکستان در این نمایشگاه سازماندهی شد که در آن دستاوردهای صنعتی و فناوری‌های نوآورانه از جمله کشاورزی، منسوجات، مصالح ساختمانی و شیرینی پزی بیش از 50 شرکت پیشرو ملی به نمایش گذاشته شد.

این نمایشگاه همچنین محصولات و فناوری‎هایی را ارائه می دهد که رقابتی هستند و استاندارد‎های بین المللی و الزامات بازار جهانی را برآورده می‌کنند و قبلا به دلیل کیفیت بالا و سازگاری با محیط زیست به رسمیت شناخته شده اند. باید یادآورشد که نمایشگاه بین المللی صنعتی« اینوپروم» از 8 تا 11 جولای سال جاری در یکاترینبورگ فدراسیون روسیه برگزار شد.

 https://avesta.tj/2024/07/10/kohir-rasulzoda-tadzhikistan-i-rf-namereny-uvelichit-tovarooborot/

https://khovar.tj/2024/07/sarvaziri-um-urii-to-ikiston-o-ir-rasulzoda-bo-raisi-ukumati-federatsiyai-rusiya-mihail-mishustin-mulo-ot-an-om-dod/

 

توافق فدراسیون روسیه و تاجیکستان برای توسعه همکاری‌های صنعتی و لجستیک

خبرگزاری‌هالوا:  در حاشیه نمایشگاه صنعتی Innoprom در یکاترینبورگ شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان و آنتون علیخانوف، رئیس وزارت صنعت و تجارت روسیه برای توسعه همکاری‎های صنعتی و لجستیک به توافق رسیدند.

در این نشست «طرفین درباره چشم‌انداز احیای روابط صنعتی و ایجاد زنجیره‌های تولید جدید که برای رشد اقتصادی و رفاه مردم اهمیت اساسی دارد، تبادل نظر کردند».

این وزارتخانه اطلاع داد که توجه ویژه ای به مسائل همکاری‌های صنعتی و توسعه پروژه‌های مشارکتی در صنایع مختلف از جمله معدن و نساجی شد که زمینه ساز پیشرفت بیشتر خواهد شد.

طرفین همچنین به اهمیت توسعه یک مرکز حمل و نقل و لجستیک اشاره کردند که به طور قابل توجهی شرایط تجارت و تبادل محصولات را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این هر دو طرف آمادگی خود را برای ادامه همکاری‌های مفید و اجرای طرح‌های جدید با هدف تقویت روابط اقتصادی اعلام کردند.

    شایان ذکر است که  این ، نمایشگاه بین المللی صنعتی «Innoprom» در یکاترینبورگ مورخ 8 تا 11 جولای برگزار شد.

https://halva.tj/news/rf_i_tadzhikistan_dogovorilis_razvivat_promkooperatsiyu_i_logistiku/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 

چشم انداز اقتصادی تاجیکستان

اسپوتنیک: در مقایسه با پیش بینی فصل بهار، چشم انداز تورم به دلیل کاهش تورم خارجی تغییر کرده و اکنون روند نزولی دارد.

به گزارش صندوق توسعه و ثبات اوراسیا پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی در تاجیکستان در سال جاری  تا 7.6 درصد تجدید نظر شده است. گفته می‌شود که ثبات تراز پرداخت‏ها اندکی کاهش خواهد یافت.

تحلیلگران می‌گویند: «برآوردهای صادراتی به دلیل افزایش پیش بینی شده قیمت طلا در سال های 2025-2024 ، کمی نسبت به چشم انداز بهاری افزایش یافته است.

همچنین بر اساس پیش بینی، تورم از سطح  سال های 2023-2021 تا پایان سال 2024 اندکی شتاب خواهد داشت و به 5.3 درصد و در محدوده 6 درصد در سال 2026-2025 باقی می ماند.

در مقایسه با آخرین پیش‌بینی، تورم به دلیل کاهش سطح تورم خارجی نسبت به پیش‌بینی قبلی، به سمت پایین بازنگری شد. انتظار می رود در میان مدت، نرخ تورم در چارچوب اهداف بانک ملی تاجیکستان (6±2 درصد) باشد.

این امر به رشد متوازن واحدهای پولی و ثبات قیمت مواد خام و واردات مواد غذایی در سال‌های 2026-2025  مساعدت خواهد کرد.

بر اساس گزارش آژانس آماری تاجیکستان، تورم در ژانویه تا می  سال جاری تنها 1.8 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2023 0.5 واحد درصد کمتر است.

این در حالی است که در پایان سال گذشته افزایش قیمت‌ها و تعرفه‌ها در کشور طبق آمار رسمی 3.8 درصد بوده که کمترین میزان در تمام سال‌های جمهوری است.

مخارج بودجه دولت از 30 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 به 29.2 درصد در سال 2026 کاهش خواهد یافت.

انتظار می رود با توجه به شروع پرداخت اوراق قرضه یورو(یوروباند) (167 میلیون دلار در سال) هزینه‌های خدمات بدهی افزایش یابد.

سهم درآمد بودجه از 29.5 به 26.8 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش می یابد. فشار ناشی از کاهش درآمدهای مالیاتی منجر به کاهش نرخ مالیات انفرادی در چارچوب تغییرات در قوانین مالیاتی می‌شود.

در سال 2026-2025، درآمد مالیاتی به دلیل کاهش مزایا و امتیازات مالیاتی افزایش خواهد یافت، در حالی که کاهش تدریجی کمک‌ها (از 5.3 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 به 4.5 درصد در سال 2026)  از این به بعد نقش مهمی‌برای ثبات اعتباری و بودجه خواهند داشت.

صندوق تثبیت و توسعه اوراسیا (که قبلا صندوق ضد بحران اوراسیا نامیده می‌شد) یک مکانیسم مالی منطقه‌ای است، یک صندوق ضد بحران که در سال 2009 برای مبارزه با پیامدهای بحران اقتصادی جهانی ایجاد شد که شرکت کنندگان آن ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان هستند.

ماموریت صندوق تثبیت و توسعه اوراسیا (EFSD ) ارتقای ثبات اقتصادی و مالی در کشورهای عضو و حمایت از رشد پایدار اقتصاد آنها است.

https://sputnik.tj/20240710/durnamoi-iqtisodi-tojikiston-guzrishi-mufassal-1063475622.html

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240710/efsr-povisil-prognoz-rosta-ekonomiki-tadzhikistana

رشد بی سابقه جریان وجوه ورودی به تاجیکستان (بررسی بانک توسعه اوراسیا)

خبرگزاری خاور: بر اساس بررسی هفتگی اقتصاد کلان بانک توسعه اوراسیا، جریان وجوه ارسالی به تاجیکستان در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 2023، 56 درصد افزایش یافته است.

تحلیلگران این را به «تحرک بین المللی نیروی کار و فعالیت اقتصادی قوی در کشورهای همسایه تاجیکستان» نسبت می دهند.

متخصصان بانک توسعه اوراسیا، خاطرنشان می‌کنند که این داده‌ها ارزیابی آنها را از پویایی وجوه ارسالی(ورودی) به تاجیکستان به عنوان مطلوب برای اقتصاد تأیید می‌کند.

متخصصان اظهار می‌کنند : «ما انتظار داریم که افزایش حجم حواله‌های ورودی یکی از عواملی باشد که باعث رشد تولید ناخالص داخلی کشور به میزان 8 درصد در سال 2024 ‌شود.».

پیش از این، گزارش بانک توسعه آسیایی در مورد مهاجران کاری، با استناد به داده‎های بانک جهانی، بیان داشت که در سال 2022، جریان وجوه ارسالی به جمهوری تاجیکستان «به طور ناگهانی» به 5.3 میلیارد دلار (49 درصد تولید ناخالص داخلی) افزایش یافت که تقریبا دو برابر حجم سال 2021 - 2.9 میلیارد دلار می‌باشد.  

در سال 2023، این روند ادامه یافت و در پایان سال، جمهوری تاجیکستان 5.7 میلیارد دلار دریافت کرد که 6.6 درصد بیشتر از سال 2022 می‌باشد.

تا سال 2022، بیشترین حجم حواله به تاجیکستان در سال 2013  حدود 3.7 میلیارد دلار ثبت شد.

اقتصاددانان بانک توسعه آسیایی تاکید می‌کنند که اکثریت مهاجران تاجیک را مردان 15 تا 44 ساله تشکیل می دهند و حواله‌های آنها سهم قابل توجهی در مخارج خانوار به ویژه در مورد اقلام غیرخوراکی و آموزش دارد.

مسیر اصلی مهاجران کاری تاجیکی همچنان روسیه است، جایی که طبق منابع مختلف، بیش از 1 میلیون شهروند جمهوری تاجیکستان در آن زندگی و کار می‌کنند.

در همین حال، برخی از کارشناسان در تاجیکستان افزایش قابل توجه حواله‌ها را طی دو سال گذشته نه تنها به افزایش فعالیت‌های اقتصادی در روسیه، از جمله به دلیل گسترش صنایع دفاعی، بلکه به دلیل افزایش سطح مهاجرت شهروندان تاجیک به اروپا و نیز آمریکای شمالی می دانند.

لازم به ذکر است که دسترسی به اطلاعات رسمی انتقال پول در تاجیکستان بیش از 10 سال است که بسته باقی مانده است. اطلاعات مربوط به نقل و انتقالات فرامرزی از روسیه قبلا در وب سایت بانک مرکزی فدراسیون روسیه قابل دستیابی بود، اما پس از وقوع درگیری مسلحانه روسیه و اوکراین این اطلاعات منتشر نمی‌شوند.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240711/obzor-eabr-nebivalii-rost-pritoka-denezhnih-perevodov-v-tadzhikistan-prodolzhaetsya

آسفالت 17 هزار متر مربع جاده  شهر بوستان استان سغد

خبرگزاری خاور: آسفالت خیابان‌های وحدت به نام عبدالرحمانی جامی در شهر بوستان آغاز شد که مساحت آن 17 هزار متر مربع است.

 این خیابان با حمایت استانداری سغد، کارفرمای بخش ساختمانی اصلی استان و پیمانکار شرکت با مسئولیت محدود «وحدت 2018» آسفالت شده است.

رجب‌بای احمدزاده استاندار سغد کار آسفالت نمودن جاده شهر بوستان را آغاز بخشید و طی گفتگو با ساکنان اطلاع داد که به مناسبت استقبال از سی و پنجمین سالگرد استقلال دولتی جمهوری تاجیکستان، ساخت و استفاده از 12 هزار تاسیسات در شهرها و نواحی برنامه‌ریزی شده است. در عین حال بیش از 8 هزار مورد از آنها به بهره برداری رسیده است.

گفته شد صدها کیلومتر راه داخلی در محدوده عملیات بهسازی و عمرانی آسفالت شده و عملیات راهسازی به صورت سازماندهی شده ادامه دارد.

https://khovar.tj/2024/07/dar-b-ston-17-azor-metri-murabba-ro-mumfarsh-megardad/

بیان خطرات کلیدی برای اقتصاد تاجیکستان در کوتاه مدت توسط بانک توسعه اوراسیا

آسیا پلاس: کارشناسان بانک توسعه اوراسیا (EDB) معتقدند که خطرات کلیدی برای اقتصاد تاجیکستان در سال‌های آینده از بخش خارجی ناشی می‌شود.

پیش‌بینی اقتصاد کلان (EDB) برای سال‌های 2026-2024 می‌گوید: «نرخ‌های بهره بالا در کشورهای توسعه‌یافته و مشکلات ساختاری در اقتصاد چین می‌تواند منجر به کاهش رشد اقتصادی جهانی و کاهش قیمت‌های کالاها شود.

به گفته اقتصاددانان بانک توسعه اوراسیا، این سناریو منجر به کاهش تقاضا برای کالاهای صادر شده توسط تاجیکستان می‌شود.

آنها خاطرنشان می‌کنند: «یکی دیگر از پیامدهای اجرای این سناریو کاهش حجم حواله‌های ورودی به کشور خواهد بود (که عمدتا از کشورهای صادرکننده نفت می‌آیند).

علاوه بر این رشد مصرف خانوارها کند می‌شود و سرمایه گذاری غیردولتی کاهش می یابد و رشد تولید ناخالص داخلی به طور قابل توجهی زیر سطح تعادل کاهش می یابد.

این نشریه تاکید می‌کند: «اقتصاد در این توسعه با سیاست‌های مالی، کمک‌های سازمان‌‎های مالی بین المللی و همچنین کاهش قیمت مواد غذایی و انرژی وارداتی توسط تاجیکستان حمایت می‌شود.»

با وجود این، کارشناسان( EDB)  نرخ های رشد اقتصادی بالا را برای جمهوری پیش بینی می‌کنند و این را با تقاضای قوی داخلی 8 در صد در سال 2024، 8 در صد در سال 2025 و 7 در صد در سال 2026 توضیح می دهند.

همچنین بیان داشته ‎اند که با قیمت طلا و فلزات غیرآهنی صادر شده توسط تاجیکستان و همچنین پویایی مطلوب حواله‌ها (به دلیل افزایش دستمزدها در منطقه عملیاتی EDB)، اقتصاد این کشور سریع‌تر از پیش‌بینی ماه دسامبر  که قبلا انتظارش را داشتیم رشد خواهد کرد.

به گفته اقتصاددانان بانک توسعه اوراسیا، اثر بازدارنده بر رشد اقتصادی تا پایان سال جاری، کاهش رشد تقاضا از سوی بازارهای خارجی - هم در خارج از منطقه عملیاتی EDB و هم در داخل آن، خواهد بود.

آنها خاطرنشان کردند: این امر بر حجم واقعی صادرات و جریان حواله‌ها و سرمایه گذاری‌ها به کشور تأثیر منفی خواهد داشت.

در عین حال، نویسندگان این مقاله تأکید می‌کنند که تأثیر منفی پویایی ضعیف‌تر تقاضا از سوی اقتصادهای خارجی با افزایش قیمت فلزات صادر شده توسط تاجیکستان، به ویژه طلا، متعادل خواهد شد.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240706/eabr-nazval-klyuchevie-riski-dlya-ekonomiki-tadzhikistana-v-kratkosrochnoi-perspektive

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما