معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۲:۳۲ - مشاهده: ۶۳

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته سوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پارلمان سیرالئون توافقنامه بندر خشک ARISE IIP را تصویب کرد

پارلمان سیرالئون توافقنامه امتیاز بندر خشک ARISE IIP توسط و بین سازمان بنادر سیرالئون و دولت را مورد بررسی قرار داده و به اتفاق آرا تصویب نمود. این طرح بخشی از یک توافقنامه منطقه صنعتی بین پلتفرم صنعتی یکپارچه ARISE و دولت سیرالئون در جهت توسعه و راه اندازی یک منطقه ویژه اقتصادی است. فندای تورای، وزیر حمل و نقل و هوانوردی، اظهار داشت که توافقنامه ARISE با هدف سرمایه گذاری در بندر خشک و منطقه صنعتی "پورت لوکو" با میلیون‌ها دلار سرمایه آمریکایی تنظیم شده و تاکید کرد که این توافقنامه‌ها به چهار مرحله تقسیم می‌شوند.

وی همچنین گفت که این بندر خشک باعث اتصال به منطقه و بهبود رشد صنعتی شده و به کاهش قیمت ها و همچنین اشتغال زایی برای مردم سیرالئون به ویژه جوانان کمک خواهد کرد. علاوه بر این، وزیر حمل و نقل تاکید نمود که این توافقنامه حجم محموله‌های عبوری از سیرالئون را افزایش داده و بندر خشک فضایی سازگار با محیط زیست را برای افزایش رشد و بهره وری در بخش تجاری ایجاد خواهد کرد.

https://ayvnews.com/sierra-leone-parliament-ratifies-arise-iips-dry-port-agreement-major-economic-boost-us-millions-of-investment-and-thousands-of-new-jobs-on-the-way/

1.6 میلیون سیرالئون با ناامنی غذایی روبرو هستند

یافته‌های اخیر از تجزیه و تحلیل Cadre Harmonisé (CH) برای منطقه غرب آفریقا نشان داده که پیش‌بینی می‌شود تقریباً 1.6 میلیون نفر در سیرالئون در طول فصل کم برداشت از ژوئن تا آگوست 2024 دچار ناامنی غذایی شوند. این ارزیابی از آخرین به روز رسانی امنیت غذایی بانک جهانی حاصل شده است. ابزار CH که در سراسر منطقه ساحل و غرب آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تجزیه و تحلیل‌هایی مبتنی بر اجماع از ناامنی غذایی حاد را ارائه می دهد. این سیستم به عنوان یک سیستم هشدار اولیه با هدف پیشگیری و مدیریت بحران‌های غذایی و تغذیه ای عمل می‌کند.

بر اساس این گزارش، وضعیت کلی ناامنی غذایی در سراسر منطقه نگران کننده است، به طوری که انتظار می رود 49.5 میلیون نفر در طول مدت مشابه با فاز 3 IPC یا بالاتر مواجه شوند. این شامل اعداد قابل توجهی در کشورهایی مانند نیجریه (31.7 میلیون)، نیجر (3.4 میلیون)، چاد (3.3 میلیون)، بورکینافاسو (2.7 میلیون)، مالی (1.4 میلیون) و غنا (1 میلیون) است.

در سیرالئون، چالش‌های کلان اقتصادی، همراه با قیمت‌های بالای مواد غذایی و نرخ‌های تورم، عوامل اصلی وخامت ناامنی غذایی هستند. این گزارش نشان می دهد که تورم سالانه مواد غذایی در فوریه 2024 به 45 درصد رسید که بالاترین رقم در منطقه است. این امر منجر به افزایش قابل توجهی در قیمت مواد غذایی اصلی مانند برنج (33 درصد برای محلی و 38 درصد برای وارداتی) و کاساوا (تا 122 درصد نسبت به سال قبل) شده است.

https://awokonewspaper.sl/cadre-harmonise-identifies-1-6-million-sierra-leoneans-facing-food-insecurity/

گزارش رئیس جمهور سیرالئون از پیشرفت اقتصادی با کاهش 18 درصدی تورم

جولیوس مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون، طی بیانیه ای که از دفتر ریاست جمهوری منتشر گردید، اعلام داشت که بروز رسانی جدیدی در مورد وضعیت اقتصاد، چشم اندازها، و تعامل با شرکای توسعه‌ای در نیمه اول سال 2024 از تیم مدیریت اقتصادی خود دریافت نموده و این گزارش پیشرفت های قابل توجهی را در شاخص های کلیدی اقتصاد نشان می دهد. طبق ادعای مادا بیو، سیرالئون طی هشت ماه گذشته کاهش 18 درصدی تورم را تجربه کرده و این روند نزولی ادامه دارد.

علاوه بر این، بازار ارز در شش ماه گذشته روند نسبتا باثباتی را تجربه کرده است. مادا بیو بر اهمیت تلاش بیشتر تیم دولتی خود جهت دستیابی به نتایج مثبت برای مردم سیرالئون تأکید نمود و با اذعان به چالش های اقتصادی جهانی و رنج نامتناسب اقشار محروم، تعهد خود را برای کاهش اثرات منفی اقتصادی بر آسیب پذیرترین اقشار تکرار کرد.

https://sierraloaded.sl/news/bio-reports-economic-progress-inflation-reduces-18/

سیرالئون با ضررهای میلیاردی در صادرات مواد معدنی مواجه است

کانده یومکِلا، رئیس ابتکار ریاست جمهوری در زمینه تغییرات آب و هوایی، انرژی‌های تجدیدپذیر و امنیت غذایی، از ضرر حیرت آور 1.2 میلیارد لئونی در صادرات مواد معدنی سیرالئون در سال 2023 خبر داد. یومکلا در یک جلسه توجیهی در وزارت امور خارجه سیرالئون نگرانی عمیق خود را نسبت به مدیریت اقتصادی کشور ابراز و اظهار داشت: «اگر واقعاً از بخش معدن خود سود می‌بردیم، می‌توانستیم نه تنها برای امروز، بلکه برای آینده در انرژی سرمایه گذاری کنیم».

وی ادامه داد: «تنها در سال گذشته سیرالئون 1.2 میلیارد دلار مواد معدنی صادر کرده است. با این حال، از این مبلغ، این کشور تنها 78 میلیون لئون به عنوان حق امتیاز دریافت نموده است.» یومکلا بر پیامدهای چنین خساراتی بر جوانان کشور و آینده آنان تاکید کرد. او ابراز تاسف کرد: «ما ثروت عظیمی داریم، اما نمی‌توانیم سهم عادلانه‌ای از آن را به دست آوریم. این یک سوال بحق برای مردم سیرالئون است که بپرسند: چه زمانی آنچه را که حق ماست مطالبه خواهیم کرد؟»

یومکلا همچنین در مورد رسیدن ضررهای احتمالی به 2 میلیارد دلار در سال های آینده در صورت عدم اتخاذ سریع اقدامات اصلاحی هشدار داد. او تاکید کرد: «ما باید استراتژی‌های خود را مجدداً ارزیابی کنیم و اطمینان حاصل کنیم که منابع طبیعی مان به طور مؤثر مدیریت می‌شوند.»

https://awokonewspaper.sl/sierra-leone-faces-losses-in-billions-in-mineral-exports-kandeh-yumkella/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما