معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۱:۳۰

اخبار اقتصادی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سیرالئون در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

راه اندازی پلتفرم همتایابی برای تقویت تجارت منطقه‌ای در غرب آفریقا

مرکز تجارت بین‌المللی (ITC)، با همکاری هیئت سرمایه‌گذاری ملی سیرالئون یک کارگاه تربیت مدرس در زمینه پلت‌فرم جدید همتایابی تجاری در فری‌تاون برگزار نمودند. این ابتکار، بخشی از برنامه رقابت‌پذیری غرب آفریقا است که تأمین مالی آن بر عهده اتحادیه اروپا بوده و هماهنگی‌های آن توسط اکوواس انجام می‌شود. هدف این ابتکار تقویت شبکه‌های تجاری در سراسر منطقه و حمایت از توسعه زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای است. این پلتفرم فضای آنلاین کاربرپسندی را فراهم می‌کند که در آن کسب‌وکارها می‌توانند به یکدیگر متصل شده و خدمات و محصولات خود را تبلیغ کنند. ارتباطات این پلتفرم از طریق ترجمه خودکار به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و پرتغالی صورت می‌پذیرد.

کاربرد کلیدی این پلتفرم ایجاد نمایه کسب‌وکار دیجیتال، ادغام هوش مصنوعی و افزایش قابلیت‌های همتایابی تجاری است. طی جلسه اول این کارآگاه، نیکلاس کوتین، نماینده اتحادیه اروپا، به چالش‌های پیش روی تجارت در غرب آفریقا پرداخت: «رقابت تجاری یک چالش بزرگ در غرب آفریقا است، به ویژه زمانی که به تجارت محدود درون منطقه‌ای نگاه می‌کنیم. به عنوان مثال، تجارت بین کشورهای آفریقایی تنها حدود 17 درصد از کل صادرات آفریقا را تشکیل می‌دهد، در حالی که این رقم در آسیا 59 درصد و در اروپا 68 درصد است. در غرب آفریقا، تجارت درون منطقه‌ای حتی پایین‌تر از این میزان بوده و حدود 10 تا 12 درصد از کل حجم تجارت کشورها را تشکیل می‌دهد. موانع قابل‌توجهی برای کسب‌وکارها در زمینه ارتباط با شرکای بالقوه در آن سوی مرزها وجود دارد.»

نماینده اتحادیه اروپا تاکید کرد که این موانع فرصت‌های رشد را محدود کرده و توسعه زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای را کاهش می‌دهد و مانع رقابت جهانی کسب‌وکارهای غرب آفریقا می‌شود: «امروز، ما در حال برداشتن یک گام مهم برای مقابله با این چالش‌ها با یک راه‌حل دیجیتال هستیم که هدف آن پر کردن این شکاف‌ها و توانمندسازی کسب‌وکارها برای اتصال فرامرزی است. این ابتکار با برنامه منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا مطابقت داشته و بر تقویت شبکه‌های تجاری و یکپارچه‌سازی زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای متمرکز است.»

https://awokonewspaper.sl/business-matchmaking-platform-launches-to-boost-regional-trade-in-west-africa/

 حمایت بانک توسعه اسلامی از امنیت غذایی سیرالئون با پروژه 40 میلیون دلاری

بانک توسعه اسلامی 40 میلیون دلار برای حمایت از پروژه‌های پرورش مرغ در راستای تامین امنیت غذایی سیرالئون اختصاص داده است. هدف از این بسته کمکی افزایش تولید مرغ داخلی در سیرالئون و کاهش واردات مرغ و تخم مرغ است. در طی ماه‌های گذشته، وزارت دارایی سیرالئون مشغول تعامل مستمر با شرکای توسعه‌ای مانند بانک توسعه اسلامی‌به منظور تامین بودجه برای پروژه‌های امنیت غذایی کشور بوده است.

از سوی دیگر، وزارت کشاورزی سیرالئون نیز از احتمال مشارکت صندوق اوپک در پروژه‌های صنعت طیور و دامپروری سیرالئون و افزایش کل بودجه به 100 میلیون دلار خبر داد. انتظار می‌رود این ابتکارات تأثیر قابل‌توجهی بر بخش کشاورزی و دامداری سیرالئون در راستای تحقق اهداف دولت در زمینه امنیت غذایی و رشد اقتصادی داشته باشد.

https://sierraloaded.sl/news/islamic-bank-feed-salone-livestock-project/

 تقویت نظام بهداشت و شستشو در سیرالئون با کمک مالی 2.5 میلیون پوندی بریتانیا

وزارت امور خارجه و مشترک المنافع بریتانیا از طریق بسته مالی 2.5 میلیون پوندی از تقویت سیستم‌های آب، فاضلاب و بهداشت در سیرالئون حمایت خواهد کرد. این ابتکار توسط نهاد GOAL در سیرالئون در بازه چهار ساله 2024 تا 2027 اجرایی خواهد شد. ساتیا نارایان، هماهنگ کننده تغییرات اقلیمی در سیرالئون، اهداف این پروژه را "تقویت سیستم‌های شستشو" با هدف رسیدگی به نیازهای طولانی مدت در سراسر سیرالئون عنوان کرد. این پروژه با حمایت بریتانیا در شش کشور از جمله سیرالئون اجرا خواهد شد.

در خصوص وضعیت فعلی بهداشت و شستشو در سیرالئون، ساتیا نارایان به آمارهای سازمان بهداشت جهانی اشاره و عنوان کرد که تنها 12 درصد از خانوارها در این کشور به امکانات شستشوی دست دسترسی دارند. این پروژه بر چندین حوزه حیاتی تمرکز خواهد داشت: بهبود مدیریت پسماند در فری تاون، توسعه مراکز بهداشتی در پنج منطقه (مویامبا، کنما، بومبالی، مکنی و کونو) و توانمندسازی مقامات و ارائه دهندگان خدمات.

https://awokonewspaper.sl/sierra-leone-to-enhance-wash-systems-with-2-5m-grant-from-uks-fcdo/

احتمال کمک 253 میلیون دلاری صندوق بین‌المللی پول به سیرالئون

هیاتی از صندوق بین‌المللی پول به ریاست کریستین سابوروفسکی اخیرا طی سفری کاری از جمهوری سیرالئون بازدید نمود. دو طرف در این سفر به توافقی اولیه در مورد سیاست‌های اقتصادی لازم برای حمایت مالی از طریق اعطای تسهیلات اعتباری 38 ماهه دست یافتند. البته این قرارداد منوط به تایید هیئت مدیره و اجرایی صندوق بین‌المللی پول است. ترتیبات اولیه شامل درخواست دسترسی به 253 میلیون دلار آمریکا با هدف افزایش ثبات مالی سیرالئون و تسهیل اصلاحات اساسی است.

در طی این بازدید، سابوروفسکی از پیشرفت قابل توجه تیم اقتصادی جدیدی که از سال گذشته بر روی کار آمده قدردانی کرد. طبق گفته سابوروفسکی، مقامات سیرالئونی اقدامات قاطعی را برای مقابله با ناترازی‌های کلان اقتصادی، به ویژه در پاسخ به بحران شدید هزینه‌های زندگی، اتخاذ کرده‌اند. در سال 2023، دولت با موفقیت کسری اولیه داخلی را به 2.8 درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش داد و در مسیر کاهش 2.1 درصدی در سال جاری است.

https://awokonewspaper.sl/imf-reaches-staff-level-agreement-with-sierra-leone-for-us253-million-pending-board-approval/

 

رئیس جمهور سیرالئون خواستار احیای چندجانبه گرایی در نشست سازمان ملل شد

در نشست میثاق آینده سازمان ملل، جولیوس مادا بیو، رئیس‌جمهور سیرالئون، و سایمون هریس، نخست‌وزیر ایرلند، ریاست گفت‌وگوی تعاملی با محوریت «تقویت چندجانبه‌گرایی برای صلح و امنیت بین‌المللی» را بر عهده داشتند. هدف این نشست مقابله با چالش های جهانی و تاکید بر نیاز به یک چارچوب چندجانبه فراگیرتر بود. مادا بیو در سخنرانی خود بر فوریت اقدام جمعی در مواجهه با تهدیدات بی سابقه از جمله درگیری‌های خشونت آمیز، تروریسم، تغییرات آب و هوا و بحران‌های بهداشتی تاکید کرد. وی با حمایت از احیای همکاری‌های بین‌المللی گفت: "این تهدیدها مرز نمی‌شناسند و هیچ کشور عضوی به تنهایی نمی‌تواند با آنها مقابله کند."

جولیوس مادا بیو با تکیه بر تجربه سیرالئون بر نقش مهم مشارکت جهانی در برقراری صلح پس از جنگ تاکید کرد. او کمک سازمان‌هایی مانند سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و اکوواس را در ترویج آشتی ملی برجسته نمود. رئیس جمهور سیرالئون همچنین نگرانی‌های خود را در مورد تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و افزایش ناسیونالیسم به عنوان تهدیدی اساسی برای ثبات جهانی مطرح کرد. او خواستار اصلاحات در نهادهای چندجانبه، به‌ویژه تجدید ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تضمین نمایندگی بهتر آفریقا، شد.

https://sierraloaded.sl/news/sierra-leones-president-at-un-summit/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما