معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۰:۰۷ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته سوم تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افتتاح کنسولگری هند در کازان

 نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در نشستی با جامعه هندی در مسکو اعلام کرد که هند کنسولگری‌هایی در کازان و یکاترینبورگ روسیه افتتاح خواهد کرد. به نقل از تاس، مودی گفت: «من می خواهم یک خبر خوب دیگر را با شما به اشتراک بگذارم: ما در حال افتتاح دو کنسولگری جدید در روسیه هستیم. این کار سفر و همکاری تجاری را آسان تر می‌کند.» مودی در 8 ژوئیه برای یک سفر رسمی‌به روسیه وارد شد. این سفر یکی از اولین سفرهای خارجی او پس از انتخابات پارلمانی هند بود.  (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

رکوردشکنی مصرف برق در تاتارستان: افزایش فشار بر شبکه برق 

شبکه برق تاتارستان در گرمای تابستان شاهد رکوردهای جدیدی در مصرف برق است. این افزایش مصرف، عمدتاً به دلیل گرمای شدید هوا و استفاده گسترده از کولرها می­باشد. در تاریخ 3 ژوئیه، رکورد قبلی مصرف برق تابستانی در تاتارستان با 4264 مگاوات در ساعت 3 بعد از ظهر شکسته شد. این رقم 1.6 درصد بیشتر از رکورد قبلی 4195 مگاوات بود که در 18 اوت سال گذشته ثبت شده بود. آندری بولشاکوف، مدیر شبکه برق تاتارستان، در توضیح این افزایش مصرف گفت: «مصرف کنندگان خانگی و صنعتی، به ویژه در تابستان و به دلیل استفاده از کولرهای گازی، عامل اصلی این افزایش هستند.» تنها دو روز بعد، در 4 ژوئیه، رکورد جدیدی با 4317 مگاوات (در ساعت 1 بعد از ظهر) به ثبت رسید. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

افزایش قیمت «دعوتنامه» برای مهاجران

وزارت آموزش و علوم روسیه ارقام نگران‌کننده‌ای را منتشر کرده است: تعداد مهاجرانی که نتوانسته‌اند در آزمون اجباری زبان روسی شرکت کنند، در مقایسه با سال گذشته 10 برابر شده است. علاوه بر این، از اول جولای، عوارض دولتی برای صدور مجوز جذب و استفاده از کارگران خارجی 20 درصد افزایش یافته است. هزینه صدور مجوز کار برای مهاجران از 3500 به 4200 روبل، هزینه صدور مجوز برای کارفرمایان برای جذب و استخدام کارگران خارجی از 10 هزار روبل به 12 هزار روبل و  هزینه صدور دعوتنامه برای ورود به فدراسیون روسیه از 800 به 960 روبل افزایش یافته است. (خبرگزاری realnoevremya.ru)

 

تشکیل شورای هماهنگی آموزش میهن پرستانه در تاتارستان 

رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، فرمانی را برای ایجاد شورای هماهنگی آموزش میهن پرستانه شهروندان در جمهوری امضا کرد. این شورا وظیفه ارائه مشاوره به مقامات اجرایی، دولت های محلی و سایر نهادها در زمینه آموزش میهن پرستانه را بر عهده خواهد داشت. الکسی پسوشین، نخست وزیر جمهوری، ریاست این شورا را بر عهده خواهد داشت و لیلا فضلیوا، معاون نخست وزیر، و روسلان مخارلیاموف، معاون رئیس اداره ریاست جمهوری، به عنوان معاونان وی فعالیت خواهند کرد. دامنه فعالیت های شورای هماهنگی به شرح زیر است:

بررسی مسائل مربوط به اجرای سیاست های دولتی در زمینه آموزش میهن پرستانه شهروندان؛

توسعه پروژه‌های مشترک در زمینه آموزش میهن پرستانه و ارائه گزارش سالانه در مورد اجرای سیاست های دولتی در این زمینه؛

ارائه پیشنهادات برای ارتقای جایگاه تاتارستان در زمینه آموزش میهن پرستانه؛

تسهیل تعامل بین نهادهای دولتی در مورد مسائل مربوط به آموزش میهن پرستانه.

  (خبرگزاری realnoevremya.ru)

جایگاه اول جمهوری باشقیرستان در میان رتبه‌بندی کارایی اجرای سیاست صنعتی توسط مناطق روسیه

باشقیرستان بار دیگر در صدر جدول قرار گرفت. نتایج سالانه رتبه‌بندی کارایی اجرای سیاست صنعتی در روسیه در چارچوب نمایشگاه بین‌المللی صنعتی «اینوپروم- 2024» اعلام شد.  برای سومین بار، جمهوری باشقیرستان افتخار کسب مقام اول را از آن خود کرد. این دستاورد چشمگیر حاصل تلاش‌های بی‌وقفه و کار سیستماتیکی است که در طی سال‌های گذشته در این زمینه انجام شده است. رادی خبیروف، رئیس جمهوری باشقیرستان، در این مورد ابراز داشت: «ما به طور مداوم در جهت بهبود فضای کسب و کار و حمایت از صنایع مختلف در جمهوری تلاش می‌کنیم. کسب این رتبه برای سومین بار نشان‌دهنده موفقیت این رویکرد است و ما مصمم هستیم که این مسیر را ادامه دهیم.» (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

 

بیش از 1.3 هزار خودرو انتشاردهنده آلاینده در تاتارستان

در چارچوب عملیات «هوای پاک» که توسط وزارت محیط زیست به همراه پلیس راهنمایی و رانندگی جمهوری تاتارستان و اداره منطقه ­ای سرویس فدرال نظارت بر حمل و نقل برای منطقه فدرال ولگا انجام شد، 1312 وسیله نقلیه مورد بازرسی قرار گرفتند. هدف از این پروژه نظارت بر رعایت استانداردهای انتشار و شناسایی آلاینده‌های اضافی است. این بررسی‌ها 12 منطقه جمهوری را تحت پوشش قرار می دهد و تا 30 سپتامبر ادامه خواهد داشت. تاکنون 1071 دستگاه خودرو، 130 کامیون و 111 اتوبوس مورد بازرسی قرار گرفته است. در 46 وسیله نقلیه (3.5 درصد) آلایندگی بیش از حد مجاز تشخیص داده شد. به صاحبان این خودروها توصیه شده است به یک ایستگاه خدمات مراجعه کرده و سیستم اگزوز خود را عیب یابی کنند. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که در سال های اخیر در جمهوری تمایل به کاهش تعداد خودروهایی با محتوای آلاینده بالا در گازهای خروجی آنها وجود داشته است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 

فرود اضطراری هواپیما در سامارا

دادستانی حمل و نقل سیبری غربی تحقیقاتی را در مورد فرود اضطراری یک هواپیما در سامارا آغاز کرده است. این هواپیما که از آنتالیا به سمت کازان در حال پرواز بود، به دلیل نقص فنی مجبور به فرود در فرودگاه سامارا شد. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، در پی این فرود اضطراری، پروازهای مسیرهای آنتالیا-مسکو و کازان-آنتالیا با تاخیر مواجه شد. طبق اعلام دفتر دادستانی، 339 مسافر و 10 خدمه در این هواپیما حضور داشتند. این دومین فرود اضطراری در این منطقه طی دو ماه گذشته است. در 12 ماه مه، یک بوئینگ 777 که از مسکو به گوانگژو در حال پرواز بود، به دلیل شرایط نامساعد جوی در فرودگاه ایرکوتسک فرود اضطراری داشت که 123 نفر در آن هواپیما بودند. (خبرگزاری realnoevremya.ru)

 

حضور نمایندگان 5 کشور در نشست روسای بخش اورژانس کشورهای عضو بریکس در کازان

نشست روسای اورژانس کشورهای عضو بریکس با حضور نمایندگان امارات، بلاروس، اتیوپی، چین و روسیه در کازان آغاز شد. (خبرگزاری کامرسانت)

 

هزینه 29 میلیاردی جمهوری چواشستان در سال 2023 در بخش بهداشت و سلامت

در سال 2023، حدود 29 میلیارد روبل برای تأمین مالی مراقبت های بهداشتی در جمهوری چواشستان هزینه شد که 15 درصد بیشتر از سال 2022 است. همچنین دسترسی به کمک های اولیه در جمهوری چواشستان به لطف نوسازی امکانات بهداشتی، وسایل نقلیه و تجهیزات افزایش یافته است. علاوه بر این، در سال 2023، 63 مرکز مراقبت های بهداشتی، از جمله 19 ایستگاه پیراپزشکی و مامایی به روز شدند. مرگ و میر در این جمهوری در سال 2023، نسبت به سال 2022، 6 درصد کاهش یافته است. اولگ نیکولایف، رئیس این جمهوری در این خصوص ابراز داشت:« ما می‌بینیم که این کار نتایج خوبی دارد و پتانسیل تقویت در این مسیر را داریم. ما می‌توانیم جمعیت روستایی، به ویژه مردان 45 تا 65 ساله را تحت معاینات پزشکی قرار دهیم. من از وزارت بهداشت چوواشستان و دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها می­ خواهم تا فعالیت‌هایی که امکان تشخیص زودهنگام بیماری‌های مختلف را فراهم می‌کند، برای حداکثر مردم تضمین کنند.» (خبرگزاری کامرسانت)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما