معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۱۲:۵۶

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته دوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتقال دفتر منطقه‌ای شرکت حسابرسی و مشاوره مالی بین‌المللی « ارنست اند یانگ » به ریاض

روزنامه سعودی «مال» خبر داد، شرکت حسابرسی و مشاوره مالی بین‌المللی موسوم به شرکت ارنست اند یانگ قصد دارد دفتر منطقه‌ای خود در غرب آسیا و شمال آفریقا را به مرکز مالی ملک عبدالله واقع در ریاض انتقال دهد. طبق گزارش منتشره فوق، وزارت سرمایه گذاری عربستان اعلام کرد که آخرین مهلت انتقال مقر منطقه‌ای شرکت های چند ملیتی به ریاض، همچنان اول ژانویه 2024 است. به شرکت‌ها تا تاریخ مذکور مهلت داده شد تا دفتر مرکزی منطقه‌ای خود را در عربستان افتتاح کنند، در غیر این صورت فرصت درخواست برای پروژه‌های دولتی را از دست خواهند داد. بر اساس گزارش مذکور، برنامه ستاد منطقه‌ای عربستان - که در فوریه 2021 اعلام شد - به طور گسترده به عنوان تلاشی برای رقابت با دبی تلقی می‌شود که مقر اصلی شرکت‌های بین‌المللی فعال در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. وزارت سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در پاسخ کتبی به سؤالات در این باره گفت: «شرکت‌های چندملیتی که بخشی از برنامه ستاد منطقه‌ای هستند، از موقعیت مناسبی برای ارائه پیشنهادات برای پروژه‌هایی که توسط دولت سعودی تأمین مالی می‌شوند، خواهند بود». وی ادامه داد: «تنها شرکت‌های چندملیتی که دفتر مرکزی منطقه‌ای در عربستان دارند، واجد شرایط مناقصات و قراردادهای ارائه‌شده توسط سازمان‌های دولتی خواهند بود». به گفته این وزارتخانه، تاکنون 162 مجوز به شرکت‌ها اعطا شده است تا مقر منطقه‌ای خود را در این کشور در بخش‌هایی از جمله داروسازی، فناوری اطلاعات و ساخت‌وساز ایجاد کنند، علاوه بر «مجوزهای بسیاری دیگر» که در حال بررسی می‌باشند».

عربستان در مسیر خود به سوی چشم‌انداز 2030 به نیمه راه رسیده ‌است

فیصل الإبراهیم وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی سعودی با حضور در یک نشست گفتگو محور در چارچوب نشست کارگروه سالانه «قهرمانان جدید مجمع جهانی اقتصاد» که به میزبانی چین برگزار شد، بیان داشت، عربستان سعودی در نیل به سوی «چشم‌انداز 2030» به نیمه راه رسیده است. وی در این نشست که با عنوان «از رشد آینده چه انتظاری داریم» در شهر «دالیان» برگزار شد ضمن اشاره به رشد اقتصاد سعودی، تسریع تنوع اقتصادی و افزایش توسعه سرمایه انسانی را دو اولویت اقتصادی این کشور خواند و مدعی شد، سعودی در آستانه یک دوره جدید اقتصادی است و در در دهه‌های آینده شاهد تحولات هیجان‌انگیزی خواهد بود.

رقابت شرکت های داخلی و خارجی برای کسب امتیاز بهره‌برداری از پروژه معدنی سعودی

وزارت صنعت و منابع معدنی سعودی نتایج پنجمین رقابت شرکت‌های داخلی و خارجی برای کسب امتیاز بهره‌برداری از شش پروژه معدنی در مناطق مختلف عربستان را پس از بررسی 30 پیشنهاد دریافتی از 18 شرکت یا ائتلاف سعودی و غیرسعودی اعلام کرد. شرکت‌های پیروز در این رقابت بر اساس قراردادهایی پذیرفته‌اند بسته به شرایط هر منطقه بخشی از نیروی کار مستقیم و غیرمستقیم خود را از شهروندان بومی ساکن آن منطقه تأمین نمایند. به گزارش خبرگزاری دولتی سعودی، بخش معدن سومین رکن اقتصادی این کشور است و این کشور درحال برنامه‌ریزی برگزاری ششمین دور از رقابت شرکت‌ها برای کسب مجوز اکتشاف در 9 پروژه معدنی جدید است.

عربستان سعودی 27 معدن را از طریق مناقصه واگذار می‎کند

وزارت صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی قصد دارد امسال 3 مناقصه جدید را برای واگذاری 27 معدن در استان‎های مختلف این کشور به شرکت‎ها برگزار کند. ضمنا وزارت صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی اخیرا در اطلاعیه‌ای جداگانه اعلام کرد، طی نیمه اول سال 2024 میلادی ، این وزاتخانه از سوی سرمایه‌گذاران بخش صنعت و معدن به تعداد 906 شکایت دریافت کرده است.

همکاری‌های زیست محیطی سعودی و برزیل

وزارت محیط‌زیست، آب و کشاورزی سعودی از امضای تفاهم‌نامه همکاری با دولت برزیل خبر داد. این تفاهم‌نامه به منظور استفاده از فناوری دیجیتال هوشمند سعودی برای کاشت درخت در شهر «جاتا» برزیل و بررسی وضعیت انتشار کربن با کمک شرکت «Net Zero Saudi» وابسته به این وزارتخانه منقعد شد. روزنامه سعودی الوطن این تفاهم‌نامه را نقطه عطفی در همکاری‌های بین‌المللی برای حفظ محیط‌زیست، دستیابی به توسعه پایدار و توسعه نظام کارآفرینی از طریق انتقال فناوری سعودی به برزیل با هدف کاهش تولید دی‌اکسید‌کربن عنوان کرد.

شرکت توتال به دنبال سرمایه‌‎گذاری در پروژه‎‌های انرژی تجدیدپذیر عربستان است

پاتریک پویان، رئیس شرکت «توتال انرژی» فرانسه گفت که این شرکت در حال مذاکره با شرکت «اکوا پاور» عربستان سعودی برای افزایش مشارکت خود در پروژه‌‎های انرژی تجدیدپذیر در این کشور است. بر اساس آنچه پویان در مصاحبه با «الشرق بلومبرگ» در حاشیه مجمع اقتصادی قطر، گفت این شرکت همچنین بر راه‌اندازی پروژه‌های یکپارچه پتروشیمی در عربستان سعودی تمرکز کرده است. پویان توضیح داد که استراتژی توتال در منطقه خاورمیانه، سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی است که گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر را با هم ترکیب می‌کنند که در حال حاضر در عمان و عراق در حال اجراست. اواخر سال 2023، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، در جریان مجمع «ابتکار عربستان سبز» برنامه‌‎ای را برای راه‎اندازی پروژه‎‌های انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت ۲۰ گیگاوات در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد و «اکوا پاور» معادل ۷۰ درصد از پروژه‎‌های این طرح را به دست آورد.

عربستان سهام یک شرکت آلمانی متخصص در تولید خودروی برقی خودران را خرید

کمیسیون اروپا قرارداد خرید سهام شرکت آلمانی«هولون»، متخصص در تولید خودروهای برقی‌خودران، توسط صندوق سرمایه‎‌گذاری عمومی عربستان را تایید کرد. کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد که طبق قانون ادغام اتحادیه اروپا، قرارداد اعلام‌شده، نگرانی‌های رقابتی را ایجاد نمی‌کند. لازم به ذکر است که انعقاد این قرارداد میان شرکت اتریشی "بنتلر اینترنشنال" (که «هولون» از شرکت‌‎های تابعه آن است) و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان صورت پذیرفته است. مایکل مولر، مدیرعامل شرکت «تسارع» که نماینده بخش توسعه خودرو و حمل‌ونقل در صندوق سرمایه‌‎گذاری عمومی عربستان است در مصاحبه‌ای با شبکه سعودی «الشرق» در فوریه 2024 اعلام کرده‌بود که این شرکت سرمایه‎‌گذاری‌های خود را با انعقاد قراردادهایی برای خرید سهام 3 شرکت بین‎‌المللی متخصص در خودروهای خودران و فناوری بکار رفته در آنها، آغاز خواهد کرد.

طی سه‌ماهه اول 2024 یازده هزار کارمند دولت سعودی شغل خود را ترک کرده‌اند

العربیه با بررسی داده‌های وزارت «منابع انسانی و توسعه اجتماعی» سعودی در گزارشی نوشت، طی سه ‌ماهه اول 2024 حدود 11500 نفر شامل 9400 کارمند مرد و 2100 کارمند زن شغل دولتی خود در عربستان را رها کرده‌اند. این گزارش تأکید دارد، طی این مدت بیشترین تعداد ترک مناصب دولتی مربوط به وزارت آموزش سعودی بوده و بیشترین دلیل ترک مشاغل دولتی در این کشور نیز درخواست بازنشستگی پیش ‌از موعد مقرر بوده است.

بهره‌مندی 220 هزار شهروند عربستانی از بسته حمایتی دولت برای اشتغال در بخش خصوصی

صندوق توسعه منابع انسانی سعودی اعلام کرد، هزینه‌هایی که این صندوق طی سه‌ماهه اول 2024 برای حمایت از اشتغال شهروندان عربستانی (بومی) در بخش خصوصی این کشور پرداخت کرده به 2.3 میلیارد ریال سعودی رسیده است و 220 هزار نفر نیز در این مدت از آن بهره برده‌اند. صندوق توسعه منابع انسانی سعودی از طریق برنامه‌ای با عنوان دعم التواظیف «حمایت از اشتغال» به ارائه بسته‌های حمایت مالی کارفرمایان بخش خصوصی برای استخدام شهروندان می‌پردازد و بر آموزش مهارتی نیروی کار عربستانی نیز تمرکز دارد. هدف این اقدام افزایش پایداری حرفه ای و مشارکت پسران و دختران کشور در زمینه‌ها و فعالیت های مختلف بازار کار و دستیابی به ثبات شغلی در موسسات بخش خصوصی است. درصد حمایت مالی بین 30 تا 50 درصد تا سقف 3 هزار ریال است و موسسات می‌توانند درخواست حمایت خود را از طریق وب سایت صندوق الکترونیکی از طریق لینک: HRDF.org.sa ارسال کنند.

عربستان راه اندازی فناوری استخراج «کلسیم کربنات» در مراکز آب‌ شیرین‌ کن عربستان

به گزارش «العربیه»، سازمان «آب» سعودی "الهیئة السعودیة للمیاه " و مؤسسه «نوآوری و پژوهش‌های تخصصی فناوری آب» این کشور موسوم به «وتیرا» قصد دارند فناوری استخراج کلسیم کربنات با خلوص 97% را در مراکز آب‌شیرین‌کن این کشور راه‌اندازی و مستقر کنند. این فناوری در تأمین مواد مصرفی کارخانه‌های سیمان سعودی کمک می‌کند و همچنین بخشی از نمک‌هایی که در مراکز آب‌شیرین‌کن این کشور به دریا ریخته می‌شود را کاهش می‌دهد. آزمایش‌های ابتدایی راه‌اندازی این فناوری با کمک پژوهشگران کره‌ای انجام شده است.

افزایش 23 درصدی هزینه‌های گردشگران خارجی در عربستان 

وزارت گردشگری سعودی با بررسی داده‌های بانک مرکزی این کشور در گزارشی اعلام کرد، مجموع هزینه‌هایی که طی سه‌ماهه اول سال 2024 گردشگران خارجی در عربستان هزینه (پرداخت) کرده‌اند، با رشد 22.9 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2023 از 36.6 میلیارد ریال سعودی به 45 میلیارد ریال رسیده است.  این درحالی است که مجموعه هزینه‌هایی که گردشگران عربستانی و اتباع خارجی ساکن سعودی در خارج از این کشور پرداخت کرده‌اند نیز با افزایش 3.9 درصدی از 20.2 میلیارد ریال سعودی در سه‌ماهه اول سال 2023 به 21 میلیارد ریال سعودی در سه‌ماهه اول 2024 رسیده است. داده‌های این گزارش نشان می‌دهد، در این مدت تراز پرداخت هزینه‌های گردشگران که با تفریق هزینه‌های پرداختی گردشگران عربستانی و اتباع خارجی ساکن سعودی از هزینه‌های پرداختی گردشگران خارجی به دست می‌آید نیز با افزایش 46.3 درصدی از رقم 16.4 میلیارد ریال سعودی به 24 میلیارد ریال سعودی رسیده است.

کشف منابع گازی و نفتی جدید در عربستان سعودی

عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی سعودی اعلام کرد، شرکت «آرامکو» در عملیات های اکتشافی خود موفق شده است در استان «الشرقیه» دو مخزن نفت غیرمتعارف، دو میدان گاز طبیعی و یک مخزن «نفت سبک» جدید را کشف کند. بر اساس اظهارات منابع آگاه، هرچند سعودی مدعی کشف این منابع است، اما اعلام جزئیات آن نشان می‌دهد که این منابع انرژی از چاه‌ها و مخازن فعلی و مورد بهره‌برداری در استان «الشرقیه» به دست آمده و عملیات جدیدی برای استخراج آن صورت نگرفته است.

عربستان به‌دنبال افزایش ذخایر راهبردی گندم خود در سال جاری است

سازمان امنیت غذایی سعودی اعلام کرد، مراحل اجرایی مناقصه برای سومین مرحله واردات محموله‌های گندم به عربستان برای سال 2024 به وزن 235 هزار تُن در حال انجام است. این محموله‌ها قرار است طی سپتامبر و اکتبر سال 2024 جاری از مناطقی نظیر امریکای شمالی و جنوبی، استرالیا و اتحادیه اروپا وارد سعودی شود. این سازمان تأکید دارد، سومین مرحله واردات گندم در سال 2024 با هدف افزایش ذخایر راهبردی گندم سعودی و پاسخگویی به نیاز داخلی این کشور انجام می‌شود. این محموله‌ها با چهار کشتی و از طریق بندرهای «جده» و «ینبع» به این کشور وارد خواهد شد.

افزایش نرخ اجاره مسکن در شهرهای سعودی طی یک سال

شبکه سعودی «الإخباریه» یک اینفوگرافی از تغییرات نرخ اجاره مسکن در شهرهای مختلف این کشور منتشر کرد. بر این اساس طی یک سال منتهی به ماه مه 2024 قیمت اجاره مسکن در شهرهای این کشور 10.47% افزایش داشته است. شهر «بریده» با افزایش 51 درصدی بیشترین تغییرات قیمت اجاره مسکن را به خود اختصاص داده است و پس‌ازآن شهرهای «ریاض» و «دمام» قرار دارند که نرخ اجاره مسکن در آن‌ها به‌ترتیب 20.79% و 10.17% افزایش یافته است.

تکمیل پروژه راهبردی اتصال شبکه‌های برق مناطق مرکزی و جنوبی سعودی

شرکت برق سعودی اعلام کرد، پروژه راهبردی اتصال شبکه برق مناطق مرکزی و جنوبی این کشور تکمیل شده و اکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اتصال برق مرکز و جنوب این کشور با هدف دست‌یابی به پایداری شبکه برق صورت گرفته است. این پروژه راهبردی که 830 کیلومتر طول دارد، شبکه برق جنوب را از طریق شهرستان «بیشه» در استان «عسیر» به شهرستان «وادی الدواسر» در استان «ریاض» متصل می‌کند و در نهایت با عبور از شهرستان «الأفلاج» استان ریاض به شهرستان «الخرج» در این استان می‌رسد. عربستان سعودی برای اجرای این پروژه ضمن ایجاد پست‌های کنترل ولتاژ، در طول مسیر 2100 دکل برق و همچنین تعدادی زیادی ترانسفورماتور نصب کرده است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته ، هزینه تکمیل و بهره‌برداری این پروژه راهبردی 1 میلیارد ریال سعودی بوده است.

افزایش 30 درصدی قیمت ماهی   

روزنامه «الیوم» در مصاحبه با کسبه بازار ماهی‌فروشان در جزیره «سوق السمک» شهرستان «قطیف» از توابع استان «الشرقیه» تأکید کرد، هم‌زمان با نزدیک‌شدن به فصل صید میگو (موسم الروبیان) قیمت انواع مختلف ماهی در این بازار تا 30% افزایش یافته است. کسبه این بازار افزودند، فصل میگو از ابتدای آگوست آغاز می‌شود و بازار سعودی هرساله در چنین ایامی‌شاهد افزایش قیمت انواع ماهی است. فروشندگان پیش‌بینی می‌کنند، امسال بسته به نوع میگو ارزش آن از 200 ریال سعودی تا 1200 ریال ( از 3.2 میلیون تا 19.3 میلیون تومان ) برای یک جعبه 32 کیلوگرمی قیمت‌گذاری شود.

رشد 12.4 درصدی صادرات غیرنفتی عربستان در ماه آوریل

به گزارش اداره کل آمار عربستان، صادرات غیرنفتی این کشور در ماه آوریل سال 2024 جاری 12.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی آوریل 2023 افزایش یافت، به گفته این منبع این در حالی که صادرات نفتی عربستان سعودی در خلال این مدت 4.2 درصد کاهش داشته است.

جمع آوری 1.18 میلیارد دلار سرمایه از انتشار صکوک در ماه ژوئن

عربستان سعودی از تکمیل درخواست‎های سرمایه‎گذاران برای خرید اوراق قرضه داخلی صادر شده در ماه ژوئن 2024، به ارزش حدود 1.18 میلیارد دلار خبر داد

شرکت سعودی «تداول» بزرگترین سرمایه‎گذار در بورس انرژی دبی

شرکت بورس و اوراق بهادار عربستان سعودی موسوم به «تداول» از تکمیل خرید 32.6 درصد از سهام بورس انرژی دبی، که تحت نظارت اداره خدمات مالی دبی است، خبر داد. بر اساس گزارش ارائه شده به این ترتیب تداول به بزرگترین سرمایه‎گذار در بورس انرژی دوبی تبدیل شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما