معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

3.3 میلیارد دلار برای عملیات اکتشاف نفت در شمال کویت

نشریه مید اعلام کرد کویت در تلاش برای افزایش تولید نفت خام، در حال آماده سازی برای راه اندازی مناقصه مربوط به یک پروژه عظیم عملیات اکتشاف نفت با تمرکز بر افزایش فعالیت های اکتشافی در شمال این کشور است.

نشریه «مید» اعلام کرد شرکت نفت کویت در حال آماده سازی برای راه اندازی مناقصه مربوط به یک پروژه عظیم عملیات اکتشاف نفت با تمرکز بر افزایش فعالیت های اکتشافی در شمال این کشور است. بنا بر اعلام منابع مطلع در بخش نفت کویت، ارزش این پروژه بالغ بر یک میلیارد دینار (3. 3 میلیارد دلار) برآورد شده است و شرکت نفت کویت قصد دارد آن را در قالب 9 بسته جداگانه تقسیم کند. بخش بزرگی از این پروژه خرید دکل های حفاری با توان عملیاتی 750 تا 2 هزار اسب بخار را شامل می‌شود که شرکت نفت کویت از آنها برای عملیات اکتشافی جدید و توسعه میادین نفتی استفاده خواهد کرد. به گفته منابع مذکور انتظار می رود شرکت های طرف مناقصه در چارچوب تعهدات مندرج در قرارداد خود، منابع انسانی و تجهیزات لازم را تامین کنند. پیش بینی می‌شود پروژه اکتشاف و توسعه پیش بینی شده بخشی از طرح یک پروژه عظیم باشد که انتظار می رود طی ماه‌های آینده از آن رونمایی شود که خود شامل چند پروژه بزرگ در زمینه تاسیسات پتروشیمی و پروژه‌های مربوط به عملیات اکتشاف و حفاری خواهد بود.

نشریه «مید» همچنین گزارش کرد شرکت نفت کویت، در چارچوب تلاش برای افزایش ظرفیت تولید خود، مناقصه سه پروژه استراتژیک نفتی به ارزش کل بیش از 4. 1 میلیارد دلار مطرح کرده است که نخستین پروژه که با کُد (2059 EF) شناخته می‌شود بر نصب یک مرکز مونتاژ جداگانه معروف به "SGC-II" در منطقه واقع در شرق کویت متمرکز است که به آن "EK-II" می‌گویند و ارزش تخمینی این پروژه بالغ بر 207 میلیون دینار (678 میلیون دلار) می‌باشد. قرار است جلسه پیش از طرح مناقصه این پروژه در مورخ 30 ژوئیه برگزار شود و آخرین مهلت برای ارسال پیشنهادات از سوی شرکت ها نیز 29 سپتامبر 2024 تعیین شده است. دومین پروژه با کُد (2058 EF) بر محدوده کار بر روی توسعه کارخانه‌های تصفیه آب صنعتی "EWDPs" متمرکز است. این دو ایستگاه که به نام های "EWDP-I" و "EWOP-II" شناخته می‌شوند، بخشی از طرح توسعه شرکت نفت کویت با ارزش تخمین زده شده بالغ بر 220 میلیون دینار (716 میلیون دلار) می‌باشد و قرار است نشست پیش از طرح مناقصه مربوط به آنها در مورد 32 ژوئیه برگزار و آخرین مهلت ارسال پیشنهادات از سوی شرکت ها 17 سپتامبر 2024 تعیین شده است. شرکت های واجد شرایط ارائه پیشنهادات خود برای پروژه‌های اول و دوم عبارتند از : شرکت مهندسی و ساخت و ساز هیوندای (کره جنوبی)، شرکت خدمات مهندسی سامسونگ (کره جنوبی)، شرکت پیمانکار صنعت نفت و گاز سایپم (ایتالیا)، شرکت مهندسی پتروشیمی لویانگ سینوپک (چین)، شرکت مهندسی نفت تکنیکاس ریونیداس (اسپانیا)، شرکت ساخت و ساز و خدمات مهندسی لارسن و توبرو (هند)، شرکت خدمات مهندسی و ساخت و ساز دوو (کره جنوبی)، شرکت خدمات نفت و گاز پتروفاک (انگلیس) و شرکت خدمات مهندسی و ساخت و ساز جی اس (کره جنوبی). سومین پروژه مطرح شده شرکت نفت کویت مربوط به توسعه عملیات خارج از ایستگاه برای کمک به جمع آوری گاز از میادین گازی ژوراسیک در کویت است که شامل توسعه یک خط تغذیه اصلی به قطر 16 اینچ در منطقه «ام نقا» است. نشریه «مید» در پایان گزارش خود اعلام کرده است: میزان بودجه اختصاص داده شده از سوی شرکت نفت کویت برای این پروژه هنوز مشخص نشده است و قرار است جلسه پیش از طرح مناقصه در مورخ 30 ژوئیه برگزار و آخرین مهلت برای ارسال پیشنهادات مورخ 29 سپتامبر 2024 خواهد بود.

لازم به ذکر است تقاضای شرکت نفت کویت برای دکل های جدید در حالی صورت می‌گیرد که این کشور قصد دارد ظرفیت روزانه تولید خود را تا سال 2035 به 4 میلیون بشکه برساند. این در حالی است که ظرفیت تولید این کشور در حال حاضر حدود 9. 2 میلیون بشکه در روز است و کویت قصد دارد تا سال 2025 یا 2026 آن را به 2. 3 میلیون بشکه در روز برساند.

نشریه «مید» پیش تر اعلام کرده بود که شرکت نفت کویت جزئیات مربوط به 11 مناقصه جدید در زمینه اکتشاف و تولید را برای دریافت پیشنهادات، به پیمانکاران ارائه کرده است. پروژه تامین نیروی انسانی متخصص/ پشتیبانی برای گروه توسعه میدان‌های گازی، خدمات تعمیر و نگهداری تاسیسات تولیدی در مناطق شرق کویت، نصب ایستگاه تزریق آب (WIP-IV) در منطقه شرق کویت، افزایش ظرفیت تصفیه فاضلات مراکز جمع آوری شماره 27 و 28، توافقنامه اصلی ویژه بازیابی هیدروکربن تقویت شده، تجدید مراکز جمع آوری شماره 15، 23 و 25 واقع در شمال کویت، تاسیسات آزمایشی بلندمدت در میدان «الصابریه»، تاسیسات جدید نمک زدایی گاز و استخراج گوگرد در غرب کویت، گسترش تاسیسات EWDPS I & II ویژه پروژه تعمیر، نگهداری و تزریق و سیستم جدید تزریق آب «برقان جدید» در جنوب و شرق کویت از جمله این مناقصه‌ها می‌باشند.

 شرکت نفت کویت طی گزارش سال مالی 2023-2022، بر ادامه تلاش ها برای دستیابی به ظرفیت تولید در نظر گرفته شده برای سال آینده تاکید کرده و عملیات های ذیل را به عنوان تلاش های این شرکت در این راستا برشمرده بود: حفاری مجموعاً 418 حلقه چاه جدید تولید نفت (بدون احتساب گاز غیر وابسته)، تکمیل عملیات اصلاح و نگهداری 1788 چاه نفت، امضای 63 قرارداد ویژه سکوهای حفاری و نگهداری برای کمک به دستیابی به اهداف استراتژیک شرکت، آغاز حفاری نخستین چاه اکتشافی فراساحلی (نوخذه 1) در تاریخ شرکت نفت کویت، آغاز به کار مرکز جمع آوری 32 و صادرات نفت و آب همراه و به دنبال آن صادرات گاز تصفیه شده و گاز تغلیظ شده در ماه نوامبر 2022، امری که به افزایش سطح تولید در منطقه عملیات جنوب و شرق کویت به میزان 120 هزار بشکه نفت در روز و حمایت از راهبرد شرکت برای تولید روزانه 5. 1 میلیون بشکه نفت در روز در این منطقه کمک می‌کند، افزایش ظرفیت تولید در میدان «الروضتین» به 76 هزار بشکه و در میدان «ام نقا» به بیش از 21 هزار بشکه در روز برای نخستین بار در ماه مارس 2023 امری که بیش از تولید ماهانه مورد انتظار بوده است و به منزله نقطه عطفی در تولید در میدان مذکور در راستای استراتژی شرکت نفت کویت 2040 محسوب می‌شود و تاثیر مثبت به سزایی بر بازاریابی نفت خام دارد. اتصال 31 حلقه چاه تولیدی جدید از مجموع 45 حلقه در منطقه عملیاتی واقع در غرب کویت ظرف 4 روز، امضای 5 قرارداد مختلف برای پروژه‌های احداث خطوط لوله تزریق، نصب خطوط لوله جریان نفت خام و راه اندازی عملیات مرتبط در حوزه‌های مختلف عملیاتی شرکت در سال مالی 2023-2022، جداسازی نفت خام سنگین MHC API 24 در مرکز جمع آوری 27-GC در منطقه غرب کویت به علاوه تولید در میدان «الرطاوی» شرکت نفت کویت «الخلیج» از طریق تخصیص 4 مخزن ذخیره سازی اختصاصی و آغاز صادرات نفت به پالایشگاه «الزور» از مورخ 28 فوریه سال 2023 برای تامین نیازهای عملیاتی پالایشگاه. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها