معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۱۰:۲۶ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم تیر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

بازگرداندن بیش از 1400 هکتار از زمین بومیان:

شرکت ملی توسعه بومی در روز یکشنبه 30 ژوئن، زمینی به مساحت 1426 هکتار را به جامعه بومی‌کوکائو در چیلوئه، منطقه لوس لاگوس تحویل داد. فرآیند بازگردندان این زمین‌ها به بومیانی که این زمینها متعلق به اجداد آنها بود از سال 2010 آغاز شد. در مراسمی‌که به این مناسبت برگزار شد اسناد 1426 هکتار زمین به 38 خانوار اعطا شد.

از اول ژوئیه 2024 ، حداقل دستمزد در شیلی به پانصد هزار پزو افزایش خواهد یافت.

از اول ژوئیه 2024 ، حداقل دستمزد در شیلی به پانصد هزار پزو افزایش خواهد یافت. تعدیل حداقل دستمزد از ماه مه 2023 آغاز شد. در آن زمان حداقل دستمزد 410 هزار پزو بود که به 440 هزار پزو افزایش یافت و سپس در ماه سپتامبر گذشته به 460 هزار پزو رسید. همچنین قرار است که طبق افزایش شاخص قیمت در شش ماه گذشته، در اول ژانویه 2025 حداقل دستمزد مجددا تعدیل می‌شود. توضیح اینکه لایحه افزایش حداقل دستمزد در  آوریل 2023 توسط دولت ارائه شد و در پایان ماه مه به تصویب کنگره رسید.

افزایش فعالیت های اقتصادی در ماه مه 2024:

به گزارش بانک مرکزی شاخص فعالیت اقتصادی در ماه مه 2024 نسبت به ماه مشابه سال گذشته 1 ممیز 1 درصد افزایش یافت. این افزایش عمدتا به دلیل رشد استخراج مواد معدنی است. این در حالی است که شاخص فوق در ماه آوریل حدود 3 ممیز 5 درصد بود و پیش بینی می‌شد که در ماه مه حداقل 1 ممیز 9 درصد رشد کند. عدم تحقق رشد پیش بینی شده به دلیل کاهش تولید در صنایع شیمیایی، لاستیک و پلاستیک است. در همین حال، خرده ‌فروشی و فروش خودرو در ماه مه نسبت به ماه قبل 4 دهم درصد کاهش یافت.

اروپا به دنبال تقویت روابط با شیلی برای همکاری در بخش لیتیوم است:

خانم کادری سیمسون که با اهداف بررسی روند تصویب توافقنامه چارچوب پیشرفته اتحادیه اروپا و شیلی؛ پیشرفت شیلی در ترویج صنعت هیدروژن سبز ؛ چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر شیلی و اروپایی و نیز همکاری استراتژیک در مواد خام حیاتی به سانتیاگو سفر نموده بود در یک کنفرانس مطبوعاتی در کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب   گفت: " تقویت بهره برداری از لیتیوم و تجمیع اجزای تولید باتری برای پروژه‌های آینده یکی از اهداف اولویت دار در همکاری اروپا با شیلی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است. به منظور ترویج چندجانبه گرایی در سطح منطقه امریکای لاتین و کارائیب، اتحادیه اروپا 45 میلیارد دلار  در 130 پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد. ما ترجیح می‌دهیم شرکایمان متنوع و گروهی از کشورهای مورد اعتماد باشند و شیلی شریکی است که به آن اعتماد داریم". در این سفر خانم سیمسون با وزرای انرژی، امورخارجه و نیز مقامات تجاری و صنعتی شیلی دیدار و در خصوص تقویت سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی اتحادیه اروپا در شیلی در زمینه زیرساخت ها، انرژی سبز، آموزش و تحقیقات برای توسعه پایدار گفتگو نمود.

رئیس جمهور شیلی از افزایش قیمت برق حمایت نمود: 

اقای بوریچ رئیس شیلی از افزایش قیمت برق در شیلی به میزان 30 درصد از اول ماه ژوئیه 2024 حمایت نمود. به گفته وی نرخ برق از سال 2019 هیچ افزایشی نداشته است و تصمیم برای افزایش نرخ برق اقدامی ضروری برای ارتقای سلامت مالی عمومی است. با توجه به تورم سالانه و عدم افزایش نرخ برق، شرکت برق با انباشت بدهی شش و نیم میلیاردی مواجه است.  رئیس جمهور شیلی تصریح نمود که این تصمیم، سخت ولی ضروی است و به انتخابات بعدی فکر نمی‌کند زیرا سلامت مالی کشور از هر چیز دیگر مهم تر است. طبق برنامه تا سال 2025 ، نرخ برق در شیلی 60 درصد گرانتر خواهد شد. همچنین به یک و نیم میلیون خانوار شیلیایی، یارانه برق پرداخت خواهد شد.

صدور اوراق قرضه دولت شیلی در بازارهای بین المللی:

خزانه داری شیلی از صدور اوراق قرضه دولتی به ارزش 1 ممیز 6 میلیارد یورو در بازارهای بین المللی خبر داد. سررسید این اوراق 7 ساله بوده و در 9 ژوئیه 2031 با سود 3 ممیز 9 درصد است. این اوراق با استقبال سرمایه گذاران اروپایی مواجه شده و تقاضا برای این اوراق به 4 ممیز 8 میلیارد یورو رسید که سه برابر ارزش اوراق موجود است. درآمد حاصل از فروش این اوراق در خدمات اجتماعی مانند مسکن، آموزش  و بهداشت سرمایه گذاری خواهد شد. دولت شیلی در ماه ژانویه گذشته 1 ممیز 75 میلیارد دلار و در ماه مه 2 ممیز 15 میلیارد دلار اوراق قرضه در بازارهای بین المللی صادر نمود . صدور اوراق قرضه شیلی با مشارکت بانک ها و موسسات مالی امریکا و اروپا مانند اچ اس بی سی ، جی پی ام و بوفا صورت می‌پذیرد.

چین به مقصد اصلی محصولات کشاورزی و غذائی شیلی تبدیل شده است:

چین علاوه بر اینکه شریک تجاری اصلی شیلی است، اکنون با 2 ممیز 567 میلیارد دلار تا ماه مه سال جاری بزرگترین مقصد صادراتی محصولات غذایی شیلی است. این رقم 25 ممیز 7 درصد کل صادرات این محصولات است. صادرات گیلاس در طی این دوره به 1 ممیز 812 میلیارد دلار بالغ گردید که مهمترین محصول کشاورزی صادراتی به این کشور است. علاوه بر گیلاس، مقصد سایر  سایر محصولات کشاورزی مانند آلو، هلو، شلیل و زغال اخته تازه نیز کشور چین است. 626 شرکت صادراتی شیلیایی در صادرات به چین فعالیت دارند. طی پنج ماه اول سالجاری مجموعا 169 نوع مواد غذایی به چین صادر شده است. موافقتنامه تجارت آزاد و کاهش تعرفه‌های تجاری دلیل مهم افزایش صادرات به چین است.

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما