معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۱۵:۲۷ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم تیرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

شرکت «Tojikaeronavigation» به عنوان عضو سازمان خدمات هواپیمایی  مدنی «CANSO»

خبرگزاری خاور: ارائه دهنده خدمات ناوبری هوایی«ANSP»  جمهوری تاجیکستان - شرکت واحد دولتی «Tojikaeronavigation» به عنوان عضو سازمان خدمات هواپیمایی کشوری(مدنی) «CANSO» پذیرفته شد.

سیمون خوکار،مدیرکل «CANSO»، در بیست و هشتمین مجمع عمومی سالانه « AGM» این سازمان اظهار داشت: ما خوشحالیم که شرکت واحد دولتی «Tojikaeronavigation»  را به عنوان عضو «CANSO» پذیرفتیم . تجربه و تعهد شرکت دولتی واحد «Tojikaeronavigation»  در ارائه خدمات ناوبری هوایی ایمن و موثر در آسیای مرکزی، تلاش‌های مشترک ما را برای بهبود فضای هوانوردی جهانی بیشتر تقویت خواهد کرد. ما مشتاقانه منتظر مشارکت فعال این شرکت در فعالیت‌ها و ابتکارات «CANSO» هستیم.

دوران شادمان بیک‌زاده، معاون اول مدیر کل شرکت واحد دولتی «Tojikaeronavigation» اظهار داشت که پیوستن به «CANSO» به عنوان یک عضو کامل به ما امکان می دهد ظرفیت و همکاری‌های خود را تقویت کنیم و بهترین شیوه‌ها را به اشتراک بگذاریم

عضویت شرکت واحد دولتی «Tojikaeronavigation» در «CANSO» برای مقامات هوانوردی تاجیکستان به طور کلی مفید و این تصمیم نشان دهنده تعهد شرکت به حفظ بالاترین استانداردهای خدمات هوانوردی است.

https://khovar.tj/2024/06/korhonai-vo-idi-davlatii-to-ikaeronavigatsiya-ba-uzviyati-canso-pazirufta-sud/

تسریع ساخت و ساز در ساختمان اصلی نیروگاه برق آبی «سیبزار»

 خبرگزاری خاور: به استناد وزارت انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان روند کار ساخت و ساز در تاسیسات اصلی نیروگاه برق آبی «سیبزار»  در ناحیه راست قلعه به سرعت در حال انجام است و در حال حاضر 120 مهندس داخلی و خارجی و کارگر ساختمانی در آن مشغول به کار هستند.

کار ساخت این نیروگاه به سازندگان شرکت سهامی آزاد «تاجیک هیدروالکترومونتاژ» سپرده شد و از ابتدای بهار در حال انجام است.تا امروز بیش از 20 میلیون سامانی برای ساخت سد نیروگاهی هزینه شده است و کار ساخت و ساز در دو شیفت با استفاده از 50 ماشین قدرتمند در حال انجام است.

نیروگاه برق آبی «سیبزار» که بر روی رودخانه شاه‌دره ناحیه راست قلعه در حال ساخت است، از 3 واحد تشکیل شده و در صورت بهره برداری کامل، 11 مگاوات برق تولید می‌کند.سد نیروگاه به ارتفاع 8.5 متر و طول 65 متر ساخته می‌شود و حجم مخزن آن 250 هزار متر مکعب خواهد بود.

به گفته کارشناسان، احداث نیروگاه در این منطقه بی دلیل نیست، زیرا سرعت حرکت آب در این منطقه نسبتا بیشتر است، در زمستان یخ نمی‌بندد و برای جابجایی واحدها بسیار مناسب است.

انتظار می رود که این نیروگاه به بهبود تامین برق در  استان خودمختار کوهستانی بدخشان و صنعتی شدن در این منطقه که چهارمین هدف دولت تاجیکستان تلقی می‌شود، کمک کند.

https://khovar.tj/2024/06/kor-oi-sohtmon-dar-binoi-asosii-nerugo-i-bar-i-obii-sebzor-vusat-meyoband/

دیدار امامعلی رحمان با معاون بانک جهانی و معاون شرکت مالی بین المللی

سایت رسمی ریاست جمهوری تاجیکستان:  امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، آنتونلا باسانی، معاون رئیس بانک جهانی و هلا شیخ رائوخو معاون رئیس شرکت مالی بین المللی را در اول جولای، به حضور پذیرفت.

در این نشست موضوع همکاری تاجیکستان با ساختارهای گروه بانک جهانی از جمله شرکت مالی بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور تاجیکستان در ابتدای گفتگو اظهار داشت: تاجیکستان گروه بانک جهانی را یکی از شرکای اصلی خود می داند. طی این دیدار تاکید شد که در طول 30 سال همکاری پربار، پرتفوی تامین مالی(سبد سهام) بانک از انجمن توسعه بین‌المللی و شرکت مالی بین‌المللی شامل بیش از 190 پروژه  و با مجموع بیش از 3.2 میلیارد دلار بوده است.

در این دیدار طرفین تاثیر منفی عوامل خارجی بر اقتصاد تاجیکستان و خطرات فزاینده روابط تجاری در بازارهای جهانی را مورد بررسی قرار دادند. در این زمینه، مقاوم سازی اقتصاد در برابر تهدیدها و مخاطرات امروز، اولا با جذب سرمایه بیشتر و ادامه روند اصلاحی، نیاز فوری نامیده شد.

در این گفتگو همچنین موضوعات توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های اجتماعی، انرژی، صنعت، کشاورزی، زیرساخت‌ها و ارتباطات، ایجاد مشاغل جدید و کاهش تعداد مهاجران کارگری مورد بررسی قرار گرفت.

ترویج اقتصاد سبز، تولید «انرژی سبز»، دیجیتالی‌سازی و معرفی فناوری‌های «سبز» از دیگر موضوعات مهم این نشست بود. در ادامه گفتگو، امامعلی رحمان بر اهمیت تاجیکستان و استفاده فعال از فرصتهای همکاری موجود با شرکت مالی بین المللی تاکید کرد.

گسترش روابط با شرکت مالی بین المللی برای توسعه بازارهای مالی، زیرساخت‌های انرژی و بخش‌های واقعی اقتصاد، گردشگری و خدمات ضروری تلقی شد.

http://www.prezident.tj/node/33678

دعوت رئیس جمهور تاجیکستان از کشاورزان جهت افزایش تولید محصولات

اسپوتنیک: امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در پیام تبریک خود به مناسبت عید «تیرگان» به ذخیره مواد لازم در هر خانواده تاکید کرد.

به گفته امامعلی رحمان، لازم است کشاورزان تاجیکستان و به طور کلی همه کسانی که صاحب یک قطعه زمین هستند، با استفاده از سنت‌های حسنه اجدادی بیشتر تلاش کنند و میزان تولید را افزایش دهند.

وی گفت: کشاورزان باید توجه اولیه و همیشگی خود را به مسائل تامین بازار مصرف، ذخیره سازی مواد لازم برای هر خانواده و صادرات محصولات داشته باشند.

همچنین رئیس جمهور تاجیکستان گسترش کشت مجدد در اراضی آبی از جمله اراضی ریاست جمهوری و حیاط خانه‌ها، رشد سه تا چهار محصول و فرآوری محصولات را ضروری دانست.

وی خاطرنشان کرد: بهار و تابستان امسال نسبتا مساعد برای انجام کارهای کشاورزی و کشت محصولات فراوان بود که امروز هموطنان شاهد فراوانی و ارزانی تولیدات داخلی در بازارها می‌باشند.

رئیس جمهور افزود: مردم این کشور به خوبی از وضعیت آشفته و پیچیده جهان به ویژه در موضوع تامین مواد غذایی مردم، از افزایش مداوم قیمت محصولات، مشکل کمبود مواد غذایی و آب آشامیدنی در بسیاری از کشورهای جهان آگاه هستند.

https://sputnik.tj/20240630/istehsoli-mahsulotro-ziyod-namoed-davati-rahmon-az-kishovarzoni-kishvar--1063385485.html

تامین 30 درصد محصولات بازار تاجیکستان توسط روسیه

اسپوتنیک: مقامات تاجیکستان تاکید کردند که بیشتر محصولات موجود در بازارهای کشور از روسیه وارد می‌شود. الکسی فرولوف، رئیس اداره گمرک منطقه «اورال» روسیه در دیدار با فرهاد ذکرالله اف، معاون اداره گمرک استان سغد تاجیکستان تاکید کرد که تبادل کالا بین استان‌های اورال و شرکت‌های تاجیکستان در حال افزایش است.

ما شاهد افزایش اندک، اما در عین حال معتدل در تجارت بین یکدیگر هستیم. وی تاکید کرد: «گمرکات هر دو کشور باید یاوران توسعه بازارهای جدید شوند، بنابراین ما مستقیما با همکاران تاجیک خود تماس خواهیم گرفت و در مورد ویژگی‌های کنترل در کشورهای خود گفتگو خواهیم کرد.»

شایان ذکر است که موضوع اصلی مورد بحث در این نشست کنترل گمرک و سلامت میوه وسبزیجات بوده است.

به گفته فرهاد ذکرالله اف، معاون اداره منطقه‌ای گمرک در استان سغد تاجیکستان، جمهوری تاجیکستان از ابتدای سال جاری تاکنون 8.1 میلیون دلار یا 4.5 هزار تن محصولات کشاورزی به روسیه صادر کرده است که در مقایسه با سال گذشته 2.4 میلیون دلار بیشتر است.

وضعیت در منطقه اورال متفاوت است. امسال میوه و سبزیجات از تاجیکستان به این منطقه صادر نشد، اما برخی از انواع کالاهای آن منطقه به تاجیکستان وارد شد.

ذکرالله اف خاطرنشان کرد که روسیه یک شریک استراتژیک مهم برای تاجیکستان است. و بیان داشت که30  درصد محصولات از روسیه وارد بازار تاجیکستان می‌شود. وی همچین به افزایش صادرات کالا از تاجیکستان به روسیه اشاره کرد و بر تقویت همکاری بین خدمات گمرگی تاکید کرد.

https://sputnik.tj/20240630/mahsulot-bozori-tojikiston-rusiya-vorid-meshavad-1063384390.html

اختصاص یک و نیم  میلیارد روبل روسیه برای پاکسازی اراضی تاجیکستان از آثار اورانیوم

اسپوتنیک: این پول برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از معادن اورانیوم در تاجیکستان مصرف خواهد شد. دولت روسیه حدود 1.5 میلیارد روبل از بودجه دولتی به شرکت دولتی «روس اتم» برای سال‌های 2028- 2025  اختصاص خواهد داد. این مبلغ برای تامین مالی پاکسازی مناطقی از تاجیکستان که در دوران شوروی در معرض استخراج  اورانیوم قرار داشتند، مصرف خواهد شد. دستور مربوطه هیئت وزیران در پرتال رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شده است.

بنابراین، در سال 2025، «روس اتم» باید 88 میلیون روبل، در سال2026  معادل  261.3 میلیون، در سال 2027 هم  565 میلیون و در سال 2028 برابر 648.7 میلیون روبل دریافت کند.

باید یاداور شد که در تاجیکستان معادن اورانیوم  در دوران شوروی فعالیت می‌کردند و در کنار آن تعدادی کارخانه‌های معدنی و شیمیایی برای فرآوری مواد معدنی کار می‌کردند.

در برخی از سایت‌های صنعتی، زباله‌های معدنی حاوی مقدار اضافی رادیو نوکلئید و به اصطلاح زباله ‌های رادیو اکتیو کارکرد هیدرومتالورژی اولیه سنگ اورانیوم، متمرکز می‌شوند.

مخزن زباله مجموعه‌ای از امکانات و تجهیزات ویژه ای است که برای ذخیره یا از بین بردن پسماندهای رادیو اکتیو، سمی و سایر مواد معدنی طراحی شده است.

شرکت «روس اتم» از سال 2021، نهاد اصلی کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع در خصوص حذف میراث هسته‌‌ای، مدیریت سوخت هسته‌ای، زباله‌های رادیو اکتیو و از کار انداختن تاسیسات خطرناک هسته‌ای و تشعشعی است. همچنین نیروگاه‌های هسته‌ای روسیه زیر نظر شرکت روس انرگواتم از زیرمجموعه‌های این شرکت کار می‌کنند که از نظر میزان تولید برق هسته‌ای، دومین شرکت بزرگ اروپا محسوب می‌شود.

https://sputnik.tj/20240629/rusiya-poksozii-zaminho-tojikiston-osor-uran-mlrd-rubl-judo-1063383995.html

افزایش 40 درصدی دستمزد و حقوق بازنشستگی در تاجیکستان

اسپوتنیک: دولت بیش از 2 میلیارد سامانی اضافی از بودجه دولتی برای تامین مالی افزایش حقوق، شهریه‌ و حقوق بازنشستگی اختصاص خواهد داد.

در تاجیکستان حقوق(دستمزد) کارمندان دولت، معارف، علم، فرهنگ، ورزش، بهداشت، حمایت اجتماعی و سایر سازمان‌های بودجه، حقوق بازنشستگی و شهریه افزایش می یابد.

 شایان ذکر است که تصمیم مربوطه در ابتدای سال جاری به امضای رئیس جمهور تاجیکستان رسیده و اکنون 1 جولای سال 2024 لازم الاجرا شده است.

به گفته دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور تاجیکستان، این قانون برای افزایش سطح و کیفیت زندگی مردم به تصویب رسیده است.

بر اساس این دستور، از اول جولای سال جاری حداقل دستمزد تمامی‌بخش‌های اقتصادی و اجتماعی جمهوری 800 سامانی در ماه تعیین شد.

بر اساس این مصوبه، حقوق رسمی‌کارمندان مقامات و ادارات دولتی، نهادهای آموزشی، علمی، فرهنگی، ورزشی، بهداشت و درمان، حمایت اجتماعی و سایر سازمان‌های بودجه‌ای ۴۰ درصد افزایش یافته است.

بورسیه‌های فعلی دانشجویی و سایر انواع بورسیه‌ها از جمله بورسیه‌های ریاست جمهوری (به استثنای دانشجویان دانشگاه‌های عالی نظامی و آکادمی وزارت امور داخل جمهوری تاجیکستان) 40 درصد افزایش یافت.

مستمری‌های بیمه‌ای، کارگری و اجتماعی و همچنین پرداخت‌های اضافی به آنها به میزان 30 درصد مبلغ مقرر شاخص افزایش می یابد.

تاکید شد این اقدام با توجه به اعتبارات بودجه، وجوه تراز آزاد، مازاد بر اجرای درآمدهای جمهوری، بودجه‌های بیمه‌‌های محلی و اجتماعی و مستمری‌‌ها و همچنین صرفه ‌جویی در اقلام حمایتی بودجه تضمین می‌شود.

گفته می‌شود تامین اعتبار افزایش حقوق، بورسیه و مستمری با هزینه بودجه کشور اجرا شده و قرار است بیش از 2 میلیارد سامانی به این منظور اختصاص یابد.

https://sputnik.tj/20240701/tojikiston-maosh-nafaqa-baland-ziyod-1063390778.html

دعوت تاجیکستان از کشورهای سازمان همکاری شانگهای برای توسعه اقتصاد دیجیتالی

 خبرگزاری‌هالوا: اهل‌الدین نورالدین‌زاده معاون وزیر توسعه اقتصادی جمهوری تاجیکستان در جریان کتفرانس تجارت دیجیتال در چین گفت: تاجیکستان خواهان توسعه اقتصاد دیجیتال با سازمان همکاری شانگهای است.

نورالدین زاده همچنین درباره وضعیت فعلی و چشم‌انداز توسعه اقتصاد دیجیتال در جمهوری تاجیکستان سخنرانی کرد و از شرکت‌های کشورهای  عضو سازمان شانگهای خواست تا در این راستا با تاجیکستان همکاری کنند.

همچنین در این کنفرانس توسعه تجارت الکترونیک از طریق اینترنت، بهبود زیرساخت‌های دیجیتال و تقویت همکاری‌های بین دولتی در حوزه فناوری‌های دیجیتال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است که در چارچوب شورای تجاری سندی با عنوان «زمینه‌های اصلی فعالیت شورای تجاری سازمان همکاری شانگهای» تهیه خواهد شد که شامل کلیه پروژه‌های در دست بررسی خواهد بود.

https://halva.tj/news/tadzhikistan_predlozhil_stranam_shos_razvivat_tsifrovuyu_ekonomiku/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

دیدار رئیس جمهور تاجیکستان با وزیر امور خارجه، وزیر دارایی و رئیس بانک ملی فدرال سوئیس

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در قصر ملت با ایناسیو کاسیس، وزیر امور خارجه، کارین کلر زوتر، وزیر دارایی و توماس جردن، رئیس بانک ملی فدرال سوئیس دیدار کرد. در این دیدار موضوعات همکاری تاجیکستان و سوئیس و روابط آنها در چارچوب سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امامعلی رحمان در ابتدای این دیدار اظهار داشت: ما کنفدراسیون سوئیس را شریک قابل اعتماد خود در عرصه بین المللی می دانیم و کشور شما در سیاست خارجی تاجیکستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

گسترش بیشتر روابط در همه زمینه‌های مورد علاقه دوجانبه مانند روابط سیاسی، بین پارلمانی، اقتصادی و کشاورزی مفید خوانده شد.

جذب سرمایه سوئیس و فناوری‌های مدرن آن برای توسعه نیروگاه‌های آبی، صنایع سبک و غذایی، داروسازی، استخراج و فرآوری منابع طبیعی و دیجیتالی کردن اقتصاد ضروری تلقی شد.

در این دیدار همچنین طرفین در مورد همکاری در سایر زمینه‌های مورد علاقه از جمله گردشگری، روابط نزدیک فرهنگی و بشری و علمی و آموزشی تبادل نظر کردند.

ضمن ابراز خرسندی از هماهنگی مستمر در چارچوب سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای در خصوص موضوعات کلیدی قرن مدرن، بر حمایت همیشگی سوئیس در اجرای طرح‌های جهانی تاجیکستان در زمینه آب و اقلیم تاکید شد.

در این دیدار همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و همچنین جرایم سازمان یافته فرامرزی از جمله قاچاق مواد مخدر و جرایم سایبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://khovar.tj/2024/07/peshvoi-millat-emomal-ra-mon-vaziri-federalii-kor-oi-hori-vaziri-federalii-moliya-va-raisi-bonki-millii-shvejtsariyaro-ba-uzur-paziruftand

توسعه همکاری تاجیکستان و پاکستان در بخش انرژی

اوستا:  دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان با فیصل کریم فرماندار استان خیبر پختونخوا جمهوری اسلامی‌پاکستان، در شهر دوشنبه دیدار کرد.

در این نشست، طرفین در مورد مسائل همکاری بین کشورها در بخش انرژی از جمله در چارچوب پروژه کاسا-1000 گفتگو و تبادل نظر کردند. همچنین در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی و نفت و گاز جمهوری تاجیکستان تبادل نظر شد. در پایان این دیدار، تاکید شد که دو طرف علاقمند به تقویت و گسترش همکاری‌های دوجانبه سودمند می‌باشند.

https://avesta.tj/2024/07/02/tadzhikistan-i-pakistan-razvivayut-sotrudnichestvo-v-energeticheskoj-sfere/

ارائه محصولات تاجیکستان در هشتمین نمایشگاه بین المللی چین - اوراسیا

 خبرگزاری خاور: هشتمین نمایشگاه بین المللی چین - اوراسیا در شهر ارومچی جمهوری خلق چین برگزار شد که جمهوری تاجیکستان با پاویون ملی خود در آن حضور یافت.

غرفه جمهوری تاجیکستان در زمینی به مساحت بیش از 80 مترمربع ساخته شد و محصولات داخلی از جمله میوه‌های تازه، خشکبار، عسل، انواع نوشیدنی‌های غیرالکلی و الکلی، شیرینی پزی، کالاهای هنر مردمی، سنگ‌های نیمه قیمتی و همچنین مواد تبلیغاتی در مورد پتانسیل گردشگری کشور ارائه شد.

شرکت‌های دارای مسئولیت محدود جمهوری تاجیکستان محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کردند عبارتند از Obi Siyoma، Apricot and Company ، Obi Zulol ، Amiri LLC و Asrori Sang  اشاره کرد.

https://khovar.tj/rus/2024/06/na-8-j-mezhdunarodnoj-vystavke-kitaj-evraziya-predstavlena-produktsiya-tadzhikistana/

 نیاز اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی به نوسازی و گذار به ریل‌های «سبز»                       

خبرگزاری خاور: در نشست گروه حوزه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در تاجیکستان تاتیانا پروسکوریاکوا، مدیر منطقه‌ای بانک جهانی برای آسیای مرکزی،خاطرنشان کرد: یک موضوع بسیار مهم در سراسر جهان ، نوسازی اقتصاد و گذار آنها به ریل‌های «سبز» می‌باشد از جمله درکشورهای آسیای مرکزی، سازگاری با تغییرات اقلیمی و انعطاف پذیری بیشتر در برابر این تغییرات ضروری است.

وی افزود بانک جهانی نقش مهمی در این مسیر ایفا می‌کند. ما با هم کار می‌کنیم تا بر پیامدهای تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان، از جمله در آسیای مرکزی غلبه کنیم. به طور خاص در تاجیکستان، ما یک برنامه بزرگ و پویا داریم. امروز ما 25 پروژه به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد دلار  داریم که به صورت رایگان در اختیار تاجیکستان قرار می دهیم. ما در طیف گسترده‌ای از بخش‌های اقتصادی درگیر هستیم. اما همانطور که گفتم موضوع ما دقیقا نوسازی اقتصاد و حرکت به سمت اقتصاد سبز است. بر همین اساس، یادداشت همکاری سه جانبه  ای بین تاجیکستان، سوئیس و بانک جهانی برای متمرکز شدن بر اقتصاد تاجیکستان امضا کردیم. ما قصد داریم در این زمینه پروژه‌های مالی را  نیز تامین کنیم.

به گفته پروسکوریاکوا، 30 میلیون دلار برای تامین مالی این پروژه جمع‌آوری خواهد شد. ما اکنون در مراحل اولیه آماده سازی این پروژه هستیم. اما این موضوع بسیار مهمی است. من می دانم که دیجیتالی شدن اولویت دولت تاجیکستان است. جوانان برای ایجاد شغل و بهبود رفاه مردم به فناوری‌های مدرن نیاز دارند.

https://khovar.tj/rus/2024/07/ekonomikam-stran-tsentralnoj-azii-neobhodima-modernizatsiya-i-perevod-ih-na-zelenye-relsy/

 

امضای یادداشت تفاهم در چارچوب «پروژه مبانی دیجیتال در جمهوری تاجیکستان»

خبرگزاری خاور: یادداشت تفاهمی‌بین دولت کنفدراسیون سوئیس، دولت جمهوری تاجیکستان و انجمن توسعه بین المللی در زمینه همکاری در چارچوب «پروژه مبانی دیجیتال در جمهوری تاجیکستان» امضا شد.

امضای یادداشت تفاهم در تاریخ 2 ژوئیه سال جاری در «مجتمع ختلان» در حاشیه نشست گروه رای‌دهندگان صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برگزار شد.

این یادداشت  توسط ایگناسیو کاسیس، وزیر امور خارجه کنفدراسیون سوئیس، فیض‌الدین قاهرزاده، وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان و آنتونلا باسانی، معاون اروپا و آسیای مرکزی بانک جهانی به امضا رسید.

یادآور می‌شویم، 2 جولای سال جاری، نشست گروه رای‌دهندگان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در «مجتمع ختلان» برگزار شد.

این نشست برای اولین بار در جمهوری تاجیکستان برگزار شد و به تقویت همکاری در کشورهای عضو رای دهندگان به منظور افزایش بیشتر نفوذ تاجیکستان در عرصه بین المللی و ارائه فرصت‌های جدید برای همکاری و سرمایه گذاری کمک خواهد کرد.

در این نشست معاون اول نخست وزیر جمهوری تاجیکستان، مدیران صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، وزارتخانه‌های دارایی و بانک‌های مرکزی کنفدراسیون سوئیس، لهستان، کشورهای آذربایجان، قزاقستان ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و غیره حضور داشتند. مسائل مربوط به وضعیت اقتصادی کشورهای عضو، اجرای سیاست‌های مالی و پولی و سایر موضوعات مهم اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://khovar.tj/2024/07/dar-doirai-loi-a-oid-ba-asos-oi-ra-am-dar-um-urii-to-ikiston-yoddoshti-usni-tafo-um-

تولید 5 هزار جعبه آب میوه در روز توسط شرکت سیردریا

خبرگزاری خاور: کارگران شرکت با مسئولیت محدود «سیردریا» در یک شبانه روز بیش از 10 تن محصول فرآوری کرده و تا 5 هزار جعبه آب میوه از آن تهیه می‌کنند.

در این شرکت نوشیدنی‌ها‌ و آب میوه‌های مختلف با برندهای مختلف تولید می‌شود و میوه‌ها و سبزیجات به طور کامل فرآوری می‌شوند.

گفته می‌شود این شرکت همه ساله گیلاس، زردآلو، هلو، انار، سیب، گوجه فرنگی و خیار را از کشاورزان خریداری و بعد از فرآوری و آماده سازی به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌کند.

در حال حاضر بیش از 40 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند که بیشتر آنها خانم هستند.

همچنین شرکت با مسئولیت محدود «سماء»  لامپ‌های کم مصرف تولید می‌شود و کارکنان شرکت تجربه خوبی در روشنایی خیابان‌ها و معابر و نصب دوربین‌های نظارتی دارند. این شرکت 50 نفر را استخدام کرده که اکثر آنها در اجرای پروژه‌‎های مختلف و کارهای روشنایی مشارکت داشته‌اند.

https://khovar.tj/2024/07/korhonai-sirdaryo-dar-yak-shabonar-z-to-5-azor-utt-sharbatu-afshura-omoda-mekunad/

صادرات هندوانه زرد از تاجیکستان به خارج از کشور

خبرگزاری خاور: امسال دهقانان روستای زال زر ناحیه جلال‌الدین بلخی استان ختلان  اقدام به کاشت و پرورش هندوانه زرد به منظور صادرات کردند. تقاضا برای این نوع هندوانه در خارج از کشور بسیار زیاد است.

بر اساس برنامه، امسال دهقانان ناحیه جلال الدین بلخی در 790 هکتار زمین خربزه و هندوانه کشت  کردند. در حال حاضر سطح زیرکشت صیفی‌جات از 790 هکتار به 810 هکتار افزایش یافته است . برخی از اهالی نیز در اراضی نزدیک به منازل خود اقدام به کشت آن کرده اند.

کارآفرینان و کشاورزان روستای زال زر امسال با استفاده از تجربیات به دست آمده در 18 هکتار به کاشت و کشت انواع صیفی‌جات از جمله هندوانه قرمز، زرد و سیاه پرداختند که خریداران زیادی در خارج از کشور دارد.

کشاورزان با نظر کارشناسان کشاورزی ارقام آزمایش شده و پرمحصول سه نوع هندوانه را پرورش داده‌اند که در حال حاضر به وفور در حال برداشت است. تا امروز 800 تن هندوانه از زمین‌های حاصلخیز این ناحیه  به خارج صادر شده است.

هندوانه زرد که  از ترکیب هنوانه قرمز با هندوانه وحشی توسط دانشمندان کره جنوبی به وجود آمده و تقاضای زیادی در خارج از کشور دارد و از نظر طعم و مزه مشابهی ندارد.از این رو کشاورزان در سال های آینده قصد دارند سطح زیر کشت هندوانه زرد را توسعه داده و فروش آن را در بازارهای داخلی آغاز کنند.گفتنی است هندوانه زرد برای اولین بار در منطقه ختلان در نمایشگاه محصولات صنعتی و کشاورزی - در همایش تجاری «باخترفود-2022» که در شهر باختر برگزار شد، به نمایش گذاشته شد و در همان رویداد تقاضاهایی از سوی روسیه، قزاقستان و امارات متحده عربی پیدا کرد.

به گفته کشاورزان، هندوانه زرد نسبت به هندوانه سیاه و قرمز با آب و هوای منطقه ختلان سازگارتر است. کشت و نگهداری آن هیچ تفاوتی با هندوانه معمولی ندارد. با آب و هوای منطقه سازگار است، می‌تواند به خوبی رشد کند و برداشت رضایت بخشی داشته باشد. اندازه و شکل آن شبیه به یک هندوانه معمولی است. اما رنگ درون و طعم آن کمی طعم آناناس دارد.

https://khovar.tj/2024/06/to-ikiston-ba-hori-i-mamlakat-tarbuzi-zard-sodirot-menamoyad/

 

رشد اقتصادی تاجیکستان بدون توجه به شرایط پیچیده جهانی

خبرگزاری خاور: وزیر دارایی تاجیکستان اخیرا گفته است که شاخص‌های توسعه اقتصادی-اجتماعی تاجیکستان بدون توجه به شرایط پیچیده جهان، روند توسعه مثبتی دارد. وزیر دارایی همچنین در این نشست افزود که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در تاجیکستان در ژانویه تا می 2024 بیش از 8 درصد بوده است.

وی تاکید کرد: افزایش تولید محصولات صنعتی 10 درصد، خرده فروشی 14 درصد، خدمات پولی 17 درصد، ساخت و ساز 17.2 درصد و سایر بخش ها نیز روند رشد مثبتی داشته‌اند و نرخ تورم در ژانویه تا می 2024 تنها 1.8 درصد بوده است.

وی افزود: یکی از اولویت های فعالیت دولت تاجیکستان در سال های اخیر، سرعت بخشیدن به صنعتی شدن اقتصاد و دیجیتالی شدن فرآیندهای اجتماعی-اقتصادی در این کشور است.وزارت دارایی تاجیکستان با همکاری سایر ارگان‌های دولتی اقدامات همه جانبه‌ای را در این زمینه انجام داده و در حال اجراست.

https://sputnik.tj/20240704/rushdi-iqtisod-tojikiston-vazi-murakkabi-jahoni-1063417256.html

 

افزایش  16.6 در صدی حجم مبادلات تجاری بین مسکو و دوشنبه

خبرگزاری‌هالوا: آژانس آمار جمهوری تاجیکستان اطلاعاتی را در مورد گردش تجاری پنج ماهه سال جاری ارائه کرد. معلوم شد که گردش تجاری بین مسکو و دوشنبه 16.6 درصد افزایش یافته و به بیش از 823 میلیون دلار رسیده است.

به گفته این آژانس، روسیه جایگاه خود را به عنوان بزرگترین شریک تجاری جمهوری حفظ کرده است. به این ترتیب واردات از فدراسیون روسیه 770.3 میلیون دلار و صادرات به فدراسیون روسیه حدود 52.8 میلیون دلار بوده است.

چین از نظر مبادلات تجاری با تاجیکستان در رتبه دوم قرار دارد. این مبلغ به 726.8 دلار رسید که نسبت به پنج ماه اول سال  قبل  23.7 درصد افزایش داشت.

در مورد کشورهای همسود، پس از روسیه، بیشترین حجم تجارت با قزاقستان 550 میلیون دلار، 15.6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

به طور کلی، حجم تجارت خارجی تاجیکستان از ژانویه تا می 2024 به 3.78 میلیارد دلار رسیده است که 33 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است.

لازم به ذکر است که سال گذشته روسیه با 1.8 میلیارد دلار شریک اول تجاری تاجیکستان شد.

https://halva.tj/news/tovarooborot_mezhdu_moskvoy_i_dushanbe_vyros_na_16_6/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

امضا 9 سند جدید بین  جمهوری تاجیکستان و جمهوری پاکستان

آسیا پلاس: تاجیکستان و پاکستان  پس از دیدارها و مذاکرات در بالاترین سطح، اسناد جدیدی در زمینه همکاری امضا کردند.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان و شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان بیانیه مشترکی را درباره نتایج اولین سفر دولتی شهباز شریف به جمهوری تاجیکستان و نیز توافقنامه مشارکت راهبردی بین دو کشور به امضا رساندند.

همچنین اسناد دیگری از جمله برنامه همکاری بین وزارتخانه‌های دو کشور برای سال ‌های 2026-2025؛ پروتکل همکاری بین وزارت صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان و وزارت امور دریایی فدرال پاکستان برای گسترش تعامل در زمینه صادرات و واردات کالاها و محصولات صنعتی؛ موافقتنامه همکاری علمی‌بین آکادمی ملی علوم تاجیکستان و آکادمی علوم پاکستان؛ نقشه راه همکاری بین کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان و شرکت توسعه گردشگری پاکستان؛یادداشت تفاهم مجدد بین آژانس هواپیمایی کشوری تاجیکستان و اداره هوانوردی کشوری دولت پاکستان در مورد ارائه خدمات ارتباط هوایی؛ یادداشت تفاهم بین دانشگاه ملی تاجیکستان و دانشگاه پنجاب (لاهور)؛ یادداشت تفاهم همکاری بین فدراسیون کریکت تاجیکستان و شورای کریکت پاکستان به امضا رسید.

امامعلی رحمان در ابتدای مذاکرات با حضور هیئت‌های دو کشور گفت: ما فرصت‌های تجاری و اقتصادی پاکستان، موقعیت ژئواستراتژیک و نفوذ این کشور در منطقه جنوب آسیا و جهان اسلام را بسیار مهم می دانیم. در این راستا ما علاقه‌مندیم همکاری‌های خود را با پاکستان تقویت و گسترش دهیم.

از این رو، در این دیدارها، هم در قالب محدود و هم در قالب گسترده، موضوعاتی از فعالیت‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی بین‌دولتی و مجموعه‌ای از موضوعات مرتبط با گسترش همه‌جانبه روابط تجاری و اقتصادی بین تاجیکستان و پاکستان مورد بحث قرار گرفت.

در این زمینه، طرفین علاقه‌مندی خود را برای گسترش بیشتر روابط در زمینه‌های تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل، انرژی، صنایع مختلف از جمله صنایع سبک و غذایی، معدن و فرآوری مواد معدنی و کشاورزی ابراز کردند.

همچنین به منظور گسترش سایر ابعاد همکاری، تشکیل جلسه کارگروه‌های مشترک نفت و گاز، انرژی، شورای مشترک کارآفرینان، مجمع کارآفرینی تاجیکستان و پاکستان و ایجاد شورای مشترک شرکت‌های حمل و نقل بار دو کشور ضروری تلقی شد.

هنگام بحث در مورد همکاری در بخش انرژی، طرفین اجرای به موقع پروژه CASA-1000 را به عنوان یک پیوند واقعی بین کشورهای منطقه آسیای مرکزی و جنوبی شناسایی کردند.

موضوع دسترسی به کریدورهای حمل و نقل بین المللی و بنادر جهانی به ویژه به مسیرهای دریایی و بنادر پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرفین اجرای پروژه‌های اتصال دو کشور از طریق جاده و راه آهن و ایجاد مراکز لجستیک در یکی از مناطق جنوب تاجیکستان و در شمال پاکستان را مهم ارزیابی کردند.

 از موضوعات دیگر مذاکرات در سطح عالی گسترش روابط در حوزه علمی و آموزشی، اختصاص سهمیه برای دانشجویان، توسعه روابط فرهنگی و انسانی و بهداشت و درمان بود.

https://www.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/politics/20240702/tadzhikistan-i-pakistan-podpisali-9-novih-dokumentov

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما