معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۵- ۱۴:۲۴

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نخست وزیر: با تلاش ملوانان، گرجستان به کشور دریایی پیشرو در دریای سیاه تبدیل شده است

در نتیجه کار ملوانان، گرجستان به کشور دریایی پیشرو در منطقه دریای سیاه تبدیل شده است و شهرت پرچم ملی گرجستان در صنعت بین المللی دریایی نیز در حال افزایش است.

ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر این سخنان را در سخنرانی خود در مراسمی‌که به مناسبت روز جهانی دریانوردی برگزار شد، بیان کرد.

به گفته وی، کشتیرانی بین المللی نقشی بی بدیل برای اقتصاد جهانی ایفا می‌کند: «به بهانه روز جهانی دریانورد به ملوانان خود که در اینجا هستند و کسانی که امروز دور هستند تبریک می‌گویم. حمل و نقل بین المللی به طور طبیعی نقشی ضروری برای اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. همچنین نقش هر ملوانی برای توسعه اقتصادی پایدار گرجستان و تقویت کل کشور بی نظیر است. این مأموریت به ویژه امروز که اهمیت اصلی کشورمان در روند شکل گیری نظم نوین جهانی بیش از پیش برجسته می‌شود، آشکار می‌گردد.

ایراکلی کوباخیدزه تاکید کرد: امروز تعداد ملوانان گرجستانی در کشتی‌هایی که با پرچم کشور ما به 74 کشور جهان در حال تردد هستند از مرز 18 هزار نفر گذشته است و این تعداد سال به سال در حال افزایش است.

https://24news.ge/read/id/92245

 

ادامه روند سپرده گذاری اهالی گرجستان در بانکها

ساکنان گرجستان همچنان به سپرده گذاری در بانک ها ادامه می دهند.

بر اساس گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، حجم سپرده‌ها در این بخش در ماه می 1.2 درصد یا 635.3 میلیون لاری (226.9 میلیون دلار) افزایش یافته است.

در مجموع، سپرده‌های اهالی گرجستان در بانکهای این کشور نزدیک به  53 میلیارد لاری (18.9 میلیارد دلار) است.

https://t.me/SputnikGeorgia/36845

 

نظر کارشناس در مورد عوامل تاثیر گذار بر ارزش لاری

اوتار انگوریدزه کارشناس اقتصادی می‌گوید، در گرجستان عواملی که بر لاری واحد پول گرجستان تأثیر منفی می‌گذارند تمام شده اند.

وی می افزاید، هم اینک هیجانات بازار فروکش کرده است. معاملات یکباره که در پس زمینه این هیجان شرایط را تشدید می‌کند نیز از بین رفته است. زمانی که ارزش لاری شروع به کاهش کرد گفتم که این امر به وضوح در نتیجه هیجان و تلاش برای ایجاد انتظارات منفی کاذب اتفاق افتاده است.

 به گفته وی، فصل گردشگری تابستان نیز تاثیر مثبتی بر تثبیت نرخ ارز دارد. ارزش لاری از ماه مارس تا کنون بیش از 7 درصد کاهش یافته و قیمت هر دلار امریکا به ۲.۸۶۸۸  لاری رسیده است.

در ماههای می ـ ژوئن بانک ملی سه بار حراج ارزی برگزار کرد و  طی آنها 168.7 میلیون دلار فروخت تا پول ملی را از سقوط نجات دهد.

از 14 ژوئن لاری در برابر دلار 1.2 درصد تقویت شده است و تا 26 ژوئن قیمت هر دلار به 2.8357  لاری  رسید.

https://t.me/SputnikGeorgia/36830

رشد اقتصادی گرجستان در 5 ماه اول سال 2024

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، طبق داده‌های اولیه، این کشور در 5 ماه اول به رشد اقتصادی 9.3 درصدی دست یافت.

بدین ترتیب گرجستان در سه ماه اول سال به رشد اقتصادی 8.4 درصد، در ماه آوریل به 11.8 درصد و در ماه مه نیز به رشد اقتصادی 9.2 درصدی دست یافت.

بنابر این میانگین رشد اقتصادی گرجستان در پنج ماه اول سال 2024 به 9.3 درصد می رسد.

https://t.me/SputnikGeorgia/36923

 

رتبه دوم گرجستان در جهان در تعداد پزشک

گرجستان از نظر تعداد پزشک به ازای هر 10 هزار نفر در رتبه دوم جهان قرار دارد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 5 مورد برتر این شاخص به شرح زیر است:

ـ بلژیک – 64 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر

ـ گرجستان – ۵۶ پزشک

ـ اتریش – 55 پزشک

ـ لیتوانی – 51 پزشک

ـ بلغارستان – 49 پزشک

وضعیت در آفریقا بدترین است. بطوری که در 8 کشور این قاره کمتر از یک پزشک به ازای هر 10 هزار نفر وجود دارد.

https://t.me/SputnikGeorgia/36946

دستمزدها در گرجستان افزایش می یابد

 طبق گزارش مرکز تحقیقات  PMCG، در ماه می 2024:

ـ 27  درصد از جمعیت گرجستان دستمزد 2400 لاری (850 دلار) یا بیشتر دریافت می‌کنند که 5.6 واحد درصد بیشتر از ماه مه 2023 است

ـ نزدیک به 15 درصد از افراد شاغل دستمزدی زیر 600 لاری (210 دلار) دارند که نشان دهنده 3.5 واحد درصد (شاغلان دارای حقوق زیر 600 لاری) کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

ـ 2.4 درصد از کارکنان دستمزد بیش از 9600 لاری (3400 دلار) دریافت کرده ند که 0.6 واحد درصد بیشتر از ماه می 2023 است.

https://t.me/SputnikGeorgia/36950

توضیح:

ـ پس از رشد اقتصادی میانگین دور رقمی در سه سال اخیر، اکنون این رشد در شاخصهای رفاهی از جمله دستمزدها خود را نشان می دهد. به ویژه آنکه نرخ تورم سال گذشته کمتر از یک درصد و امسال نیز کمتر از سه درصد خواهد بود.

ـ بیشترین افزایش دستمزد یعنی 5.6 واحد درصد مربوط به طبقه متوسط می‌باشد که دستمزدهای میانگین بیش از 2400 لاری دریافت می‌کنند.

ـ کمترین افزایش مربوط به دستمزدهای بالای 9600 لاری و یا 3400 دلار بوده است. 

ـ مهمتر از همه اینکه از تعداد کسانی که دستمزدهای کمتر از 600 لاری (210 دلار) دریافت می‌کنند 5.6 واحد درصد کاسته شده است.

به عبارتی دیگر بر تعداد شاغلانی که دستمزدهای بالای 2400 لاری دریافت می‌کنند افزوده و از تعداد کسانی که کمتر از 600 لاری دریافت می‌کنند کاهش یافته است.

 

 

بورس انرژی در گرجستان تا حدودی افتتاح شد

بورس برق گرجستان بصورت مرحله ای راه اندازی شد. در این بورس معاملات فروش برق برای روز جاری و یک روز بعد میسر گردید. معاملات خرید و فروش داوطلبانه خواهد بود. راه اندازی کامل بورس تا جولای 2025 به تعویق افتاده است.

ـ در مدت یکسال دولت بر مبادلات در بازار معاملات انرژی به منظور گذر کامل و بی دردسر به بورس برق مطلوب نظارت خواهد کرد

ـ مصرف‌کنندگان می‌توانند یک روز قبل درخواست خرید انرژی خود برای روز بعد را به تولید‌کنندگان برق - نیروگاه‌های برق آبی، نیروگاه‌های حرارتی و واردکنندگان ـ ارائه کنند. قیمت  برق در بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

https://t.me/SputnikGeorgia/36999

 

کاهش کسری تراز پرداخت حسابهای جاری در گرجستان

کسری تراز پرداخت حساب های جاری در گرجستان به 5 درصد از تولید ناخالص داخلی (351.2 میلیون دلار) رسید.

طبق داده‌های اولیه بانک ملی گرجستان برای سه ماهه اول سال 2024؛

بیشترین کسری تراز پرداخت حساب جاری مربوط به حوزه تجارت کالا است. در حالی که حوزه خدمات و مبادلات جاری تاثیر مثبت داشته اند.

کسری حساب جاری در طول سال 5.5 درصد کاهش یافت و نسبت شاخص به تولید ناخالص داخلی از 5.5 به 5 درصد بهبود یافت.

همچنین در سه ماه اول سال 2024 صادرات خدمات گردشگری به 807.7 میلیون دلار رسید که 1.5 درصد بیشتر از سال گذشته است.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی 71.8 میلیون دلار یا 1 درصد تولید ناخالص داخلی سه ماهه است.

https://t.me/SputnikGeorgia/37001

 

کاهش حجم حمل ریلی بار در سال 2023

در سال 2023 حجم ترانزیت ریلی کالا از طریق گرجستان به 7.7 میلیون تن رسید.

در مجموع راه آهن گرجستان 13.6  میلیون تن بار جابجا کرده است که 8.2 درصد کمتر از سال 2022 است. کاهش حمل ریلی کالا با کاهش ترافیک ترانزیتی همراه است.

از مجموع حمل محموله‌ها: 47 درصد از روسیه، 26 درصد از آذربایجان، پس از آن ترکمنستان (3.4 درصد)، رومانی (3.2 درصد)، بلغارستان (2.8 درصد)، ترکیه (2.3 درصد)، بلاروس 1.3 درصد و چین (1.2%) ارسال شده اند.

درآمد راه آهن گرجستان در دوره گزارش 627.2 میلیون لاری (224 میلیون دلار) بوده است که 7.1 درصد کمتر از سال 2022 است.

https://t.me/SputnikGeorgia/37006

توضیح:

ـ همانگونه که مشاهده می‌شود نزدیک به نیمی از درآمد گرجستان از ترانزیت ریلی کالا از روسیه بوده است.

ـ راه آهن اصلی متصل کننده گرجستان و روسیه از طریق جمهوری خودخوانده آبخازیا می‌باشد که پس از سال 2008 همچنان مسدود است.

ـ ارتباط ریلی گرجستان و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان مسیر می‌باشد.

 

 کمبود شدید نیروی متخصص: بخش کسب و کار علاقه مند به توسعه آموزش حرفه ای در گرجستان است

سوسو پخاکادزه رئیس انجمن صاحبان کسب و کار گرجستان (BAG) گفت که توسعه آموزش حرفه ای در گرجستان به دلیل کمبود شدید پرسنل واجد شرایط، یکی از اولویت های اصلی بخش کسب و کار است.

بر اساس مطالعه BAG، کمبود متخصصان به مشکل اصلی کسب و کار در سه ماهه اول سال 2024 تبدیل شد. در این دوره، کمبود نیروی متخصص از 48 به 67 درصد نسبت به ژانویه ـ مارس 2022 افزایش یافته است.

پخادزه می افزاید: آموزش حرفه ای موضوعی است که یکی از اولویت های اصلی بخش کسب و کار می‌باشد.

به نظر ایرنا مارگیشویلی مدیر کل آژانس مهارت های حرفه ای، باید آموزش بهتری برای پرسنل واجد شرایط ارائه گردد.

انجمن صاحبان کسب و کار گرجستان در سال 2009 تاسیس شد و بیش از 600 شرکت کوچک، متوسط و بزرگ از جمله بانک ها، جایگاه‌های زنجیره ای توزیع سوخت، داروخانه‌های زنجیره ای، شرکت های ساختمانی، شرکت های ارتباطات و سوپرمارکت های زنجیره ای بزرگ را متحد می‌کند.

در سال 2018، قانون جدید "در مورد آموزش حرفه ای" با هدف توسعه زمینه‌های مختلف آموزش حرفه ای در گرجستان تصویب شد.

از جمله اصلاحات انجام شده، فرآیند آموزش تلفیقی است که فارغ التحصیل پایه نهم می‌تواند وارد دانشکده فنی و حرفه ای شود، در هر رشته حرفه ای تسلط پیدا کند و علاوه بر آن گواهی آموزش متوسطه را نیز دریافت کند.

دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بازآموزی با گواهی دولتی نیز ایجاد شده است که به همراه تجارت امکان آموزش تعداد زیادی از افراد را برای بازار کار فراهم می‌کند.

علاوه بر این گیورگی امیلاخواری وزیر آموزش و پرورش در سپتامبر 2023 از اصلاحات جدیدی خبر داد که براساس آن آموزش فنی و حرفه ای برای پایه‌های 9 تا 12 به مدارس وارد می‌شود.

به موازات تحصیل، به دانش‌آموزان این امکان داده می‌شود که یک حرفه خاص را انتخاب کرده و دوره آموزشی را طی کنند و پس از فارغ‌التحصیلی، هم گواهی مدرسه و هم دیپلم آموزش حرفه‌ای دریافت کنند. هنوز مشخص نیست این اصلاحات چه زمانی آغاز می‌شود.

به گفته وزیر، در مرحله اول این یک برنامه آزمایشی خواهد بود که در 40 تا 50 مدرسه دولتی اجرا می‌شود. در مجموع 2100 مدرسه در گرجستان وجود دارد.

بر اساس گزارش سازمان ملی آمار گرجستان در سال 2023 حدود 15.5 هزار هنرجو در موسسات آموزشی حرفه ای ثبت نام کردند که 9.9 درصد بیشتر از سال 2022 است.

بیشترین تقاضا در مدارس حرفه ای برای حوزه‌های مهندسی، ساخت و ساز، خدمات، تجارت، مدیریت و حقوق است.

شهرداری تفلیس نیز به توسعه آموزش حرفه ای کمک می‌کند. از سال 2018، برنامه بازآموزی حرفه ای "بخوان و شغل پیدا کن" را اجرا می‌کند که یک دوره 3 ماهه بازآموزی را برای مشاغل مورد تقاضا در بازار کار ارائه می دهد.

این برنامه حدود 50 حوزه از جمله گردشگری، مهمان پذیری، تولید، خدمات، حمل و نقل و بخش های مالی، فناوری اطلاعات، مراقبت های بهداشتی و دامپزشکی را در بر دارد.

در بخشی از این پروژه، از سال 2018 تا به امروز، 6.5 هزار نفر بازآموزی شده اند که 70 درصد آنها شاغل بوده اند. در سال 25 - 2023، قرار است 10 هزار شهروند در این برنامه آموزش دیده شوند.

https://sputnik-georgia.ru/20240703/ostraya-nekhvatka-kadrov-biznes-sektor-zainteresovan-v-razvitii-profobrazovaniya-v-gruzii-288819904.html

 

شکایات در مورد نقض حقوق مصرف کننده در گرجستان - آخرین داده‌ها

آژانس ملی رقابت در بیانیه ای اعلام کرد: آژانس ملی رقابت 407 درخواست را برای نقض احتمالی حقوق مصرف کننده در گرجستان برای دوره نیمه اول سال ژانویه ـ ژوئن 2024 بررسی کرد.

قانون جدید "در مورد حمایت از حقوق مصرف کننده" از اول ژوئن 2022 لازم الاجرا شد و هدف آن حل مسائل مربوط به خرید یا بازگشت کالا است. بر اساس قانون، مصرف کنندگان می‌توانند در خصوص تخلفات ادعایی که منجر به نقض حقوق آنها شده به سازمان رقابت شکایت کنند.

در طول دوره گزارش، با بررسی 84 پرونده شکایت، 38 مورد نقض حقوق گروهی از مصرف کنندگان به دلیل عدم انجام تعهدات تأیید گردید و 21 کارفرما تا مبلغ 20 هزار لاری جریمه شدند.

همچنین در ماه ژانویه در 77 مورد شکایت 67 توافقنامه به نفع مصرف کننده در آژانس به امضا رسید که طی آن برای رعایت حقوق مصرف کننده تعهد گرفته شده است. این بدان معنی است که شرکت ها متعهد شده اند سیاست های تجاری داخلی خود را تغییر داده و حقوق مصرف کنندگانی را که از سیاست های تجاری آسیب دیده اند احیا کنند.

به گفته این آژانس، 68 درصد مورد از شکایتهای دریافتی از مصرف کنندگان مربوط به تجارت آنلاین و 32 درصد مربوط به خرید کالا به صورت حضوری است. از نظر پراکندگی، تفلیس با 88 درصد در صدر و پس از آن آجارا با 3 درصد قرار دارد.

بر اساس داده‌های دریافتی، در طول شش ماه موارد زیر ثبت شده است:

ـ 132 مورد درخواست برای بازگشت پول

ـ 124 مورد تعمیر یا بازگرداندن کالای معیوب

ـ 70 مورد اعاده حقوق در صورت خدمات با کیفیت پایین

ـ 21 در مورد تهیه کالا در مدت زمان مشخص

ـ 19 در مورد بازگشت بدون قید و شرط کالا

ـ 41 مورد درخواستهای دیگر.

در داده‌های دوره گزارش، بر اساس شکایات دریافتی بر حسب حوزه‌ها عبارتند از:

72 درصد به بخش عمده فروشی و خرده فروشی، 12 درصد حمل و نقل و انبارداری، 4 درصد هنر، تفریح و سرگرمی و 12 درصد سایر فعالیت ها.

https://sputnik-georgia.ru/20240704/zhaloby-na-narushenie-prav-potrebiteley-v-gruzii--poslednie-dannye-288818682.html

 

نرخ تورم افزایش یافته است. کدام کالاها گرانتر شده اند؟

در ماه ژوئن سال 2024 نرخ تورم نسبت به ماه قبل 0.5 درصد و نسبت به یکسال گذشته 2.2 درصد بوده است.

همچنین در ماه ژوئن نرخ تورم پایه نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.4 درصد بوده است.

کالاهایی که بیشترین تاثیر در نرخ تورم را داشته اند عبارتند از:

در گروه حمل و نقل قیمتها 11 درصد افزایش داشته اند که 1.31 واحد درصد در شاخص تورم تاثیرگذار بوده است. همچنین در این گروه هزینه استفاده از وسایل نقلیه شخصی (15.1 درصد)، خرید وسایل نقلیه (4.9 درصد) و قیمت خدمات حمل و نقل (4.7 درصد) افزایش یافته است.

همچنین در محصولات غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی 1.9 درصد افزایش قیمت مشاهده می‌شود که منعکس کننده 0.63 واحد درصد در شاخص تورم است.

میزان تغییر قیمت برخی محصولات به قرار زیر می‌باشد:

ـ میوه 30 درصد

ـ سبزی و تره بار 10.2 درصد

ـ آب معدنی و آشامیدنی و نوشابه‌های غیر الکلی 3.7 درصد

ـ شکر، مربا و دیگر شیرینیجات 2.5 درصد

ـ گوشت و محصولات گوشتی 1 درصد

همچنین گروه نوشیدنی‌های الکلی و محصولات تنباکو با افزایش 3.4 درصدی 0.23 درصد در شاخص کل تورم تاثیرگذار بوده است. در این گروه نوشیدنی‌های الکلی 4.3 درصد و تنباکو 2.3 درصد افزایش قیمت داشته اند.

https://aktual.ge/Read/39836

 

افزایش هزینه تردد از تنگه بسفر ترکیه

ترکیه از اول جولای هزینه عبور کشتی‌ها از تنگه بسفر را افزایش می دهد. هزینه عبور هر تن کالا از این تنگه 5.07 دلار خواهد بود.

به این ترتیب ترکیه قصد دارد نسبت به سال 2022 درآمدها از عوارض عبور از این تنگه را را 6.3 برابر کند و ورود ارز به خزانه این کشور را افزایش دهد.

https://t.me/SputnikGeorgia/36978

 

گرجستان ثبات وجذابیت سرمایه گذاری را حفظ کرده است

به گفته گیورگی آباشیشویلی کارشناس اقتصادی، اقتصاد گرجستان توانست ثبات و جذابیت خود را برای سرمایه گذاران حفظ کند.

وی می افزاید، این مهم است که در این دوره، اقتصاد گرجستان توانست یک بار دیگر ثابت کند که به هیچ عاملی وابسته نیست و از نظر بنیادی تقویت شده است. در سه ماهه اول سال جاری، هیچ یک از موسسات مالی بین المللی نمی‌توانستند تصور کنند که گرجستان می‌تواند چنین رشد اقتصادی بالایی (9.3 درصد) داشته باشد.

به گفته وی، گرجستان نه تنها برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی، بلکه برای سرمایه گذاری مجدد نیز جذاب است.

https://t.me/SputnikGeorgia/37038

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما