معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۵- ۱۱:۵۸ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته دوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هانوی میزبان همایش «روز نوآوری در صنعت هوافضا و دفاع»

همایشی با عنوان «روز نوآوری در تولید هوافضا و دفاع»، با حضور سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کلیدی ویتنام و با حضور شخصیت های خارجی از جمله سفیر فرانسه در ویتنام، در شهر هانوی برگزار شد. این برنامه به طور مشترک توسط  شرکتDassaultSystèmes، مرکز ملی نوآوریویتنام (NIC) و مجموعه Kami Manufacturing Technology Corporation برگزار گردید. محور اصلی این نشست، تحول و نوآوری دیجیتال ویتنام در صنعت هوانوردی، هوافضا و دفاعی بود و به نظر میرسد حضور سفیر فرانسه نشانه ای از شروع همکاری‌های گسترده تر دو کشور در این حوزه باشد.

https://vietnamnews.vn/economy/1658598/ha-noi-hosts-its-first-aerospace-and-defence-manufacturing-innovation-day.html

 تجارت چین و ویتنام به 100 میلیارد دلار خواهد رسید

به گفته وزارت صنعت و تجارت ویتنام، تجارت دوجانبه بیناین کشور با چین به‌رغم مشکلات اقتصادی جهانی و درگیری‌های ژئوپلیتیکی در حال بهبود است.تجارت دوجانبه دو کشور در شش ماهه اول سال جاری میلادی به مرز 100 میلیارد دلار می رسد.چین همچنان بزرگترین شریک تجاری، بزرگترین بازار واردات و دومین بازار بزرگ صادراتی ویتنام در جهان است. آمار منتشر شده جدید ویتنام نشان می‌دهد که صادرات این کشور به چین در نیمه اول سال جاری به 27.8 میلیارد دلار رسیده است که 5.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. ویتنام همچنین وارداتی از چین به ارزش 67 میلیارد دلار در دوره مشابه داشته که 34.7 درصد افزایش داشت. این کشور کسری تجاری به ارزش 39.2 میلیارد دلار با چین در این دوره داشت که 67.9 درصد افزایش یافته است. به اعتقاد طرف های ویتنامی‌برای ارتقای تجارت بین این کشور با چین با توجه به ظرفیت های ناشی از قراردادهای تجاری مانند منطقه آزاد تجاری آسه آن و چین (ACFTA) و مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) فرصت های بسیاری وجود دارد.

https://vietnamnews.vn/economy/1658565/vn-china-trade-hits-nearly-100-billion.html

 فرصت منحصر به فرد ویتنام برای ارتقای جایگاه خود در زنجیره تامین جهانی

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ویتنام (VCCI) این کشور از فرصتی منحصر به فرد برای ارتقای جایگاه خود در زنجیره‌های عرضه و ارزش جهانی برخوردار است. به اعتقاد وی در حال حاضر شاهد روند تغییر در زنجیره عرضه و ارزش جهانی هستیم که در این گذار ویتنام براساس رویکرد اتخاذ شده از سوی بسیاری از کشورها، و شرکت های بزرگ در سطح جهان به عنوان یکی از مقاصد استراتژیک و بالقوه سرمایه گذاری انتخاب شده است.در گذشته، دولت ویتنام سازوکارها و سیاست‌های بسیاری را برای ارتقای توسعه زنجیره‌های تامین اجرا کرده است که این کشور در آن دارای نقاط قوت است و اولویت اصلی آن ارتقای کاربردهای فناوری و تسهیل نوآوری است.در همین راستا ویتنام تاکنون 19 قرارداد تجارت آزاد با شرکای مهم خود در سراسر جهان امضا کرده است. به گفته وی از این تعداد، 16 مورد به اجرا درآمده است و فرصت های بزرگی برای این کشور در توسعه زنجیره‌های تامین ایجاد کرده است. بر این اساس، شرکت‌های تولیدی و صادرکننده ویتنامی در حال تغییر ساختار کالاهای صادراتی خود، کاهش محتوای صادرات خام، و افزایش صادرات محصولات فرآوری شده و محصولات صنعتی هستند، و کالاهای ویتنامی را وارد بازارهای بسیاری کرده‌اند که نیازمند الزامات با کیفیت بالا و توسعه پایدار هستند. براساس تحلیل نایب رئیس اتاق بازرگانی ویتنام، دولتاین کشور با درک این ضرورت و فرصت جهت مشارکت گسترده تر ویتنام در زنجیره عرضه و تامین جهانی که در حال گسترش است، تصمیم گرفته تا بر حل تنگناهای اقتصادی، و ارائه تسهیلات زیرساختی، تمرکز کند. با این حال، این کشور هنگام پیوستن به زنجیره جهانی با چالش‌های زیادی از جمله کمبود کارگر ماهر و نیمه ماهر، انرژی مورد نیاز که برای توسعه سریع اقتصادی و روند تحول سبز نیاز است، مواجه خواهد شد. به اعتقاد برخی فعالین تجاری؛ بکارگیری استانداردهای زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) و مسئولیت اجتماعی (CSR)، مدل های اقتصاد دایره ای و اقتصاد سبز دیگر یک گزینه نیستند، و در صورت تمایل به مشارکت و حضور در زنجیره‌های جهانی به عنوان یک مسیر اجتناب ناپذیر برای مشاغل داخلی تبدیلشده اند.

https://vietnamnews.vn/economy/1658561/viet-nam-has-a-unique-opportunity-to-enhance-its-position-in-global-supply-chains.html

 برگزاری نمایشگاه مدیفارم ویتنام در آگوست

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی پزشکی، بیمارستانی و دارویی ویتنام(Medipharm Expo 2024) قرار است از 1 تا 3 آگوست 2024 در مرکز نمایشگاهی سایگون در شهر هوشی مین برگزار شود.پیش بینی‌ها نشان می دهد بازار جهانی تجهیزات پزشکی رشد قابل توجهی خواهد داشت و از 637.04 میلیارد دلار در سال 2024 به 893.07 میلیارد دلار تا سال 2029، با نرخ رشد سالانه 6.99 درصد افزایشی باشد. در ویتنام نیز بازار تجهیزات پزشکی رو به گسترش است و ارزش فعلی آن بیش از 1 میلیارد و ششصد میلیون دلار است. این نمایشگاه فرصت مناسبی برای فعالان این صنعت فراهم می‌کند تا محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند. نمایشگاه مدیفارم رویدادی مهم برای کسانی است که به دنبال ورود به بازار پویای مراقبت های بهداشتی ویتنام و سرمایه گذاری در مسیر توسعه مداوم آن هستند.

https://vietnamnews.vn/economy/1658549/vietnam-medipharm-expo-2024-to-be-held-in-august.html

افزایش مازاد تجاری ویتنام در شش ماهه اول سال 2024

طبق گزارش اداره کل آمار ویتنام؛ این کشور در شش ماهه اول سال 2024 مازاد تجاری 11.63 میلیارد دلاری را ثبت کرد.در نیمه اول سال 2024، گردش مالی صادرات به نزدیک به 190.1 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14.5 درصد افزایش داشته است. در خصوص واردات نیز، گردش مالی واردات کالا در ژوئن 2024 به 30.15 میلیارد دلار رسید که نسبت به ماه قبل 7.9 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.1 درصد افزایش داشت.درمدت مورد اشاره آمریکا با 54.3 میلیارد دلار بزرگترین بازار صادرات و چین با 67 میلیارد دلار بزرگترین بازار واردات ویتنام هستند.

https://vietnamnews.vn/economy/1658513/viet-nam-s-trade-surplus-hits-11-63-billion-in-the-first-six-months-of-2024.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما