معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۱:۱۸

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول تیرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

استفاده بلاروس از تجربیات زمین شناسان تاجیک در باره مطالعات زمین شناسی

خبرگزاری خاور: در حاشیه سومین کنفرانس بین المللی سطح عالی دهه بین المللی اقدام «آب برای توسعه پایدار، 2028-2018»  نشستی با حضور الهام‌جان اوی محمدزاده، رئیس اداره کل زمین شناسی وابسته جمهوری تاجیکستان، و سرگئی ماسلیاک، وزیر منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست جمهوری بلاروس برگزار شد.

در این نشست گسترش همکاری‌های تاجیکستان و بلاروس در زمینه آموزش زمین‌شناسی از جمله توسعه اقتصادی و فنی برای توسعه ذخایر معدنی، سازماندهی و اجرای کارهای تصویربرداری و توپوگرافی برای ایجاد نقشه‌های نسل جدید زمین شناسی، فرصت آموزش و به اشتراک گذاری تجربیات کارمندان، استفاده از تجهیزات زمین شناسی - ژئوفیزیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس اداره کل در مورد فعالیت، پایه مادی و فنی، دیجیتالی شدن، شرایط کاری، برنامه‌های بخشی، امکان همکاری مشترک اظهار نظر کرد.

سرگئی ماسلیاک با ابراز خرسندی از دستاوردهای مقامات زمین شناسی تاجیکستان، اول از همه، دیجیتالی شدن این حوزه، برای استفاده از تجربیات زمین شناسان تاجیک و شروع همکاری مشترک  ابراز علاقه کرد.

طرفین توافق کردند که در آینده نزدیک یادداشت تفاهمی‌برای همکاری در باره مطالعات زمین شناسی و دیجیتالی شدن امضا کنند.

https://khovar.tj/2024/06/belarus-tasmim-giriftaast-ki-dar-samti-om-zishi-geologii-ari-zamin-az-ta-ribai-geolog-oi-to-ik-istifoda-

افزایش 21.6 درصد تولید صنعتی شهر خجند در پنج ماهه نخست سال جاری

خبرگزاری خاور: در پنج ماهه نخست سال 2024 کارخانه‌های صنعتی خجند بالغ بر 760 میلیون و 800 هزار سامانی ( 70 میلیون دلار) محصول تولید کردند.  

شایان ذکر است که این میزان نسبت به سال گذشته 21.6 درصد افزایش داشته است. صادرات محصول بالغ بر 152.1 میلیون سامانی ( 14 میلیون دلار ) بوده است. در عین حال، 105 شرکت، محصولات جایگزین وارداتی به ارزش 332.1 میلیون سامانی ( 31 میلیون دلار)تولید کردند.

https://khovar.tj/rus/2024/06/predpriyatiya-hudzhanda-proizveli-promyshlennuyu-produktsiyu-na-760-8-millionov-somoni/

جمع آوری بیش از 68 هزار تن گندم در استان ختلان

تلگرام خبرگزاری اوستا: کشاورزان استان ختلان در ماه می سال جاری 68 هزار و 597 تن گندم برداشت کردند و این رقم در سال گذشته 72 هزار و 367 تن بوده است.

امسال در تمامی‌شهر ها و نواحی استان ختلان 16 هزار و 437 هکتار زیر کشت گندم قرار گرفته است که نسبت به سال 2023 یک هزار و 223 هکتار کاهش داشته است. برداشت گندم در استان تا پایان ماه جولای ادامه خواهد داشت.

گندم یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در تاجیکستان است که به همین دلیل به کشت آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

تلگرام اوستا

اجرای پروژه «حمایت از بخش کشاورزی مبتنی بر جامعه »

خبرگزاری خاور: صندوق بین المللی توسعه کشاورزی پروژه «حمایت از بخش کشاورزی مبتنی بر جامعه» را در جمهوری تاجیکستان پذیرفته است که تا سال 2030 ادامه خواهد داشت.

در دیدار بین قربان حکیم زاده وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان و آلوارو لاریو رئیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی پروژه‌های تامین مالی شده توسط صندوق بین المللی توسعه کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دو طرف ، سال‌ها همکاری و سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی، مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی، وضعیت بازار جهانی مواد غذایی و افزایش مداوم قیمت، آبیاری زمین، در دسترس بودن محصولات مقاوم به خشکی و افزایش بهره وری و وضعیت مراتع، اصلاح نژادهای دام محلی و همچنین مسائل دیگر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

https://khovar.tj/rus/2024/06/v-respublike-tadzhikistan-realizuetsya-proekt-podderzhka-agrarnogo-sektora-na-osnove-obshhestva/

 

احداث کارخانه‌ها در منطقه آزاد اقتصادی «کولاب»

خبرگزاری خاور: بر اساس دستور امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، در راستای کاهش تلفات برق در منطقه آزاد اقتصادی کولاب، احداث پست 10/35/110 کیلوولت با نصب 2 ترانسفورماتور با ظرفیت بالا در حال تکمیل است.

در حال حاضر 8 شرکت در منطقه آزاد اقتصادی «کولاب» به فعالیت تولیدی می‌پردازند. به طور خاص، کارخانه تولید قطعات خودرو، تصفیه کننده‌های هوا و روغن (فیلتر) خودروها را تولید می‌کند. شرکت خصوصی «تاجیک الماس» در 4 ماهه سال جاری 8 هزار و صد فیلتر به مبلغ 29 هزار و 300 سامانی تولید کرده است. در عین حال 20 کارمند در این شرکت مشغول به کار می‌باشند که 14 نفر از آنها بانوان هستند.

شرکت خصوصی دیگری که به ایجاد کارخانه‌های صنعتی از جمله کارخانه فرآوری نمک، تولید روغن، نبات و بسته بندی نمک خوراکی اهتمام دارد، شرکت  «کولاب آگراصناعت» می‌باشد.

از سوی دیگر، ساخت کارخانه تولید محصولات پلاستیکی توسط شرکت خصوصی «کولاب پلاست» آغاز شده است. همزمان در منطقه آزاد اقتصادی کولاب ، فنس کشی به مسافت 5.9 کیلومتر به اتمام رسیده است.

عملیات ساخت ساختمان اداری منطقه آزاد اقتصادی کولاب، هتل 20 تخت و پاسگاه گمرک در حال انجام است.

چاه عمودی برای تامین آب آشامیدنی حفر شده است، کارهای قابل توجهی برای اجرای خط ارتباطی تلفن و کابل اینترنت به منطقه آزاد اقتصادی «کولاب» انجام شده است.

منطقه آزاد اقتصادی کولاب در مساحتی به وسعت بیش از 309 هکتار تأسیس شده است. با جذب سرمایه خارجی به ویژه سرمایه مستقیم خارجی، مدیریت منطقه آزاد اقتصادی «کولاب» 7 قرارداد به ارزش بیش از 2 میلیارد سامانی (185 میلیون دلار) برای احداث کارخانه‌های صنعتی منعقد گردیده است.

https://khovar.tj/2024/06/dar-minta-ai-ozodi-i-tisodii-k-lob-sohtmoni-korhonai-korkardi-namak-iste-soli-rav-an-va-nabot-idoma-

 

دیدار وزیر حمل و نقل تاجیکستان با معاون دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا

خبرگزاری خاور: عظیم ابراهیم، وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان با دیمیتری ماریاسین معاون دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا دیدار و گفتگو کرد.

طرفین در مورد مسائل همکاری بین وزارت حمل و نقل تاجیکستان و UNECE برای بهبود ارتباطات حمل و نقل و افزایش کارایی آن گفتگو کردند.

کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا در سال 1947 با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تقویت روابط اقتصادی بین منطقه و سایر نقاط جهان تأسیس شد.  UNECE  یکی از پنج کمیسیون اقتصادی منطقه‌ای سازمان ملل متحد می‌باشد.

https://khovar.tj/rus/2024/06/glava-mintransa-tadzhikistana-vstretilsya-s-zamestitelem-ispolnitelnogo-sekretarya-eek-oon/

افزایش 3 برابری صادرات محصولات یکی از مناطق روسیه به تاجیکستان

خبرگزاری اسپوتنیک: رئیس استان پنزای روسیه در دیدار با استاندار سغد آمادگی خود را برای همکاری در همه جهات با تاجیکستان اعلام کرد.

منطقه پنزای روسیه صادرات محصولات خود به تاجیکستان را در سال 2023 نسبت به سال 2022 تقریبا سه برابر کرده و آماده گسترش همکاری است.

چشم انداز همکاری بین این دو استان اخیرا در نشستی مفصل با حضور سمیون گریگورف سفیر روسیه در تاجیکستان و اولگ ملنیچنکو، رئیس استان پنزا  و همچنین سرگئی لانکین سرکنسول روسیه در خجند، رجب¬بای احمدزاده، استاندار سغد و ولادیمیر پادالکو معاون اتاق بازرگانی و صنایع روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آقای ملنیچنکو گفت: «میزان صادرات بیش از 787 میلیون روبل( حدود 9 میلیون دلار)  است و در سه ماهه اول سال جاری حجم صادرات نسبت به سال گذشته 3.5 برابر افزایش یافته است.»

وی همچنین اظهار داشت: استان پنزا آماده همکاری در همه جهات از جمله تقویت همکاری‌های صنعتی، تجاری، تبادل علمی و فنی، پروژه‌های ملی، فرهنگی و آموزشی و توسعه گردشگری است.

https://sputnik.tj/20240619/viloyat-penzai-rusiya-sodirot-tojikiston-afzoish-1063262782.html

 

حضور نمایندگان بیش از 600 شرکت خارجی در نمایشگاه بین المللی سغد-2024

اسپوتنیک: در نمایشگاه سغد 2024 ، کارخانه‌ها و شرکت‌های تاجیکستانی محصولات مختلف خود را ارائه کرده و با شرکای توسعه‌ای قراردادهای همکاری امضا خواهند کرد. نمایشگاه تجاری بین المللی «سغد-2024» در استان سغد برگزار شد.

  مدیریت و نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون روسیه، مناطق نیژنی نووگورود، مسکو، سوردلوفسک، پنزا، لیپتسک، چلیابینسک و ورونژ  در دهمین نمایشگاه تجاری بین المللی سغد 2024 شرکت کردند.

شایان ذکر است که سفرا و نمایندگان دستگاه دیپلماسی در این رویداد مهم اقتصادی از جمله ترکیه، ازبکستان، عربستان سعودی، آذربایجان، ژاپن، ایران، بلاروس، ترکمنستان، اسلواکی، لهستان، پاکستان، روسیه، قرقیزستان و قزاقستان از منطقه سغد شرکت دارند.

کلیه میهمانان و محافل تجاری کشورهای مذکور در تاریخ 18 تا 19 ژوئن در مجمع فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری در دهمین نمایشگاه بین‌المللی تجاری«سغد-  2024»  حضور یافتند.

https://sputnik.tj/20240618/sughd-namoyandagon-shirkat-khorij-tojikiston-ovard-video-1063259597.html

بررسی موضوع همکاری تاجیکستان با صندوق سرمایه گذاری سوئیس برای بازارهای نوظهور

خبرگزاری خاور: شرف شیرعلی‌زاده، سفیر  جمهوری تاجیکستان در سوئیس، نماینده دائم جمهوری تاجیکستان در سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی با یورگ فریدن رئیس صندوق سرمایه گذاری سوئیس برای بازارهای نوظهور، در ژنو دیدار کرد.

در این دیدار، طرفین در مورد مسائل مبرم تقویت همکاری بین تاجیکستان و صندوق سرمایه گذاری سوئیس در مورد بازارهای نوظهورگفتگو کردند.

https://khovar.tj/2024/06/dar-zheneva-masalai-amkorii-to-ikiston-bo-fondi-sarmoyaguzorii-shvejtsariya-baroi-bozor-oi-rushdyobanda-barras-gardid/

 

تاثیر سغد بر افزایش همکاری‌های تجاری بین روسیه و تاجیکستان

اسپوتنیک: نماینده تجاری روسیه در تاجیکستان می‌گوید که استان سغد منطقه غنی و مرکز صنعتی تاجیکستان است.

یوگنی کورنکوف نماینده تجاری روسیه در تاجیکستان در نمایشگاه بین المللی « سغد-2024» گفت: دهمین نمایشگاه بین المللی امکانی است که به منطقه سغد برای صادرات و واردات رونق جدی خواهد داد. برای روسیه، منطقه سغد حدود 30 درصد از کل گردش کالا اعم از واردات و صادرات تاجیکستان را تشکیل می دهد. سغد در تاجیکستان بیش از 60 درصد تولید داخلی را تشکیل می دهد.

به گفته وی سغد یک منطقه ثروتمند و یک مرکز صنعتی می‌باشد. وی تاکید کرد که سغد بر سرعت توسعه و رشد تجارت بین روسیه و تاجیکستان تاثیر بسزایی دارد.

کورنکوف با اشاره به اینکه حدود 90 نماینده از مناطق و شرکت‌های روسیه به  سغد تاجیکستان آمده ‌اند. کارآفرینان به تجارت در زمینه کشاورزی - تجارت میوه و سبزیجات و صنعت معدن و متالورژی و بخش معدن علاقه مند هستند. کورنکوف از رئیس منطقه سغد، رجبای احمدزاده، به دلیل برگزاری این نمایشگاه در سطح عالی تشکر کرد. وی در پایان گفت: این یک سطح جدید، دستاوردهای جدید بین کشورهای ما است و تأثیر مثبت بر افزایش تجارت بین یکدیگر دارد.

نشست بین المللی تجارت با عنوان «سغد – فرصت های تجاری و سرمایه گذاری و توسعه منطقه ای» برای دهمین بار در استان سغد شهر خجند برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از 500 مهمان از تاجیکستان و کشورهای خارجی شرکت کردند.

https://sputnik.tj/20240619/korenkov-sugd-rushdi-gardishi-mol-tojikiston-rusiya-tasir-1063262613.html

علاقه‌مندی تاجیکستان و چین به گسترش همکاری‌ها

سایت مجلس ملی تاجیکستان: در دیدار فرهاد رحیمی رئیس کمیسیون همکاری با نهادهای دولتی، اجتماعی، رسانه‌ای و روابط بین پارلمانی مجلس ملی تاجیکستان با لی شیائوینگ نایب رئیس کمیسیون دائمی مجلس نمایندگان استان شانشی چین بر علاقه‌مندی دو کشور نسبت به گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف تاکید شد.

در این دیدار، رحیمی و شیائوینگ در مورد وضعیت موجود و چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه بین تاجیکستان و چین گفت‌وگو کردند. خاطرنشان شد که تاجیکستان و چین به عنوان دو کشور همسایه و شریک استراتژیک روابط دوستانه خود را تقویت می‌کنند.

همچنین دو طرف در این دیدار در مورد سایر موضوعات مورد علاقه متقابل، از جمله توسعه تعاملات منطقه‌ای در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و آموزشی تبادل نظر کردند.شایان ذکر است که نایب رئیس کمیسیون دائمی مجلس نمایندگان استان شانشی چین به منظور شرکت در همایش زنان دو کشور در تاجیکستان حضور یافته است.

https://majmilli.tj/%D0%BC%D1%83%D0%BB%D0%BE%D2%9B%D0%BE%D1%82%D0%B8-%D1%80%D0%B0%D2%B3%D0%B8%D0%BC%D3%A3-%D1%84%D0%B0%D1%80%D2%B3%D0%BE%D0%B4-%D0%B1%D0%BE-%D0%BC%D1%83%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8-%D1%80%D0%B0%D0%B8/

برگزاری دهمین نمایشگاه بین‌المللی تجاری «سغد – 2024»

سایت استانداری سغد: دهمین نمایشگاه بین‌المللی تجاری «سغد –2024» با حضور گسترده شرکت‌های محلی و خارجی در شهر «خجند» مرکز استان شمالی تاجیکستان برگزار شد.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه، علاوه به مقامات رسمی تاجیکستان همچنین استانداران «تاشکند»، «نمنگان» و «سیردریا» ازبکستان، «پنزا» روسیه و معاون اتاق بازرگانی و صنایع این کشور، سفرا، دیپلمات‌ها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مقیم تاجیکستان شرکت کردند.

بنابر خبرنامه بخش مطبوعاتی استانداری سغد، علاوه بر تاجیکستان، ده‌ها شرکت و تولیدکننده از کشورهای ازبکستان، قزاقستان، آذربایجان، روسیه، ایران و چین با حضور در این نمایشگاه تولیدات خود در بخش‌های صنایع سبک و نساجی، صنایع تبدیلی، تولید مصالح ساختمانی، مواد غذایی و غیره عرضه کردند.

شرکت‌ها و موسسات علمی، فنی، مالی، مشاوره‌ای، لیزینگ، حمل و نقل و تدارکات و همچنین موسسات آموزش عالی حرفه‌ای نیز ظرفیت و قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشتند.

در چارچوب این نمایشگاه نشست «تجارت و سرمایه‌گذاری: فرصت‌ها و چشم‌انداز همکاری‌ها»، دو میزگرد در موضوع «نقش شرکای توسعه در رشد منطقه‌ای» و «چشم‌انداز توسعه و همکاری‌های بین‌ مناطق کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه» دایر شد. شایان ذکر است که در حال حاضر در استان سغد تاجیکستان بیش از 1000 بنگاه صنعتی کوچک و بزرگ فعالیت و بیش از 250 نوع محصول تولید می‌کنند که بخشی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

https://sugd.tj/news/3865-marosimi-kushodashavii-da-umin-namoishgo-i-bajnalmilalii-su-d-2024

 

افزایش 18.5 در صد گردش مالی تجارت خارجی تاجکستان با کشورهای اکو

خبرگزاری خاور: تجارت خارجی تاجیکستان در ماه‌های ژانویه تا می امسال  18.5 در صد نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس گزارش آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان، گردش مالی تجارت خارجی این کشور در ژانویه تا می 2024 نسبت به زمان مشابه سال گذشته، با کشورهای مستقل مشترک المنافع 18.5 درصد یا 265.9 میلیون دلار و با کشورهای دیگر 47.8درصد یا 672.5 میلیون دلار افزایش یافته است.

صادرات محصولات در این مدت بالغ بر 879.6 میلیون دلار بوده که 1.6 برابر یا 319.5 میلیون دلار بیشتر از ژانویه تا می سال گذشته است. واردات کالا به این کشور حدود 2 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده که 27.1 درصد یا 619 میلیون دلار بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

تاجیکستان از ژانویه تا می امسال با 104 کشور مختلف جهان، از جمله 10 کشور عضو جامعه همسود و 94 کشور دیگر، روابط تجاری داشته است.

https://khovar.tj/rus/2024/06/tadzhikistan-uvelichil-vneshnetorgovyj-oborot-so-stranami-sng-na-18-5/

تصویب توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سوی ایران

اسپوتنیک: این سند در پایان سال گذشته بین دولت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شد. دولت ایران توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را تصویب کرد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی هیئت وزیران گفت: «هیئت وزیران پیش نویس توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را تصویب کرد.»

این قرارداد در پایان دسامبر سال گذشته به امضا رسید و پیش از این کشور ارمنستان این قرار داد را تایید کرده بود. ایران برای حضور به عنوان ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در خواست داده است.

در حال حاضر ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند. ازبکستان، کوبا و مولداوی در این اتحادیه وضعیت ناظر دارند.

https://sputnik.tj/20240620/eron-tavofuqnomai-tijorati-ozodro-bo-iiao-tasvib-kard-1063275868.html

 

تاجیکستان و چین: وضعیت و چشم انداز مشارکت استراتژیک همه جانبه در قرن جدید

خبرگزاری خاور: در تاریخ 24 ژوئن، شهردوشنبه میزبان کنفرانس بین المللی «تاجیکستان و چین: وضعیت و چشم انداز مشارکت استراتژیک همه جانبه در قرن جدید» به ابتکار مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته رئیس جمهور تاجیکستان خواهد بود.

هدف از برگزاری این کنفرانس ارزیابی وضعیت روابط دوجانبه و چندجانبه جمهوری تاجیکستان و جمهوری خلق چین، چشم انداز همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل و نقل و راه‌ها و ابزارهای گسترش همه جانبه  مشارکت استراتژیک دو کشور است.

در این کنفرانس توسعه همکاری‌های سیاسی و اعتماد متقابل بین تاجیکستان و چین در دوران معاصر، وضعیت همکاری‌های دوجانبه و چشم انداز مشارکت استراتژیک جامع بین تاجیکستان و چین در مرحله جدید، وضعیت و چشم انداز همکاری بین تاجیکستان و چین در قالب‌های منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین رونمایی کتاب‌های «تاجیکستان – چین: از دوستی تاریخی تا مشارکت راهبردی» و «تاجیکستان – چین: 30 سال همکاری پربار» در این همایش برنامه ریزی شده است.

در این کنفرانس نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، رهبران و کارشناسان برجسته مراکز علمی و تحلیلی تاجیکستان و چین حضور خواهند داشت

https://khovar.tj/2024/06/durnamoi-amkorii-to-2ikistonu-1chin-dar-dushanbe-dar-in-mavzu-konfronsi-bajnalmilal-doir-megardad

تقویت همکاری‌های بین منطقه‌ای تاجیکستان و ترکمنستان

خبرگزاری خاور: آقای وفا نیت ‌بیک زاده، سفیر  تاجیکستان در ترکمنستان با خواجه میرات عشیرمیرات اف، فرماندار استان بالکان ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش «خاور» به نقل از وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان، در این دیدار طرفین در خصوص توسعه همکاری‌های مناطق تاجیکستان و ترکمنستان در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، سرمایه‌گذاری، صنعتی، کشاورزی، آموزشی و فرهنگی بحث و تبادل نظر کردند.

لازم به ذکر است که گسترش روابط بین منطقه ای از طریق گسترش همکاری بین نهادها و ایجاد روابط خواهرشهری بین شهرهای تاجیکستان و ترکمنستان حائز اهمیت تلقی می‌شود.

یادآوری می‌کنیم که در تاریخ 4 آوریل 2024 سفر رسمی قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی ترکمنستان - رئیس شورای مردمی ترکمنستان به جمهوری تاجیکستان انجام شد که در نتیجه آن همراه با سایر موارد جدید قرارداد همکاری بین دستگاه‌های اجرایی شهر خجند استان سغد جمهوری تاجیکستان و حاکمیت شهر ارکدگی ترکمنستان امضا شد.

https://khovar.tj/2024/06/to-ikiston-va-turkmaniston-amkorii-bajniminta-aviro-ta-kim-mebahshand/

امضا 104 سند همکاری در نمایشگاه بین‌المللی تجاری «سغد – 2024» تاجیکستان

اسپوتنیک: در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی تجاری سغد – 2024 که در مرکز استان شمالی تاجیکستان برگزار شد، تعداد زیادی از تاجران محلی و خارجی شرکت نموده و اسناد جدید همکاری منعقد نمودند.

در این نمایشگاه که روز‌های 19-18 ژوئن در محل «قصر ورزش» شهر خجند برگزار شد، ده‌ها نفر از نمایندگان شرکت‌های محلی و خارجی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

بنابر سخنان «غیرت قابل‌زاده» معاون اتاق صنایع و بازرگانی استان سغد، در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی 104 سند همکاری از جمله 44 سند با شرکت‌های ازبکستان، 29 سند با شرکت‌های روسیه، 18 سند با شرکت‌های ایران، 12 سند با شرکت‌های قزاقستان و 1 سند با یکی از شرکت‌های بلاروس امضا شد.

شایان ذکر است که در این نمایشگاه ده‌ها شرکت و تولیدکننده از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، آذربایجان، روسیه، ایران و چین تولیدات خود را در بخش‌های صنایع سبک و نساجی، صنایع تبدیلی، تولید مصالح ساختمانی، مواد غذایی و غیره عرضه کردند.

شرکت‌ها و موسسات علمی، فنی، مالی، مشاوره‌ای، لیزینگ، حمل‌ونقل و تدارکات و همچنین موسسات آموزش عالی حرفه‌ای نیز ظرفیت و قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشتند.

در چارچوب این نمایشگاه نشست «تجارت و سرمایه‌گذاری: فرصت‌ها و چشم‌انداز همکاری‌ها»، دو میزگرد در موضوع «نقش شرکای توسعه در رشد منطقه‌ای» و «چشم‌انداز توسعه و همکاری‌های بین‌ مناطق کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه» دایر شد.

سفرا و نمایندگان دستگاه دیپلماسی کشورهای ایران، ترکیه، ازبکستان، عربستان سعودی، آذربایجان، ژاپن، بلاروس، ترکمنستان، اسلواکی، لهستان، پاکستان، قرقیزستان و قزاقستان نیز از شهر خجند تاجیکستان دیدن کردند.

شایان ذکر است که در حال حاضر در استان سغد تاجیکستان بیش از 1000 بنگاه صنعتی کوچک و بزرگ فعالیت و بیش از 250 نوع محصول تولید می‌کنند که بخشی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

https://sputnik.tj/20240620/imzo-sanadi-hamkori-shirkathoi-tojikistonu-rusiya-aks-1063280939.html

 

بررسی افزایش پروازهای ترانزیتی مسیر هوایی بین تاجیکستان و چین

خبرگزاری خاور: مسائل مربوط به افزایش پروازهای ترانزیتی با استفاده از مسیر مستقیم هوایی بین تاجیکستان‌وچین در دیدار دوران شادمان‌بیک‌زاده معاون اول مدیر کل شرکت واحد دولتی« Tojikaeronavigation»  با سیمون خوکار، مدیر CANSO و جنگیز پاشاغولو، معاون مدیر کل فرودگاه‌های دولتی جمهوری ترکیه در شهر باکو مورد بحث قرار گرفت.

این دیدار در چارچوب اجلاس جهانی مدیریت ترافیک هوایی CANSO Global ATM Summit 2024    برگزار شد.

شادمان‌بیک‌زاده همچنین با میشل ون دورست، مدیر کل و رئیس شورای اجرایی کنترل ترافیک هوایی هلند دیدار کرد. ون دورست پیوستن شرکت Tojikaeronavigation» را به CANSO تبریک گفت. وی با توجه به سهم « Tojikaeronavigation » در تضمین ایمنی پروازها در فضای جمهوری تاجیکستان و در عین حال افزایش ترافیک هوایی، نظر و سهم این شرکت در ارائه خدمات هوانوردی در منطقه را مهم ارزیابی کرد.

در اجلاس CANSO Global ATM Summit 2024 نمایندگان و مدیران شرکت‌های هوانوردی و تولیدکنندگان تجهیزات خدمات هوانوردی از 42 کشور جهان گرد هم آمدند و بیش از 70 کارشناس در مورد موضوعات پایداری محیط‌زیست به‌ویژه مبارزه با تغییریابی آب و هوا،کاهش انتشار کربن، اجرای فن آوری‌های نوین در مدیریت ترافیک هوایی و بهبود فرآیند مدیریت ترافیک هوایی با هدف دستیابی به پروازها از جهت محیط زیست سالم مورد بحث قرار گرفت.

این اجلاس به ابتکار آژانس مدیریت ترافیک هوایی شرکت سهامی خاص  « Azerbaijan Airlines » با همکاری سازمان خدمات ناوبری هوایی کشوری CANSO  برگزار شد.

شایان ذکر است که نشست جهانی CANSO - 2024  (CANSO Global ATM Summit 2024) در باکو، پایتخت آذربایجان برگزار شد که هیئت تاجیکستانی به ریاست معاون اول مدیر کل شرکت واحد دولتی Tojikaeronavigation  در آن شرکت کرند.

https://khovar.tj/2024/06/dar-boku-masalai-ziyod-namudani-parvoz-oi-tranzit-bo-istifoda-az-ro-i-avoii-musta-imi-bajni-to-ikiston-

تهیه برنامه جدید همکاری تاجیکستان با صندوق بین المللی توسعه کشاورزی در دوشنبه

خبرگزاری خاور: اجرای «برنامه ملی فرصت‌های استراتژیک صندوق برای جمهوری تاجیکستان برای سال‌های  2024-2019 " و همچنین تهیه برنامه جدید همکاری‌های دوجانبه برای میان مدت در زمینه‌های اولویت‌دار مانند توسعه کشاورزی، حفاظت از محیط زیست، مدیریت منابع طبیعی و بازسازی زیرساخت‌های روستایی در دیدار فیض الدین قهارزاده، وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان با آلوارو لاریو، رئیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی  IFAD مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قهارزاده از سطح بالای همکاری صندوق بین المللی توسعه کشاورزی و جمهوری تاجیکستان ابراز رضایتمندی کرد و گفت: سرمایه گذاری صندوق بین المللی توسعه کشاورزی در توسعه بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی در کشور تاثیر بسزایی دارد.

آلوارو لاریو اظهار داشت که طی 15 سال گذشته، بودجه صندوق برای اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری دولتی در تاجیکستان بیش از 115 میلیون دلار آمریکا بوده است که در نتیجه آن 127 هزار خانوار در 17 شهر و ناحیه این کشور با حمایتهای مختلف این صندوق مساعدت شدند.

https://khovar.tj/2024/06/dar-dushanbe-ta-iyai-barnomai-amkorii-to-ikiston-bo-fondi-bajnalmilalii-rushdi-kishovarz-barras-gardid/

 

ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پتانسیل اقتصادی تاجیکستان به کارآفرینان سوئیسی

خبرگزاری خاور: به ابتکار سفارت جمهوری تاجیکستان در کنفدراسیون سوئیس، با همکاری اتاق بازرگانی مشترک کنفدراسیون سوئیس، رویدادی با موضوع ارائه محیط تجاری و سرمایه‌گذاری و فرصت‌های گردشگری با حضور نمایندگان مقامات دولتی و بخش خصوصی دو کشور به صورت مجازی برگزار گردید.

در این رویداد، شیرعلی کبیر وزیر صنعت و فناوری‌های نوین، حکیم اسماعیل‌زاده، معاون اول آژانس نوآوری و فناوری‌های دیجیتال، نمایندگان کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی دولتی و همچنین وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه حضور داشتند. اطلاعاتی در مورد امکانات فرآوری محصولات صنعتی، پتانسیل سرمایه گذاری و اهمیت توسعه بخش‌های نوآوری و گردشگری در تاجیکستان را ارائه کردند.

https://khovar.tj/2024/06/imkoniyati-sarmoyaguzor-va-zarfiyat-oi-i-tisodii-to-ikiston-baroi-so-ibkoroni-shvejtsariya-muarrif-gardid/

https://mfa.tj/ru/main/view/15248/kruglyi-stol-posvyashchennyi-prezentatsii-delovogo-i-investitsionnogo-klimata-i-ekonomicheskikh-vozmozhnostei-tadzhikistana

 

 تولید بیش از 1411 تن ماهی در مدت پنج ماه در تاجیکستان

خبرگزاری خاور:  تا ماه ژوئن سال جاری 1411.5 تن ماهی در کشور تولید و به بازارهای کشور عرضه شده است. در حال حاضر 385 مزرعه شیلات در 75968 هکتار در تاجیکستان وجود دارد که 73341.6 هکتار آن مخازن و 2626.8 هکتار استخر است.

وزارت کشاورزی برای افزایش تعداد مزارع پرورش ماهی، مساحت استخرها، افزایش پرورش و تکثیر ماهی‌ ، احداث مراکز جوجه کشی و تولید لارو ماهی، خوراک ماهی مخلوط، افزایش نوع ماهی پرورشی در جمهوری، تعمیر و نوسازی تاسیسات آبرسانی و فناوری شیلات، واردات فناوری‌های نوین در حال اجرای تمامی اقدامات برای افزایش حجم تولید، توسعه صنعت برای عرضه به بازار مصرف کشور است.

همچنین برای توسعه صنعت در کشور، «برنامه جامع توسعه صنعت دامپروری جمهوری تاجیکستان برای سال2027-2023» در تاریخ 1 مارس 2023 توسط دولت جمهوری تاجیکستان به تصویب رسید. در این کشور، معرفی تجهیزات صنعتی، ایجاد مزارع جدید قزل آلا، مزارع پرورش ماهی و افزایش تولید خوراک مخلوط برنامه ریزی شده است. در سال 2023 با توجه به اعتبارات برنامه ریزی شده 250 هزار قطعه ماهی( ماهی کوچک) در اختیار 36 مزرعه پرورش ماهی قرار گرفت.

بر اساس تحلیل دانشمندان، دریاچه‌ها و رودخانه‌های تاجیکستان بیش از 60 گونه ماهی دارند. طبق تحلیل کارشناسان از نظر سودآوری صید در رتبه اول قرار دارد. 60 درصد آب شیرین آسیای مرکزی از جمهوری تاجیکستان سرچشمه می‌گیرد. به گفته کارشناسان صنعت، از این میزان آب می‌توان سالانه تا 200 هزار تن ماهی در تاجیکستان تولید کرد.

https://khovar.tj/2024/06/dar-pan-mo-dar-to-ikiston-besh-az-1411-tonna-mo-iste-sol-shudaast/

اجرای 44 پروژه سرمایه گذاری در استان ختلان

خبرگزاری خاور:  در جلسه شورای هماهنگی شرکای توسعه که به ریاست دولتعلی سعید  استاندار ختلان برگزار گردید، بیان شد که در استان ختلان 44 پروژه سرمایه گذاری دولتی با اعتبارات خارجی در حال اجراست که از ابتدای اجرا تاکنون بیش از 974.6 میلیون دلار برای خرید کالا، انجام کار و خدمات در زمینه‌های آموزشی، بهداشتی، کشاورزی،آبیاری، مسکن و آب و برق، انرژی، حمل و نقل، محیط زیست، شرایط اضطراری و گردشگری هزینه شده است.

گفته شد، هدف از برگزاری این همایش تعیین نتایج اجرای پروژه‌ها، تعیین اولویت‌های بعدی توسعه و جلب توجه شرکای توسعه به منظور افزایش اعتبارات برای اجرای اهداف استراتژیک و اولویت‌های کشور می‌باشد.

دولتعلی سعید بیان کرد: مسئولان اجرایی منطقه ختلان علیرغم تحولات جاری در اقتصاد جهانی و اثرات منفی عوامل خارجی به ویژه شیوع بیماری‌های واگیردار، تشدید درگیری‌های ژئوپلیتیکی، تحریم‌ها، درگیری‌های تجاری و همچنین پیامدهای تغییرات آب و هوایی، در نتیجه اجرای موثر اصلاحات اقتصادی، اجرای استراتژی‌ها و برنامه‌ها در سطح محلی از جمله اجرای موفق برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه ختلان برای 2025-2021، روند مثبت توسعه پایدار منطقه را حفظ کرده است.

در این همایش گفته شد که مشارکت شرکای توسعه از جمله بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی، بانک اروپایی بازسازی و توسعه، بانک توسعه اسلامی، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده(USAID)، آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA)، بانک توسعه آلمان، صندوق توسعه عربستان، برنامه توسعه سازمان ملل، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی و سایر سازمان‌های بین المللی در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی استان ختلان و اجرای برنامه‌های سطح محلی قابل توجه هستند.

استاندار ختلان از شرکای توسعه خواست تا به منظور تحقق اولویت‌های توسعه بیشتر این استان در اجرای توسعه پایدار در شرایط بسیار حساس و متحول اقتصاد جهانی مشارکت بیشتری داشته باشند.

همچنین در این نشست، ایمای سیزو، رئیس آژانس برای همکاری‌های بین المللی ژاپن در جمهوری تاجیکستان، کوین دین، معاون رئیس آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده، در جمهوری تاجیکستان، پرواتی راماسوامی، هماهنگ کننده دائمی سازمان ملل متحد در تاجیکستان، شانی کمپبل، نماینده دائمی‌بانک توسعه آسیایی در تاجیکستان (ADB) و دیگران سخنرانی کردند و آمادگی شرکای توسعه را برای حمایت از اهداف و اولویت‌ها جمهوری تاجیکستان در این راستا اعلام کردند.

https://khovar.tj/2024/06/dar-hatlon-44-loi-ai-sarmoyaguzor-tatbi-megardad/

 

امضا اسناد همکاری به ارزش بیش از 6 میلیارد سامانی(555 میلیون دلار) بین تاجیکستان و چین

خبرگزاری خاور: مجمع تجارت و سرمایه گذاری تاجیکستان و چین با همکاری وزارتخانه‌های توسعه اقتصادی و تجارت، صنعت و فناوری‌های نوین و سفارت جمهوری خلق چین در تاجیکستان و با حضور بیش از 150 کارآفرین و سرمایه گذار از تاجیکستان و چین در 21 ژوئن سال جاری در دوشنبه برگزار شد.

در پایان این نشست، اسناد همکاری از جمله ساخت یک شرکت سنگ آهن در معدن شاه‌قدم‌بولاق، تامین و نصب سازه‌هایی با استاندارد بین المللی برای ساخت استادیوم 3 هزار نفری در دوشنبه، تامین خودروهای برقی برای خدمات تاکسی در دوشنبه، ساخت یک مرکز لجستیک و کارخانه متالورژی «تالکو گلد» و غیره، به ارزش بیش از 6 میلیارد سامانی (555 میلیون دلار) به امضا رسید.

در حال حاضر، 600 شرکت با سرمایه سهام چینی در جمهوری تاجیکستان فعالیت می‌کنند، حجم سرمایه چین در اقتصاد ملی طی 10 سال گذشته به بیش از 3.8 میلیارد دلار رسیده است.

https://khovar.tj/rus/2024/06/tadzhikistan-i-kitaj-podpisali-dokumenty-o-sotrudnichestve-na-summu-bolee-6-mlrd-somoni/

اتصال دوباره تاجیکستان به سیستم انرژی واحد آسیای مرکزی

آسیا پلاس: تاجیکستان «استراتژی توسعه همکاری انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تا سال 2030» را تصویب کرد.

این استراتژی در چهارمین نشست وزرای انرژی سازمان همکاری شانگهای در آستانه در پایتخت قزاقستان مورد بحث  و بررسی قرار گرفت. به نظر کارشناسان این عمل به معنای بازگشت تاجیکستان به حلقه واحد انرژی آسیای مرکزی می‌باشد.

برخی از نکات کلیدی این استراتژی عبارتند از: توسعه پتانسیل ترانزیتی منابع انرژی، امکان تنوع بخشی به مسیرهای صادراتی و شکل گیری سیستم انرژی جدید با توازن اولویت‌های توسعه صنعت می‌باشند.

شایان ذکر است که تاجیکستان از مدت‌ها قبل در حال آماده شدن برای پیوستن به سیستم واحد انرژی بوده است.

دلیر جمعه وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان در چهارمین نشست روسای ادارات انرژی کشورهای سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: ایستگاه برق آبی راغون در آینده نه تنها امنیت انرژی تاجیکستان را تضمین می‌کند، بلکه به افزایش حجم صادرات به کشورهای همسایه نیز کمک خواهد کرد. وی همچنین ادامه داد که امکانات لازم برای اتصال هم اکنون به بهره برداری رسیده است و این امر قابلیت اطمینان سیستم انرژی منطقه را تقویت خواهد کرد.

وزیر تاجیکستانی به همکاران خود اطمینان داد که: «70 درصد حجم تولید شده (حدود 10 میلیارد کیلووات ساعت) برای پوشش تقاضای رو به رشد کشورهای منطقه صادر خواهد شد.

بانک توسعه آسیایی در پایان سال 2018 برای پیوستن به سیستم واحد منطقه، کمک بلاعوض به مبلغ 35 میلیون دلار به تاجیکستان اختصاص داد. این کارها طبق توافق طرفین، قرار بود در سال 2022 تکمیل شود.

الماسادم ساتکالیف، وزیر انرژی قزاقستان خاطرنشان کرد: در این استراتژی، ما در مورد نیاز به یک رویکرد متوازن، توسعه انرژی سنتی و تجدیدپذیر مطابق با شرایط ملی کشورهای سازمان همکاری شانگهای به اجماع رسیدیم.

به گفته وزیر قزاقستانی، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان، 60 درصد از خاک اوراسیا، 42 درصد از جمعیت کره زمین و بیش از 15 درصد از تجارت جهانی را تشکیل می دهند.

وزیران همچنین در خصوص وضعیت موجود و چشم‌انداز توسعه دستور کار جهانی و منطقه‌ای انرژی تبادل نظر کردند، توسعه صنعت انرژی به‌ویژه امکان جذب سرمایه‌گذاری و تامین مالی برای اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها در این حوزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

قابل ذکر است که سیستم انرژی واحد آسیای مرکزی در زمان اتحاد جماهیر شوروی در سال 1960 ایجاد شد، زمانی که همه کشورهای منطقه بخشی از یک دولت بودند.

این سیستم توسط مرکز هماهنگی و ارسال در تاشکند مدیریت می‌شد و تعادل نوسانات فصلی در تقاضای برق و نیاز آب را در طول دوره آبیاری ممکن می‌کرد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این سیستم چندین سال دوام آورد، سپس کشورها یکی پس از دیگری این حلقه انرژی واحد را ترک کردند. ولی در عمل معلوم شد که خروج از حلقه انرژی واحد برای هر یک از جمهوری‌های آسیای مرکزی سودمند نبود، به دلیل افزایش مداوم مصرف برق در منطقه و زیرساخت‌های انرژی فرسوده شده که به هر یک از آنها اجازه نمی‌دهد هر کشوری بدون حمایت همسایگان خود احساس امنیت کند.

از این رو، در سال 2014، کشورهای آسیای مرکزی کار بر روی بازسازی حلقه انرژی را آغاز کردند. و در تابستان 2019 حتی بیانیه مشترک همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه اصلاحات انرژی و ایجاد بازار واحد برق امضا شد و در پایان سال 2021 تصمیم به بازگشت به سیستم انرژی واحد توسط تاجیکستان گرفته شد،که بخش عمده‌ای از کل پتانسیل آبی آسیای مرکزی را تشکیل می دهد.

https://www.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240622/tadzhikistan-vnov-podklyuchilsya-k-edinoi-energosisteme-tsa-limitu-konets

https://www.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240621/daler-dzhuma-70-elektroenergii-rogunskoi-ges-poidet-na-eksport

سفر هیات کارآفرینان آمریکایی در روزهای آینده به تاجیکستان  

خبرگزاری خاور: سلطان رحیم زاده، رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی جمهوری تاجیکستان، با مانوئل میکالر، سفیر آمریکا در تاجیکستان دیدار کرد.

وضعیت موجود و گسترش همکاری‌ها از جمله با اتاق بازرگانی  آمریکا در تاجیکستان، شورای بازرگانی تاجیکستان و  آمریکا مورد بررسی قرار گرفت.

مسائل مربوط به آمادگی برای سفر هیاتی از کارآفرینان آمریکایی به تاجیکستان در روزهای آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است که برای جذب بیشتر سرمایه خارجی به ویژه سرمایه مستقیم در اقتصاد ملی، همکاری با ساختارهای فوق در حال تقویت است.

https://khovar.tj/rus/2024/06/delegatsiya-amerikanskih-predprinimatelej-v-blizhajshie-dni-posetit-tadzhikistan/

کمک فنی چین به گمرک تاجیکستان در شهردوشنبه

موضوع کمک های فنی بلاعوض چین به گمرک تاجیکستان در نشست عظیم تورسون زاده معاون اول گمرک زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان با نمایندگان وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین و شرکت فناوری "NUKTEK"- چین در دوشنبه مورد بررسی قرار گرفت..

بر اساس « یادداشت‌ تفاهم تبادل شده در مورد تهیه تجهیزات بازرسی گمرکی بین دولت جمهوری تاجیکستان و دولت جمهوری خلق چین» که در 13 اکتبر 2018 امضا شد، جمهوری خلق چین تجهیزات بازرسی گمرکی را در ژانویه 2020 به خدمات گمرکی ارسال کرده است.

تجهیزات بازرسی گمرکی شرکت چینی "NUCTECH COMPANY LIMITED" شامل 8 مورد و 146 دستگاه است که نصب و مونتاژ این تجهیزات توسط متخصصان چینی در گارانتی‌ها و خدمات گمرکی طرف چین انجام شد. شرکت چینی این تجهیزات را به مدت دو سال از تاریخ نصب آنها  تا سال 2024 ضمانت کرده بود که اکنون این مرحله به پایان رسیده است. این نشست زمینه مساعدی برای تقویت و گسترش همکاری‌های گمرکی فراهم می نماید.طرفین موضوع گسترش همکاری‌ها را مهم دانستند و موضوع ایجاد شرایط مطلوب در حوزه فعالیت های گمرکی را مورد بررسی قرار دادند.

تاکید شد که پس از نصب تجهیزات فنی چینی، ظرفیت کنترل ایست های بازرسی مرزی گمرکی تقویت شده و زیرساخت های گمرکی مطابق با الزامات بین المللی شناخته شده ایجاد می‌شود.

با در نظر گرفتن فرصت های موجود بین دولت ها، طرفین به این نتیجه رسیدند که برای پیشبرد روند کار در سطح مربوطه، باید سازماندهی و اجرای پروژه‌های همکاری جدید را آغاز کنند.

هیئت نمایندگان چین همچنین با روند بهره برداری از رصدخانه ترمینال شماره یک در شهر دوشنبه آشنا هستند

https://khovar.tj/2024/06/dar-dushanbe-masalai-kumaki-bebozgashti-tehnikii-chin-ba-hadamoti-gumruki-to-ikiston-barras-gardid/

شرکت هیأت تاجیکستان در نشست شورای اقتصادی کشورهای مشترک المنافع در مسکو

خبرگزاری خاور: هیأت جمهوری تاجیکستان به ریاست حاکم خالق زاده، معاون اول نخست وزیر جمهوری تاجیکستان در نشست شورای اقتصادی کشورهای مشترک المنافع در مسکو شرکت کرد.

در این دیدار، سران هیأت‌ها درباره موضوعات مهم همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای مشترک المنافع تبادل نظر کردند و در مورد پیش‌نویس اسناد با هدف تقویت بیشتر همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی به توافق رسیدند.

در چارچوب این رویداد، جمشید نورمحمدزاده، مدیر آژانس آمار تحت ریاست جمهوری تاجیکستان و رئیس شورای روسای خدمات آماری کشورهای مشارکت کننده کشورهای مشترک المنافع از فعالیت‌های شورای روسای خدمات آماری کشورهای مشارکت کننده کشورهای مشترک المنافع در سال های 2023-2020، گزارشی ارائه کرد. و در پایان جلسه در خصوص کلیه موضوعات دستور کار جلسه تصمیمات مربوطه اتخاذ شد.

https://khovar.tj/2024/06/ajati-to-ikiston-dar-alasai-shuroi-i-tisodii-itti-odi-davlat-oi-musta-il-dar-moskva-ishtirok-namud-2/

 

افزایش صادرات محصولات تاجیکستان به خارج

تلگرام خبرگزاری اسپوتنیک: تاجیکستان محصولات بیشتری را به خارج از کشور صادر می‌کند. از ابتدای سال جاری، صادرات چند گروه کالایی نسبت به سال 2023 افزایش یافته است.

 به گزارش آژانس آمار تاجیکستان، صادرات محصولات غذایی آماده 2.4 برابر، صنایع شیمیایی 2.2 برابر، پلاستیک 3.1 برابر، منسوجات(پوشاک) 41.5 برابر، پنبه 37.0 برابر، محصولات سنگی، گچ و سیمان 24.9 برابر افزایش یافته است. در عین حال،  فروش محصولات معدنی، تجهیزات، پوست و چرم فرآوری نشده، کاهش یافته است.

SputnikTj (https://t.me/SputnikTj)

حضور هیأت شورای تجارت ایالات متحده - تاجیکستان در دوشنبه

 خبرگزاری خاور: در هتل Hayat Regency  شهر دوشنبه، سلطان رحیم‌زاده، رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت دارایی دولتی با هیأت نمایندگی شورای تجارت ایالات متحده و تاجیکستان، دیدار و گفتگو کرد.

رحیم‌زاده از تلاش‌های جمهوری تاجیکستان برای ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری و تضمین‌ها و مزایای موجود برای سرمایه گذاران به مهمانان اطلاعاتی ارائه نمود.

در این دیدار حوزه‌های اولویت دار اقتصاد ملی برای سرمایه گذاری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرف آمریکایی آمادگی خود را برای تقویت همکاری‌ها برای سرمایه‌گذاری مستقیم و ایجاد شرکتهای مشترک و واردات فناوری‌های آمریکایی به تاجیکستان اعلام کرد.

باید یادآور شد، پیش از این به منظور تقویت همکاری‌های اقتصادی به‌ویژه همکاری‌های سرمایه‌گذاری با ایالات متحده، به ابتکار کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌های دولتی و سفارت جمهوری تاجیکستان در آمریکا، در خصوص سفر هیأت شورای تجارت ایالات متحده - تاجیکستان به جمهوری تاجیکستان  توافق شده بود.

بر اساس برنامه ، در روزهای 24 و 25 ژوئن ، در چارچوب سفر این شورا به تاجیکستان، جلسات شورای تجارت ایالات متحده با حضور نمایندگان دولت جمهوری تاجیکستان، روسای وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه و همچنین جلسات جداگانه شرکت‌های آمریکایی با روسای وزارتخانه‌ها، ادارات و بخش‌های بانکی و خصوصی برگزار خواهد شد.

https://avesta.tj/2024/06/24/delegatsiya-torgovogo-soveta-ssha-tadzhikistan-nachala-svoyu-rabotu/ Avesta.tj –

دیدار امامعلی رحمان با رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا، وزیر امور خارجه، امور اروپا و تجارت جمهوری مالت در شهر دوشنبه

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان،  26 ژوئن سال جاری در کاخ ملت با یان بورگ رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا، وزیر امور خارجه، امور اروپا و تجارت جمهوری مالت دیدار و گفتگو کرد.

طی این نشست موضوعات همکاری تاجیکستان و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE)  و مالت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهورتاجیکستان تاکید کرد: از اولین روزهای برقراری ارتباط با سازمان، آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه ابراز داشتیم.

طرفین در مورد طیف وسیعی از مشکلات کنونی منطقه‌ای و جهانی و همچنین گسترش روابط نظامی-سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا گفتگو کردند.

طرفین اذعان نمودند که همکاری نزدیک بین کشورهای عضو سازمان در پیشگیری و کاهش پیامدهای منفی تغییرات اقلیمی - گرم شدن بی سابقه هوا ، سیل، خشکسالی طولانی، آتش سوزی و سایر بلایای طبیعی ضروری است.

طرفین همچنین در خصوص حل مشکلات امنیتی، مبارزه با جرایم سایبری و جلوگیری از سوء استفاده از اینترنت به منظور ترویج و تحریک افراط گرایی، رادیکالیسم و خشونت تبادل نظر کردند.

طرفین در مورد گسترش روابط میان تاجیکستان و مالت در زمینه‌های مورد علاقه متقابل از جمله  روابط بین پارلمانی، تجارت، سرمایه گذاری، گردشگری و روابط فرهنگی- بشردوستانه نیز بحث و گفتگو کردند.

https://khovar.tj/rus/2024/06/prezident-respubliki-tadzhikistan-emomali-rahmon-prinyal-predsedatelstvuyushhego-v-organizatsii-po-bezopasnosti-i-sotrudnichestvu-v-evrope-ministra-inostrannyh-del europejskih-del-i-tirgovli-respublik/

امضای تفاهم‌نامه‌ بین تاجیکستان و صندوق اوپک برای تامین مالی پروژه « قطعه 4 - نیروگاه برق آبی راغون»

 خبرگزاری خاور: فیض‌الدین قهارزاده وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان در وین اتریش در حاشیه برگزاری مجمع توسعه کشورهای صادرکننده‌ای نفت( اوپک) با دکتر عبدالحمید الخلیفه، رئیس کل صندوق توسعه بین المللی اوپک دیدار و گفتگو کرد.

یادداشت تفاهم در مورد تامین مالی بین جمهوری تاجیکستان و صندوق اوپک برای تامین مالی پروژه قطعه 4- نیروگاه برق آبی راغون توسط وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان و رئیس کل صندوق توسعه بین المللی اوپک به امضا رسید.  

لازم به ذکر است که عملیات احداث نیروگاه به قطعات مجزا شامل قطعه 1 - تجهیزات الکترومکانیکی، 2 - سد نیروگاهی، 3 - تاسیسات ساحل سمت راست و 4 - تاسیسات ساحل چپ تقسیم می‌شود.

همچنین، قهارزاده وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان با  ولید شیملون البهار، مدیر کل صندوق توسعه اقتصاد عربی کویت ملاقات کرد.  

طی این دیدار همکاری‌های دوجانبه از جمله اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک جاری در جمهوری تاجیکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست طرفین همچنین در خصوص جذب کمک های فنی برای تهیه امکان سنجی پروژه‌های فنی و اقتصادی اولویت دار جدید در کشور و تامین مالی مشارکتی صندوق در پروژه ساخت قطعه 4 نیروگاه برق آبی راغون  اظهار نظر کردند. در پایان این دیدار طرفین آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های دوجانبه سودمند در زمینه‌های اولویت‌دار اعلام کردند.

قهارزاده در جریان شرکت در مجمع توسعه صندوق کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با محمد‌سیف‌‌السویدی، مدیر کل صندوق توسعه ابوظبی نیز دیدار کرد.

طرفین مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه در راستای اجرای پروژه‌های مشترک زیرساختی به ویژه تامین مالی ادامه ساخت تاسیسات استراتژیک کشور تاجیکستان - نیروگاه برق آبی راغون (قطعه 4) را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در پایان این دیدار طرفین آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های دوجانبه سودمند در زمینه‌های مربوطه اعلام کردند.

https://khovar.tj/2024/06/bajni-to-ikiston-va-fondi-opek-baroi-mabla-guzorii-loi-ai-nbo-i-ro-un-loti-4-yoddoshti-tafo-

شرکت وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان در مجمع توسعه اوپک در وین

 خبرگزاری خاور: فیض‌الدین قهارزاده، وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان در 25 ژوئن در شهر وین در مجمع توسعه اوپک تحت عنوان «ارتقای ثبات و برابری» شرکت کرد. در این مجمع ابتدا مروری بر فعالیت‌های صندوق اوپک در راستای توسعه پایدار ارائه شد.

وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان در سومین بخش از این مجمع که به موضوع «حمایت از منابع انسانی» اختصاص داشت، نظر خود را در مورد اهمیت توسعه سرمایه انسانی در ارتقای توسعه اقتصاد پایدار بیان کرد و از تجربه و اصلاحات انجام شده توسط جمهوری تاجیکستان در راستای تامین مالی حوزه‌های آموزشی، بهداشتی و حفظ اجتماعی که به توسعه فراگیر کمک می‌کند، اطلاعاتی را ارائه کرد.

مجمع توسعه اوپک به عنوان یک پلتفرم، رهبران و کارشناسان بین‌المللی را از کشورهای مختلف گرد هم آورد تا راه‌های مدرن توسعه پایدار را مورد بحث و بررسی قرار دهند و فرصتی را برای شرکت‌کنندگان برای تبادل تجربیات، ایده‌ها و راه‌اندازی مشارکت‌ها فراهم نماید.

https://khovar.tj/2024/06/vaziri-moliyai-to-ikiston-dar-forumi-rushdi-opek-dar-vena-ishtirok-namud/

امضا تفاهم‌نامه بین وزارت صنعت و فناوری‌های نوین جمهوری تاجیکستان و شرکت «FLSmidth»

خبرگزاری خاور: تفاهم نامه‌ای بین مرکز اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری وزارت صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان و شرکت «FLSmidth» به امضا رسید.

این تفاهم نامه در چارچوب  نشست بین شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‌های نوین جمهوری تاجیکستان، و پیتر فلگان، رئیس شرکت فراملی FLSmidth، که یکی از تامین کنندگان پیشرو تجهیزات معدن در جهان می‌باشد، امضا شد.

در این دیدار طرفین زمینه‌های اولویت دار همکاری در صنعت معدن و توسعه پروژه‌های مشترک در این حوزه را مورد بررسی قرار دادند. خاطرنشان شد که 93 درصد از خاک تاجیکستان را کوه‌ها در برمی‌گیرند که دارای معادن و مواد معدنی مهمی از جمله لیتیوم، مس، آنتیموان و غیره هستند.

در این راستا، طرفین بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده، برنامه‌ریزی مشترک و تشکیل کارگروه مشترکی را پیش بینی کرده‌اند.

https://khovar.tj/rus/2024/06/ministerstvo-promyshlennosti-i-novyh-tehnologij-tadzhikistana-i-kompaniya-flsmidth-podpisali-memorandum/

 

صادرات بیش از چهار تن گیلاس از تاجیکستان به شهر ارومچی چین در سال 2024

خبرگزاری خاور: اخیرا 645 کیلوگرم گیلاس تاجیکستانی با هواپیما از دوشنبه به ارومچی صادر شد. بر اساس منابع چینی هر ساله از ماه می تا ژوئن، گیلاس‌هایی که به مقدار زیاد از تاجیکستان و ازبکستان به ارومچی وارد می‌شود، به دلیل گوشتی و آبدار بودن، تقاضای زیادی در بین خریداران چینی دارد. انواع میوه‌ها از طریق فرودگاه‌های باری وارد بازار داخلی چین می‌شوند. در حال حاضر، چین به بزرگترین بازار مصرف گیلاس از آسیای مرکزی تبدیل شده است.

شایان ذکر است که بندر هوایی ارومچی یک بندر تعیین شده برای میوه‌های وارداتی است که از مزیت ترخیص سریع گمرکی برخوردار است. گمرک فرودگاه ارومچی دیوپو فعالانه از ایجاد «خط هوایی ویژه برای میوه‌های تازه وارداتی»، ایجاد «کانال سبز» برای کالاهای «تازه و فوری» حمایت می‌کند و دائما زمان ترخیص کالا از گمرک را کاهش می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که گیلاس در اسرع وقت وارد بازار چین می‌شود.

امسال بیش از چهار تن گیلاس از تاجیکستان از طریق فرودگاه ارومچی به چین آورده شده است. در پی ترویج طرح کمربند و جاده، گیلاس تازه از تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و پاکستان وارد بازار چین می‌شود.

 

https://khovar.tj/rus/2024/06/iz-dushanbe-v-urumchi-samoletom-bylo-privezeno-645-kg-tadzhikskoj-chereshni/

 

 بررسی اجرای «برنامه توسعه اجتماعی و اقتصادی استان ختلان برای سال های 2025-2021»

خبرگزاری خاور: بیست و چهارمین نشست نمایندگان مردم استان ختلان در شهر باختر برگزار شد . در این نشست «برنامه توسعه اجتماعی و اقتصادی استان ختلان برای سالهای 2025-2021» و «برنامه دولتی برای توسعه نهادهای فرهنگی جمهوری تاجیکستان برای سالهای 2025-2021» در شهرها و نواحی منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات طرح شده در این نشست تعداد کل مؤسسات فرهنگی منطقه ختلان 886 واحد است که از این تعداد 492 کتابخانه، 286 باشگاه، 3 مؤسسه فیلارمونیک مردمی(نهاد مردمی)، 5  محوطه تئاتر مردمی، 3 سالن تئاتر حرفه‌ای و 35 مؤسسه فرهنگی- فراغتی ، 18 موزه، 29 مدرسه هنری کودکان، 12 گروه آواز و رقص، 3 گروه حرفه‌ای استانی و 936 اثر تاریخی ثبت شده است.

جمشید کریم زاده، معاون رئیس استان ختلان از اجرای «برنامه توسعه اجتماعی و اقتصادی استان ختلان برای سال 2025-2021» خبر داد و اظهار داشت: این برنامه شامل 368 پروژه به مبلغ 8 میلیارد و 456 میلیون سامانی ( 783 میلیون دلار) است. تا اول ژوئن سال جاری، 169 پروژه به مبلغ 4 میلیارد و 775 میلیون سامانی، معادل 56.4 درصد اجرا شده است.

دولتعلی سعید رئیس مجمع نمایندگان مردم منطقه ختلان در خصوص رفع نواقص موجود، جهت حمایت اجتماعی از جمعیت، کشاورزی، کاربری اراضی و احیای اراضی، صنعت، انرژی، بانکداری، ساختمان و معماری، حمل و نقل و ارتباطات، اطلاعات، علم و آموزش، بهداشت، فرهنگ، کار با جوانان و ورزش، گردشگری، کار با زنان و خانواده، مقررات و دین و همچنین در مورد مسائل دیگر صحبت کرد و مسئولان را موظف به حل آنها  در کوتاه ترین زمان کرد.

https://khovar.tj/2024/06/dar-bohtar-amalishavii-barnomai-rushdi-i-timoiyu-i-tisodii-viloyati-hatlon-baroi-sol-oi-2021-2025-barras-gardid/

اجرای 36 پروژه انرژی به ارزش 2.7 میلیارد دلار در تاجیکستان

خبرگزاری اوستا: دلیر جمعه در افتتاحیه کنفرانسی با موضوع «چشم انداز توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر در تاجیکستان» در شهر دوشنبه، بیان داشت که تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری اجرا شده در بخش انرژی تاجیکستان از سال 2001 تاکنون به 36 پروژه به ارزش 2.7 میلیارد دلار رسیده است و کار بر روی 18 پروژه دیگر ادامه دارد.

وزیر انرژی خاطرنشان کرد: در زمینه سرمایه گذاری در صنعت انرژی از سال 2001 تاکنون 36 پروژه سرمایه گذاری با جذب 2.7 میلیارد دلار مربوط به تولید ظرفیت‌های جدید انرژی، ساخت و بازسازی سایر تاسیسات انرژی اجرا شده است. و در حال حاضر اجرای 18 پروژه سرمایه گذاری با جذب 1.5 میلیارد دلاری در حال انجام است.

به گفته وزیر، استراتژی توسعه ملی که تا سال 2030 در تاجیکستان تصویب شده است، افزایش ظرفیت انرژی تا 10 گیگاوات، افزایش حجم صادرات برق به 10 میلیارد کیلووات ساعت، کاهش تلفات انرژی تا 10 درصد و همچنین تامین انرژی از سایر منابع تجدیدپذیر را پیش بینی می‌کند.

دلیر جمعه خاطرنشان کرد: در این راستا و با تنوع بخشیدن به ظرفیت‌های تولید برق از سایر منابع، امروز همکاری با شرکای توسعه در زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی ادامه دارد.

کنفرانسی با موضوع «چشم انداز توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر در تاجیکستان» در دوشنبه، نمایندگان سازمان‌های بین المللی، کارشناسان ازبکستان، قزاقستان و سایر کشورهای منطقه را گرد هم آورد. شرکت کنندگان در مورد وضعیت انرژی در آسیای مرکزی، ابتکارات اقتصاد سبز، مکانیسم‌های تجارت فرامرزی و پتانسیل تولید و استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر را در این کنفرانس مورد بحث و بررسی قرار دادند.

https://avesta.tj/2024/06/25/v-tadzhikistane-s-2001-goda-realizovali-36-proektov-v-sfere-energetiki-na-2-7-mlrd/ Avesta.tj –

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما