معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۰:۱۳

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در نیمۀ دوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تولید صنعتی نروژ در آوریل

تولید صنعتی در ماه آوریل در شرایط فصلی تعدیل شده، در مقیاس ماه به ماه، به میزان 0.6 درصد کاهش یافت که در مقابل افزایش 3.6 درصدی مارس بود. با بررسی جزئیات، کاهش تا حد زیادی به دلیل بدتر شدن شرایط استخراج نفت و گاز و خدمات مرتبط بود که بیش از 80 درصد از تولید صنعتی در نروژ را تشکیل می‌دهد. بر اساس آمار سالانه، تولید صنعتی با سرعت کمتری (3.4 درصد) در شرایط تقویمی در آوریل افزایش یافت (4.6 درصد آمار سال گذشته). بر این اساس، متوسط رشد سالانه تولید صنعتی در ماه آوریل به 0.8 درصد کاهش یافت که نشان دهنده روند بدتر در بخش صنعت است.

https://www.focus-economics.com/countries/norway/news/industrial-production/norway-industrial-production-07-06-2024-industrial-output-dips-in-april/

پاسخ منفی صندوق بازنشستگی (نفت) نروژ به بسته پرداخت مدیرعامل تسلا

مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مرکزی تحت عنوان صندوق بازنشستگی، در نشست سالانه تسلا به بسته دستمزد 44.9 میلیارد دلاری ایلان ماسک رای منفی داده و به مخالفت فزاینده سهامداران کلیدی ملحق می‌شود. صندوق از رهبری ماسک قدردانی می‌کند، اما نگران اندازه، ساختار و عدم کاهش ریسک بسته است. این صندوق که 0.98 درصد از تسلا را در اختیار دارد، از چندین سیاست سهامدارانی که مدیریت تسلا با آن مخالفت می‌کند نیز حمایت خواهد کرد. رابین دنهولم، رئیس اجرایی تسلا، هشدار داد که در صورت رد این بسته، ماسک ممکن است استعفا دهد و تاکید کرد که این تصمیم برای ماسک انگیزه مالی ندارد.

https://www.techtimes.com/articles/305487/20240609/norways-wealth-fund-reject-elon-musks-44-9-billion-pay.htm

خوش اقبالی نروژ در کشف معدن فلزات کمیاب

یک شرکت معدنی نروژی به نام Rare Earths Norway (REN)، اعلام کرده است که مجتمع کربناتیت فن در Telemark میزبان بزرگترین ذخایر عناصر خاکی کمیاب در قاره اروپا است که 8.78 میلیون تن تخمین زده می‌شود. این کشف برای نروژ و اروپا قابل توجه است، زیرا شامل عناصر ضروری مانند نئودیمیم و اکسید پرازئودیمیم است که در باتری‌ها، ژنراتورهای توربین بادی و تجهیزات نظامی استفاده می‌شود. این فلزات که به طور سنتی از چین تهیه می‌شوند، برای فناوری مدرن بسیار مهم هستند. REN قصد دارد تا سال 2030 استخراج معدن را آغاز کند و هدف آن تامین حدود 10 درصد تقاضای جهانی است. مدیر عامل REN، آلف ریستاد، معتقد است که این کشف می‌تواند فلزات خاکی کمیاب نروژی را برای اروپا ارزشمندتر از صادرات گاز این کشور کند.

https://www.lifeinnorway.net/norway-rare-earth-metals-discovery

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما