معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۰:۱۷

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ سوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

عدم نیاز به حساب بانکی برای نیروی کار خارجی جویای کار دردانمارک

پس از تصویب قانون جدید پارلمان دانمارک، کارکنان بین‌المللی در این کشور دیگر ملزم به افتتاح حساب بانکی دانمارکی برای پرداخت حقوق خود نخواهند بود. کاره دوب ول بک، وزیر مهاجرت و همگرایی، ادعا کرد که اصلاحیه جدید استخدام نیروی انسانی مورد نیاز خارجی را برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌کند و روند جابجایی را تسهیل می‌بخشد. کارکنان بین‌المللی شرکت‌های دانمارکی از سال 2017 ملزم به داشتن حساب بانکی دانمارکی هستند، اما تغییر در این قانون که قرار است از اول ژوئیه لازم‌الاجرا شود، به این معناست که این تقاضا دیگر برای محققان خارجی یا افرادی که از طریق طرح مسیر سریع برای مهاجران ماهر مجوز کار دریافت کرده‌اند اعمال نخواهد شد. (TV2)

لِگو، همچنان با ارزش‌ترین برند دانمارک

بر اساس اظهارات یک مشاور برجسته جهانی برند، شرکت جهانی داروسازی نوونوردیسک در کورس برای پیشی گرفتن از غول لگو به عنوان با ارزش‌ترین برند دانمارک قرار دارد. دیوید هیگ مدیر عامل براند فاینانس گفت: نوونوردیسک می‌تواند در رتبه بندی 2025 از لگو پیشی بگیرد. فهرست سالانه 50 برند ارزشمند دانمارک، نوو را در رتبه دوم و غول کشتیرانی مرسک را در رتبه سوم قرار می‌دهد. لگو برای نهمین سال متوالی در صدر جدول باقی ماند. تخمین زده می‌شود که نوو به زودی می‌تواند به دلیل افزایش تقاضا برای داروهای دیابت و کاهش وزن به اولین شرکت داروسازی یک تریلیون دلاری جهان تبدیل شود. (qz.com)

افزایش نرخ تورم

تورم پس از کاهش مداوم از رکورد بالای سال 2023، دوباره به آرامی در حال افزایش است. آخرین آمار اداره آمار دانمارک نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مه نسبت به سال گذشته 2.2 درصد افزایش یافته است، که سریعتر از افزایش 0.8 درصدی در آوریل است. این افزایش عمدتا به دلیل افزایش هزینه‌های برق است. اقتصاددانان برجسته گفتند که این افزایش پیش‌بینی می‌شد، بنابراین دلیلی برای وحشت وجود ندارد. یپه یول بور، اقتصاددان ارشد در Arbejdernes Landsbank، گفت: قیمت‌ها در ماه مه گذشته زمانی که قیمت انرژی کاهش یافت، به طور قابل توجهی کاهش یافت. از آنجایی که تورم معمولاً به عنوان یک تغییر قیمت سالانه اندازه‌گیری می‌شود، رکود سال گذشته باعث شده است که تورم اکنون افزایش یابد؛ با این حال، تورم ممکن است در طول تابستان همچنان افزایش یابد، زیرا افزایش دستمزد در 25 سال گذشته در بالاترین حد خود قرار دارد و می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود. پاله سورنسن، اقتصاددان ارشد Nykredit نیز پیش‌بینی کرد نرخ پایان سال به 2.5 درصد برسد، اما در چند سال آینده کمی‌بیشتر شود. وی افزود: با افزایش فعلی دستمزد، این چیزی نیست که بودجه خانوار را تهدید کند. (TV2)

افزایش تعداد خودروهای برقی در جاده‌های دانمارک

اکنون بیش از 250 هزار خودروی الکتریکی (EV) در سراسر دانمارک در حال حرکت هستند. آخرین آمار نشان می‌دهد که تنها در پنج ماه اول سال جاری 50 هزار خودروی برقی ثبت شده است. دو سال پیش در دانمارک، تنها 66 هزار خودروی الکتریکی وجود داشت. جان دیربی پاولسن، مدیرعامل دانمارکی ‌ای موبیلیتی (e-Mobility) که واردکنندگان خودروی دانمارک هستند، در بیانیه‌ای گفت: چند سال پیش، یک میلیون خودروی الکتریکی تا سال 2030 غیرواقعی به نظر می‌رسید، اما ما در آن مسیر حرکت می‌کنیم. من انتظار دارم با ثابت ماندن عوارض ثبت نام و مالیات، تا پایان سال 2026 به نیم میلیون خودروی الکتریکی و تا سال 2030 به 1.2 میلیون خودرو برسیم. (al-bank.dk)

مشارکت غول انرژی نروژی برای حقوق ذخیره‌سازی دی اکسید کربن در دانمارک

شرکت اکونور، غول انرژی نروژ، یکی از 9 شرکت کننده در مناقصه برای کسب مجوز از آژانس انرژی دانمارک برای ذخیره دی‌اکسیدکربن در دانمارک است. انتطار می‌رود برنده نهایی در اواخر این ماه اعلام شود. در صورت برنده شدن، شرکت نروژی می‌تواند به مدت 30 سال از این امتیاز بهره‌مند گردد. این شرکت گفت که دانمارک با برخورداری از حمایت سیاسی، و شرایط زمین‌شناسی مطلوب، یک محیط ایده‌آل برای ذخیره‌سازی دی‌اکسیدکربن در خشکی ارائه می‌کند، برخلاف نروژ که به دلیل ساختار سنگی بستر با محدودیت‌هایی مواجه است. مکان‌های مورد نظر دانمارکی برای ذخیره‌سازی بالقوه دی‌اکسیدکربن شامل گاسوم در یولند مرکزی، هاونسو در ساحل شمال غربی شییلند، رودبی در جزیره لولند، استنلیل در شییلند غربی و تورنینگ در یولند مرکزی است. علیرغم مخالفت قبلی با ذخیره‌سازی دی‌اکسیدکربن، این شرکت مطالعات گسترده‌ای را برای اطمینان از ایمنی و جلب حمایت محلی در دستور کار قرار داده است. (یولندزپستن)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما