معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۰۹:۵۸

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ چهارم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افتتاح رسمی فاز اول تونل بین دانمارک و آلمان

پادشاه فردریک دهم به طور رسمی فاز اول تونل 18 کیلومتری راه آهن و جاده زیر آبی که جنوب دانمارک را به شمال آلمان متصل می‌کند را افتتاح کرد. این راه ارتباطی (Fehmarn) که در سال 2029 تکمیل می‌شود، طولانی‌ترین تونل زیردریایی جهان خواهد بود و زمان سفر از کپنهاگ به‌هامبورگ را به حدود دو ساعت و نیم کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود اتومبیل‌ها بتوانند در 10 دقیقه در اتوبان چهار بانده و قطارها در 7 دقیقه از دریای بالتیک عبور کنند. (دی آر)

رکورد مسافر در فرودگاه کپنهاگ

در ماه می، تعداد 2734403 مسافر از فرودگاه کپنهاگ عبور کردند که بیشترین تعداد از سال 2018 است. تنها در روز 12 می، این فرودگاه پذیرای 107514 مسافر بود که خود یک رکورد یک روزه است. لندن محبوب‌ترین مقصد بوده و پس از آن آمستردام، میلان و استانبول قرار دارند. پیتر کروگسگارد، مدیرعامل فرودگاه کپنهاگ، در مورد بهترین ماه می در شش سال اخیر گفت: علاوه بر رونق سفر به مقاصد اروپایی، ما خوشحالیم که شاهد بهبود ترافیک در مسیرهای آسیا هستیم و امیدواریم که پروازهای روزانه به پکن در تابستان به حفظ روند مثبت کمک کند. (check-in.dk)

کاهش قیمت تولیدکننده

قیمت‌های تولیدکننده که اغلب برای پیش‌بینی تورم مصرف کننده استفاده می‌شود، در ماه می‌به کاهش خود ادامه داد. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که معیار تغییر ماهانه در قیمت‌های تولیدکننده، پس از کاهش 0.9 درصدی در آوریل، در ماه می 1 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است. به صورت ماهانه، قیمت کل تولیدکننده در ماه می 0.5 درصد کاهش یافت و افزایش 0.8 درصدی در آوریل را معکوس کرد. (www.dst.dk)

آرهوس شادترین شهر جهان، کپنهاگ یازدهمین شهر گران

در آخرین شاخص شهر شاد سازمان کیفیت زندگی که بر اساس شاخص‌های مختلفی که مستقیما با کیفیت زندگی و احساس شادی ساکنان آن ارتباط دارد، آرهوس، دومین شهر بزرگ دانمارک به عنوان شادترین شهر جهان انتخاب شده است. زوریخ و برلین رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. در این رتبه بندی کپنهاگ در رتبه هشتم قرار دارد. تعداد 17 شهر که بالاترین امتیاز را کسب کردند همگی در اروپا، به ویژه در دانمارک، سوئیس، آلمان، هلند، فنلاند، بریتانیا، سوئد، اتریش و ایسلند قرار دارند. همچنین در یک رتبه‌بندی جداگانه از گران‌ترین شهرهای جهان، کپنهاگ در رتبه یازدهم قرار دارد. بر اساس داده‌های هزینه زندگی 2024 مرسر که هزینه‌های بیش از 200 کالا در 226 شهر را ارزیابی می‌کند، هنگ‌کنگ، سنگاپور و زوریخ در حال حاضر پرهزینه‌ترین شهرها برای کارگران بین‌المللی هستند. (www.mercer.com)

دانمارک سومین کشور رقابت‌پذیر دنیا

دانمارک جایگاه اول خود به عنوان رقابتی‌ترین کشور جهان را از دست داده است. در آخرین رتبه‌بندی رقابت‌پذیری جهانی موسسه توسعه مدیریت (IMD)، سنگاپور رتبه اول را کسب کرد و سوئیس نیز در رتبه دوم قرار گرفت. به گفته آلن سورنسن، اقتصاددان ارشد در کنفدراسیون صنعت دانمارک (DI)، اگرچه دانمارک از رتبه اول در سال گذشته به رتبه سوم سقوط کرده، اما این رتبه هنوز هم قابل توجه است و دانمارک هنوز یکی از رقابتی‌ترین کشورهای جهان است. وی افزود: در حالی که در زمینه‌هایی مانند فساد، قانون رقابت، مهارت‌های زبانی و تحول دیجیتال امتیازات برتر و رتبه اول را کسب می‌کنیم، اما در مورد ساعات کاری، مالیات، قیمت بنزین و تعداد کارمندان بخش دولتی در رقابت با مشکل مواجه هستیم. برای به دست آوردن مجدد جایگاه اول، ما باید بخش عمومی غول پیکر را کوچک کنیم و کارمندان را راهی بخش خصوصی کنیم. تعداد 67 کشور در این نظرسنجی بر اساس 256 شاخص کلیدی رتبه بندی شده‌اند و دانمارک در 28 مورد از آنها بالاترین امتیاز را کسب کرده است. چین بیشترین جهش را نسبت به سال گذشته داشت و با هفت پله صعود به رتبه چهاردهم رسید. (بی تی)

تمایل مصرف کنندگان دانمارکی به خرید از طریق اینترنت

طبق آخرین آمار، دانمارک در سال گذشته سومین خرید کننده آنلاین در جهان بود. نروژ در این زمینه پیشتاز و سوئیس پس از آن قرار گرفت. در سال 2023، برترین دسته‌های تجارت الکترونیک در دانمارک، لباس، ورزش و تجهیزات تفریحی بودند که توسط حدود 72 درصد از خریداران آنلاین خریداری شدند. بلیط‌های رویدادها با 56 درصد از خریداران و فست‌فود و غذاهای آماده از بیرون با 49 درصد در رده‌های بعدی قرار داشتند. (www.globenewswire.com)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما