معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۸- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش درآمد مالیاتی بودجه یونان

به نقل از آمار منتشر شده توسط وزارت دارایی یونان، درآمد مالیاتی بودجه در پنج ماهه اول سال جاری به 24.827 میلیارد یورو رسیده است که به میزان 6.2 درصد (برابر با 1.443 میلیارد یورو)، بیشتر از هدف تعیین شده در بودجه بوده است. براساس گزارش وزارت دارایی یونان، افزایش درآمد مالیاتی ناشی از رشد مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد. در دوره ژانویه تا مه 2024 درآمد خالص بودجه دولت به 26.838 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با هدف تعیین شده، 5.6 درصد برابر با 1.426 میلیارد یورو بیشتر است. مخارج بودجه نیز در دوره پنج ماه اول سال به 27.418 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با هدف تعیین شده در بودجه 723 میلیون یورو کمتر بوده است. کسری تراز بودجه 580 میلیون یورو اعلام شده است، در حالی که 2.728 میلیارد یورو پیش‌بینی شده بود. همچنین مازاد اولیه بودجه در پنج ماه اول سال، 3.152 میلیارد یورو اعلام گردید در حالی که در بودجه، 802 میلیون یورو ارزیابی شده بود.

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1690263/proypologismos-poy-ofeiletai-i-ayxisi-sta-kathara-esoda-poioi-foroi-gemisan-ta-tameia/

کاهش مسافرت‌های خارجی

گرانی و افزایش هزینه روزمره زندگی در یونان، مسافرت‌های خارجی شهروندان یونانی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به نقل از چیلیدیس رئیس فدراسیون شرکت‌های مسافرتی یونان در دوره پنج ماه اول سال جاری سفرهای خارج از کشور خانوارهای یونانی در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته به میزان 25 درصد کاهش یافته است. اسپانیا، پرتغال، فرانسه، آلمان، ایتالیا، مصر، مراکش و امارات مقاصد اصلی گردشگران یونانی هستند. انتظار می‌رود سفر گردشگران یونانی به جزایر این کشور نیز نسبت به سال‎های گذشته کاهش یابد. شایان ذکر است که هزینه بلیت کشتی نسبت به سال گذشته به میزان 40 درصد افزایش یافته است. به نقل از انجمن شرکت‌های مسافرتی، هزینه سفر، اقامت و خوراک یک خانواده چهار نفره که می‌خواهد به مدت یک هفته به یکی از جزایر سفر کند، از 2500 یورو آغاز می‌شود. افزایش هزینه بازدید از جزایر یونانی به اندازه‌ای گران شده است که خیلی اوقات سفر خارجی ارزان‌تر و به صرفه‌تر است.

https://www.in.gr/2024/06/17/economy/oikonomikes-eidiseis/lefta-den-yparxoun-aisthiti-meiosi-sta-taksidia-sto-eksoterik

جایگاه یونان در رتبه بندی رقابت پذیری جهانی

بر اساس گزارش سالنامه مرکز رقابت‌پذیری جهانی که توسط موسسه IMD منتشر می‌شود، موقعیت رقابت‌پذیری یونان در سال جاری در میان 67 کشور جهان، دو رتبه ارتقا یافت و از رتبه 49 در سال 2023 به رتبه 47 در سال 2024 رسید. همچنین موقعیت یونان در رتبه‌بندی رقابت‌پذیری جهانی در پنج سال اخیر ارتقا یافته و از رتبه 58 در سال 2019 به رتبه 47 در سال 2024 رسیده است. تورم، بیکاری، افزایش بهره‌های بانکی، فقدان سرمایه‌گذاری تولیدی و مسئله کاهش جمعیت از عواملی ذکر شده است که رقابت‌پذیری یونان را تضعیف می‌کنند. بر اساس این گزارش، یونان در شاخصی که کارایی اقتصادی کشور را می‌سنجد 6 پله ارتقا پیدا کرده و از رتبه 58 در سال 2023 به رتبه 52 در سال 2024 رسیده است. در شاخص اثربخشی دولت از رتبه 53 به رتبه 52 و در شاخص اثربخشی کارآفرینی از رتبه 48 در 2023 به رتبه 44 در سال جاری ارتقا یافته است. عواملی که جذابیت کشور را تقویت می‌کند، سطح بالای تحصیلات، نیروی کار ماهر، پویایی اقتصاد داخلی و همچنین هزینه‌های رقابتی است. از سوی دیگر، نقاط ضعف کشور شامل شاخص‌هایی چون چارچوب قانونی و نظام مالیاتی است. شایان ذکر است کشورهای سنگاپور، سوئیس و دانمارک در راس فهرست رقابت پذیری موسسه IMD قرار دارند.

https://www.kathimerini.gr/economy/563086210/chamila-paramenei-i-antagonistikotita

توسعه برنامه «تاکسی سبز»

استایکوراس، وزیر زیرساخت و حمل‌ونقل یونان طی سخنانی به برنامه «تاکسی سبز» مربوط به پرداخت یارانه تا سقف 22.500 یورو برای جایگزین کردن خودروهای تاکسی قدیمی‌با خودروهای برقی جدید اشاره نمود. وی اظهار داشت «صاحبان تاکسی با جایگزین کردن خودروهای قدیمی خود با خودروهای برقی، هزینه نگهداری را به شدت کاهش داده و به شبکه گسترده شارژ سریع دسترسی پیدا خواهند کرد». یونان اعلام کرده است که تمامی خودروهای تاکسی پایتخت در سال 2030 برقی خواهند بود.

https://www.naftemporiki.gr/politics/1692343/chr-staikoyras-epipleon-kinitra-gia-ilektrika-ochimata-taxi/

دولت یونان به دنبال کاهش قیمت مواد غذایی

نخست‌وزیر یونان طی دیدار با تئودوریکاکوس، وزیر جدید توسعه، موضوع کنترل و کاهش قیمت مواد غذایی را مورد بررسی قرار داد. وزیر توسعه طی روزهای آتی دیدارهایی با روسای سوپرمارکت‌ها و صنایع غذایی کشور خواهد داشت تا آنها را به کاهش قیمت مواد خوراکی اساسی متقاعد نماید. از سوی دیگر شرکت‎های یونانی ملاحظات جدی در این خصوص ابراز نموده و مدعی هستند که ظرفیت سود خود در فروش مواد غذایی را به شدت کاهش داده‌اند. میچوتاکیس، نخست‌وزیر یونان بار دیگر مسئله افزایش قیمت‌ها را پدیده اروپایی توصیف کرد، با این وجود تصریح کرد وجود اختلاف قیمت در یونان با سایر کشورهای اروپایی غیرمنطقی است و در این خصوص خواستار مداخله کمیسیون اروپا شده است.

https://www.kathimerini.gr/politics/563087608/akriveia-amesi-meiosi-timon-zitaei-i-kyvernisi/

مالیات اضافی بر سود پالایشگاه‌ها و اختصاص آن به بازنشستگان

میچوتاکیس، نخست‌وزیر یونان طی مصاحبه‌ای با شبکه رادیویی «رئال» از وضع مالیات اضافی 33 درصدی بر سود فوق‌العاده بالای پالایشگاه‌های یونانی و توزیع آن به قشر کم‌درآمد ار جمله بازنشستگان خبر داد. وی این تصمیم را به عنوان حرکتی در راستای عدالت اجتماعی توصیف کرد. میچوتاکیس تصریح کرد با توجه به سود کلان پالایشگاه‌ها به علت تغییرات جدی در بازار نفت، این تصمیمی عادلانه است. به گفته نخست‌وزیر، با این اقدام حدود 300 میلیون یورو به بودجه جاری افزوده می‌شود که در پایان سال جاری میلادی برای حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله بازنشستگان استفاده خواهد شد. مالیات فوق بر سود پالایشگاه‌ها در سال 2023 اعمال می‌شود که حدود یک میلیارد یورو اعلام شده است.

https://www.skai.gr/news/politics/mitsotakis-peripou-sta-300-ekat-eyro-ta-esoda-apo-tin-ektakti-eisfora-sta-diylistiria#goog_rewarded

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما