معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۱۵:۳۹

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در نیمۀ اول خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی نروژ

در ماه‌های فوریه و مارس، اقتصاد سرزمین اصلی نروژ به ترتیب 0.3 و 0.2 درصد کوچک شد، اما اقتصاددانان بیش از حد نگران نیستند. هاگلند، اقتصاددان ارشد بانک DNB، رکود جدید کاهش رشد اقتصادی را در سه ماهه دوم پیش بینی می‌کند. وی البته پیش بینی می‌کند که رشد اقتصادی در سه ماهه سوم و چهارم از سر گرفته می‌شود و تا سال آینده ادامه می‌یابد. سارا میدتگارد، اقتصاددان ارشد بانک Handels با این موضوع موافق است و این کاهش را به نرخ‌های بهره و قیمت‌های بالا نسبت می‌دهد اما با توجه به رونق قبلی اقتصادی این وضعیت را طبیعی می‌داند. به گفتۀ وی، تولید ناخالص داخلی نروژ با پیش‌بینی‌های بانک مرکزی این کشور همخوانی دارد و اشتغال همچنان بالاست.

گمانه‌زنی‌هایی در مورد اینکه آیا بانک مرکزی نرخ بهره اصلی را در ماه سپتامبر کاهش خواهد داد یا خیر وجود دارد که در حال حاضر 4.5 درصد است. استدلال برای کاهش شامل ارقام تولید ناخالص داخلی است، در حالی که استدلال‌های مخالف شامل کرون ضعیف، رشد دستمزد بالاتر از حد انتظار و کاهش بهره وری است. هاگلند هشدار می‌دهد که کاهش زودهنگام نرخ‌ها ممکن است کاهش تورم به 2 درصد را سخت‌تر کند. به ویژه صنعت ساخت و ساز به دلیل کاهش سرمایه گذاری خانوارها در مسکن، تحت تأثیر افزایش قیمت و نرخ بهره، کاهش یافته است. این امر منجر به کاهش فعالیت در ساخت و ساز مسکن شده است. با این حال، هاگلند انتظار دارد که خانوارها با بهبود قدرت خرید در طول سال، فضای بیشتری برای افزایش مصرف داشته باشند.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/RzRvGd/norsk-oekonomi-sakker-farten-veldig-lav-vekst

مشکل قطعی برق در نروژ و تاثیر آن بر اروپا

بازار گاز اروپا به دلیل قطعی برق در نروژ، مختل شده است، چرا که نروژ یکی از مهمترین تامین کنندگان برق اروپا است. این موضوع باعث افزایش قابل توجه قیمت و ایجاد نگرانی در میان تجار شده است. یک گسل در سکوی Sleipner Riser، عملیات در کارخانه فرآوری Nyhamna نروژ را متوقف کرد و جریان گاز به بریتانیا را کاهش داد. با وجود تقاضای کم اروپا و ذخایر کامل، قیمت‌های آتی تا 13 درصد افزایش یافت. اگرچه قیمت‌ها تا حدی با اخباری مبنی بر اینکه قطعی ممکن است به زودی پایان یابد بهبود یافتند، جزئیات مربوط به جدول زمانی تعمیر همچنان نامشخص است و قطعی‌های گذشته اغلب تمدید شده است.

حساسیت اروپا به اختلالات عرضه به ویژه با نزدیک شدن به فصل زمستان و شکنندگی مداوم در عرضه گاز روسیه افزایش یافته است. این قاره وابستگی خود را به نروژ و تولیدکنندگان LNG مانند ایالات متحده و قطر تغییر داده است، اما این امر به دلیل آسیب‌پذیری‌های عرضه جهانی و رقابت، به ویژه با توجه به هوای گرم فعلی آسیا که تقاضای LNG را افزایش می‌دهد، خطراتی را نیز در بر دارد. قیمت گاز در اروپا در حال حاضر بالاتر از حد انتظار است و احتمالاً به دلیل اتکا به تعداد محدودی از تامین کنندگان، نوسانات همچنان ادامه خواهد داشت.

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-06-04/norway-gas-scare-puts-european-market-on-edge

تاثیر قانون جدید اروپا در جهت انتشار کربن صفر بر صنعت نروژ

قانون صنعت (با کربن) صفر خالص (Net Zero Industry Act) یک مقررات جدید اتحادیه اروپا با هدف تسریع گذار سبز در این قاره از طریق افزایش رقابت صنعتی و توسعه فناوری در اتحادیه است. قانون NZIA که انتظار می‌رود توسط شورای وزیران اتحادیه اروپا تصویب شود، پاسخ اروپا به قانون کاهش تورم ایالات متحده و یارانه‌های سبز چین است. NZIA الزام می‌کند که حداقل 40 درصد از ورودی‌ها و فناوری‌های صنایع سبز مانند توربین‌های بادی، باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی از کشورهای اتحادیه اروپا باشد. در حال حاضر بالغ بر 90 درصد مواد اولیه از چین وارد می‌شود. این قانون، تأییدیه‌های پروژه‌های صنعتی را تسهیل نموده و از صنعت تأمین‌کننده حمایت مالی می‌کند. در این راستا مناطق کلیدی مانند باد دریایی و هیدروژن نیز برای نروژ قابل توجه است. یکی از جنبه‌های بحث برانگیز NZIA الزام آن به شرکت‌های نفت و گاز اتحادیه اروپا برای توسعه ظرفیت ذخیره حداقل 50 میلیون تن دی‌اکسیدکربن در سال تا سال 2030 است که ممکن است شرکت‌های نروژی را به دلیل سهم قابل توجه آنها در تولید نفت و گاز اروپا تحت تأثیر قرار دهد. اگر در توافقنامه EEA گنجانده شود، شرکت‌های نروژی ممکن است مسئولیت‌های قابل توجهی برای ذخیره دی‌اکسیدکربن داشته باشند.

https://www.dn.no/industri/ny-eu-lov-om-nullutslipp-i-industrien-kan-fa-stor-betydning-i-norge/2-1-1650166

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما