معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

وزارت فوائد عامه طالبان از آغاز کار بازسازی بخش‌های باقی‌مانده جاده کابل- قندهار خبر داد

دفتر مطبوعاتی وزارت فوائد عامه طالبان در اطلاعیه ای اعلام کرد: بخش اول شاهراه کابل به قندهار از پُل کمپنی تا منطقه ارغندی، بخش دوم از بازار درانی تا منطقه زرنی،‌ بخش سوم از منطقه زرنی تا مرکز شهرستان سیدآباد و بخش چهارم آن از شهرستان سیدآباد تا منطقه قلعه عزیز استان کابل امتداد دارد‌ که کار بازسازی آن با هزینه مالی این وزارت آغاز شده است.

این وزارت می‌افزاید، سرپرست وزارت فوائد عامه به مسئولان شرکت‌های قراردادی و به تیم‌ های نظارت کننده پروژه ‌های یادشده تذکر داد تا کار بازسازی بخش‌های یاد شده این شاهراه را با کیفیت بهتر و در وقت معین تکمیل نمایند.

وزارت فوائد عامه همچنین افزوده ‌است، این وزارت سال‌ گذشته، کار بازسازی این شاهراه را در 7 بخش آغاز نموده که اکنون به ‌منظور اجرای سریع تر و بهتر کار، به بخش ‌های دیگر نیز تقسیم نموده ‌است.

لازم به ذکر است، شاهراه کابل– قندهار یکی از شاهراه ‌های مهم اقتصادی کشور بوده که در انتقال سریع کالاهای تجاری و محصولات کشاورزی با کشورهای همسایه نقش اساسی دارد و تکمیل آن تسهیلات حمل و نقل را فراهم می ‌سازد.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 آغاز تولید برق از سد کمال خان

وزارت آب و انرژی طالبان در اطلاعیه ای اعلام کرد نیروگاه سد "کمال خان" تکمیل شده و تولید برق این نیروگاه نیز آغاز گردیده است.

سد کمال خان یکی از پروژه‌های مهم سد سازی در کشور است که با ظرفیتی بالغ بر 52 میلیون متر مکعب بر روی رود هیرمند قرار دارد. این سد در 95 کیلومتری شهر زرنج از توابع ولایت نیمروز در جنوب غربی افغانستان قرار دارد.

این سد در فروردین ماه سال 1400 توسط اشرف غنی رئیس جمهور سابق افتتاح شد، اما تاکنون نیروگاه آن آغاز به کار نکرده بود.

مقامات وزارت آب و انرژی دوره اشرف غنی، پیش از این گفته بودند این نیروگاه قادر به تولید 9 مگاوات برق است.

منبع: طلوع نیوز

 آغاز مطالعات فنی سدّ "زردالو" در استان غزنی

"ملا عبداللطیف منصور" سرپرست وزارت آب و انرژی گروه طالبان با تعدادی از بزرگان شهرستان قره باغ استان غزنی دیدار کرده و گفته است مطالعات فنی سد "زردالو"  این استان  به زودی آغاز می‌شود.

وزارت آب و انرژی گروه طالبان روز دوشنبه (7 خرداد) در اطلاعیه ای اعلام کرد؛ عبدالطیف منصور در این دیدار پیرامون پروژه‌ های آب و انرژی در استان غزنی  صحبت کرده است.

بزرگان استان غزنی از اهمیت سد زردالو یاد نموده و عملیاتی کردن این پروژه را به گروه طالبان پیشنهاد نموده است.

سرپرست وزارت آب و انرژی گروه طالبان به آنها اطمینان داده که کار مطالعات تکنیکی بند زردالو در آینده نزدیک توسط مهندسان فنی این وزارت آغاز و اجرای آن با توجه به امکانات موجود در آینده عملیاتی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری جمهور

 ساخت پنج مزرعه پرورش ماهی در استان هلمند

دفتر مطبوعاتی ریاست کشاورزی و دامداری استان هلمند با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: 5 فارم پرورش ماهی، از سوی یکی از بخش‌های خصوصی در ‎این استان ایجاد گردیده است.

گفته شده که این فارم ها، در یک مرحله، توانایی پرورش 12500 ماهی را دارا می‌باشد. گفتنی است، بر اساس آمار ارائه شده، 3 هزار فارم پرورش ماهی در استان هلمند فعالیت دارند که این فارم ها، سالیانه تا 70   تن ماهی تولید می‌کنند.

این در حالی است که با ازدیاد فارم‌های مذکور میزان درصدی واردات تن ماهی از کشورهای دیگر کاهش پیدا خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 اعطای تجهیزات پزشکی به سه مرکز بهداشتی در استان ارزگان توسط یونیسف

20 قلم تجهیزات پزشکی که ارزش آن 500 هزار دلار می‌باشد، به 3 مرکز بهداشتی استان ارزگان اعطاء گردید.

این کمک ها از سوی یونیسف به منظور تجهیز مراکز بهداشتی شهرستان‌های چنارتو، ارزگان خاص و گیزاب استان ارزگان و رسیدگی بیشتر به مشکلات بهداشتی مردم صورت گرفته است.

با تجهیز مراکز بهداشتی مذکور، تسهیلاتی برای مردم و همچنین برخی از جراحی‌های کوچک در این مراکز انجام خواهد شد.

 در همین حال، الحاج ملا "باری گل آخوند" معاون استاندار ارزگان، ضمن تقدیر و تشکر از رئیس دفتر یونیسف در حوزه جنوب، خواستار همکاری بیشتر در جهت گسترش فعالیت این اداره در بخش های مختلف در این استان شد و از مسئول یونیسف خواست برای بازسازی چند درمانگاه در این استان که بر اثر بارندگی‌ها و سیلاب های اخیر تخریب شده، کمک های خود را ارائه نماید.

منبع: خبرگزاری باختر

 تأکید نخست وزیر هند بر اتصال این کشور به افغانستان و آسیای مرکزی از طریق بندر چابهار

"نارندرا مودی" نخست‌وزیر هند بر اتصال این کشور از طریق بندر چابهار به افغانستان و آسیای مرکزی تأکید کرد.

وی گفت: هند تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که تلاش ‌های ما، ارتباط و تجارت منطقه‌ای از جمله به افغانستان محصور در خشکی و منطقه آسیای مرکزی را ارتقاء می‌‌دهد.

رسانه‌های هندی گزارش می‌دهند که نارندرا مودی در خصوص گسترش مبادلات تجاری میان هند و کشورهای آسیای مرکزی و بر اجرایی کردن قرارداد 10 ساله توسعه بندر چابهار نیز سخن گفته است.

نخست‌ وزیر هند در این ارتباط افزود: این مسئله همچنین در چشم انداز ما، برای ارتقای اتصال از طریق کریدور حمل‌ و ‌نقل بین المللی شمال - جنوب و همچنین دهلیز هوایی اقتصادی هند-خاورمیانه و اروپا گنجانده شده است.

با این حال مسئولین مربوطه در افغانستان نیز توسعه بندر چابهار را به سود کشور های منطقه می‌دانند.

منبع: خبرگزاری دید

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما