معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۰- ۱۵:۴۲

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه دوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

استقبال مغازه‌داران جلال‌آباد از فرمان رهبر طالبان مبنی بر معافیت از پرداخت مالیات

فروشندگان شهر جلال‌آباد از فرمان اخیر رهبر طالبان در خصوص رفع مالیات استقبال می‌نمایند. فروشندگان در شهر جلال‌آباد از فرمان اخیر رهبر طالبان که بر اساس آن از فروشندگانی که در سال تا دو میلیون افغانی فروش دارند مالیات گرفته نخواهد شد استقبال نمودند. آن‌ها می‌گویند با صدور این فرمان کاروبار آنان رونق بیشتری خواهد یافت. در همین حال، ساکنین شهر جلال‌آباد از فروشندگان می‌خواهند تا پس از استفاده از این فرمان در نرخ اقلام مورد نیاز مردم کاهش به عمل آورند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i249918/

ساخت چهار شبکه آب‌رسانی با هزینه 300 هزار دلار در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار نوشته است عبدالاحد شینواری یکی مسئولین سازمان یو‌ان‌دی‌پی در دیدار با مولوی سعید احمد بنوری معاون استاندار ننگرهار گفت که چهار شبکه آب پاک در شهر جلال‌آباد مرکز استان ننگرهار و شهرستان‌های کامه، بهسود و کوز کنر این استان با هزینه مالی سیصد هزار قرار است که ساخته شود و در این زمینه خواهان همکاری معاون استاندار ننگرهار و مسئولین ننگرهار شد. مولوی سعید احمد بنوری معاون استاندار ننگرهار از اجرای پروژه‌ها در این استان از مسئولین سازمان یو‌ان‌دی‌پی تشکر کرده و از همکاری و هماهنگی در جریان اجرای این پروژه‌ها اطمینان داد.

https://t.me/nmic96/112878

ساخت یک پل کابلی در شهرستان مومندری در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است که ملا محمد عیسی ثانی، سرپرست وزارت رفاه، حاجی ملا محمد نعیم آخند، استاندار ننگرهار، ملا لعل محمد آخند، نماینده ویژه ریاست الوزرا، مولوی احمد احمدی، رئیس رفاه و برخی دیگر از مسئولین دولتی به منطقه باسوال شهرستان مومندری سفرکرده و از آن منطقه دیدن کردند .

سرپرست وزارت رفاه به تیم فنی این وزارت دستور داد تا پس از بررسی و برآورد، نسبت به احیای پل کابلی یک‌طرفه در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهند تا تسهیلات به آن‌ها فراهم شود، گفتنی است که یک هفته پیش یک قایق در منطقه باسوال شهرستان مومندری استان ننگرهار در رودخانه غرق‌شده که درنتیجه آن تعداد از شهروندان جان باختند. بر همین اساس وزارت رفاه در حال ساخت یک پل کابلی در این منطقه برای تردد ایمن شهروندان است.

https://t.me/nmic96/112931

توزیع وسایل کار برای دانش آموزان بی‌سرپرست در استان ننگرهار

برای ده‌ها نفر از دانش آموزان یتیم در استان ننگرهار بعد از کسب آموزش‌های حرفه‌ای، وسایل کار توزیع گردید. مولوی فریدالله حقانی، رئیس کار و امور اجتماعی استان ننگرهار می‌گوید به حمایت مالی و فنی موسسه پرورش کودکان یتیم برای سی نفر از دانش آموزان بی‌سرپرست بعد از کسب آموزش‌های شش‌ماهه حرفه‌ای در رشته خیاطی وسایل کار توزیع گردید.

مولوی حقانی افزود همچنان به این دانش آموزان علاوه بر آموزش خیاطی، زمینه آموزش‌های نظری علوم دینی و عصری و زبان انگلیسی نیز فراهم شد. در این حال محمدصادق صافی، مسئول موسسه پرورش کودکان یتیم در استان ننگرهار می‌گوید به هر یک از دانش آموزان که حرفه خیاطی را فراگرفته به ارزش مبلغ بیش از چهار هزار افغانی وسایل کار توزیع گردید. دانش آموزان که حرفه خیاطی را فراگرفته می‌گویند، اکنون می‌توانند با استفاده از آموزش‌های فنی و وسایل کاری در حل مشکلات اقتصادی خانواده‌هایشان همکاری نمایند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i250052/

نابودی ده‌ها تُن مواد غذایی بی‌‌کیفیت و تاریخ گذشته در استان ننگرهار

ده‌ها تن مواد خوراکی تاریخ گذشته و داروی بدون کیفیت در ننگرهار به آتش کشیده شد. سید عبدالبصیر پاچا، رئیس صنعت و تجارت استان ننگرهار در یک نشست خبری گفت در مدت شش ماه گذشته به همکاری ادارات بهداشت، محیط زیست و نهادهای امنیتی از فروشگاه‌های داخل شهر جلال‌آباد و شهرستان‌ها مقدار هجده نفر مواد خوراکی و دارو تاریخ گذشته و بدون کیفیت را جمع‌آوری نموده بود که آن را در محضر یک هیئت با صلاحیت نهادهای مختلف به آتش کشید.

رئیس صنعت و تجارت استان ننگرهار می‌گوید نظارت جدی آنان برای جلوگیری از فروش مواد خوراکی و داروی بدون کیفیت و تاریخ گذشته ادامه دارد و به هیچ کس اجازه نخواهد داد تا دارو و مواد خوراکی تاریخ گذشته و بدون کیفیت را به مردم بفروش برساند. در این حال دکتر امان الله، نماینده ریاست بهداشت ننگرهار می‌گوید استعمال  دارو و مواد خوراکی تاریخ گذشته و بدون کیفیت به ضرر مردم است. وی از مردم خواست تا در هنگام خریداری به کیفیت و تاریخ انقضای آن توجه داشته باشد.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i250220

ساخت یک شهرک برای خانواده‌های آوارگان در استان ننگرهار

مسئولین محلی در استان ننگرهار می‌گویند که برای خانواده‌های آواره شده داخلی در این استان یک شهرک قرار است ساخته شود. قاری محمد نبی سعید، رئیس شهرسازی و مسکن استان ننگرهار، گفته که به همراهی هیئتی از وزارت شهرسازی و مسکن، ساخت شهرک در شهرستان سرخرود این استان بررسی شده است. انتظار می‌رود که در این اقدام، برای بیجا شدگان داخلی و خانواده‌های فقیر یک شهرک منظم و استاندارد ساخته شود. این در حالی است که بر اثر سیل‌های ویرانگر چند ماه اخیر و تخریب خانه‌های شهروندان، شمار بیجا شدگان داخلی افزایش یافته است.

https://www.avapress.com/fa/news/291672/

توزیع تجهیزات فنی به کلینیک‌های دامپزشکی در استان کنر

روزنامه شرق در مطلبی نوشته است که تحت برنامه‌های ریاست زراعت و دام‌پروری استان کنر و همکاری مالی موسسه آی-ایف-ای-دی و همکاری فنی موسسه D-C-E کمیته هلند برای افغانستان در شهرستان‌های غازی آباد، وته پور و ناری این استان، چهار باب درمانگاه دام ساخته شده است. در ادامه این مطلب آمده است که این درمانگاه‌ها از سوی مولوی سلیمان ایمن، رئیس زراعت، آب‌رسانی و دامپروری استان کنر افتتاح و به پزشکان این درمانگاه وسایل و تجهیزات فنی توزیع شد.

هم‌زمان دکتر رحمان گل حنانزی، رئیس بیمارهای سایری ریاست دامپروری کنر گفت، در این شهرستان‌ها حیوانات بزرگ و کوچک در این کلینیک‌ها درمان خواهد شدند به گفته نامبرده  دام‌ها در تابستان مبتلا به بیمارهای مختلفی دچارِ می‌شوند و دلیل آن نیاز به مناطق سردسیر است. نکته مهم دیگر این است که اگر به موقع به حیوانات دارو داده نشود، دچار بیماری‌های خطرناک مختلفی دیگری نیز می‌شوند که اغلب منجر به مرگ آن‌ها می‌گردد.

https://sharqnews.org/?p=67794

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما