معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۰- ۱۸:۲۰

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

گشایش نخستین مرکز تشخیص بیماری‌ دیابت در استان ننگرهار

برای نخستین بار یک مرکز تشخیص و کنترل بیماری‌ شکر (دیابت) در ننگرهار گشایش یافته است. مسئولین بهداشت ننگرهار می‌گویند روزانه حدود صد نفر برای درمان به این مرکز می‌آیند و تمام خدمات بهداشتی در این مرکز رایگان است. امین‌الله شریف، رئیس بهداشت ننگرهار گفته است تلاش می‌کنیم تا یک حمایت پیدا کنیم و تاکنون ما داروی کافی را در این مرکز فراهم کرده‌ایم.

برخی از بیماران شکر از ایجاد این مرکز درمانی خرسند هستند و می‌گویند که برای جلوگیری از این بیماری، باید سطح آگاهی مردم، بلند برده شود. وزیر ۶۰ ساله که ساکن استان پکتیا است و از ۱۲ سال تاکنون تحت درمان قرار دارد می‌گوید که از ساخت این مرکز بی‌نهایت خرسند است.

شمار دیگری از بیماران شکر که به این مرکز آمده‌اند، می‌گویند در گذشته درباره این بیماری هیچ آگاهی نداشتند. ایمل یکی دیگر از بیماران گفته  مردم در مناطق دور دست زیاد به این بیماری دچار هستند اما خودشان آگاهی ندارند. مسئولین ریاست بهداشت ننگرهار می‌گویند که مرکز ویژه درمان بیماری‌های شکر (دیابت)، در سال۱۴۰۱ساخته شده است و اما به دلیل نبود امکانات و پرسنل، غیرفعال بود. به گفته‌ آنان، حکومت ایران برای این مرکز درمانی برخی از وسایل کمک کرده و همچنان برای یک گروه ۱۲ نفری نیز، در بخش تشخیص و درمان بیمار‌ی‌های شکر از سوی آن کشور آموزش داده شده است.

https://tolonews.com/fa/health-188874

کمک نقدی و اهدای چادر به هزار خانواده در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، با حضور مولوی محمد طاهر جلالی رئیس منابع نیرو انسانی مقام ولایت ننگرهار در شهر جلال‌آباد مرکز این استان در زیر چتر ریاست آمادگی حوادث طبیعی، از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) به هزاران خانواده آسیب‌دیده پول نقد و چادر اعطا خواهد شد. در ادامه این مطلب آمده، سرفراز، مسئول سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در ننگرهار گفت، طی یک سروی شفاف به 1000 خانواده‌ای که درنتیجه بارندگی و سیل‌های اخیر ر متضرر شده‌اند شناسایی و مساعدت‌های لازم صورت خواهد گرفت که به هر خانواده یک چادر به ارزش 9300 افغانی و 320 دلار آمریکایی داده شد.

https://t.me/nmic96/112187

محصول گندم کانال ننگرهار 13 هزار تن تخمین زده ‌شده است

مولوی غلام الرحمن کظیم، رئیس کانال استان ننگرهار می‌گوید که امسال در 30000 جریب زمین مربوط این ریاست کانال توسط این اداره و اجاره دهندگان گندم کشت‌شده است که تخمین زده می‌شود 13000 تُن حاصل شود که 30 درصد بیشتر از سال گذشته است افزایش رئیس کانال می‌گوید امسال 7700 جریب زمین بهسازی و 22500 جریب گندم دشت کشت شده است.

https://t.me/nmic96/112230

استان ننگرهار در حال تبدیل‌شدن به یک منطقه اقتصادی

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است، حافظ عبدالمجید قیام، رئیس عمومی‌شهرک‌های صنعتی وزارت صنعت و تجارت به‌منظور ایجاد زون اقتصادی در این استان با حاجی ملأ محمد نعیم آخند استاندار ننگرهار ملاقات کرد. حاجی ملا محمد نعیم آخند استاندار ننگرهار، ننگرهار را به‌عنوان یک استان مهم از نظر صنعت و تجارت، سرمایه‌گذاری، منابع درآمدی و تجارت یاد کرد و در مورد فرصت های موجود در این استان اطلاعات را شریک ساخت و به هیئت مذکور نیز اطمینان همکاری داد. هیئت وزارت صنعت و تجارت همچنین با تجار و صنعتگران این استان ملاقات‌ها و نظرات آن‌ها را در راستای ایجاد منطقه اقتصادی جمع‌آوری کرد.

https://t.me/nmic96/112254

تجلیل روز جهانی زراعت در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است، از روز جهانی زراعت توسط ریاست زراعت استان ننگرهار و سازمان خواربار و زراعت سازمان ملل متحد تجلیل شد که در این مراسم مقامات محلی، کشاورزان و دانش آموزان نیز حضور داشتند. در مراسم که به همین مناسبت برگزار شده بود مولوی محمدولی محسن، رئیس زراعت استان ننگرهار و خوشحال آصفی، رئیس سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد در این منطقه در خصوص اهمیت مزارع، تولید، تکثیر و ترویج غلات، سبزی‌ها و میوه‌جات صحبت کردند و همچنان در زمینه تقویت بخش کشاورزی و کمک به کشاورزان نظریات و دیدگاه‌های خود را شریک ساختند.

https://t.me/nmic96/112279

پس از آغاز روند اخراج مهاجرین از پاکستان؛ اجاره خانه در جلال‌آباد افزایش ‌یافته است

برخی از ساکنین استان ننگرهار به‌ویژه شهر جلال‌آباد می‌گویند، پس از آغاز روند اخراج مهاجرین از پاکستان، اجاره خانه‌ها در مرکز این استان افزایش‌یافته و خانه نیز به‌سختی پیدا می‌شود. آنان می‌گویند شمار زیادی از برگشت کنندگان از پاکستان در ننگرهار مستقر شده و سبب افزایش ازدحام در شهر جلال‌آباد شده‌اند و مشکلات مختلفی را به ساکنین این شهر ایجاد کرده‌اند. پاکستان در سال ۲۰۲۳ میلادی روند اخراج پناه‌جویان بدون اسناد را آغاز کرده که هنوز هم ادامه دارد. بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ تاکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار مهاجر افغان به افغانستان برگشت داده شده‌اند که ۲۹ درصدشان در استان ننگرهار مستقر شده‌اند.

آن‌ها همچنان مدعی‌اند که به دلیل افزایش نفوس در این شهر، بهای مواد خوراکی و بیماری‌های مختلف نیز افزایش‌یافته است. جلال‌آباد، یکی از شهرهای بزرگ افغانستان خوانده می‌شود که در سال ۱۳۲۷ هـ ش برای سکونت حدود ۲۵۰ هزار نفر ساخته‌شده بود، اما گفته می‌شود که در حال حاضر نفوس این شهر چند برابر این میزان شده است. برخی از مالکان رهنمایی‌های معاملات (املاک) در ننگرهار هم می‌پذیرند که اجاره خانه‌ها در تناسب به گذشته افزایش‌یافته است.

اما ملا عادل، سخنگوی استاندار حکومت طالبان در ننگرهار گفته است که تاکنون هیچ‌کسی در این مورد به آن‌ها شکایت نکرده است. این در حالی است که پاکستان از اول نوامبر ۲۰۲۳ تاکنون روند اخراج مهاجرین بدون اسناد افغان را آغاز کرده که هنوز هم ادامه دارد.

https://da.azadiradio.com/a/32963393.html

پاک‌سازی حدود 6 جریب زمین از کشت خشخاش در استان‌های کنر و نورستان

به گزارش دفتر مطبوعاتی فرماندهی پلیس استان نورستان در یک هفته گذشته، نزدیک به 4 جریب از زمین‌هایی از کشت خشخاش پاک‌سازی شده است. قاری ابوالایمان سخنگوی این فرماندهی نورستان در گفتگو با رادیو و تلویزیون شرق گفته است که در ادامه مبارزه با مواد مخدر مسئولین این اداره در روستای نانگ شهرستان کامدیش نورستان حدود چهار جریب از کشت خشخاش پاک‌سازی شده است. به گفته نامبرده تلاش آن‌ها در این زمینه به خاطر پاک‌سازی تمامی زمین‌های کاشته شده خشخاش جریان دارد.

فرید دهقان، سخنگوی فرماندهی پلیس استان کنر نیز در گزارش به این رسانه گفته است که در راستای این مبارزه جلوگیری از مواد مخدر هفته گذشته در شهرستان مروره و نورگل این استان ۲ جریب زمین را از خشخاش پاک‌سازی کرده‌اند. به گفته نامبرده امارت اسلامی مبارزه جدی را به خاطر از بین بردن کشت خشخاش در کشور به راه انداخته است و این کارزار تا پایان کشت خشخاش ادامه خواهد داشت.

https://sharqnews.org/?p=67456&fbclid/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما