معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۴:۱۱ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فرصت ها و چالش های چابهار

قرارداد اخیر منعقد شده بین هند و ایران که به دهلی نو حق سرمایه گذاری و بهره برداری از پایانه شهید بهشتی بندر چابهار را برای 10 سال دیگر می دهد، سرفصل های بسیاری را ایجاد کرده است. این بندر همچنان به عنوان  پروژه ای است که روابط اقتصادی بین دو کشور را تقویت می‌کند. این توافق در مقطعی ناپایدار در غرب آسیا انجام گرفت، زیرا که جنگ در غزه همچنان ادامه دارد، تنش‌های اسرائیل و ایران همچنان اساسی است و فوت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در سانحه هلیکوپتر، سیاست داخلی تهران را به چالش می‌کشد. نمی‌توان انکار کرد که پروژه چابهار به دلایل اقتصادی و استراتژیک یک تلاش مهم است. این بندر نقطه اتکای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است، پروژه ای که به دنبال پیوند یکپارچه هند با آسیای مرکزی و روسیه و دور زدن پاکستان است.

https://www.orfonline.org/research/chabahar-s-opportunities-and-challenges

 هند درخواست نادری از پالایشگاه‌های ریلاینس و دولتی برای بستن قرارداد نفت با روسیه دارد.

به گفته افراد مطلع، هند درخواستی نادر به پالایشگاه‌های نفت دولتی و پالایشگاه خصوصی ریلاینس برای مذاکره مشترک درمورد یک قرارداد عرضه بلندمدت نفت با روسیه ارائه کرده است.افرادی که خواستند نامشان فاش نشود گفتند دولت از پالایشگاه‌هایش می‌خواهد حداقل یک سوم عرضه قراردادی خود با روسیه را با تخفیف ثابت ببندند تا از اقتصاد کشور در برابر قیمت‌های نوسانی محافظت کنند. به گفته آنها، با این حال، Reliance بعید است اطلاعات حساسی را با پالایشگاه‌های نفت دولتی به اشتراک بگذارد، زیرا آنها در بازار سوخت داخلی رقیب هم هستند. هند یکی از خریداران اصلی نفت خام روسیه از زمان مناقشه با اوکراین بوده است، اما اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌های ایالات متحده تجارت را با  روسیه مشکل کرد و باعث شد پالایشگاه‌ها، نفت را گرانتر خریداری کنند. پالایشگاه‌های دولتی هند قبلاً مذاکرات مشترکی را با تامین‌کنندگان در خاورمیانه و غرب آفریقا برای تضمین شرایط مطلوب‌تر انجام داده‌اند، اما درخواست کمک از یک پالایشگاه خصوصی برای هند غیرعادی است.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/energy/oil-gas/india-has-a-rare-request-for-reliance-state-refiners-on-russia-oil-deal/articleshow/110299353.cms?from=mdr

 تولید ناخالص داخلی احتمالاً در سه ماهه چهارم سال 6.8 درصد افزایش یافته است. رشد ثبت شده سال مالی 2024 ممکن است به 8/7 نیز برسد.

بر اساس  نظرسنجی از 15 اقتصاددان، اقتصاد هند احتمالاً در سه ماهه مالی 2024، بهتر از حد انتظار 6.8 درصد رشد کرده است، که به دلیل شتاب رشد و تقویت تقاضا بوده است. رشد ثبت شده سه ماهه منتهی به مارس، رشد کلی تولید ناخالص داخلی (GDP )را برای کل سال مالی،  7.8 درصد در مقابل 7.6 درصد ارزیابی شده در اولین تخمین‌های قبلی دولت که در فوریه منتشر شد، نشان می دهد.

https://economictimes.indiatimes.com/news/economy/indicators/gdp-likely-expanded-6-8-in-q4-fy24-print-may-hit-7-8/articleshow/110312709.cms?from=mdr

-10 اقتصاد بزرگ جهان: چه زمانی هند به سومین اقتصاد بزرگ تبدیل می‌شود و چین، ایالات متحده و آلمان در کجا قرار دارند؟

هند قرار است در چند سال آینده به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. اما رتبه فعلی هند در میان 10 اقتصاد برتر جهان بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی کجاست؟ آمریکا و چین کجا ایستاده اند؟ آیا می دانید در سطح فعلی، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده 7 برابر هند است؟بر اساس آخرین داده‌های صندوق بین المللی پول، هند با تولید ناخالص داخلی 3572.078 میلیارد دلار در سال 2023 پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است. در سال 2024، تولید ناخالص داخلی هند 3937.011 میلیارد دلار پیش بینی می‌شود و در سال 2025 احتمالاً با تولید ناخالص داخلی 4339.83 میلیارد دلار به چهارمین اقتصاد بزرگ تبدیل خواهد شد. تخمین‌های صندوق بین المللی پول پیش بینی می‌کند که در سال 2027، هند با 5287،04 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، آلمان را شکست داده و به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد. پیش بینی می‌شود تا سال 2029 تولید ناخالص داخلی هند حدود 6436.653 میلیارد دلار باشد.

https://timesofindia.indiatimes.com/business/india-business/top-10-largest-economies-in-the-world-when-will-india-become-3rd-largest-economy-amp-where-do-china-us-germany-rank-check-list/photostory/110340864.cms

 "هند به سوی شکوه اقتصادی": سریلانکا از روابط "عالی" با دهلی نو استقبال می‌کند

علی صبری، وزیر امور خارجه سریلانکا از روابط "عالی" بین کشورش و هند استقبال کرد و گفت که هند در حال حرکت به سوی شکوه اقتصادی است که برای کل منطقه از جمله کلمبو مفید خواهد بود. او همچنین به عنوان یک همسایه مسئول متعهد شد که اجازه ندهد کسی به منافع امنیتی هند آسیب برساند. صبری در گفتگو با خبرگزاری ANI گفت "ما روابط بسیار خوبی داریم.یک مشارکت چند وجهی بین دو کشور وجود دارد. از نظر اقتصادی، ما در تلاش هستیم تا برای منافع مشترک با یکدیگر تعامل داشته باشیم... فکر می‌کنم این دریچه‌های بیشتری را برای هندی‌ها باز خواهد کرد تا از کلمبو بازدید کنند."وی همچنین گفت که تمامی جوامع در سریلانکا به شدت تحت تاثیر تمدن هند قرار گرفته اند. وزیر سریلانکا همچنین به ابتکارات ارتباطی آینده مانند افزایش ارتباطات پروازی، خدمات کشتی و موارد دیگر اشاره کرد. صبری همچنین تمایل کشورش برای پیوستن به گروه بریکس را ابراز کرد و گفت که پس از عضویت هند در این گروه، این گروه به ساختار خوبی تبدیل شده است.وی گفت اولین کشوری که ما با آن صحبت خواهیم کرد هند است و ما به دنبال حمایت هند برای پیوستن به بریکس هستیم.

https://www.indiatvnews.com/news/world/india-marching-towards-economic-glory-says-sri-lanka-hails-excellent-ties-with-new-delhi-updates-2024-05-21-932522

مطالعات نشان می دهد که هند باید تا سال 2030، 115 میلیون شغل ایجاد کند تا رشد اقتصادی خود را حفظ کند.

بر اساس گزارش موسسه Natixis SA  هند تا سال 2030 باید 115 میلیون شغل ایجاد کند تا بتواند نیروی کار رو به رشد خود را تامین کند. این گزارش بر نیاز حیاتی سومین اقتصاد بزرگ آسیا به افزایش رشد هم در بخش خدمات و هم در بخش تولید برای حفظ پیشرفت اقتصادی فعلی تاکید می‌کند. به گفته Trinh Nguyen، اقتصاددان ارشد در این موسسه، هند باید هر سال 16.5 میلیون شغل ایجاد کند که این رقم در دهه گذشته 12.4 میلیون شغل بوده است. در حالی که انتظار می رود اقتصاد هند در سال جاری بیش از 7 درصد توسعه یابد که یکی از سریع ترین نرخ های رشد در جهان است، این سرعت ممکن است برای ایجاد اشتغال برای 1.4 میلیارد نفر جمعیت این کشور کافی نباشد. بیکاری بالای جوانان همچنان موضوع مهمی‌برای نخست وزیر هند، نارندرا مودی است که در میان انتخابات سراسری جاری برای سومین دوره نامزد شده است. با وجود توسعه 112 میلیون شغل در دهه گذشته، Nguyen تخمین می‌زند که تنها تقریباً 10 درصد از این مشاغل رسمی هستند. بر اساس داده‌های بانک جهانی، نرخ مشارکت نیروی کار این کشور 58 درصد است که بسیار کمتر از سایر کشورهای آسیایی است.

https://www.wionews.com/business-economy/india-must-create-115-million-jobs-by-2030-to-sustain-economic-growth-study-finds-723880

 هند در رتبه 39  توسعه سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد قرار دارد.

 براساس گزارش سالانه شاخص توسعه سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد در سال 2024، هند در رتبه 39، بالاترین رتبه در جنوب آسیا و در میان سایر اقتصادهای با درآمد متوسط پایین قرار گرفت. بر اساس رتبه بندی جدید، هند نسبت به رتبه 54 خود در سال 2021 پیشرفت قابل توجهی داشته است. افزایش رتبه هند نشان دهنده جذابیت فزاینده این کشور به عنوان یک مقصد برای سفر است.

https://timesofindia.indiatimes.com/travel/travel-news/india-ranks-39th-on-the-world-economic-forums-travel-tourism-development/articleshow/110341908.cms

 10 سال دوران دولت مودی: اقتصاد هند چگونه پیش رفته است؟

10 سال از روی کار آمدن دولت BJP می‌گذرد. نخست وزیر که برای سومین دوره برای قدرت رقابت می‌کند، اغلب بر نقش دولت خود در تقویت اقتصاد کشور تاکید کرده است. ما نگاهی می اندازیم به اینکه دهه 2014 تا 2024 با تمرکز بر عملکرد اصلاحات اقتصادی، توسعه زیرساخت ها و رفاه اجتماعی برای اقتصاد هند چگونه بوده است،. در اینجا، ما نقاط عطف کلیدی و تأثیر دوره تصدی مودی بر اقتصاد هند را بررسی می‌کنیم.

*رشد اقتصادی چشمگیر

تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه: زمانی که نارندرا مودی در سال 2014 به قدرت رسید، اقتصاد هند با رشد ضعیف و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به دلیل یک سری پرونده‌های فساد مالی بالا رو به رو بود.با این حال، طی دهه گذشته، سرانه تولید ناخالص داخلی هند افزایش قابل توجهی داشته است.

نرخ های رشد پیش بینی شده: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول(IMF)، پیش بینی می‌شود اقتصاد هند در سال 2024 با نرخ 6.5 درصد رشد کند که از رشد پیش بینی شده چین با 4.6 درصد و رشد 0.6 درصدی بریتانیا بسیار بیشتر است. این عملکرد بهتر بر سیاست‌های اقتصادی قوی و استراتژی‌های رشد هند تاکید می‌کند.

*رفاه اجتماعی و کالاهای عمومی:توسعه زیرساخت ها: دولت پروژه‌های زیربنایی گسترده ای را آغاز کرده است، از جمله یک برنامه عظیم ساخت و ساز راه‌های روستایی.

*ثبات اقتصاد کلان و مدیریت مالی:

انضباط مالی: مدیریت مالی محتاطانه مشخصه استراتژی اقتصادی دولت مودی بوده است.

ذخایر ارزی خارجی: ذخایر ارزی هند افزایش قابل توجهی داشته است و از 304 میلیارد دلار در سال 2014 به 642 میلیارد دلار در فوریه 2024 رسیده است. این افزایش ناشی از جریان‌های سرمایه گذاری مستقیم خارجی ، صادرات قوی و مدیریت محتاطانه ارز توسط بانک ذخیره بوده است.

https://www.firstpost.com/explainers/10-years-of-narendra-modi-government-how-indian-economy-fared13773879.html

 وزیر مالدیو می‌گوید هند به دنبال یک توافقنامه تجارت آزاد با مالدیو است.

محمد سعید وزیر مالدیو گفت که هند تلاش هایی را برای ایجاد یک توافقنامه تجارت آزادFTA)با مالدیو آغاز کرده است. سعید، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت نیز در نشست خبری در ماله اظهار داشت: در حال حاضر رایزنی‌ها در خصوص توافقنامه تجارت آزاد در حال انجام است. به گزارش خبرگزاری PTI، محمد سعید گفت: «هند می خواهد یک توافق تجارت آزاد با مالدیو علاوه برSAFTA  (توافق تجارت آزاد جنوب آسیا) داشته باشد. وی با بیان اینکه محمد مویزو، رئیس جمهور مالدیو فرصت داشتن یک قرارداد تجارت آزاد با این کشور جزیره ای را به همه کشورها ارائه کرده است، افزود که دولت قصد دارد تا حد امکان با کشورهای بیشتری به توافق برسد تا از سهولت در فعالیت های تجاری برخوردار شود. تلاش های گزارش شده برای دستیابی به توافق تجارت آزاد با مالدیو در بحبوحه تیرگی روابط دیپلماتیک بین دو کشور از نوامبر سال گذشته و پس از آن صورت می‌گیرد که چندین وزیر مالدیو سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به مالدیو را به سخره گرفتند. به گزارش خبرگزاری PTI، سوابق کمیسیون عالی هند نشان می دهد که تجارت دوجانبه هند و مالدیو برای اولین بار در سال 2021 از 300 میلیون دلار گذشت و سپس در سال پس از آن بالغ بر 500 میلیون دلار شد.

https://www.indiatoday.in/india/story/maldives-india-free-trade-agreement-mohamed-saeed-diplomatic-ties-president-mohamed-muizzu-2543946-2024-05-26

 هیچ شهر هندی در فهرست 100 شهر برتر جهان وجود ندارد. دهلی نو در رتبه 350 قرار دارد.

با این حال، نگاهی دقیق تر به شاخص شهرهای جهانی اقتصاد آکسفورد، که بزرگترین اقتصادهای شهری جهان را ارزیابی کرده است، نشان می دهد که تعداد کمی از شهرهای هند وجود دارند که در فهرست 1000 شهر برتر قرار دارند. در توضیح دلایل این شاخص، این گزارش بیان می‌کند که بیش از تولید یا رشد اقتصادی، چندین شاخص دیگر می‌تواند شهر را برای ساکنان و سرمایه‌گذاران جذاب کند. این شاخصها عبارتند از: اقتصاد- سرمایه انسانی- کیفیت زندگی- حکمرانی- محیط زیست

اولین شهر هندی که در رتبه بندی شاخص شهرهای جهانی اقتصاد آکسفورد قرار دارد، دهلی نو با رتبه 350 است. در اینجا 10 شهر برتر هند که در فهرست 1000 شهر جهانی قرار گرفته اند به ترتیب آورده شده است:

-دهلی نو: 350- بنگلور :411- مومبای: 427- چنای: 472- کوچی: 521- پونا: 534- تریسور: 550-  حیدراباد :564- کوژیکود: 580

https://www.ndtvprofit.com/world/global-cities-index-no-indian-city-in-top-100-as-delhi-ranks-350th

 هند و روسیه در آستانه نشست بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ درباره جهان چندقطبی گفتگو می‌کنند

پیش از بیست و هفتمین مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ در هفته آینده، وینای کومار، سفیر هند در روسیه و الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره ظهور دنیای چندقطبی گفتگو کردند. سایر موضوعات منطقه ای و بین المللی از جمله همکاری در چارچوب بریکس تحت ریاست روسیه و جنبه‌های امنیت اوراسیا نیز مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. هر دو طرف بر تمایل خود برای ادامه گفت‌وگو تاکید کردند.

در اوایل این هفته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به شرکت کنندگان، سازمان دهندگان و مهمانان بیست و هفتمین مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ که از 5 تا 8 ژوئن 2024 در سن پترزبورگ برگزار می‌شود، خوش آمد گفت.شرکت کنندگان در جلسات عمومی و میزگردها  به تبادل نظر درباره راه‌های ارتقای همکاری‌های بین المللی، تشویق پیشرفت علمی و فناوری، توسعه سرمایه انسانی و مقابله موثر با چالش های موجود می‌پردازند. موضوع نشست جاری، "مبانی جهان چندقطبی - تشکیل مناطق جدید رشد" است.

https://www.financialexpress.com/business/defence-india-and-russia-discuss-multipolar-world-ahead-of-st-petersburg-international-economic-forum-3506385/

 پس از 14 سال، هند چشم انداز رتبه بندی S&P را ارتقا داد

پس از 14 سال موسسه رتبه بندی S&P  چشم انداز اقتصادی هند را از رده «باثبات» به رده «مثبت» ارتقا بخشید. این نهاد جهانی با استناد به اصول اقتصادی مطلوب و سرعت رشد مداوم رده اقتصادی هند را ارتقا بخشیده است در حالیکه رتبه اعتباری دولتی هند همچنان در پایین ترین رده یعنی BBB-/A-3' قرار دارد. رتبه اعتباری دولتی، توانایی یک دولت در بازپرداخت بدهی‌های خود را می سنجد. رتبه بالاتر نشان دهنده اعتماد بیشتر به توانایی بازپرداخت و در نتیجه کاهش هزینه‌های وام است. هند اعلام کرده است که سلامت اقتصادی این کشور از زمان همه‌گیری کرونا به طور قابل توجهی بهبود یافته و مقامات وزارت دارایی این کشور با مقامات آژانس رتبه‌بندی ملاقات کرده‌اند تا برای ارتقای آن فشار بیاورند.

https://www.livemint.com/economy/s-p-global-revises-indian-economy-outlook-to-positive-11716973387735.html

 هند موشک ضد تشعشع "Rudram-II" را با موفقیت آزمایش کرد

 هند با موفقیت موشک هوا به زمین ضد تشعشع را از جت جنگنده ی Su-30MKI آزمایش کرد. این موشک مافوق صوت ضد تشعشع که Rudram-II  نام دارد توسط سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (DRDO ) ساخته شده است.

آزمایش پرواز تمام اهداف آزمایشی را برآورده کرد، سیستم پیشرانه و الگوریتم کنترل و هدایت را تأیید کرد. موشک رودرام اولین موشک ضد اشعه بومی است که برای هدف قرار دادن رادارهای زمینی (تصدیق، ردیابی) و ایستگاه‌های ارتباطی دشمن در مأموریت های سرکوب دفاع هوایی دشمن (SEAD) طراحی شده است.

در این پرواز آزمایشی، کلیه اهداف مورد نظر برای آزمایش تکمیل شد. این موشک، اولین موشک ضد اشعه بومی است که برای هدف قرار دادن رادارهای زمینی (تصدیق، ردیابی) و ایستگاه‌های ارتباطی دشمن در مأموریت های سرکوب دفاع هوایی دشمن (SEAD) طراحی شده است. موشک رودرام اولین موشک ضد اشعه بومی هند است که برای هدف قرار دادن رادارهای زمینی (تصدیق، ردیابی) و ایستگاه‌های ارتباطی دشمن در مأموریت های خنثی کردن سامانه دفاعی هوایی دشمن (SEAD  ) طراحی شده است.

https://www.ndtv.com/india-news/force-multiplier-india-successfully-tests-anti-radiation-missile-rudram-ii-5772442

 10 کشور دارای بزرگترین جنگلها در جهان

هند در فهرست 10 کشور برتر جهان با بیشترین مساحت جنگل قرار دارد. کشور هند با جنگل هایی به مساحت کلی 724264 کیلومتر مربع متشکل از جنگل های بارانی در شمال شرق و رشته‌های کوههای گات در غرب این کشور و جنگل های معتدل در هیمالایا در جایگاه نهم این فهرست قرار دارد.

https://timesofindia.indiatimes.com/travel/web-stories/top-10-countries-with-biggest-forests-india-on-the-list/photostory/110519806.cms

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما