معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

برنامه هند جهت افزایش صادرات تجهیزات پزشکی به روسیه

طبق اعلام شورای ارتقای صادرات محصولات مهندسی هند (EEPC) صادرات تجهیزات پزشکی هند به روسیه برای سال مالی 2022 حدود 75 میلیون دلار بوده است و این کشور دستیابی به صادرات 240 میلیون دلاری را برای 5 سال آینده برنامه ریزی کرده است.

     هند بعنوان چهارمین بازار بزرگ تجهیزات پزشکی در آسیا، سریع ترین رشد را درمیان کشورهای نوظهور در این عرصه دارد. صادرات هند در این بخش طی 5 سال گذشته 9 تا 11 درصد رشد داشته و انتظار می رود حجم آن تا سال 2025 به 10 میلیارد دلار برسد. بر اساس گزارش شورای ارتقای صادرات محصولات مهندسی هند (EEPC)، روسیه 60 درصد از صادرات تجهیزات پزشکی هند در منطقه (CIS) را به خود اختصاص داده است. صادرات تجهیزات پزشکی هند به روسیه برای سال مالی 2022 حدود 75 میلیون دلار بوده است و چشم انداز پنج ساله هند، رسیدن به رقم 240 میلیون دلار عنوان شده است.

درحال حاضر روسیه 60 درصد از صادرات تجهیزات پزشکی هند در منطقه (CIS) را به خود اختصاص داده است با این حال هند در چشم انداز تجاری خود به دنبال تبدیل روسیه به مهمترین مقصد صادرات تجهیزات پزشکی در بین کشورهای مشترک المنافع (CIS) است زیرا روسیه می‌تواند به عنوان سکویی برای دستیابی به بازار اوراسیا عمل کند.

     هند در چشم انداز تجاری خود به دنبال تبدیل روسیه به مهمترین مقصد صادرات تجهیزات پزشکی در بین کشورهای مشترک المنافع (CIS) می‌باشد،  چرا که موقعیت ژئوپولتیک روسیه به عنوان سکوی پرشی برای دستیابی بازار این منطقه عمل می‌کند.

اهم اقدامات هند برای کسب بازار روسیه

1.ایجاد بستر حقوقی لازم

     در سال گذشته انجمن صنعت تجهیزات پزشکی هند (AiMeD) و مرکز توسعه مشارکت راهبردی روسیه و هند (DRISP)[1] با هدف توسعه همکاری و افزایش تعاملات دوجانبه، تسریع فرآیندهای نظارتی و ایجاد مشارکت های جدید در تولید و بازاریابی تجهیزات پزشکی یادداشت تفاهم همکاری دوجانبه (MoU) امضاء کردند. این درحالی است که توافقنامه شناسایی متقابل (MRA)[2] بین هند و روسیه به تجارت و افزایش فرصت ها و رفع موانع فنی تجاری شامل ترخیص سریع تر محموله‌ها در بنادر، نرخ بازرسی کمتر، پرداخت مالیات و عوارض معوق و پذیرش خود اظهاری مبدا کالا کمک کرده است. با این حال دسترسی به بازار روسیه به دلیل تامین نیازها از شبکه‌های تجاری متنوع، موانع قانونی و تجاری، استانداردهای سخت‌گیرانه روسیه و موانع زبانی و فرهنگی آسان نیست و شرکت های هندی در تلاش هستند تا خود را در بازار روسیه تثبیت کنند.

2- برگزاری نشستهای تجاری دولتی و خصوصی

     در نشست تجاری «بررسی فرصت­های تولید و بازاریابی تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی حیاتی هند- روسیه» که در ماه آوریل بصورت مجازی و با حضور بیش از 70 تولید کننده و صادرکننده هندی و سرمایه گذاران و واردکنندگان روسی برگزار شد، بر اهمیت تعامل اقتصادی پویا و چندوجهی بین دو کشور تاکید گردید و انجمن صنعت تجهیزات پزشکی هند (AiMeD) از برنامه خود برای سه برابر کردن صادرات تجهیزات پزشکی به روسیه طی پنج سال آینده خبر داد.

     پنج شرکت برتر هندی تجهیزات پزشکی در سال 2021 که به روسیه صادرات داشته اند عبارتند از:

«Meril Life Sciences»، «Tranasia Biomedical»، «Griportho»، «Mitra Industries»، «Trivitron Healthcare».

لازم به ذکر است با وجود آنکه هند از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی بوده و بدنبال بازارهای مصرفی است، نزدیک به 75 تا 80 درصد از تجهیزات پزشکی هند از طریق واردات تامین می‌شود. بین سال های 2020 تا 2022 واردات تجهیزات پزشکی هند از 5.4 میلیارد دلار به 7.6 میلیارد دلار افزایش یافته است که نشان دهنده رشد 41 درصدی است. هندوستان به شدت به 5 کشور آمریکا، چین، آلمان، هلند و سنگاپور وابسته است.

علیرغم تلاش دولت هند برای کاهش وابستگی به واردات از کشورهای دیگر، در حال حاضر چین بزرگترین صادرکننده تجهیزات پزشکی به این کشور است. در سال مالی 2021، واردات از چین به 1.63 میلیارد دلار رسید که رشد 48 درصدی داشت. این شرایط به ویژه در زمان همه‌گیری کووید 19 و کمبود شدید تجهیزات پزشکی مشهود بود.

3- طی دو سال گذشته، شرکت های هندی علاوه بر تلاش جهت حضور در بازار تجهیزات پزشکی روسیه، در حوزه داروسازی نیز با خروج رقبای غربی از بازار روسیه بدلیل جنگ اوکراین و تحریم‌ها علیه مسکو، حضور خود را گسترش داده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، با کاهش تقریبا 20 درصدی صادرات داروی آلمان که در سال های 2021 و 2022 بزرگترین تامین کننده بود، هند با صادرات 294 میلیون بسته دارو به روسیه در جایگاه نخست بزرگترین تامین کننده داروی این کشور قرار گرفت. علاوه بر این هند شروع به تامین مواد خام مورد استفاده کارخانجات دارویی روسیه کرده است و به طور موثر جایگزین تامین کنندگان غربی شده است. درحال حاضر حدود 15 تا 20 شرکت دارویی هند در روسیه فعالیت می‌کنند.

[1]  .Development of Russia-India Strategic Partnership

[2]. Mutual Recognition Agreement

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما