معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 تداوم گرانی‌ها و کاهش زادوولد در ترکیه

روند گرانی‌ها در ترکیه که از سال 2019 آغاز و در دو سال اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که رکود اقتصادی طی این سال‌ها بر میزان زادوولد مردم این کشور نیز تأثیر بسزایی گذاشته است. بررسی‌های آماری سازمان آمار ترکیه نشان می‌دهد که نرخ خام زادوولد که به تعداد تولدهای زنده در هر هزار نفر جمعیت اشاره دارد؛ درحالی‌که در سال 2001 بالغ‌بر 20.3 در هزار بود، در سال 2023 به 11.2 در هزار رسید. به‌عبارت‌دیگر، درحالی‌که در سال 2001 به ازای هر هزار نفر جمعیت، 20.3 تولد وجود داشت، در سال 2023 به ازای هر هزار نفر جمعیت، 11.2 تولد صورت گرفته است. براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، میزان زادوولد که در سال 2001 بالغ‌بر یک‌میلیون و 323 هزار و 241 نفر بوده است در سال 2023 به زیر یک‌میلیون نفر یعنی 958 هزار و 408 نفر رسیده است. در تابلوی زیر تعداد زادوولدهای ترکیه از سال 2001 تا 2023 نشان داده‌شده است: (منحنی قرمزرنگ رشد زادوولدها و ستون‌های آبی‌رنگ نیز تعداد زادوولدها و را برای هرسال نشان می‌دهد)

از سوی دیگر و در ادامه روند گرانی‌های این بار دولت ترکیه اقدام به افزایش نرخ عوارض پل‌ها و بزرگراه‌های این کشور نمود. بر این اساس، عوارض خودروها در پل شهدای 15 جولای و فاتح سلطان محمت در استانبول از 15 لیر به 24 لیر، عوارض پل عثمان غازی در استانبول – ازمیر از 290 لیر به 399 لیر و عوارض پل چاناک قلعه از 295 لیر به 419 لیر افزایش یافت. همچنین عوارض بزرگراه آناتولی در مسیر استانبول - آنکارا به 134 لیر و عوارض بزرگراه استانبول ازمیر با احتساب عبور از پل عثمان غازی 984 لیر تعیین شد.

در همین ارتباط، محمت شیمشک وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه در ارزیابی افزایش عوارض پل‌ها و بزرگراه‌ها در شبکه اجتماعی x خود اعلام نمود: افزایش عوارض استفاده از برخی از پل‌ها و بزرگراه‌ها بر تورم سالانه در حدود نیم درصد خواهد بود. وی هدف اصلی دولت را کاهش نرخ تورم عنوان و تأکید نمود با اجرای بسته صرفه‌جویی و بهره‌وری عمومی مصمم به کاهش نرخ تورم می‌باشند.

https://www.sozcu.com/haber/ekonomi/

اعلام نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه

بانک مرکزی ترکیه در آخرین جلسه شورای سیاست‌های پولی خود در مورخ 23 می 2024 نرخ بهره را بدون تغییر، در 50 درصد ثابت نگاه داشت. بانک مرکزی ترکیه، اعلام نموده است، مهم‌ترین هدف تیم اقتصادی دولت کاهش نرخ تورم هست و این بانک با استفاده از ابزارهای پولی و مالی که در اختیار دارد برای کمک به این هدف تلاش خواهد نمود.

گفتنی است قبلاً کارشناسان حوزه بانکی اعلام کرده بودند که بانک مرکزی نرخ بهره را تغییر نخواهد داد. همچنین بعد از اعلام عدم‌تغییر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه، نرخ ارز در بازار آزاد این کشور دچار نوسان نشد.

شورای سیاست‌های پولی ترکیه باهدف بررسی نرخ بهره، ماهانه یک‌بار جلسه برگزار می‌نماید و با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت و شرایط بازار اقدام به تعیین نرخ بهره می‌نماید.

https://www.star.com/haber/ekonomi/

تأکید کمیسر اتحادیه اروپا بر افزایش روابط تجاری میان ترکیه و اروپا

اولیور ورهلی، عضو کمیسیون گسترش اتحادیه اروپا در نشست مشترک مطبوعاتی با حاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به عبور حجم تجارت ترکیه و اتحادیه اروپا از مرز 200 میلیارد دلار گفت: سال گذشته رکورد حجم تجارت میان ترکیه و اتحادیه اروپا شکسته شد. وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه ترکیه و اتحادیه اروپا متعهد به احیای روابط هستند، گفت: ترکیه یک شریک کلیدی است و هدف ما سرمایه‌گذاری 2.4 میلیارد یورویی در ترکیه است. ترکیه پنجمین شریک بزرگ اتحادیه اروپا است و در مقابل اتحادیه اروپا نیز مهم‌ترین منبع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ترکیه بشمار می‌رود.

ورهلی ضمن اشاره به پلتفرم سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا-ترکیه اظهار داشت: با این پلتفرم نه‌تنها سرمایه‌گذاری‌های دولتی، بلکه سرمایه‌گذاری‌های خصوصی هم تشویق می‌شوند.

https://www.sabah.com/haber/ekonomi/

اعلام ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه

براساس اعلام بانک مرکزی ترکیه مجموع ذخایر این کشور در هفته 27 اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به هفته گذشته با 4 میلیارد و 723 میلیون دلار افزایش یافت به 139 میلیارد و 125 میلیون دلار رسید.

بر پایه این گزارش، ذخایر ارزی 78 میلیارد و 549 میلیون دلار و ذخایر طلا نیز در همین مدت با 377 میلیون دلار افزایش از 60 میلیارد و 199 میلیون دلار به 60 میلیارد و 576 میلیون دلار رسیده است.

ذخایر در سه هفته گذشته به‌شدت افزایش‌یافته است و بهبود در ذخایر خالص بین‌المللی نیز ادامه داشته است. براساس داده‌ها، در هفته منتهی به 17 می، این بهبود شاهد افزایش ذخایر خالص از 30.87 میلیارد دلار به 33.84 میلیارد دلار بود.

افزایش مجدد ذخایر در بحبوحه تلاش‌های هماهنگ بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) برای جمع‌آوری ارز خارجی در بحبوحه افزایش بهره خارجی و کاهش تقاضای ارز صورت می‌گیرد.

طی هفت ماه گذشته افزایش ذخایر از 50 میلیارد دلار گذشت؛ این در حالی است که ذخایر در پایان سال گذشته 141 میلیارد دلار و در می 2023 به 98.5 میلیارد دلار رسیده بود.

https://www.dunya.com/haber/ekonomi/

 اکتشاف گاز طبیعی و نفت در دریای سیاه

آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی X اظهار نمود: ما در حال حرکت برای اکتشافات جدید در دریای سیاه هستیم. ما بیشتر بر دریای سیاه تمرکز خواهیم کرد. هدف ما کاهش وابستگی خارجی به انرژی از طریق اکتشافات جدید است.

مراد کالای، دبیر کل پلتفرم نفت و گاز طبیعی ترکیه نیز ضمن اشاره به برنامه وزارت انرژی برای اکتشاف منابع جدید نفت و گاز گفت: با تمام این اقدامات، ترکیه گام‌به‌گام به هدف خود برای تبدیل‌شدن به یک‌قطب انرژی نزدیک می‌شود. وی بابیان اینکه معادلات جدیدی در انرژی ایجادشده است، گفت: این امر به‌طور طبیعی منجر به شکل‌گیری مسیرها و مراکز انرژی جدید می‌شود و ترکیه نیز به دلایل ژئوپلیتیکی دارای مزایای جدی در این‌ ارتباط است.

https://www.trthaber.com/haber/ekonomi/

حضور ترکیه در نمایشگاه بین‌المللی دفاع، هوانوردی و امنیت دریای سیاه (BSDA 2024)

نهمین نمایشگاه بین‌المللی دفاع، هوانوردی و امنیت دریای سیاه (BSDA 2024) با حضور شرکت‌های ترکیه دررومانی در تاریخ 21 لغایت 24 می 2024 برگزار شد.

این نمایشگاه بستر مهمی‌ برای شبکه‌سازی، ایجاد مشارکت، به اشتراک‌گذاری اطلاعات، کشف نوآوری‌ها و قابلیت‌ها در تمام زمینه‌های دفاعی برای صنعت دفاعی ایجاد می‌کند و شامل آخرین فناوری‌ها در بخش‌های زمینی، دریایی، دفاع هوایی، امنیت مرزی، فضا و امنیت سایبری است.

بیش از 400 شرکت از 33 کشور جهان در این نمایشگاه شرکت کردند. از ترکیه نیز شرکت‌های Aselsan، Roketsan، Nurol Makina، Otokar و Karel حضور داشتند. گفته‌شده است که بیش از 30 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

https://www.trthaber.com/haber/ekonomi/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما