معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۲:۲۵

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

درخواست روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در زمین‌های اطراف کانال قوش‌تپه

کار کانال قوش‌تپه از نظام سابق نیمه‌کاره باقی ماند و اکنون برخی از سرمایه‌گذاران روسی می‌خواهند تا در زمین‌های اطراف این کانال سرمایه‌گذاری کنند. رسانه‌های قرقیزستانی به نقل از رییس مرکز تجارت روسیه گزارش داده‌اند که چندین شرکت روسی تصمیم دارند که زمین‌های نزدیک کانال قوش‌تپه را اجاره کنند. رییس مرکز تجارت روسیه در افغانستان به رسانه‌ها گفته که شرکت‌های این کشور علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در زمین‌های اطراف قوش‌تپه در بخش کشاورزی دارند. افتتاح این کانال می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر صنعت پنبه ازبکستان داشته باشد. این کانال همچنین مشکلاتی را برای تلاش‌های قزاقستان برای بازسازی دریای آرال ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب، کانال قوش‌تپه از بزرگ‌ترین و بحث برانگیزترین پروژه‌های اقتصادی در حوزه مدیریت منابع آبی افغانستان است که نگرانی‌ همسایگان شمالی افغانستان در زمینه بهره‌برداری از رود آمو را برانگیخته و واگذاری زمین‌های اطراف این کانال‌ که گفته می‌شود ظرفیت اسکان سه میلیون نفر را دارد به بحث‌های جدی درباره خطر تغییر ترکیب قومی و جمعیتی منطقه از سوی طالبان دامن زده است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/234036

 آمادگی تعدادی از بازرگانان افغان برای ساخت پالایشگاه نفت

گروهی از سرمایه‌گذاران افغان در دیدار با شهاب‌الدین دلاور؛ وزیر معادن و نفت خواهان ساخت پالایشگاه‌ استاندارد نفت به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار در کشور شدند. وزیر معادن و نفت گفته است که ‎افغانستان ذخایر بزرگ نفتی دارد و امارت اسلامی مصمم به استخراج و تصفیه نفت خام در داخل کشور است.  (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/290507/آمادگی-شماری-تجار-ساخت-تصفیه-خانه-نفت-ارزش-120-میلیون-دالر

 گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی افغانستان و ازبکستان

در بیش از یک سال گذشته، بیش از 20 بار هیأت‌های بلندپایه افغانستان و ازبکستان با هدف گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی در کابل و تاشکند دیدارهایی انجام داده‌اند. یادگار خواجه شادمانوف سفیر ازبکستان در کابل روابط کشورش با افغانستان را حول محور تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی می‌خواند و می‌گوید:  ازبکستان در نظر دارد تا ۴۰۰ میلیون دلار در بخش‌های تولید انرژی حرارتی و تولید سیمان در افغانستان سرمایه‌گذاری کند. طبق آمار سفارت ازبکستان، در سال ۲۰۲۳ میلادی، نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار دادوستد بازرگانی بین افغانستان و ازبکستان انجام شده و برنامه مسئولان هر دو کشور تا سال ۲۰۲۵ میلادی افزایش این رقم به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-188832

 دعوت از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان

«نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان با «کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو در حاشیه مجمع کازان دیدار و گفتگو کرد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، در این دیدار «داود میرزاخانی» سرکنسول ایران مقیم کازان و شماری از شرکت‌های شرکت کننده ایرانی در نمایشگاه تجاری مجمع کازان نیز حضور داشتند. اطلاعیه افزود در این دیدار دو طرف ضمن تأکید بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، در مورد راه‌های ترانزیتی، 24 ساعته شدن فعالیت گمرکات افغانستان و ایران و تراز تجاری دو کشور گفتگو کردند. عزیزی در ادامه ضمن دعوت از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان گفت: افغانستان با داشتن منابع هنگفت طبیعی و نیروی کار جوان فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری است. وی پیش از این نیز در دیدار با شماری از تاجران ایرانی در کابل از آنها خواسته بود تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان گفته بود ایران از کشورهای همسایه نیک و دوست افغانستان است و «آغوش دولت افغانستان برای تمام سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باز است. تلاش می‌کنیم تا زمینه سرمایه‌گذاری فراهم شود».(خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/02/29/3087877/دعوت-از-شرکت-های-ایرانی-برای-سرمایه-گذاری-در-افغانستان

 مسکو: علاقه‌مند وارد شدن فرآورده‌های کشاورزی افغانستان به روسیه هستیم

الکسی اورچوک، معاون نخست وزیر روسیه در حاشیه نشست «کازان» گفته که افغانستان سال گذشته صادرات انگور و میوه‌ خشک به روسیه را آغاز کرد و بازار روسیه به فرآورده‌های افغانستان علاقه‌مند است. معاون نخست‌وزیر روسیه تاکید کرده است که مسکو انتظار دارد صادرات افغانستان به روسیه بیش از پیش افزایش یابد «و روابط در حوزه حمل و نقل و عرضه نیز توسعه خواهد یافت» پانزدهمین مجمع اقتصادی روسیه و جهان اسلام از ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت در کازان روسیه آغاز شده است. این نشست همه‌ساله برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی، علمی و فنی، اجتماعی و فرهنگی بین روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و همچنان ارتقای توسعه نهادهای نظام مالی اسلامی‌برگزار می‌شود. در این نشست نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان از مقام‌های روسی خواسته است تا بهای صادرات غله روسیه به افغانستان کاهش یابد. (روزنامه 8 صبح)

https://testdomainname.xyz/fa/moscow-we-are-interested-in-importing-afghan-agricultural-products-to-russia/?__cpo=aHR0cHM6Ly84YW0ubWVkaWE

 اعلام آمادگی مسکو برای ساخت خط‌آهن افغان-ترانس

الکسی اوورچوک؛ معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که مقام‌های این کشور و طالبان در حال گفتگو در مورد پروژه ساخت خط آهن افغان-ترانس هستند. او بدون ارائه جزئیات از این گفتگوها افزود: مسکو آماده مشارکت در این پروژه است. وزارت خارجه طالبان حدود یک هفته پیش اعلام کرد که الهام محکموف؛ وزیر تراسپورت ازبکستان در دیدار با امیرخان متقی؛ وزیر خارجه این گروه در کابل گفته است که یک تیم فنی از مهندسان را برای امکان‌سنجی پروژه خط آهن افغان-ترانس به کابل آورده و کار عملی آن آغاز می‌شود. پروژه خط آهن افغان-ترانس یک پروژه سه جانبه بین افغانستان-پاکستان و ازبکستان است که شبکه خط آهن ازبکستان را از طریق افغانستان به شبکه خط آهن پاکستان وصل می‌کند. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/234131

افزایش استخراج نفت از قشقری

دفتر مطبوعاتی وزارت معادن و نفت امروز با انتشار خبری گفته است: شیخ الحدیث شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و نفت در دیداری که با محمد یعقوب عبدالرحمن اکه استاندار سرپل داشت، در رابطه با مدیریت عواید منابع معدنی استان سرپل به خصوص نفت قشقری بحث و تبادل نظر کرد. در این ملاقات دوطرف روی مصرف عواید نفت قشقری در بخش آبادانی و ارایه خدمات اجتماعی برای مردم استان سرپل تاکید نموده، در مورد چگونگی احداث سد برق سلطان ابراهیم، احداث یک باب بیمارستان و ساخت و ساز جاده‌های استان سرپل از درآمدهای نفت قشقری جهت رفع مشکلات مردم سرپل بحث و‌گفتگو کردند. (کانال تلگرامی مطالعات افغانستان)

 سرمایه‌گذاری ازبکستان در معادن آهن و نقره پنجشیر

هیاتی از ازبکستان برای بازدید از معادن آهن و نقره پنجشیر به منظور ارزیابی برای سرمایه‌گذاری به این استان سفر کرد.  مدیر بخش معادن و نفت پنجشیر می‌گوید که یک تیم متخصصان کشور ازبکستان و کارشناس‌های این وزارتخانه از معادن آهن و نقره در بخشداری پریان استان پنجشیر دیدن کرد. ازبکستان علاقمند به سرمایه‌گذاری در معادن آهن و نقره پنجشیر است. مدیر بخش معادن و نفت پنجشیر گفت: با آغاز کار معادن آهن و نقره پنجشیر، علاوه بر رشد اقتصادی، در آینده برای دو هزار کارگر محلی زمینه کار در پنجشیر فراهم می‌شود. پیش از این هم شرکت‌های ازبکستان نسبت به سرمایه‌گذاری روی بخش نفتی و گازدار افغانستان ابراز علاقه‌ کردند. (کانال تلگرامی سحر افغانستان)

 سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی روی گاز افغانستان

وزارت معادن و نفت طالبان با صدور خبرنامه‌ای گفته که شهاب‌الدین دلاور سرپرست این وزارت با رئیس شرکت گروپ ایران و شرکای افغان‌» آن در کابل دیدار کرده است. رئیس این شرکت ایرانی در رابطه با ظرفیت‌ها، فعالیت‌‌ها و تجربه‌های کاری خویش گزارشی داده و علاقمندی خود ‌را در عرصه سرمایه گذاری در معادن گاز افغانستان،  تحقیق میدانی، حفاری چاه‌ برتی استخراج، ایجاد شبکه‌های توزیع گاز در منازل، اصناف و شهرها، ایجاد ایستگاه تبدیلی گاز طبیعی به C N G ابراز نموده است. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/172696/

 فروش ۳۰ میلیون دلاری نفت خام حوزه رود آمو

وزارت معادن و نفت طالبان اعلام کرد، از معدن نفت قشقری در استان سرپل در شمال افغانستان که بخشی از حوزه نفتی آمو دریا است، بیش از ۶۰ هزار تن نفت خام استخراج کرده و آن‌ را به ارزش ۳۰ میلیون دلار به یک شرکت داخلی فروخته ‌است. همایون ، سخنگوی این وزارتخانه به طلوع نیوز گفت، برنامه فروش نفت خام استخراج شده از معدن قشقری، در مزایده با حضور چند شرکت برگزار شد و شرکت برنده با پرداخت ۳۰ میلیون دلار نفت استخراج شده را خرید. سخنگوی وزارت معادن و نفت طالبان، از شرکتی که در مزایده فروش نفت خام معدن قشقری برنده شد نام نبرد، اما پیش از این گزارش‌های منتشر شد که احمد راتب پوپل، همکار طالبان در دور نخست حاکمیت این گروه بر افغانستان و مالک شرکت امنیتی «گروه وطن» در دولت سابق افغانستان، در استخراج معادن نفت حوزه شمال افغانستان دست دارد. رویترز در سال ۲۰۱۴ گزارش داد، احمد راتب پوپل در اشتراک با شرکت ملی نفت چین، قرارداد استخراج نفت حوزه آمو دریا در شمال افغانستان را به دست آورده است. حوزه نفتی آمو دریا در استان‌های سرپل و جوزجان افغانستان، از مهمترین منابع طبیعی در افغانستان است که ذخایر آن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه نفت خام و ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی برآورد می‌شود. روند استخراج نفت و گاز این معادن، در سال ۲۰۱۲ و در دولت سابق افغانستان به شرکت ملی نفت چین و شرکت متعلق به احمد راتب پوپل که پسر عموی حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان است واگذار شد، اما به دلایل مختلف از جمله ناامنی عملی نشد. (خبرگزاری ایندیپندنت فارسی)

https://www.independentpersian.com/node/401381/اقتصاد/طالبان-۳۰-میلیون-دلار-نفت-خام-فروخت

 ترکیه؛ میزبان اولین قطار ترانزیتی افغانستان

اولین قطار ترانزیتی افغانستان پس از ۴۰ روز به شهر وان ترکیه رسید. حرکت اولین قطار تجاری افغانستان به مقصد ترکیه از مسیر روزنک ایران بود. این قطار با استفاده از مسیر ریلی هرات–خواف در حال صادرات محصولات تولیدی افغانستان به بازارهای ترکیه و اروپا بود، که به دلایل نامعلوم متوقف و اعلام شد که ایران برای ادامه حرکت به این قطار «لوکوموتیو» نداده است. طالبان در ۳۱ اردیبهشت از اعزام نخستین قطار حامل ۱۱۰۰ تُن سنگ معدنی تالک افغانستان از طریق راه‌آهن هرات-خواف به ایران و از آنجا عازم ترکیه خبر داد. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/603950

 فروش ۲۰ هزار تُن جست معادن بامیان

وزارت معادن و نفت طالبان اعلام کرد که ۲۰ هزار تُن جست منطقه گنده‌ گردنه بخشداری یکاولنگ استان بامیان به ارزش 8.7 میلیون دلار را به یک شرکت خصوصی فروخته است. این مقدار جست طی مزایده با حضور شهاب‌الدین دلاور؛ سرپرست این وزارت و نمایندگان ۳۱ شرکت متقاضی، به یک شرکت خصوصی فروخته شده است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/234943

 کمک 10 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به دانش آموزان مدارس افغانستان

برنامه جهانی غذا  با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرد که کمک اتحادیه اروپا این برنامه را قادر می‌سازد تا فعالیت تغذیه در مدارس را در سه استان دیگر که با سطوح بالای ناامنی غذایی مواجهند، گسترش دهد. برنامه جهانی غذا به لطف کمک‌های مالی اخیر اتحادیه اروپا، می‌تواند بیسکویت‌های غنی‌شده یا خوراکی‌های مغذی تولیدشده‌ محلی را بین دانش‌آموزان در بیش از ۱۰ هزار مدرسه در 8 استان فراه، غور، جوزجان، ننگرهار، نورستان، پکتیکا، ارزگان و زابل توزیع کند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/291217/اتحادیه-اروپا-10-میلیون-یورو-امنیت-غذایی-دانش-آموزان-مکاتب-افغانستان-کمک-می-کند

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما