معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

احتمال اصلاح پیش بینی‌های بانک توسعه آسیایی نسبت به اقتصاد تاجیکستان

خبرگزاری آسیا پلاس: در اواسط سال جاری، این بانک توسعه آسیایی قصد دارد در پیش بینی‌های اقتصادی مربوط به جمهوری تاجیکستان اصلاحات وارد کند.

اوگنی ژوکوف، مدیر کل بانک توسعه آسیایی آسیای مرکزی و غربی، به آسیا پلاس در مورد تامین مالی احتمالی پروژه راغون، از سرگیری وام دهی به تاجیکستان و تجدید نظر در پیش بینی‌ها برای اقتصاد این کشور با در نظر گرفتن شرایط مهاجران تاجیک در روسیه بیان داشت: اجرای پروژه راغون  نه تنها برای تاجیکستان، بلکه برای کل آسیای مرکزی مهم است. اگر آن طور که مد نظر است اجرا شود، منافع زیادی برای کشور و منطقه به همراه خواهد داشت. مدیرکل بانک توسعه آسیایی آسیای مرکزی و غرب گفت: نه تنها از نظر افزایش انرژی سبز، بلکه به تنظیم منابع آب نیز کمک خواهد کرد.

بانک جهانی قبلاً در گزارش خود اعلام کرده بود که حجم حواله‌های ارسالی به جمهوری  تاجیکستان در سال 2022 بالغ بر 5.2 میلیارد دلار بوده است که معادل 49 درصد تولید ناخالص داخلی سال گذشته تاجیکستان است. بنابراین، تاجیکستان رکورد جهانی خود را برای این شاخص که در سال 2013 ثبت شده بود، تکرار کرد.

براساس آخرین فصلنامه چشم انداز توسعه آسیایی که توسط بانک توسعه آسیایی در آوریل سال جاری منتشر شد، پیش بینی می‌شود که رشد اقتصاد تاجیکستان در سال های 2024 و 2025 به دلیل کاهش حواله‌ها، محدودیت های فضای مالی و کاهش تقاضای جهانی برای صادرات عمده تاجیکستان کاهش می یابد.

بر اساس پیش بینی‌های بانک توسعه آسیایی، تولید ناخالص داخلی جمهوری تاجیکستان هم در سال جاری و هم در سال آینده  6.5 درصد رشد خواهد کرد.( در سال 2023 رشد اقتصادی 8.3 درصد بوده است). یادآور می‌شویم که دولت تاجیکستان تا پایان سال جاری رشد اقتصادی حداقل ۸ درصد  را پیش‌بینی کرده است.

بانک توسعه آسیایی در سال 1966 میلادی ایجاد شد و متشکل از 68 کشور است که 49 کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند. این موسسه بین المللی بزرگترین کمک کننده مالی در تاجیکستان است. در طول 26 سال مشارکت، بانک توسعه آسیایی 159 پروژه را در بخشهای مختلف جمهوری تاجیکستان تامین مالی کرده است، و همچنین کمک های فنی به ارزش حدود 2.5 میلیارد دلار از جمله حدود 2 میلیارد دلار کمک های بلاعوض را ارائه کرده است.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240517/abr-skoree-vsego-primet-uchastie-v-finansirovanii-roguna

کشت حدود پنج هزار هکتار پنبه با روش های مدرن در  ناحیه جیحون

خبرگزاری خاور: امسال در شرکت اتحادیه اراضی «وادی زرین» ناحیه جیحون، استان ختلان کشت پنبه در سطح 4 هزار 967  هکتار با روش مدرن آبیاری قطره ای و گلخانه ای انجام شد.

شرکت «وادی زرین» از سال  2013 فعالیت خود را آغاز کرد و در عین حال به بزرگترین واحد تولیدی استان در زمینه کشت و فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه پنبه، برنج و گندم تبدیل شده است.

در سالهای اخیر در نتیجه اجرای مجموعه کارهای مربوط به احداث تاسیسات هیدروتکنیکی، تسطیح و فرآوری اساسی اراضی، احداث زیرساخت راه و تامین برق و همچنین اجرا از طریق کارهای مستمر کشاورزی، این شرکت موفق به تملک 5707 هکتار زمین برای آبیاری زمین‌های متروکه ناحیه جیحون و  کشت اصلی و  کشت مکرر محصولات مختلف در آنها انجام شد.

به گفته مسئولان این شرکت، لوله‌های پلاستیکی برای انجام روش آبیاری قطره ای نیز به دلیل واردات مواد اولیه با کیفیت  و در عین حال بازیافت لوله‌های مورد استفاده در فصل کشاورزی در کارخانه این منطقه تولید می‌شود.

در سال 2023، شرکت اتحادیه اراضی «وادی زرین» در وسعت هزار هکتار زمین متروکه در ناحیه جیحون کار بهسازی را آغاز کرد و این کارها به آرامی ادامه دارد. با این حساب در زمینی به مساحت 400 هکتار هم اکنون کارهای تسطیح تپه‌ها و نصب لوله‌های آب به پایان رسیده است.

پیش بینی می‌شود در فصل کاشت بهاره سال 2025، اراضی جدید به مساحت هزار  هکتار به روش آبیاری قطره ای آبیاری و وارد کشت کشاورزی شود.

https://khovar.tj/2024/05/dar-no-iyai-aj-un-4967-gektar-punbadona-bo-usuli-muosir-kisht-gardidaast/

آمار مزارع زیر کشت  ناحیه پنج ولایت ختلان

خبرگزاری خاور:  یک تعاونی تولیدی به نام امامعلی رحمان در ناحیه پنج در سطح 14 هکتار سیب زمینی کشت کرد که هم اکنون آماده برداشت است.

دولتعلی سعید، استاندار ختلان  در ماه می سال جاری  با پیشرفت کارهای ساختمانی و استفاده منطقی از زمین در ناحیه پنج آشنا شد. گفته شد این مزرعه در سال1967 تأسیس شده و مساحت کل آن هزار و 376 هکتار است. 425 هکتار آن زیر کشت غلات، 95 هکتار علوفه، 18 هکتار سبزی، 14 هکتار سیب زمینی و 700 هکتار پنبه است.

کشاورزان مزرعه «دوران» ناحیه پنج که 3.50 هکتار زمین را شامل می‌شود، به کار برداشت سیب زمینی مشغول هستند. مساحت عمده مزرعه کشت پنبه و سبزی می‌باشد که از آن 2.30 هکتار پنبه، 0.30 هکتار سیب زمینی، 0.20 هکتار محصولات خربزه سانان، 0.20 هکتار غلات، 0.30 هکتار علوفه و 0.20 هکتار از انواع دیگر کشت قرار گرفته می‌شود. عملکرد سیب زمینی در این مزرعه امسال بسیار بالا است و سیب زمینی تولیدی در منطقه و دیگر شهرهای تاجیکستان توزیع می‌شود.

https://khovar.tj/2024/05/imsol-dar-no-iyai-pan-i-viloyati-hatlon-osili-kartoshka-farovon-ast/

 کاشت بیش از 440 هزار هکتار محصولات بهاره در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: براساس برنامه، در 440 هزار و 727 هکتار زمین در تاجیکستان  کشت بهاره محصولات زراعی انجام می‌شود.  تا 13 ماه می، کاشت بهاره محصولات در بیش از 395 هزار هکتار از مزارع تعاونی و دهقانی انجام شده است. سطح زیر کشت شامل غلات،  دانه‌های روغنی، حبوبات، سبزیجات و علوفه است.

نذرالله توشالیف، کارشناس موسسه تولیدات گیاهی آکادمی علوم کشاورزی جمهوری تاجیکستان، دکترای علوم کشاورزی بیان داشت :  اگر از زمین به طور موثر استفاده شود، از یک زمین دو حاصل نه بلکه چهار حاصل به دست آوردنش امکان دارد. پس از برداشت سیب زمینی و پیاز می‌توانیم در این زمین غلات بکاریم و در ردیف های آن آفتابگردان بکاریم. کشاورزان پس از برداشت محصولات غلات می‌توانند ذرت بکارند که هم برای غلات و هم برای علوفه دام مفید است. نذرالله توشالیف می‌گوید «یک روز بهار - پر کند انبار را»، یعنی باید از این روزها به خوبی استفاده کرد. همچنین باید از محصول کشت شده به خوبی مراقبت کرد و کودهای معدنی یا ارگانیک را نباید فراموش کرد.

https://khovar.tj/2024/05/kishovarzoni-to-ikiston-dar-ziyoda-az-440-azor-gektar-kishti-ba-orii-ziroat-meguzaronand/

 راه اندازی 6 کارخانه و بنگاه صنعتی در شهر گلستان

خبرگزاری خاور:  امسال 6 کارخانه و بنگاه صنعتی جدید در شهر گلستان استان سغد به بهره برداری می رسد. گلستان یکی از مناطق صنعتی و گردشگری منطقه سغد به حساب می آید.  به منظور آماده سازی کامل برای جشن سی و پنجمین سالگرد استقلال دولتی جمهوری تاجیکستان در این شهر، احداث تعداد زیادی شرکت صنعتی جدید، بناهای چند طبقه، بازسازی و تعمیر تاسیسات مختلف برنامه ریزی شده است.

سهم کارآفرینان و سرمایه گذاران در روند ساخت و بهره برداری از کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی بیشتر است. امروزه در منطقه صنعتی این شهر، عملیات بازسازی در کارخانه تولید مواد فلزی «محمود و کا» در حال انجام است. در این بنگاه آرماتور و مثلث ها و مربع های فلزی که مصالح اصلی در ساخت انواع ساختمان‌ها و سازه‌ها به ویژه ساختمان‌های چند طبقه محسوب می‌شوند، تولید می‌شود. همزمان، ساخت کارخانه تولید کابل برق و لوله پلی اتیلن نیز در شهرک صنعتی گلستان در حال انجام است.

بیش از 30 نوع کابل برق و لوله پلی اتیلن در اشکال و اندازه‌های مختلف در این شرکت تولید می‌شود و محصولات این شرکت جایگزین محصولات وارداتی می‌باشد. ساخت این دو کارخانه رو به اتمام است و مونتاژ و نصب خطوط تولید فناورانه در چند روز آینده آغاز خواهد شد.

رنگهای ساختمانی در آینده نزدیک در شرکت خصوصی  Tiglat تولید خواهد شد. تاکنون دستگاه‌ها و تجهیزاتی از جمهوری خلق چین و  کشور ترکیه وارد شده و محصولات مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌شود. با آغاز فعالیت کارخانه تولید رنگ «تیگلات» برای 50 نفر شغل و دستمزد مناسب فراهم می‌شود.

در سه ماهه اول سال 2024، شرکت های صنعتی شهر گلستان محصولاتی به ارزش 767 میلیون و 288 هزار سامانی ( حدود 71 میلیون دلار ) تولید کردند.

https://khovar.tj/2024/05/dar-sha-ri-guliston-6-korgo-u-korhonai-navi-sanoat-ba-istifoda-doda-meshavad/

افتتاح  4 مسیر جدید گردشگری درون شهری در شهر دوشنبه  

 خبرگزاری خاور: 24 می سال جاری  افتتاحیه رسمی 4 مسیر جدید گردشگری درون شهری که با اتوبوس های دو طبقه انجام می‌شود در «کاخ نوروز» دوشنبه برگزار می‌شود.  

سران وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه، نمایندگان نهادهای خدمات گردشگری پایتخت از جمله شرکت های گردشگری، هتل ها، مراکز تجاری و خدماتی، رسانه‌های گروهی و اعضای انجمن بلاگران تاجیکستان در این رویداد شرکت خواهند کرد.

مسؤولان نمایی از مسیرهای جدید گردشگری درون شهری «سیر دوشنبه» را ارائه خواهند کرد.

مسیرهای جدید با هدف توسعه صنعت گردشگری، ارائه ظرفیت های گردشگری پایتخت و استفاده موثر از آنها، جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی و در این زمینه برنامه‌های گردشگری برای ارائه مجموعه ای از خدمات گردشگری با مشارکت شرکت های گردشگری برای مهمانان و گردشگران افتتاح می‌شود.

در چارچوب برنامه مسیرهای جدید، تور عصر دوشنبه برگزار می‌شود و ساکنان و بازدیدکنندگان با مکان‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری پایتخت آشنا می‌شوند.

https://khovar.tj/2024/05/sajri-dushanbe-dar-pojtahti-to-ikiston-4-hatsajri-navi-sajyo-ii-dohilisha-r-iftito-megardad/

تولید محصولات فلزی مختلف از ضایعات توسط شرکت شهر خاروغ

خبرگزاری خاور: به مناسبت سالهای توسعه صنعتی (2026-2022)، چندین شرکت صنعتی در تاجیکستان راه اندازی شدند. شرکت کوچک با مسئولیت محدود «آهن سرای» که اخیرا در محله خاروغ بالا، شهر خاروغ استان بدخشان شروع به کار کرده است، در مدت کوتاهی با محصولات باکیفیت و در عین حال پرتقاضا، مشتریان زیادی در بین مؤسسات دولتی و تجاری و ساکنان محلی پیدا کرده است.  

در این شرکت در و پنجره، تیرهای برق و جعبه ضایعات پلاستیک، آهن و شیشه تولید می‌شود. قبلا ساکنان شهرها و روستاهای اطراف چنین محصولاتی را از شهر دوشنبه و کشور چین تهیه می‌کردند. در حال حاضر این شرکت خواسته‌های مشتریان را برآورده کرده و محصولات را بدون هیچ مشکلی درب منزل تحویل می دهد.

این شرکت به طور کامل مجهز به پنج نوع تجهیزات ویژه مدرن ساخت کشور چین است و هر نوع آهنی را به اشکال مختلف برش داده و محصولات دلخواه را از آن تولید می‌کند. در این شرکت پنج نفر با حقوق مکفی مشغول به فعالیت هستند .

مصالح ساختمانی و مواد اولیه شرکت «آهن سرای» طبق قرارداد از دوشنبه حمل می‌شود و شرکت های کوچک مشابهی نیز در سایر نواحی استان بدخشان فعالیت می‌کنند.  از جمله شرکای کاری شرکت «آهن سرای»، شرکت برق «Pomirenergy» و موسسه آموزش مداوم دانشگاه آسیای مرکزی می‌باشند که از آموزش تخصص های لازم پشتیبانی می‌کنند.

در حال حاضر 60 سطل زباله بزرگ و 100 سطل زباله برای اقلام پلاستیکی، 9 درب ورودی بزرگ از سوی اداره مسکن و شهرسازی برای پاسگاه‌های مرزی سفارش داده شده است. کارگران در دو شیفت کار می‌کنند تا محصولات را در سریع ترین زمان ممکن به مشتریان تحویل دهند.

علاوه بر این در کارگاهی دیگر کارگران به تولید تیرهای برق آهنی، نرده‌ها برای کوچه‌ها و پارکها  و لوله‌های آب مشغول هستند.

https://khovar.tj/2024/05/korhonai-sha-ri-horu-utti-oi-gunoguni-o-anin-baroi-partov-va-sutun-oi-bar-iste-sol-menamoyad/

چین با سهم قابل توجهی از سرمایه گذاری دومین شریک تجاری تاجیکستان  

خبرگزاری خاور: اهل الدین نورالدین زاده معاون وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان،  در دیدار با هیئت بانک صادرات و واردات «اگزیم بانک«Эксимбанк»  کشور چین گفت: چین دومین شریک تجاری تاجیکستان است که سهم قابل توجهی از سرمایه گذاری در بخش های اقتصاد ملی دارد.

خاطرنشان شد که در سال 2023، حجم تجارت خارجی بین تاجیکستان و چین بالغ بر 1.5 میلیارد دلار بوده که 24.2 درصد بیشتر از سال 2022 است.

با خرسندی تاکید شد که همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور سال به سال در حال توسعه است.

https://khovar.tj/rus/2024/05/kitaj-yavlyaetsya-vtorym-torgovym-partnerom-tadzhikistana-so-znachitelnoj-dolej-investitsij/

تبدیل ساحل سیردریا به منطقه تفریحی

خبرگزاری خاور: به عنوان بخشی از ساخت و سازها به مناسبت سی و پنجمین سالگرد استقلال کشور، ساحل رودخانه سیحون، از پل «جشنی» تا خانه فرهنگ «سغدیان» به یکی از زیباترین مکان‌های جهان تبدیل خواهد شد.

بنا به دستور امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و به مناسبت سی و پنجمین سالگرد استقلال دولتی این کشور، در شهر خجند توسعه و کارهای عمرانی در حال گسترش است.

رجب بای احمدزاده استاندار سغد ضمن آشنایی با عملیات عمرانی در ساحل دریای سیر ( رود سیحون) از احداث امکانات مدرن بهداشتی و درمانی، مکان‌های تفریحی و سرگرمی ساکنان در این منطقه خبر داد.

در عین حال دستوراتی به معماران و طراحان برای تدوین یک طرح کامل، به مسئولان حفاظت محیط زیست و پزشکان ارشد موسسات پزشکی برای تمیز و مرتب نگه داشتن حاشیه رودخانه و اطراف موسسات بهداشتی داده شد.

https://khovar.tj/2024/05/so-ili-sirdaryo-ba-mavzei-istiro-at-tabdil-doda-meshavad/

 اصلاح قانون مناطق آزاد اقتصادی در جمهوری تاجیکستان

خبرگزاری خاور: در نشست مجلس نمایندگان مجلس عالی، لایحه ای در مورد اصلاحات و الحاقات به قانون جمهوری تاجیکستان «در مورد مناطق آزاد اقتصادی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همزمان در جلسه پارلمان در خصوص اعمال تغییرات و الحاقات به مقررات مناطق آزاد اقتصادی «کلاب»، «سغد»، «پنج» و «ایشکاشیم» و «دنغره» تصمیمات مربوطه اتخاذ شد.

در جریان بحث پارلمانی این لایحه تاکید شد که هدف از اعمال تغییرات و الحاقات به قانون جمهوری تاجیکستان «در مورد مناطق آزاد اقتصادی» بهبود و افزایش جذابیت مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان است. با وجود اینکه بیش از ده سال است که مناطق آزاد اقتصادی در فضای اقتصادی و تولیدی کشور وجود دارد، اما همچنان فعالیت آنها رضایت بخش و چشمگیر نیست.

بر اساس رهنمودهای امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان به منظور تقویت فعالیت مناطق آزاد اقتصادی، ضروری دیده شد که با در نظر گرفتن تجربه سایر کشورها تغییرات و الحاقات به قانون فعلی وارد شود.

تغییرات و الحاقات مذکور عبارتند از :

- ارتقای بهره وری مناطق آزاد اقتصادی و جذب بیشتر سرمایه‌های خارجی و داخلی به مناطق آزاد اقتصادی

- ایجاد کارخانه‌های جدید و مشاغل جدید با هدف افزایش ظرفیت صادرات و کاهش محصولات وارداتی به کشور.

https://khovar.tj/2024/05/ta-jirot-ba-onun-dar-borai-minta-a-oi-ozodi-i-tisod-adafi-ni-o-afzoish-dodani-sodirot-va-ko-ish-dodani-voridot-ast/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما