معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۵:۵۴

اخـبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ چهارم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سوئد جزو اولین کشورهایی که نرخ بهره را پایین آورده است

DN و SvD  گزارش دادند که سوئد جزو اولین کشورهایی است که نرخ بهره را پایین آورده است و تقریباً در کل جهان غرب پیشتاز است. تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ‌ها به 3.75% از 4.00% قبلی، نشان‌دهنده فشار خانوارهای حساس به نرخ است که با بدهی بالا و دوره‌های کوتاه مدت تعهد تشدید شده است. در حالی که سوئیس اولین حرکت دهنده بود، به استثنای بازیگران کوچکتر مانند جمهوری چک و مجارستان، کاهش اخیر نرخ بهره سوئد شرایط منحصر به فرد اقتصادی آن را برجسته می‌کند. اقتصاد این کشور با چالش های قابل توجهی مواجه شده است، به طوری که تولید ناخالص داخلی برای چهار فصل متوالی کاهش یافته و بیکاری بیش از بسیاری از کشورها افزایش یافته است. علیرغم اقتصاد اساسی سوئد که با صنایع رقابتی و شکل‌گیری دستمزد مسئولانه مشخص می‌شود، به دلیل بدهی بالای خانوارها و دوره‌های الزام‌آور کوتاه، نسبت به تغییرات نرخ بهره بسیار حساس است. رویکرد پیشگیرانه بانک مرکزی هم طبیعی و هم مفید تلقی می‌شود که نشان دهنده آمادگی برای انجام اقدامات بیشتر در حین مدیریت انتظارات در میان عدم قطعیت های اقتصادی است. در همین ارتباط رویترز می نویسد دقایقی از آخرین جلسه سیاست گذاری بانک مرکزی نشان داد که دو نفر از شش تعیین کننده نرخ بهره سوئدی در 11 فوریه علیه کاهش نرخ ها رای دادند و اکثریت آنها نیز مردد به نظر می رسیدند و تورم پایین تر را با رشد قوی متعادل می‌کردند. بانک مرکزی نرخ پایه خود را بیش از حد انتظار به -0.50 درصد در 11 فوریه کاهش داد و اعلام کرد با وجود رشد خروشان و نگرانی‌های فزاینده در مورد حباب مسکن، آماده است اقدامات بیشتری برای افزایش تورم انجام دهد. کاهش نرخ بهره نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کرد که سیاست آسان تر در خارج از کشور می‌تواند باعث تقویت تاج و خفه شدن تورم آزمایشی شود. اما صورتجلسه حکایت از اکراه داشت. توربیورن ایساکسون، اقتصاددان در نوردیا، گفت: «دقایقی لحن جنگ طلبانه‌تر از آن چیزی است که ما انتظار داشتیم، زیرا همه فرمانداران نسبت به کاهش بیشتر نرخ‌ها تردید داشتند، علی‌رغم تجدیدنظر شدید رو به پایین در پیش‌بینی تورم. با توجه به افزایش آهسته نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده، احتمال اتخاذ سیاست های انبساطی بیشتر از سوی بانک مرکزی اروپا در ماه مارس و نرخ های منفی در ژاپن، استفان اینگوس، رئیس بانک گفت که سوئد باید "فعال" باشد. او در این صورتجلسه گفت: «مدیریت افزایش محرک های سیاست پولی در خارج از کشور پس از این رویداد بسیار دشوارتر است. واحد پول سوئد پس از تصمیم 11 فوریه به شدت تضعیف شد، اما از آن زمان تا کنون توانسته است جایگاه از دست رفته را جبران کند و در ساعت 0931 GMT در حدود 9.37 در برابر یورو بود. تقویت ارز همچنان می‌تواند بانک مرکزی را مجبور به اقدام کند، با توجه به اینکه Henry Ohlsson، رئیس کل بانک مرکزی - که به کاهش نرخ رای منفی داد - گفت که مداخله FX می‌تواند بهترین گزینه بانک مرکزی باشد. با این حال، اقدامات بیشتر مطمئناً انتقاد کسانی را به دنبال خواهد داشت که فکر می‌کنند سیاست فوق العاده سست در حال حاضر حباب مسکن را ایجاد می‌کند. قیمت مسکن با سرعتی دو رقمی در حال رشد است و سطح بدهی‌ها به سطوح هشدار دهنده ای افزایش می یابد. اینگوس هشدار داد که اگر کاری برای رسیدگی به وضعیت بازار مسکن انجام نشود "خطرهای آشکاری برای توسعه اقتصادی بسیار ضعیف وجود دارد". آخرین ارقام تورم - منتشر شده پس از تصمیم گیری نرخ - همچنین سؤالاتی را در مورد اینکه آیا جدیدترین کاهش ضروری بوده است، با تورم سوئد به بالاترین سطح خود از اواسط سال 2011 در ژانویه رسیده است، ایجاد می‌کند. بانک مرکزی تصمیم بعدی خود در مورد نرخ بهره را در 21 آوریل منتشر می‌کند.

 شرکت ها معتقدند بخش تجاری از ورود سوئد به ناتو سود خواهد برد

   تعداد 6 شرکت از هر 10 شرکت پیش بینی می‌کنند که اقتصاد سوئد از ورود سوئد به اتحاد دفاعی ناتو سود خواهد برد. در مجموع، در آخرین نظرسنجی Status Sthlm که توسط اتاق بازرگانی استکهلم با همکاری  Demoskop  انجام شد، بیش از 400 رهبر تجاری در مناطق استکهلم و اوپسالا در مورد سؤالات مربوط به ورود سوئد به ناتو مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین به شرکت ها این فرصت داده شده است تا پاسخ های خود را به تفصیل بیان کنند. بسیاری تاکید می‌کنند که صنعت دفاعی سوئد اکنون تقاضای فزاینده ای را تجربه خواهد کرد، اما این تنها صنعت دفاعی سوئد نیست که از ورود سود خواهد برد. بسیاری از شرکت ها نیز بر این باورند که زیرساخت های سوئدی می‌توانند انتظار سرمایه گذاری‌های قابل توجهی را داشته باشند. همچنین یک حس خوش بینی واضح وجود دارد. در این گزارش، واضح است که سوئد اکنون از نظر آمادگی قوی‌تر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که سیاست‌ها سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی را تأمین مالی کند، که تأثیرات موجی در بسیاری از صنایع، به‌ویژه در بخش زیرساخت خواهد داشت.

 افزایش قیمت سوخت

زنجیره‌های سوخت پیشرو قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش می دهند.  Aftonbladet  و DN می نویسند که قیمت خرده فروشی توصیه شده برای بنزین 95 اکتان در جایگاه‌های سرنشین دار با 15 اوره به 19.04 کرون در هر لیتر افزایش یافته است. قیمت دیزل با 30 اوره افزایش به 18.39 کرون در هر لیتر رسیده است. به طور مشابه، قیمت بیودیزل (HVO100) 30 اوره افزایش یافته و به 21.44 کرون می رسد. با این حال، هیچ تغییری در قیمت گاز خودرو و اتانول وجود ندارد که به ترتیب 28.19 و 14.29 کرون باقی مانده است. شایان ذکر است که قیمت ها به طور کلی در ایستگاه‌های بدون سرنشین کمتر است و ممکن است در محلی متفاوت باشد. بیش از نیمی از قیمت سوخت های فسیلی شامل مالیات دی اکسید کربن، مالیات بر انرژی و مالیات بر ارزش افزوده بر روی مالیات و خود سوخت است.

موفقیت جیلی در ولوو

زمانی که خودروهای ولوو به دست چینی‌ها رسید، بسیاری از آنها شک داشتند. جیلی به آنها ثابت کرد که اشتباه می‌کنند. خرید ولوو کارز توسط جیلی چین داستانی گویا از عواملی است که موفقیت M&A برون مرزی را تعیین می‌کند. وسوسه انگیز است که این قرارداد را در آینده بخوانیم و آن را با پیامدهای ژئوپلیتیکی متهم کنیم. اما خواندن تاریخ به عقب همیشه گمراه کننده است. بیایید به سال 2010 برگردیم. ولوو در آستانه بود. مالک آن، فورد، از زمان تصاحب خودروساز سوئدی در سال 1999، سرمایه گذاری کمی انجام داده بود و فروش آن رو به کاهش بود. بحران مالی میخ بر تابوت بود و فورد مجبور به فروش شد. هنگامی‌که جیلی به عنوان یک خریدار احتمالی ظاهر شد، ابروهای زیادی را برانگیخت. نه به خاطر پاسپورتش. بلکه به خاطر مشخصاتش ولوو از سال 1927 نامی‌برای خودروهای ایمن، قابل اعتماد و مناسب برای خانواده ایجاد کرده بود. جیلی در سال 1986 به عنوان یک شرکت یخچال سازی شروع به کار کرده بود و خودروهای آن مظهر تصور اروپا از محصولات ساخت چین در آن زمان بودند: ارزان، غیرقابل اعتماد، به سختی جذاب. علاوه بر این، هیچ خودروساز چینی تا کنون چنین معامله بزرگی را انجام نداده بود. اتحادیه‌های سوئدی نیز دست به کار شده بودند، زیرا می ترسیدند که بیشتر مشاغل محلی از بین برود و به چین منتقل شوند: در آن زمان مهاجرت به آسیای شرقی طبق معمول کاری بود. و با این حال، سیاستمداران سوئدی رویکردی کاملاً دست و پاگیر در پیش گرفتند و اجازه دادند که این معامله به نتیجه برسد. آنها آن را تهدیدی برای امنیت ملی نمی دانستند. در واقع، آنها فرصت بزرگی را برای بزرگترین خودروساز کشور دیدند. فایننشال تایمز گزارش داد: «ولوو کارز صاحبان جدیدی از بزرگترین بازار خودروی جهان خواهد شد و اولین خودروسازان نسل جدید [آنجا] خواهد بود». زمانی که جیلی قرارداد را بست، تحول ولوو را بر اساس استقلال عملیاتی و تحقیق و توسعه محلی (R&D) قرار داد. جیلی گفت: "بسیار خوب، ما از شما حمایت مالی خواهیم کرد." ما ورود به بازار چین را برای شما آسان می‌کنیم. بقیه به شما بستگی دارد.» یک مقاله تحقیقاتی به رهبری پریموز کوندا، محقق دکترای دانشگاه آلبورگ، یکی از مدیران ولوو در سال 2017 گزارش داد. پس از به دست آوردن مدیریت، جیلی بر سوئدی‌ها نیز پیروز شد، زمانی که شروع به افزایش تعداد کارکنان در دفتر مرکزی Volvo Cars در گوتنبرگ کرد.  بزرگترین کاری که آنها انجام دادند این بود که خلاقیت را در گوتنبرگ ترک کردند. الکساندر زوزا، افسر تحقیقاتی در بزرگترین اتحادیه صنعتی سوئد IF Metal به یاد می‌آورد که آنها از دانش محلی استفاده کردند و در عین حال کمی فشار دادند که شرکت را مجبور کرد در آزادسازی روحیه خلاق خود سریع‌تر عمل کند. مالک چینی متعهد شد که شرکت تحقیق و توسعه را در گوتنبرگ نگه دارد و در عین حال یک پلت فرم نوآوری مشترک - مرکز فناوری خودروی چین اروپا - را توسعه دهد تا از قدرت نوآوری ولوو به نفع کل گروه استفاده کند. این روند دو شرکت را مجبور کرد تا بر اختلافات فرهنگی پل بزنند و راه‌هایی برای نوآوری با هم بیابند. آنها دو دیدگاه کاملاً متفاوت در مورد نحوه انجام نوآوری داشتند. برای ولوو این بود: توسعه، آزمایش، راه اندازی. برای جیلی راه‌اندازی، آزمایش، توسعه بود.» آقای کوندا می‌گوید. در نهایت، آنها توانستند یک راه مشترک برای پیشرفت پیدا کنند. تحقیقات به رهبری آقای کوندا نشان می دهد که پس از تأسیس CEVT تعداد پتنت ها برای جیلی سه برابر و برای ولوو 2.3 برابر افزایش یافته است. در این بین، ولوو کارز دوباره شکوفا شد. فروش در سال 2023 رکورد جدیدی را ثبت کرد. این شرکت در پایان سال گذشته 43000 کارمند داشت که دو سوم آنها در اروپا بودند، از 19494 نفر در پایان سال 2010. ارزش اولیه آن در نزدک استکهلم در سال 2021 به 18 دلار رسید. میلیارد دلار، 10 برابر 1.8 میلیارد دلاری که جیلی در سال 2010 به فورد پرداخت کرد. علیرغم عملکرد ناامیدکننده سهام، شرکت جیلی نیز همین کار را کرد، که به دومین خودروساز بزرگ چین تبدیل شده است. در نهایت، این معامله یک مورد کتاب درسی از M&A است که موفقیت آن با شانس و موقعیت جغرافیایی مخالفت کرد. حمایت سیاسی، استقلال عملیاتی، تعهد به تحقیق و توسعه محلی و همکاری همگی به موفقیت آن کمک کردند. همه آنها عناصر اساسی دورانی هستند که در آن سرمایه گذاری فرامرزی و رشد چین به عنوان یک فرصت جهانی مورد استقبال قرار گرفت. آن دوران دیگر نیست. همین معامله امروز غیرممکن خواهد بود. خودروها به قطعات تکنولوژی بسیار پیچیده و حساس تبدیل شده اند. حمایت گرایی چین و اروپا را از هم دورتر می‌کند. جیلی اکنون غولی است که احتمالاً متفاوت عمل می‌کند. و با این حال، درس ها و دستاوردهای آن امروزه بیش از هر زمان دیگری مهم است. خرید ولوو کارز توسط جیلی هر چقدر هم که منزوی باشد، وضعیت همه را بهتر کرد، زیرا یک بار پتانسیل سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین را برآورده کرد.

 

افزایش میزان سفارشات در بخش صنعت در ماه مارس

به گزارش مرکز آمار سوئد، کل سفارشات در بخش صنعت در مارس 2024 در مقایسه با فوریه، در ارقام تعدیل فصلی، 1.8 درصد افزایش یافت. در مقایسه با مارس 2023، کل سفارشات در صنعت 1.0 درصد در ارقام تنظیم شده بر اساس تقویم افزایش یافته است. زیربخش های صنعتی به صورت ماهانه پیشرفت های مختلفی را ثبت کردند. مجموع سفارشات در صنعت در مقایسه با بهمن ماه در بازار داخلی کاهش و در بازار صادراتی افزایش یافته و بازار داخلی در ارقام تعدیل فصلی 1.3 درصد کاهش و بازار صادرات 1.0 درصد افزایش یافته است. کل سفارشات در صنعت به صورت سالانه افزایش نشان می دهد. به طور سالانه، کل سفارشات در صنعت در مقایسه با مارس 2023، در ارقام تعدیل شده بر اساس تقویم، 1.0 درصد افزایش یافته است. سفارشات دریافتی از مشتریان در سوئد 9.4 درصد کاهش و سفارشات دریافتی از مشتریان خارج از کشور 7.9 درصد افزایش داشته است.

افزایش تولید بخش خصوصی در مارس 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، تولید بخش خصوصی در مارس 2024 در مقایسه با فوریه 2024 در ارقام تعدیل شده فصلی 0.6 درصد افزایش یافته و در ارقام تعدیل شده تقویم نسبت به مارس 2023 0.4 درصد افزایش داشته است. تولید در بخش صنعت در ماه مارس 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته در ارقام تعدیل شده تقویمی 2.9 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم افزایشی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به صنعت سایر تجهیزات حمل و نقل است که 14.8 درصد در قیمت های ثابت افزایش یافته و 0.1 واحد درصد سهم داشته است. بیشترین سهم کاهشی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به صنعت ماشین‌آلات بود که 15.0 درصد در قیمت‌های ثابت کاهش یافت و 0.5- واحد درصد سهم داشت. تولید در بخش خدمات در مارس 2024 نسبت به ماه مشابه سال قبل 0.8 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم افزایشی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به خدمات املاک و مستغلات است که 4.8 درصد در قیمت های ثابت افزایش یافته و 0.5 واحد درصد سهم داشته است. بیشترین سهم کاهشی در کل توسعه بخش خصوصی مربوط به تجارت عمده و خرده‌فروشی است که 7.8 درصد در قیمت‌های ثابت کاهش یافته و 1.2- واحد درصد سهم داشته است. تولید در بخش ساخت و ساز در مارس 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بر اساس ارقام تعدیل شده تقویم، 6.9 درصد کاهش یافته است. در این بخش تولید به قیمت های ثابت بدون تقویم 12.3 درصد کاهش یافت. بخش ساخت و ساز که 9.2 درصد از کل ارزش افزوده بخش خصوصی را به خود اختصاص می دهد، -1.1 درصد به توسعه کل تولید بخش خصوصی کمک کرد. علاوه بر بخش‌های صنعت، خدمات و ساخت‌وساز، صنایع D (نیروگاه‌های برق، گاز، بخار و آب گرم) و E (آب، کارخانه‌های فاضلاب، کارخانه‌های دفع زباله) نیز بر تولید بخش خصوصی تأثیر می‌گذارند.

 کاهش نرخ تورم بر اساس CPI

نرخ تورم بر اساس CPI در آوریل 2024 3.9 درصد بود که نسبت به 4.1 درصد در مارس کاهش داشت. به صورت ماهانه، شاخص CPI از مارس تا آوریل 0.3 درصد افزایش یافت. نرخ تورم بر اساس CPIF شاخص قیمت مصرف کننده با نرخ بهره ثابت در آوریل 2.3 درصد بود. کارل مارتنسون، کارشناس مرکز آمار سوئد می‌گوید: اثر افزایش نرخ بهره برای وام مسکن خانوارها در حال کاهش است، که می‌تواند کاهش نرخ تورم در آوریل را توضیح دهد. نرخ تورم بر اساس CPI، یعنی تغییر شاخص بهای مصرف کننده نسبت به ماه مشابه سال قبل، در آوریل 2024 3.9 درصد بوده است. این کاهش نسبت به ماه مارس است که نرخ تورم 4.1 درصد بود. کمک به نرخ تورم در ماه آوریل عمدتاً ناشی از افزایش هزینه‌های مسکن بود که عمدتاً تحت تأثیر افزایش هزینه‌های رهن و کارمزد آپارتمان‌های اجاره‌ای و مستاجر بود. هزینه‌های بالاتر مسکن تا حدودی با کاهش قیمت برق جبران شد. تفریح و فرهنگ، بازدید از رستوران و پوشاک طی 12 ماه گذشته افزایش قیمت داشته است. علاوه بر این، قیمت ها در بخش مراقبت های بهداشتی و همچنین کالاها و خدمات متفرقه افزایش یافت. افزایش قیمت تا حدودی با کاهش قیمت سوخت جبران شد. نرخ تورم بر اساس CPIF که برخلاف CPI تحت تاثیر تغییرات نرخ بهره وام مسکن نیست، در آوریل 2.3 درصد بود. نرخ مربوط به ماه مارس 2.2 درصد بود. نرخ تورم محاسبه شده بدون احتساب محصولات انرژی (CPIF-XE) در آوریل 2.9 درصد بود که نسبت به مارس بدون تغییر است.

فروشگاه‌های کمتری تعطیل شده اند، اما دسترسی به خدمات محدود است

گزارش جدید آژانس سوئد برای رشد اقتصادی و منطقه ای توسعه و وضعیت دسترسی به خدمات تجاری اساسی در بخش های مختلف کشور را خلاصه می‌کند. یک تغییر روند مهم این است که تعداد فروشگاه‌های مواد غذایی دیگر با همان سرعت قبلی کاهش نمی یابد. در بسیاری از شهرستان‌ها، تعداد فروشگاه‌ها حتی اندکی افزایش یافته است. به ویژه تعداد فروشگاه‌های بدون مجموعه کامل در حال افزایش است و به عنوان یک پدیده جدید، تعداد فروشگاه‌های بدون افراد افزایش می یابد. با این حال، این امر دسترسی به خدمات را در سراسر کشور افزایش نداده است. تفاوت های قابل توجهی بین شهرستان‌ها و انواع مختلف شهرداری‌ها وجود دارد. ساکنان چندین شهرستان کاهش را تجربه کرده‌اند، و تنها در چند شهرستان پراکنده در سراسر کشور بهبودی مشهود است. در بسیاری از شهرداری‌ها، فاصله تا نزدیکترین فروشگاه قابل توجه است. این در حالی است که دسترسی به فروشگاه‌ها در بخش هایی از کشور رو به کاهش است. در مقایسه با انواع دیگر فروشگاه‌ها، فروشگاه‌های بدون سرنشین تا حدودی در مناطق روستایی رایج تر هستند.

 حمایت عمومی از استارت‌آپ‌ها ساده‌تر می‌شود

   Vinnova  وظیفه ایجاد و هماهنگی ساختاری برای هماهنگی بهتر حمایت عمومی از شرکت های نوآور جوان موسوم به استارت آپ ها و اسکال آپ ها را بر عهده داشته است. هدف تقویت شرایط توسعه و رشد در این شرکت ها از طریق یک سیستم حمایتی کارآمدتر است. این مأموریت همچنین به تقویت شرایط برای تبادل دانش و همکاری با مقامات و سایر سازمان‌های حامی‌شرکت‌های نوآور جوان در کشورهای شمال اروپا و بقیه اروپا کمک خواهد کرد.

 معدن جدید طلای سوئد در بحبوحه افزایش قیمت طلا

به گزارش DN، افتتاح یک معدن جدید طلا در Lycksele برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته در سوئد، در بحبوحه افزایش قیمت طلا که ناشی از درگیری‌ها و بحران‌های جهانی است، انجام می‌شود. پروژه Botnia Exploration که به مدت 12 سال در حال توسعه است، با هدف بهره برداری از یک ذخایر طلای با عیار بالا، در میان قیمت های بی سابقه طلا، علاقه قابل توجهی را به خود جلب می‌کند. تولید سالانه حدود 50000 تن سنگ معدن با نزدیک به هشت گرم طلا در هر تن پیش بینی شده در معدن نشان دهنده تقاضای رو به رشد برای طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن است. با این حال، همانطور که قبلا توسط SVT گزارش شده بود، نگرانی‌ها در مورد اثرات زیست‌محیطی همچنان ادامه دارد، و ذینفعان محلی نگرانی خود را در مورد آلودگی بالقوه منابع آب و خطرات برای تنوع زیستی محلی ابراز می‌کنند. علیرغم این نگرانی‌ها، افتتاح معدن نماد امید به احیای اقتصادی در منطقه، ایجاد فرصت های شغلی و تزریق پویایی به جامعه محلی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما