معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۱۷:۰۹ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صادرات 2 تن عسل از استان قندهار به امارات متحده عربی

رسانه‌ها به نقل از سخنگوی ریاست زراعت و مالداری استان قندهار گزارش داده اند که در سال جاری 2000 کیلو ‎عسل از آن استان به امارات متحده عربی صادر شده است.

به گفته وی، در سال گذشته 50 هزار کیلو عسل در قندهار جمع آوری و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده است.

گفتنی است، بسیاری از استان‌های افغانستان زمینه پرورش زنبور عسل را دارا می‌باشد.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 احداث کارخانه‌ تولید خوراک مرغ برای نخستین بار در استان هلمند

یک بازرگان در شهر لشکرگاه مرکز استان هلمند، یک کارخانه تولید «دان مرغ» را برای نخستین بار به ارزش ۲۰۰ هزار دلار آمریکا ساخته است.

"عبدالهادی" رئیس این کارخانه می‌گوید: ماشین‌ آلات این کارخانه را از ایران وارد کرده است. به گفته وی، این کارخانه ظرفیت فراوری 3 تُن مواد در یک ساعت را دارد.

عبدالهادی می‌افزاید: «کارهای فنی و ساخت این کارخانه در مدت یک سال به پایان رسیده است. دان مرغ را به استان ‌های همجوار هم برای مرغداری‌ها ارسال می‌کنیم. در این کارخانه برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم زمینه‌ کار فراهم شده است.»

در همین حال، "محمدعمر یاسر" مسئول بخش دامداری ریاست کشاورزی استان هلمند می‌گوید: با احداث این کارخانه سهولت خوبی برای مردم ایجاد شده است.

وی افزود: پیش از این صاحبان مرغداری‌ها، خوراک مرغ را از سایر استان‌ها به استان هلمند وارد می‌کردند، اما اکنون با راه اندازی این کارخانه معضل مرغداری‌ها رفع گردیده است.

فضل‌محمد فضلی، معاون ریاست صنعت و تجارت هلمند نیز می‌گوید: هلمند یک استان کشاورزی است‌. الحمدلله امارت اسلامی در نظر دارد در هلمند تمامی سهولت‌ها را فراهم کند تا صنعت در این استان بیشتر رشد کند.

بر اساس اعلام ریاست صنعت و تجارت هلمند، با ساخت این کارخانه تعداد کارخانه‌های تولیدی در این استان به ۱۴۵ کارخانه می‌رسد.

منبع: خبرگزاری باختر

 کشاورزان استان دایکندی: امسال کشت دیم افزایش یافته است

شماری از کشاورزان استان دایکندی می‌گویند: به دلیل بارند‌گی‌های پی در پی در سال جدید، کشتزارهای گندم دیم افزایش یافته ‌است.

به‌ گفته آنان، بارند‌گی‌های اخیر آن‌ها را برای داشتن یک سال خوب امیدوار نموده و در مقایسه با سال‌های گذشته توانسته‌ اند بیشتر کشت نمایند، در حالی که به دلیل خشکسالی در سال‌های گذشته، محصولات کشاورزی مردم به طور بی‌سابقه ای کاهش یافته بود.

منبع: خبرگزاری پژواک

 صادرات ۱۴۵ میلیون دلاری افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی در یک سال گذشته

طالبان از صادرات ۱۴۵ میلیون دلاری افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی در یک سال گذشته خبر داده است. وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده است: در سال گذشته خورشیدی، به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار صادرات از طریق دهلیزهای هوایی انجام شده است.

"آخوندزاده عبدالسلام جواد" سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته است: مهم‌ترین اقلام صادراتی از طریق دهلیزهای هوایی را هنگ (آنغوزه)، زعفران، میوه‌خشک، میوه‌تازه و فرش تشکیل می‌دهد.

به گفته‌ وی، بیشترین صادرات از طریق فرودگاه‌ها به کشورهای هند، امارات متحده عربی، ترکیه، ایران، ازبکستان آلمان و کانادا انجام شده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان افزوده: «صادرات افغانستان از طریق فرودگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ به مقدار ۲۴۷ تن به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار بوده است. هنگ، میوه‌های خشک و تازه، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، البسه و پوشاک، نخود، فرش، زعفران، لوازم آشپزخانه و پوست بز و گاو است.»

در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، صادرات از طریق دهلیزهای هوایی را در رشد اقتصادی مهم می‌داند و تأکید می‌کند که باید هزینه انتقال از طریق دهلیزهای هوایی کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری اطلس

 مسؤولین: هلمند دست‌کم به ۳۷ مرکز بهداشتی جدید نیاز دارد

دکتر سیداحمد سعید، رئیس اداره بهداشت و درمان استان هلمند در مصاحبه ‌ای به آژانس خبری پژواک گفت: هنوز هم مناطقی در شهرستان ‌های مختلف این استان وجود دارد که مردم آن به هیچ‌ نوع خدمات بهداشتی دسترسی ندارند و باید دست‌کم ۳۷ مرکز بهداشتی جدید در این مناطق احداث شود.

وی گفت: به وزارت بهداشت و درمان پیشنهاد نموده و مناطقی را که هیچ‌گونه خدمات بهداشتی در آن وجود ندارد، مشخص کرده ‌است. به گفتۀ وی، اگر در این مناطق مراکز بهداشتی ساخته شود، مشکلات ۹۵ درصد مردم این استان از این بابت حل خواهد شد.

سعید گفت: قبل از حاکمیت امارت اسلامی، ۱۲۰ مرکز بهداشتی در این استان فعال بود، اما از حدود  3 سال گذشته تاکنون ۱۴۰ کلینیک و مرکز بهداشتی جدید احداث شده است.

وی افزود: ما این ۱۴۰ مرکز بهداشتی را در مناطق اطراف شهرستان ‌های نوزاد، موسی‌قلعه، باغران و کجکی احداث کرده‌ایم. این مراکز بهداشتی کفایت نمی‌کند، نیاز است تا سایر مراکز را نیز ایجاد کنیم تا مردم به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

منبع: خبرگزاری پژواک

 طالبان: ۹۹ درصد کار سد کمال‌خان به اتمام رسیده است

"مطیع الله عابد" سخنگوی وزارت انرژی و آب طالبان می‌گوید: پروژه سد کمال خان که در استان نیمروز واقع شده، از پروژه ‌های مهم وزارت انرژی و آب است که کار این پروژه ۹۹ درصد تکمیل شده است.

این سد ظرفیت ذخیره ‌سازی ۵۲ میلیون متر مکعب آب برای تولید ۶ مگاوات برق و آبیاری بیش از ۱۷۴ هزار هکتار زمین کشاورزی را دارد.

در همین حال، اتاق کشاورزی حکومت سرپرست افغانستان، ایجاد سدهای آبی را در زمینه آبیاری مزارع کشاورزی، افزایش فرآورده‌ های کشاورزی و جلوگیری از خشکسالی در کشور اثرگذار می‌داند و تأکید کرده که با مدیریت آب‌ های کشور، افغانستان از یک کشور واردکننده به صادرکننده تبدیل خواهد شد.

برخی کارشناسان بر اهمیت ساخت سد اشاره و معتقدند باید آب‌های افغانستان مدیریت شوند. اما این سخنان، مخالفان جدی زیست محیطی نیز دارد. با این حال وزارت انرژی و آب حکومت سرپرست از اجرایی شدن بیش از ۳۰۰ پروژه در سال جاری خورشیدی سخن گفته است.

افغانستان با مشکل جدی در زمینه تأمین برق روبرو است. بسیاری سد‌ها را گزینه خوبی برای تولید برق می‌دانند. اما این کشور می‌تواند در یک پروژه مشترک برقی با ایران از انرژی‌ های نو برای تولید برق در دو کشور استفاده کنند. بدون شک داشتن چند سد برای تولید برق می‌تواند مشکل برق افغانستان را حل کند.

منبع: خبرگزاری دید

 آغاز کار دو پروژه عام‌المنفعه با هزینه 46 میلیون افغانی در استان قندهار

مسئولان محلی ‎قندهار می‌گویند؛ کار 2 پروژه عام‌المنفعه با هزینه 46 میلیون افغانی (حدود 640 هزار دلار) در حومه شهرستان‌ اسپین بولدک و مرکز این استان آغاز شده است. به گفته آنان، این پروژه‌ ها شامل ساخت جاده و یک شبکه بزرگ آب‌رسانی می‌باشد.

از سوی دیگر مسئول دفتر پروژه‌ های توسعه ای سازمان ملل در حوزه غرب افغانستان در دیدار با استاندار قندهار گفته است: 4 سد آب‌گردان از بودجه این نهاد در حومه شهرستان ‌های تخته پُل، خاک‌ریز، غورک و اسپین بولدک این استان احداث می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما