معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

صادرات  دومینیکن به ایالات متحده به بیش از 7000 میلیون دلار می رسد

سفیر دومینیکن در ایالات متحده بر اساس آمار اداره سرشماری ایالات متحده (U. S. Census Bureau, USA Trade) اعلام داشت ، در سال 2023 صادرات محصولات از جمهوری دومینیکن به ایالات متحده به بیش از 7 میلیارد دلار رسیده است. دیپلمات فوق خاطرنشان کرد که صادرات ابزار آلات نوری و پزشکی با مجموع 1521 میلیون دلار (21.6 درصد از کل صادرات) رتبه اول را به خود اختصاص داده است. جمهوری دومینیکن همچنین تنباکو (1027 میلیون دلار/ 14.6 درصد کل صادرات)، وسایل  و لوازم برقی (1026 میلیون دلار/ 14.5 درصد از کل صادرات) و سنگ های قیمتی و جواهرات (446 میلیون دلار/ 6.6 درصد از کل صادرات) به بازار ایالات متحده صادر کرده است. 

https://acento.com.do/economia/exportaciones-nacionales-hacia-estados-unidos-superan-us-7000-millones-9338214.html

صادرات دومینیکن در ماه آوریل به نقطه اوج خود رسید

مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) اعلام کرد که صادرات دومینیکن در ماه آوریل 2024 به نقطه عطف (1 میلیارد و 155 میلیون و 700 هزار دلار) رسید ( رشد 22 درصدی  نسبت به ماه مشابه سال 2023). با استناد به داده‌های اداره کل گمرک، خانم بیبیانا ریورو مدیر اجرایی « ProDominicana » تاکید نمود که صادرات ابزار و دستگاه‌های پزشکی (106.8 میلیون دلار) منجر به رشد مذکور شد و پس از آن سیگار برگ با 99.2 میلیون دلار قرار دارد.

https://listindiario.com/economia/20240515/exportaciones-marcan-hito-abril-us-1-155-7-millones_808350.html

وزارت کار دومینیکن حداقل حقوق کارکنان در بخش ساخت و ساز کشور را 20 درصد افزایش داد

وزارت کار جمهوری دومینیکن اعلام کرد که کمیته ملی حقوق و دستمزد هفت آئین نامه را به تصویب  رساند تا افزایش 20 درصدی حقوق را برای بخش ساخت و ساز و سایر کارگران مرتبط (نقاشان، لوله کش ها، آجرکار ها، برق کار ها و نجار ها) تعیین می‌کند. افزایش حقوق در 2 قسمت (12 درصد با عطف به ماسبق از اول ماه می و 8 درصد مابقی از اول ژانویه 2025) لازم الاجرا خواهد شد. 

https://acento.com.do/economia/aumentan-20-al-salario-minimo-del-sector-construccion-9339299.html

مناطق آزاد نقش کلیدی در اقتصاد جمهوری دومینیکن دارند

مناطق آزاد نقش مهمی در اقتصاد جمهوری دومینیکن ایفا می‌کنند و شرکت های آن از تجهیزات پزشکی گرفته تا جواهرات تولید می‌کنند. مناطق تولیدی  مزبور که قوانین مالی و گمرکی سبک‌تری نسبت به بقیه نقاط کشور دارند، در حال حاضر دو سوم صادرات دومینیکن را هدایت و به خود اختصاص داده اند. علاوه بر این مناطق آزاد نیز به منبع اشتغال تبدیل شده اند (۱۹۸ هزار شغل مستقیم تا پایان سال گذشته). بر اساس داده‌های انجمن مناطق آزاد قاره آمریکا، جمهوری دومینیکن کشوری در آمریکای لاتین است که بیشترین مشاغل را از طریق مناطق آزاد و پارک های صنعتی دارد. در جمهوری دومینیکن 87 پارک منطقه آزاد وجود دارد که عمدتاً کالاهائی را برای بازار ایالات متحده تولید می‌کنند. در حال حاضر در مناطق آزاد دومینیکن حدود 820 شرکت داخلی و خارجی وجود دارد که در سال 2023 بیش از 8 میلیارد دلار صادرات داشته اند. 

https://acento.com.do/bbc-news-mundo/zonas-francas-por-que-son-clave-en-la-economia-de-republica-dominicana-y-que-efecto-generan-las- tax-holidays-9340380.html

کاهش صادرات در بخش دولتی جمهوری دومینیکن در چهار ماهه اول سال 2024

بر اساس داده‌های مرکز صادرات و سرمایه گذاری (ProDominicana)، به طور کلی، صادرات کالا از جمهوری دومینیکن در چهار ماه اول سال جاری (ژانویه تا آوریل) تنها 1.1 درصد رشد کرد. با این حال، صادرات بخش های دولتی در آن دوره، نسبت به سال قبل 10.3 درصد کاهش یافت زیرا از 1 میلیارد و 338.5 میلیون دلار آمریکا (-10.7 درصد) به تنها 1 میلیارد و 200 میلیون دلار آمریکا (-10.3 درصد) کاهش یافته است. به گفته‌هانری هبرارد، اقتصاددان، هم مشکل بخش معدنی یعنی سقوط بهره برداری از  معادن فرو-نیکل و هم وضعیت تجارت با هائیتی بر کاهش صادرات بخش دولتی تاثیر گذارده است. 

https://listindiario.com/economia/20240517/exportaciones-nacionales-caen-10-3-cuatro-meses_808642.html

  جامائیکا

جامائیکا توافقنامه ای را با آژانس اعتبارات صادراتی انگلیس امضاء کرد

دولت جامائیکا توافقنامه ای مهمی را با آژانس اعتبارات صادراتی بریتانیا «UK Export Finance»  در تلاش برای تقویت تامین مالی صادرات کشور امضاء کرد. در این راستا  خانم جودیت اسلیتر، کمیساریای عالی انگلیس در جامائیکا گفت که کسب‌ و کارهای جامائیکا از میلیون‌ها دلار کمک برای  پشتیبانی از برنامه‌هایشان برای صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور بهره خواهند برد. وی همچنین گفت که 2 میلیارد پوند برای جامائیکا در دسترس است. خانم استاتر افزود که تجارت و سرمایه گذاری بین جامائیکا و بریتانیا در سال های اخیر 50 درصد افزایش یافته است. وی همچنین تاکید کرد که جامائیکا 19 میلیون پوند به عنوان کمک توسعه ای در یک دوره چهار ساله از انگلستان دریافت خواهد نمود.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaica-signs-deal-with-uk-export-finance

بخش کشاورزی به زودی 10 % تولید ناخالص داخلی جامائیکا را تشکیل خواهد داد

انتظار می رود که کشاورزی در کوتاه و میان مدت 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جامائیکا را تشکیل دهد. آقای فلوید گرین، وزیر کشاورزی آن کشور گفت: "در 10 سال گذشته، ما از حدود 5 درصد تولید ناخالص داخلی به 8.3 درصد فعلی رسیده ایم و امیدواریم ظرف دو سال به 10 درصد برسیم" . او همچنین گفت که صنعت طیور بیش از 80 درصد از تولید ناخالص داخلی کشاورزی کشور را تشکیل می دهد.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/agriculture-could-soon-account-for-10-of-jamaicas-gdp

تولید کننده سیمان جامائیکایی صادرات را افزایش خواهد داد

آقای خورخه مارتینز، مدیر کل شرکت خصوصی تولید سیمان جامائیکا  "Carib Cement" طی بازدید مدیران اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا (JMEA) از  آن کارخانه گفت که پروژه توسعه 40 میلیون دلاری این کارخانه به خوبی پیشرفت می‌کند و باید در سه ماهه اول سال 2025 به پایان برسد. وی همچنین افزود که پروژه مزبور تولید سیمان را 30 درصد افزایش خواهد داد. شرکت "Carib Cement" قصد دارد حجم صادرات خود به منطقه را بالا ببرد که سیمان برخی از کشورهای همسایه را تامین کند و در این چارچوب حداقل دو محموله به جزایر ترک و کایکوس ارسال شده است. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/carib-cement-expansion-project-on-track-for-2025-completion 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/carib-cement-to-increase-exports-in-the-region

 جامائیکا سالانه حدود 2 میلیارد دلار منابع انرژی تجدید ناپذیر ( فسیلی ) وارد می‌کند

آقای دکتر نایجل کلارک، وزیر دارایی جامائیکا اعلام کرد که کشورش حدود 2 میلیارد دلار در سال در واردات منابع انرژی تجدید ناپذیر ( سوخت های فسیلی ) هزینه می‌کند. دکتر کلارک که اخیراً در مراسم راه‌اندازی صندوق تاب‌آوری جامعه کارائیب صحبت می‌کرد گفت که اگر این هزینه‌ها کاهش یابد، آسیب‌پذیری اقتصادی کشور نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. جامائیکا به عنوان بخشی از سیاست ملی انرژی جهت تنوع بخشیدن به منابع انرژی، کاهش وابستگی به نفت وارداتی و ارتقای پایداری، قصد دارد تا سال 2030 استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مصرف ملی تا 50 درصد افزایش دهد.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/nigel-clarke-jamaica-spends-us2-b-annually-to-import-non-renewable-energy-resources

 شرکت آلومینیوم جامائیکا (  Jamalco ) از افزایش جهانی قیمت آلومینیوم سود برده است

شرکت «Century Aluminium» اعلام کرد که افزایش قیمت فلز آلومینیوم به نفع «Jamalco» است و این کارخانه تولید آلومینیوم در سه ماهه اول سال جاری به سود دهی بازگشته ،  اگرچه درآمد و سود شرکت در این دوره اعلام نشده، اما از ابتدای سال قیمت آلومینا افزایش یافته و تا  415 دلار در هر تن رسید. سال گذشته«Century Aluminium»، 55 درصد از سهام «Jamalco » را از گروه«Noble »  مستقر در هنگ کنگ خریداری کرد. دولت جامائیکا مالک 45 درصد سهام باقی مانده است. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamalco-profits-from-metals-price-spike

نخست وزیر جامائیکا اعلام داشت به تعداد بیشتری « ساختارهای هدفمند» برای شرکت های کوچک و متوسط نیاز داریم

آقای اندرو هولنس، نخست وزیر جامائیکا، بر نیاز به تعداد بیشتر "ساختارهای هدفمند" برای شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSME) تاکید کرده است. آقای نخست وزیر گفت که در دسترس بودن اماکن خوب و با کیفیت، از جمله فضای ذخیره سازی برای این بخش همچنان یک چالش بزرگ است که دولت به تنهایی نمی‌تواند آن را حل کند. دولت به سازمان کارخانه‌های جامائیکا دستور داده است تا ساخت «پارک‌های محلی شرکت خرد» را در سراسر کشور آغاز کند. در جامائیکا حدود 425 هزار  شرکت کوچک و متوسط وجود دارد که درآمد سالانه آنها بین 15 تا 425 میلیون دلار جامائیکایی (100 هزار تا 2 میلیون و 725 هزار دلار آمریکا) است. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/pm-wants-more-purpose-built-facilities-for-msmes

جامائیکا علیرغم هشدارهای سفر، رکورد جدیدی از ورود گردشگران خارجی را به ثبت خواهد رساند

آقای دلانو سیورایت، مشاور ارشد و استراتژیست وزارت جهانگردی جامائیکا اعلام کرد که علی رغم هشدارهای سفر به این کشور که در ماه  ژانویه توسط ایالات متحده صادر شد، ارقام رسمی ورود جهانگردان در هفته اول ماه می نسبت به مدت مشابه سال 2023 که سال خوبی برای این بخش بود بالاتر است. در هفته اول ماه می جامائیکا از بیش از 1.7 میلیون جهانگرد استقبال نمود (بیش از یک میلیون ورود هوایی و بیش از 700 هزار  مسافر از طریق کشتی‌های کروز) . در نتیجه 4.6 درصد برای ورود هوایی و 23 درصد برای مسافران کروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارقام جهانگردان وارد شده به کشور افزایش یافته است. 

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-hits-record-tourist-arrivals-spite-travel-advisories

 

هائیتی

کسری تراز تجارت خارجی در هائیتی در حال افزایش است

طبق یادداشت صادره توسط بانک جمهوری‌هائیتی (BRH) در مورد سیاست های پولی برای نیمه اول سال مالی 2024-2023 ، صادرات هائیتی به حدود 368.34 میلیون دلار رسید(20.13 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل) در حالی که میزان واردات نیز در مجموع به حدود 2 میلیارد و 400 میلیون دلار (3.60 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل) بالغ گردیده است . علت کاهش صادرات، وخامت شرایط اجتماعی-اقتصادی و امنیتی کشور بود که منجر به بسته شدن چندین کارخانه شد. کاهش سرعت در واردات نیز به مسدود شدن نقاط ورودی کالا به کشور  باز می‌گردد . در این یادداشت، بانک مذکور از افزایش کسری تراز تجاری با یک تراز منفی یک میلیارد و 678 میلیون دلاری نسبت به یک میلیارد و 662 میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل خبر داد. 

https://lenouvelliste.com/article/248080/le-deficit-de-la-balance-commerciale-saccentue

  برای جذب سرمایه گذاری از دیاسپورا ، هائیتی باید فضای تجاری مطلوب تر ایجاد کند

بانک مرکزی‌هائیتی اعلام کرد که از اکتبر 2023 تا ژانویه 2024 کشور در مجموع 1 میلیارد و 23 میلیون دلار  حواله مالی از سوی دیاسپورا (اتباع هائیتی مقیم خارج از کشور) دریافت کرده است. با توجه به این که حواله‌ها که از چند دهه پیش 20 درصد از تولید ناخالص داخلی‌هائیتی (GDP) را تشکیل میدهند آقای کسنر فارل، اقتصاددان مشهور کشور بر نیاز به دفاع از سرمایه گذاری‌های دیاسپورا تأکید می‌کند زیرا در شرایط فعلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی، کمک های مالی یا اعطای وام وجود ندارد. در این راستا وی تاکید می‌کند که برای جذب سرمایه گذاری از سوی دیاسپورا باید شرایطی را فراهم کنیم که کسب و کارها بتوانند در کشور به خوبی کار کنند. 

https://lenouvelliste.com/article/248064/kesner-pharel-pour-attirer-des-investissements-de-la-diaspora-il-faut-creer-un-climat-des-affaires-favorable

افزایش عملیات انتقال پول از هائیتی به خارج از کشور

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط بانک جمهوری‌هائیتی (BRH) در سند جدیدی با عنوان «بازار نقل و انتقالات: روند و توزیع» طی چهار ماه اول سال مالی 2024-2023 نقل و انتقال حواله‌های پولی ارسالی از هائیتی به کشورهای دیگر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در آن دوره (اکتبر 2023 تا ژانویه 2024)، 114.25 میلیون دلار از هائیتی به خارج از کشور ارسال شد (بیش از 45 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل). به گفته بانک مرکزی، علت آن به افزایش مهاجرت مردم هائیتی به آمریکا در قالب برنامه بشردوستانه «Parole» بر می‌گردد. با این حال، نقل و انتقالات ارسال شده در طول سال مالی 2023-2022 که به مبلغ 253.86 میلیون دلار رسید  نسبت به سال مالی 2022-20221 کاهش 6.3 درصدی را نشان داد.

https://lenouvelliste.com/article/248137/haiti-11425-millions-de-dollars-expedies-vers-letranger-doctobre-2023-a-janvier-2024

بانک جمهوری‌هائیتی بر بحران موجود در بخش کشاورزی و بازار کار کشور تاکید نمود

سندی از بانک جمهوری‌هائیتی (BRH) در مورد سیاست های پولی منتشر گردیده که بر اساس آن اقتصاد هائیتی با چالش های بزرگی مواجه است. بخش کشاورزی با حدود 25 درصد تولید ناخالص داخلی، به شدت تحت تأثیر اختلالات اخیر قرار گرفته است. شرایط نامساعد جوی در نیمه اول سال باعث شد تولید مواد غذایی کمتر از میانگین پنج ساله باشد. بر اساس آخرین تحلیل سازمان ملی هماهنگی امنیت غذایی (CNSA)، نیمی از جمعیت با ناامنی غذایی جدی مواجه هستند. علاوه بر این، تعطیلی موقت شرکت ها، به ویژه در بخش نساجی، که اکثر تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، به تشدید وضعیت مزبور کمک کرده است. در واقع، «تعداد کارمندان در صنعت نساجی بین ماه سپتامبر 2023 تا مارس 2024 بیش از 45 درصد کاهش یافته است (29000 کارمند) و استخدام نیروهای واجد شرایط با مشکل مواجه است. 

https://lenouvelliste.com/article/248126/le-secteur-agricole-et-le-marche-de-lemploi-des-victimes-de-la-crise-selon-la-brh

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما