معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۱۵:۲۹ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

افزایش 1.5 درصدی نرخ تورم غنا در آوریل 2024(17 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار غنا، نرخ تورم قیمت تولیدکننده (PPI) از 15.3 درصد ثبت شده در مارس با 1.5درصد افزایش، به 16.8 درصد در آوریل 2024 رسید که این موضوع، نشان دهنده افزایش مداوم فشارهای تورمی در اقتصاد غنا است.

به طور کلی در آوریل سال جاری، نرخ تورم تولید کننده (PPI) در همه بخش ها به جز ساخت و ساز نسبت به ماه مارس افزایش یافته است. همچنین تورم تولیدکننده در ماه آوریل سال جاری در بخش صنعت نیز به استثنای ساخت و ساز با 1.4 درصد افزایش از 18.8 درصد  در مارس، به 20.2 درصد در آوریل رسید و بخش خدمات نیز شاهد شتابی در تورم تولیدکننده بود و از 7.6 درصد در ماه مارس با 1.8 درصد افزایش به 9.4 درصد در آوریل رسید.

با این حال، این بخش ساخت و ساز بود که بالاترین نرخ تورم تولیدکننده را با 50 درصد در بررسی‌های سالانه در آوریل 2024 به ثبت رساند، اگرچه 6.5 درصد کاهش نسبت به 56.5 درصد در مارس گذشته داشته است اما با این حال، همچنان با فشارهای تورمی مواجه است و همچنان با هزینه‌های بالا برای نهاده‌های کلیدی مانند سیمان، فولاد و الوار چوبی دست و پنجه نرم می‌کند.

افزایش مداوم تورم قیمت تولیدکننده خطراتی را برای تورم گسترده‌ تر به وجود می‌آورد تا در اقتصاد ریشه ‌دار شود. از آنجایی که تولیدکنندگان با هزینه‌های بالاتری روبرو هستند، احتمال بیشتری دارد که این افزایش ها را برای کالاها و خدمات نهایی به مصرف کنندگان منتقل کنند. این موضوع می‌تواند تورم قیمت مصرف کننده را که در حال حاضر 25 درصد است تشدید کند.

 

گردشگری، چهارمین صنعت پر درآمد فارکس در غنا(17 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای یوفی گرانت مدیر اجرایی مرکز ترویج سرمایه گذاری غنا (GIPC)، طی یک نشست رسانه ای در هفته جاری که با موضوع "چارچوب قانونی برای ایجاد و رشد زیر ساخت های گردشگری " در اکرا برگزار گردید، اعلام کرد که بخش گردشگری، چهارمین صنعت ارز آور این کشور پس از طلا، کاکائو و نفت و گاز است.

وی خاطرنشان کرد: بخش گردشگری در سال های گذشته به دلیل ثبات سیاسی، حاکمیت قانون و ماهیت جذاب آن، رشد چشمگیری داشته است و این کشور به پناهگاه شادی برای گردشگران داخلی و بین المللی تبدیل شده است.

بر اساس گزارش سال 2023 اداره گردشگری غنا، در مجموع 1،407،709 گردشگر از جاذبه‌های دیدنی غنا بازدید کرده اند که در مقایسه با سال قبل از آن، 15.4 درصد رشد کرد که درآمد 2.1 میلیارد دلار (4.4% از GDP) را برای این کشور به دنبال داشته است.

 

ارائه تسهیلات 200 میلیون دلاری توسط بانک سرمایه گذاری و توسعه ECOWAS (EBID) به منظور تقویت اقتصاد غنا(16 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، دکتر جورج آگیکوم دانکور، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره ECOWAS (EBID) و دکتر محمد امین آدم، وزیر دارایی جمهوری غنا، در مراسمی‌که هفته گذشته در مقر EBID در لومه، پایتخت توگو برگزار شد، یک یادداشت تفاهم (MOU) امضا کردند.

طبق این یادداشت تفاهم، بانک سرمایه گذاری و توسعه ECOWAS (EBID) با تعهد به سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری در اقتصاد غنا از طریق مشارکت های استراتژیک با بانک صادرات و واردات غنا (GEXIM) و GCB Bank PLC، مشارکت تحول آفرین خود با جمهوری غنا را تقویت خواهد کرد که با ارائه این تسهیلات، کل تعهدات EBID در غنا را به 600 میلیون دلار می رساند.

این سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری شامل: پرداخت 100 میلیون دلار به GEXIM برای حمایت از صادرات غیرنفتی، توسعه صنایع کوچک و متوسط (SMEs) و توانمند سازی زنان و جوانان و 100 میلیون دلار دیگر به GCB Bank PLC برای حمایت از پروژه‌های زیربنایی کلیدی از جمله جاده‌ها، پل ها، انرژی و مسکن تعلق خواهد گرفت.

بانک سرمایه گذاری و توسعه ECOWAS (EBID) موسسه مالی توسعه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) است که شامل پانزده کشور عضو می‌باشد.

 

غنا در میان 10 کشور با بیشترین بدهی به صندوق بین المللی پول (IMF)  (15 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس آخرین داده‌های صندوق بین المللی پول (IMF) در سال 2024، در حالی که نزدیک به 100 کشور مجموعاً 111 میلیارد دلار به این صندوق بدهکار هستند، مشاهده 10 کشور برتر بدهکار نشان می‌دهد که کشورهای قاره آفریقا، نیمی از رتبه‌های برتر با بالاترین بدهی را به خود اختصاص داده است.

این کشور ها به ترتیب: 1- آرژانتین 32 میلیارد دلار، 2- مصر 11 میلیارد دلار، 3- اوکراین 9 میلیارد دلار، 4- پاکستان 7 میلیارد دلار، 5- اکوادور 6 میلیارد دلار 6- کلمبیا 3 میلیارد دلار، 7- آنگولا 3 میلیارد دلار، 8- کنیا 3 میلیارد دلار، 9- غنا 2 میلیارد دلار، 10- ساحل عاج 2 میلیارد دلار هستند.

این رتبه ‌بندی یادآور چالش ‌های اقتصادی جهانی است که بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند. در حالی که اقتصاد جهانی همچنان در حال رشد است، صندوق بین المللی پول (IMF) نقش مهمی در ارائه کمک های مالی به کشورهایی که با چالش های اقتصادی روبرو هستند ایفا می‌کند. اما هدف نهایی برای این کشورها، اجرای اصلاحات اقتصادی پایدار و کاهش اتکای آنها به بدهی خارجی است.

 

 بیش از 1 میلیون غنایی در معرض خطر گرسنگی(15 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس گزارش اخیر برنامه جهانی غذا (WFP) سازمان ملل متحد، انتظار می رود بیش از 1 میلیون نفر در غنا، بین ژوئن تا اوت 2024 با چالش نا امنی غذایی روبرو شوند

در حالی که این رقم نشان دهنده کاهش 2.2 میلیون نفری پیش بینی شده در نوامبر 2023 است، به ویژه در مقایسه با 1.37 میلیون نفر برآورد شده در مارس 2023، اما همچنان نگران کننده است.

این گزارش عوامل متعددی را به عنوان عوامل موثر بر ناامنی غذایی در غنا شناسایی می‌کند که از جمله آن می‌توان به افزایش قیمت های ناشی از تورم فزاینده، وابستگی به واردات و آسیب پذیری غنا در مقابل افزایش قیمت جهانی مواد غذایی به ویژه برنج وارداتی، بروز بلایای طبیعی مانند سیل و تغییرات آب و هوایی نام برد که در سراسر این کشور به ویژه در شمال غنا و جوامع روستایی تأثیر گذاشته است.

همچنین، در مناطق شمالی و جوامع روستایی غنا که ۹۰ درصد خانواده‌ ها از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند، چالش‌ هایی مانند تغییرات آب و هوایی، دستمزد های پایین‌، کمبود زیر ساخت‌ های حیاتی و آموزش ناکافی، مشکلات را تشدید نموده است و این مناطق را با بحران افزایش بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه شامل: کوتاه قدی در کودکان زیر 5 سال، کمبود وزن و کم خونی، روبرو کرده است.

WFP از سال 1963 با دولت غنا برای رسیدگی به چالش های امنیت غذایی و تغذیه همکاری می‌کند و در پنج سال گذشته، کمک های بسیاری شامل: حمایت از استانداردهای غنی‌ سازی مواد غذایی و ترویج مصرف آنها در سراسر کشور و حمایت از طرح‌ هایی مانند برنامه تغذیه در مدارس غنا انجام داده است.

 

افزایش درآمد های مالیاتی غنا با اجرای مرحله آزمایشی اخذ مالیات بر ارزش افزوده به صورت الکترونیکی(9 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری newsghana.com.gh، اداره درآمدهای عمومی غنا (GRA) اعلام کرده است که مرحله آزمایشی اخذ مالیات بر ارزش افزوده الکترونیکی (E-VAT) و صدور صورتحساب الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده، نتایج قابل توجهی به همراه داشته است و باعث افزایش درآمد های مالیاتی 58 درصدی معادل 384 میلیون سدی نسبت به دوره قبل از آن گردیده است.

GRA تأکید کرد که راه اندازی سیستم مالیات بر ارزش افزوده الکترونیکی به طور پیوسته در حال پیشرفت است و رویکرد مرحله ‌ای اتخاذ شده برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده الکترونیکی، با هدف به حداقل رساندن اختلالات در عملیات مالیات دهندگان به اجرا درآمده است.

GRA نسبت به تأثیر مثبت مالیات بر ارزش افزوده الکترونیکی بر جمع آوری درآمدهای عمومی، رعایت مالیات و شفافیت در اداره مالیات ابراز اطمینان کرد و بر پتانسیل آن برای مبارزه با فرار مالیاتی و افزایش درآمدزایی تأکید نمود.

مالیات بر ارزش افزوده الکترونیکی یک سیستم الکترونیکی برای صدور صورتحساب های مالیات بر ارزش افزوده برای مشاغل ثبت شده در سامانه مالیات بر ارزش افزوده این کشور است.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

تلاش دولت توگو برای جبران کمبود بنزین در کشور(14 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، وزارت بازرگانی توگو، طی بیانیه ای اعلام نموده است که به دلیل بروز اختلال در عرضه سوخت که از 12 می آغاز گردیده است برخی از شهر های این کشور با کمبود بنزین مواجه گردیده اند.

این وزارتخانه در بیانیه خود افزوده است که اقدامات فوری برای حل بحران و بازگشت به حالت عادی را آغاز کرده است و به مدیران جایگاه‌های عرضه سوخت هشدار داد که به دلیل امتناع از فروش سوخت جریمه خواهند شد و تأکید کرد که قیمت فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور بدون تغییر باقی خواهد ماند.

لازم به ذکر است که این سومین بحران کمبود بنزین در توگو از سپتامبر 2023 تا کنون است.

 

امضا توافقنامه تسهیل صدور ویزای شنگن برای فعالیت های حرفه ای توسط توگو و فرانسه(14 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای آگوستین فاورو سفیر فرانسه در توگو و روسای شورای ملی کارفرمایان توگو، انجمن شرکت های بزرگ توگو، اتاق بازرگانی و صنایع توگو، اتحادیه اتاق ‌های بازرگانی منطقه ‌ای توگو، EURO CHAM توگو و کمیته مشاوران تجارت خارجی توگو، هفته گذشته در محل سفارت فرانسه در لومه، توافقنامه ای را برای تسهیل فرآیندهای صدور ویزای حرفه ای برای فرانسه و منطقه شنگن امضا کردند.

با اجرایی شدن این مشارکت، درخواست های روادید و صدور آنها، از طریق اقداماتی مشخص ساده سازی گردیده و تشریفات اداری را برای سفرهای تجاری برای مدیران و کارکنان شرکت ‌های مستقر در توگو به فرانسه کاهش می‌دهد و در نتیجه پیوندها و مشارکت‌های اقتصادی بین دو کشور را تقویت می‌کند.

 

اعمال محدودیت های حمل و نقل کالا از توگو به نیجر صرفاً با وسایل نقلیه شماره گذاری شده دو کشور(14 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، وزارت حمل و نقل و تجهیزات نیجر طی بیانیه ای که در هفته گذشته منتشر گردید اعلام نموده است که در راستای توافق دوجانبه در مورد حمل و نقل جاده ای بین جمهوری نیجر و جمهوری توگو و با هدف تقویت همکاری دو کشور در بحبوحه تنش های فزاینده میان بنین و نیجر، تدابیر جدیدی را در رابطه با حمل و نقل کالا از مبداً توگو ارائه کرده اند که بر اساس آن، صرفاً وسایل نقلیه شماره گذاری شده در نیجر و توگو حق ورود به این کشور را دارند و در صورت تخلف از این قانون، مشمول مجازات‌ های مقرر در آیین ‌نامه‌های جاری خواهند بود.

با این حال، در این بیانیه تاکید شده است که برای خودروهایی که از مبدا بورکینافاسو، مالی و غنا عازم این کشور می‌باشند با مجوز وزارتخانه استثنا قائل خواهد شد.

از زمان تحریم های اعمال شده توسط ECOWAS، از جمله بسته شدن مرزها، نیجر از بندر لومه برای ترانزیت کالاهای خود از طریق بورکینافاسو استفاده می نمود که پس از لغو تحریم‌ ها، مقامات نیجر و توگو تلاش‌ها را برای تقویت همکاری ‌های خود افزایش دادند.

نیجر به دلیل تنش های سیاسی پس از کودتای سال گذشته که رژیم بازوم را سرنگون کرد، مرز خود با بنین را بسته نگه داشت که در پاسخ به آن، هفته گذشته، بنین بارگیری نفت نیجر را در بندر سم پوجی در ساحل جنوبی خود متوقف کرد و از مقامات جدید این کشور خواست که قبل از هرگونه بارگیری نفت خام که برای تأمین بودجه مورد نیاز نیجر حیاتی است، ابتدا روابط دوجانبه را با بازگشایی مرزها به حالت عادی درآورند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما