معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۴:۰۸

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته سوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیشتازی نروژ در انتقال به اقتصاد سبز

تلاش‌های نروژ برای کاهش انتشار کربن نتایج امیدوارکننده‌ای دارد، همانطور که در گزارش موسسه Elbil، ارگان رسمی انجمن خودروهای برقی نروژ، نشان می‌دهد که یک چهارم از 2.8 میلیون خودروی سواری ثبت‌شده در این کشور اکنون الکتریکی هستند - یک دستاورد بی‌سابقه در سطح جهانی. علیرغم تلاش‌های مداوم، رسیدن به هدف 100 درصد از خودروهای جدید فروخته شده در نروژ تا سال 2025 به دلیل کاهش یارانه‌ها دشوار می‌باشد. سیاست‌های تشویقی، از معافیت‌های مالیاتی گرفته تا پارکینگ رایگان و عوارض، نقش مهمی در پیشبرد انقلاب خودروهای الکتریکی در نروژ ایفا کرده‌اند. گزارش دوم بر ASKO، بزرگترین تامین کننده مواد غذایی نروژ تمرکز دارد که در حال انتقال تمام ناوگان کامیون‌های حمل و نقل خود به برق و بهره برداری از انرژی خورشیدی برای ساختمان‌های خود است. ASKO قصد دارد تا سال 2026 به یک تجارت خالص (بدون انتشار کربن) تبدیل شود و قصد دارد تا این تاریخ ناوگان حمل و نقل خود را کاملاً برقی کند. داستان موفقیت نروژ بر اهمیت سیاست‌های پیشگیرانه و ابتکارات پایداری تأکید می‌کند و تصورات نادرست در مورد خودروهای الکتریکی و انرژی خورشیدی در آب و هوای سرد را به چالش می‌کشد.

 https://cleantechnica.com/2024/05/09/norway-continues-to-lead-the-transition-to-a-green-economy/

 تغییرات در  ارزش و حجم غذای دریایی صادراتی نروژ

در ماه آوریل، صادرات غذاهای دریایی نروژ به رکورد 13.9 میلیارد کرون رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است. عوامل موثر در این رشد عبارتند از ضعیف تر شدن کرون نروژ در برابر یورو و دلار آمریکا و همچنین افزایش حجم صادرات برای گونه‌های مختلف مانند قزل آلا، خرچنگ، خرچنگ برفی و ماهی خال مخالی. با این حال، علیرغم افزایش کلی در صادرات غذاهای دریایی، ارزش کل برای ماه‌های مارس و آوریل در مجموع 1.1 میلیارد کرون در مقایسه با سال گذشته کاهش یافت که عمدتاً به دلیل کاهش سهمیه‌ها و کاهش حجم ماهی قزل آلا است. علیرغم این چالش ها، نروژ همچنان شاهد تقاضا و ارزش بالایی برای صادرات اسکری با برچسب کیفیت، به ویژه در بازارهایی مانند اسپانیا است. علاوه بر این، ابتکاراتی مانند انتقال ASKO به کامیون‌های تحویل الکتریکی و تاسیسات خورشیدی نشان دهنده تعهد نروژ به پایداری در صنعت غذاهای دریایی است.

https://en.seafood.no/news-and-media/news-archive/currency-effects-boost-value-of-norwegian-seafood-exports/

 آگهی فروش آخرین زمین در دروازه قطب شمال

زمینی به مساحت 15000 جریب، آخرین زمین دارای مالکیت خصوصی در مجمع الجزایر سوالبارد نروژ، به قیمت 300 میلیون یورو به فروش می رسد. این بیابان بکر از اهمیت زیست‌محیطی، علمی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است و به دلیل نگرانی‌های تغییرات آب و هوایی و تنش‌های ژئوپلیتیکی بین قدرت‌های جهانی توجه‌ها را به خود جلب کرده است. زمانی که یخهای دریا در حال ذوب شدن هستند، این منطقه که در میانه راه بین نروژ و قطب شمال قرار دارد، در معرض افزایش فعالیت‌های نظامی و حمل و نقل تجاری قرار گرفته است. این سرزمین که به نام سوره فاگرفورد Søre Fagerfjord شناخته می‌شود، فرصت هایی را برای حفاظت از محیط زیست و امور بشردوستانه در اختیار کسانی قرار می دهد که علاقه ای خالصانه و با اهداف والا دارند. این فروش برای خریداران کشورهایی که معاهده سوالبارد را تصویب کرده اند، از جمله روسیه و چین آزاد است. نایت فرانک، شرکت بازاریابی املاک، بر پتانسیل این منطقه بر حفاظت از اکوسیستم متنوع تاکید می‌کند که در میان افزایش دما و چالش های زیست محیطی در قطب شمال از اهمیت بالایی برخوردار است.

https://www.euronews.com/business/2024/05/10/town-sized-private-land-in-the-arctic-is-up-for-sale-for-300-million

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما