معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۱:۵۳

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ سوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

همکاری نوونوردیسک با مایکروسافت

شرکت داروسازی دانمارکی نوونوردیسک با بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، برای تسریع برابری سلامت جهانی همکاری خواهند کرد. در اجلاس سران علوم جهانی در هلسینگور، بنیاد نوونوردیسک، بنیاد بیل و ملیندا گیتس و همچنین بنیاد خیریه جهانی ولکام، هر یک 100 میلیون دلار را به مشارکت 300 میلیون دلاری برای حمایت از تحقیق و توسعه علمی‌برای مقابله با مشکلات بهداشت جهانی اختصاص دادند. مدز کروگسگارد تامسن، مدیر عامل بنیاد نوونوردیسک گفت: با تلفیق تجربه گسترده و تخصص منحصر به فرد هر سازمان ما می‌توانیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم که در غیر این صورت ممکن نیست. نوونوردیسک، با ارزش‌ترین شرکت دانمارکی است که با داروهای دیابت، سود بی‌سابقه‌ای به دست می‌آورد. (تارنمای TV2)

قوانین جدید برای پیوستن به اعضای خانواده در دانمارک

وزارت مهاجرت و همگرایی دانمارک، قوانین جدیدی را برای خارجی‌هایی که می‌خواهند همسر خود را از طریق پیوستن به خانواده به این کشور بیاورند، پیشنهاد کرده است. در صورت تصویب، همسران نیروی کار خارجی دیگر ملزم به ارائه مدرک قبولی یک دوره سخت زبان دانمارکی نخواهند بود. در عوض، با اثبات داشتن پنج سال اشتغال کامل که مستلزم ارتباطات قابل توجه به زبان دانمارکی است، می‌توانند شرایط اتحاد مجدد را برآورده کنند. در سایت Schengenvisainfo.com همچنین آمده که ضمانت مالی برای الحاق خانواده از حدود 114 هزار کرون (15283 یورو) به 57 هزار کرون (7640 یورو) کاهش می‌یابد. کار دیبواد بیک، وزیر مهاجرت و ادغام گفت بسیار مهم است که همه خارجیان در کشور ادغام شوند، اما در عین حال بر تعهد مداوم دولت به یک سیاست سختگیرانه مهاجرت تاکید کرد. قوانین جدید در صورت تصویب از اول جولای اجرایی خواهد شد. (www.schengenvisainfo.com)

درآمد میلیاردی دنسکه بانک از نرخ بهره بالا

دنسکه بانک، بزرگترین بانک دانمارک، برای سه ماهه اول سال 2024 در حدود 5.6 میلیارد کرون (700 میلیون دلار) سود ثبت کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 9 درصد افزایش داشته و بهتر از انتظارات تحلیلگران بوده است. کل درآمد این بانک در این بازه زمانی 14 میلیارد کرون (2.0 میلیارد دلار) از جمله 9.1 میلیارد کرون (3.1 میلیارد دلار) از سود دریافتی از مشتریان بوده است. این درآمدها پس از آن به دست آمد که بودسکوف، وزیر دارایی، از بانک‌ها خواست تا کارمزدها را کاهش دهند و نرخ‌های سود برای سپرده‌گذاران را افزایش دهند؛ زیرا حساب‌های پایان سال بانک‌ها نشان می‌داد شش موسسه مالی بزرگ (دنسکه بانک، نوکردیت، یوسک بانک، سودبانک، اسپار نورد و آربایدزلندزبانک) در سال 2023 در مجموع 45.6 میلیارد کرون (6.6 میلیارد دلار) درآمد داشتند. لازم به ذکر است دنسکه بانک برای سال 2024 درآمد خالص 20 تا 22 میلیارد کرون (2.8 تا 3.2 میلیارد دلار) را پیش‌بینی کرده است. (www.inderes.dk)

ارتباط شیوع سالمونلا با گوشت چرخ کرده وارداتی

مقامات بهداشتی گوشت چرخ کرده وارداتی از انگلیس را عامل شیوع سالمونلا در 51 نفر اعلام کرده‌اند. گوشت آلوده فرآوری شده توسط شرکت دانمارکی هیلتون فودز (Hilton Foods) و توزیع شده در فروشگاه‌های Coop در سراسر کشور، با شیوع این بیماری مرتبط است. اگرچه برخی از بسته‌های تاریخ مصرف گذشته ممکن است دیگر در گردش نباشند، نگرانی در مورد محصولات بالقوه آلوده در فریزرهای مصرف‌کنندگان وجود دارد. سازمان غذا و دارو، اداره دامپزشکی و غذا، موسسه ملی سرم، موسسه غذایی دانشگاه دی تی یو، و هیلتون فودز، واردکننده گوشت، برای تعیین دقیق منبع شیوع همکاری نزدیکی داشته‌اند. در پاسخ، مقامات فراخوانی فوری صادر کرده و از مصرف کنندگان خواسته‌اند که گوشت چرخ کرده خریداری شده برای مدت زمان مشخص شده را دور بریزند یا برگردانند. هیلتون فودز به ‌سرعت فراخوان را آغاز و فروشگاه‌های مختلفی را از 19 مارس تا 13 مه مشمول این فراخوان اعلام کرد. علائم سالمونلا شامل اسهال، معده درد، حالت تهوع، استفراغ، تب، درد مفاصل و عضلات و سردرد است. در حالی که اکثر موارد خفیف هستند و به طور مستقل برطرف می‌شوند، افرادی که علائم پایدار دارند باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند. (تارنمای شبکه DR)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما