معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۰۹:۵۷ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 انتشار یافته در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته مجموعاً 37 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسیده است. بازرگانانی از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان و مالت محصولاتی از قبیل سوخت هواپیما، بنزین A-92، سوخت دیزل تصفیه شده، گاز مایع، نفت کوره، روغن پایه و پلاستیک بسته بندی را با ارز خارجی خریداری کردند.

ضمنا گاز مایع و کود کاربامید تولید شده در کنسرن دولتی «ترکمن شیمی»، اساس معاملات نمایندگان محافل تجاری امارات متحده عربی و افغانستان را تشکیل داد. همچنین محصولاتی از قبیل پارچه‌های رنگی ساده و ژاکارد، نخ پنبه و ضایعات نخ پنبه تصفیه شده در ازای ارز خارجی به بازرگانان ترکیه و آذربایجان فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 77 میلیون و 23 هزار دلار شد.

بازرگانان کشور ترکمنستان نیز محصولاتی از قبیل شیشه تخت، نخ پنبه، قیر نفتی برای جاده و فرش دست‌باف را به ارزش کل بیش از 28 میلیون و 225 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/39974

رشد شاخص های اقتصادی ترکمنستان در سه ماهه اول سالجاری میلادی

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان آقای گلدی‌مرادوف درباره شاخص‌های کلان اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال 2024 طی گزارشی در نشست هیات دولت ترکمنستان اعلام کرد که " در این دوره به منظور تأمین توسعه پایدار همه بخش‌های اقتصاد، اقدامات جامعی برای حفظ رشد پایدار تولید ناخالص داخلی انجام شده و در مقایسه با دوره مشابه سال 2023،  رشد تولید 8.8 درصد افزایش یافته است ".

بنا به اعلام مشارالیه: " گردش مالی خرده فروشی در ماه‌های ژانویه الی مارس سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش داشته و در سه ماهه اول سال جاری بخش درآمدی بودجه کشور 102.9 درصد و بخش هزینه‌ای 97.6 درصد محقق شده است " .

براساس گزارش فوق الذکر: " متوسط حقوق در بنگاه‌های بزرگ و متوسط کشور نسبت به مدت مشابه سال 2023 به میزان 10 درصد افزایش داشته و حجم سرمایه‌گذاری‌ها با هدف توسعه اقتصاد ملی کشور، با احتساب منابع تأمین مالی نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۵.۳ درصد افزایش یافته است ".

همچنین در نشست هیات دولت ترکمنستان، معاون رئیس کابینه وزراء در امور کشاورزی و محیط زیست، آقای آتاخاللی‌یف درباره نتایج کارهای انجام شده در ماه‌های ژانویه الی مارس سال جاری در بخش‌های تحت نظارت خود و امور کشاورزی در استان‌ها به ارائه گزارش پرداخت.

براساس مطالب مطرح شده توسط وی :" در بخش کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نرخ رشد تولید برابر با 121.4 درصد بوده که این شاخص برای وزارت کشاورزی 145.4 درصد، برای وزارت حفاظت از محیط زیست 117.5 درصد، برای کمیته دولتی مدیریت آب 137.1 درصد، برای کنسرن دولتی «ترکمن‌پاغتا (ترکمن‌پنبه) 102.1 درصد، برای اتحادیه دولتی «تولیدات غله ترکمن» برابر با 196.5 درصد و برای اتحادیه دولتی دام و طیور برابر با 132 درصد اعلام شده است".

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/40214

 

گسترش روابط ترکمنستان با موسسات مالی بین‌المللی

رسانه‌های ترکمنستان به نقل از آقای جورایف وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان نوشتند : " در سال 2023 بدون احتساب بخش سوخت و انرژی، سهم بخش غیردولتی در تولید ناخالص داخلی ترکمنستان معادل 71.3 درصد بوده است " .

وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان همچنین با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های کشورش با مؤسسات مالی بین‌المللی برای حمایت از فعالیت‌های سرمایه گذاری و ایجاد فضای تجاری مطلوب تاکید کرد که :" براساس آمارهای منتشره در ده سال گذشته، گردش مالی متقابل تجاری بین کشورهای آسیای مرکزی 2.5 برابر شده و به حدود 11 میلیارد دلار رسیده است" .

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/75390

 تبادل نظر در خصوص دیجیتالی سازی اداره دولتی گمرک ترکمنستان

بنا به اعلام اداره مطبوعاتی گمرک ترکمنستان، در دیدار معاون اداره دولتی گمرک ترکمنستان و هماهنگ کننده منطقه‌ای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد دمیتری گودونوف، چندین موضوع مرتبط با اجرای «مفهوم توسعه اقتصاد دیجیتال در ترکمنستان برای سال‌های 2025-2019» مورد تبادل نظر قرار گرفته است.

اداره دولتی گمرک ترکمنستان در چارچوب مراحل اول مفهوم خود، اظهارنامه الکترونیکی را با موفقیت در ASYCUDA  اجرایی کرده و در چارچوب مرحله دوم نیز کار راه اندازی سیستم پنجره واحد برای عملیات صادرات و واردات در حال انجام می‌باشد.

در چارچوب فاز سوم مفهوم توسعه اقتصاد دیجیتال، اجرای فاز سوم دیجیتالی سازی ادارات گمرکی در ترکمنستان پیشنهاد شده است. در این راستا، طرفین پیشنهادات مربوط به مرحله سوم دیجیتالی سازی گمرکات ترکمنستان را که توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل تهیه شده، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/76174

 

افزایش صادرات ترکمنستان به قزاقستان در سال 2023

در سال 2023، گردش تجاری بین ترکمنستان و قزاقستان برابر با 563 میلیون دلار بود. این شاخص 28.3 درصد بیشتر از سال 2022 است. تجارت متقابل دو کشور به ارزش 397.1 میلیون دلار با وزن کل 714.1 هزار تن سهم صادرات قزاقستان به ترکمنستان و تجارت متقابل دو کشور به ارزش 165.8 میلیون دلار با وزن کل 73.7 هزار تن سهم صادرات ترکمنستان به قزاقستان می‌باشد.

در سال گذشته میلادی، عمدتاً رایانه و لپ‌تاپ (36.8 هزار دستگاه، 2.4 برابر رشد)، اجاق‌های مایکروویو، آبگرمکن و اجاق‌های برقی (17.4 هزار عدد، 3.4 برابر رشد)، گندم (540 هزار تن، 1.6 برابر رشد) و  آرد (42.5 هزار تن، 10.7 درصد کاهش) از قزاقستان به ترکمنستان صادر شده است.

از ترکمنستان به قزاقستان نیز عمدتاً 405.5 میلیون متر مکعب گاز طبیعی (10.2 درصد رشد)، 24.4 هزار تن پودر شوینده (7.2 برابر رشد)، 35.5 هزار تن گوجه فرنگی (13.8 درصد رشد) و همچنین 71 هزار تن وسایل بهداشتی سرامیکی مانند توالت فرنگی و سینک (1.9 برابر رشد) صادر شده است.

شایان ذکر است، در سال 2023 صادرات قزاقستان به ترکمنستان 34.7 درصد و صادرات ترکمنستان به قزاقستان 17.4 درصد افزایش داشته است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/76196

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما