معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۶:۵۳

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ سوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد مناسب اقتصاد مجارستان در مقیاس بین‌المللی

بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار مجارستان (KSH)، اقتصاد این کشور در سه ماهه اول سال 2024 با رشد یک درصدی تولید ناخالص داخلی به طور سالانه و 0.8 درصدی نسبت به سه ماهه قبل بهبود یافت. گرگی سوپان، اقتصاددان ارشد وزارت اقتصاد ملی مجارستان، در بیانیه‌ای گفت که بر اساس داده‌های موجود بین‌المللی، رشد مجارستان در مقایسه بین‌المللی برجسته است. بر اساس  داده‌های سه ماهه، رشد مجارستان در حال حاضر بالاتر از کشورهایی مانند اسپانیا، پرتغال، جمهوری چک، بلژیک، فرانسه، آلمان و اتریش بوده و دومین رشد در اتحادیه اروپا است. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نشانه‌های رشد در سال گذشته قابل مشاهده بود و اکنون هدف باید این باشد که رشد را به بالای چهار درصد در سال آینده برسانیم. وی تأکید کرد: گردش مالی خرده‌فروشی هنوز هم پایین است، اما اشتغال بالا و رشد قوی دستمزد واقعی باید به سرعت احتیاط مصرف‌کننده را کاهش دهد و مصرف را در ماه‌های آینده افزایش دهد.

https://hungarytoday.hu/domestic-economic-growth-outstanding-in-international-comparison

ارتقای همکاری‌های مجارستان و چین

وزیر امورخارجه مجارستان در خصوص سفر رئیس‌جمهور چین به مجارستان اعلام کرد: سفر رئیس‌جمهور چین به مجارستان، مسئله‌ای تاریخی در تقویت روابط همکاری دو کشور، توسعه روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی دوجانبه خواهد بود و باعث ارتقای همکار‌ی‌ها در حوزه انرژی و همچنین صادرات محصولات کشاورزی مجارستان به چین و تقویت توریسم و گردشگری خواهد شد

بالاژ اوربان، مشاور سیاسی نخست‌وزیر مجارستان نیز در خصوص سفر رئیس جمهور چین به مجارستان گفت: سفر رئیس جمهور چین به مجارستان و فرانسه به عنوان تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تاییدیه‌ای بر تاثیر سیاست‌های ارتباطی شرق و غرب مجارستان است. وی از این سفر به عنوان کمکی برای کلیدی‌تر شدن نقش مجارستان در منطقه نامبرده و ایجاد خط ارتباطی میان شرق و غرب و بهره‌برداری از تکنولوژی و پیشرفت دو طرف را (برای مجارستان) عوامل اشتغال‌زایی، افزایش درآمدها و رشد اقتصادی کشور خواند. وی به نقش چین در تبدیل شدن مجارستان به قطب موثری در صنعت تولید خودروهای الکتریکی نیز اشاره کرد.

https://dailynewshungary.com/chinese-president-connectivity-strategy

https://dailynewshungary.com/details-of-chinese-president-xi-jinpings-visit-to-budapest-revealed

تفاهمنامه همکاری شرکت خودروسازی چینی با دانشگاه مجارستان

وزارت اقتصاد ملی مجارستان اعلام کرد: شرکت خودروسازی الکتریکی چینی نیو (NIO) با آژانس توسعه حمل‌ونقل دانشگاه سچنی مجارستان توافق همکاری امضا کرده است. وزیر اقتصاد ضمن اشاره به اهمیت نقش انرژی پاک در آینده صنعت، اقتصاد و حمل‌ونقل کشور و تلاش مجارستان برای حفظ پیشگامی خود در صنعت تولید خودرو (اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت‌های باطری‌سازی و قطعات یدکی) به قصد آن شرکت برای ایجاد مرکز تحقیقاتی و همچنین کمک چنین طرح‌هایی به توسعه استفاده از انرژی پاک در کشور اشاره کرده است.

https://dailynewshungary.com/nio-cooperation-hungarian-university

همایش تجاری مجارستان و ازبکستان

29 تن از رهبران تجاری مجارستان به عنوان بخشی از هیئت مجارستان وارد تاشکند شدند، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان با تاکید بر تعهد دولت‌های هر دو کشور به این هدف گفت، بر اساس بیانیه این وزارتخانه، شراکت استراتژیک بین دو کشور مبتنی بر احترام متقابل است و بازیگران تجاری باید از این موقعیت استفاده کنند. در این سفر 29 مدیر بازرگانی به نمایندگی از بخش‌ها و شرکت‌های مجاری در حوزه‌های: کشاورزی، صنایع غذایی، انرژی، ساخت‌و‌ساز و صنایع شیمیایی و دارویی وی را همراهی می‌کردند. سیارتو امیدوار است نشست بین بازرگانان مجارستانی و ازبکستانی نتایج قابل توجهی داشته باشد و به نفع هر دو کشور باشد. وی رکورد گردش تجاری دوجانبه 100 میلیون یورویی دو کشور در سال گذشته را پایه محکمی‌برای این امر دانست و افزود که گردش مالی از سال 2010 تا کنون 86 درصد افزایش یافته است. به گفتۀ وی، شرکت‌های صنعتی کمک بزرگی در توسعه روابط اقتصادی داشتند.

https://dailynewshungary.com/hungarian-uzbek-business-forum-29-business-leaders-arrived-in-tashkent-as-part-of-the-hungarian-delegation/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما