معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۲:۴۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

راه اندازی خطوط جدید اتوبوس های اهدائی از طرف رئیس جمهور به ناوگان حمل ونقل شهری استان ماری

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از روزنامه "بی طرف ترکمنستان": بیش از 200 دستگاه اتوبوس نوع تویوتا هایس و کاستر ساخت ژاپن که توسط رئیس جمهور ترکمنستان به استان ماری اهدا شده بود، فعالیت خود را برای جابجائی مسافران شروع نمود.  با ورود خودروهای جدید، تعدادی مسیر جدید در استان افتتاح و مسافران امکان سفر به شهر ماری و بخش های دیگر شهر را پیدا نمودند. آقای رحیم اورازلیف، نماینده انجمن تولید "ماری اوتواولاگ" تاکید کرد که خودروهای جدید بسیار راحت و نیز به شرکت های برای سرویس کارکنان در بخش های یولاتن، تاخته بازار و بایرمعلی اختصاص داده شد. یادآور می‌شویم، اتوبوس‌ها در مراسم افتتاحیه اتوبان جدید تجن ماری امتداد بزرگراه عشق آباد به ترکمن آباد اهدا گردید.

https://turkmenportal.com/tm/blog/77686/turkmenistanyn-mary-welayatynda-taze-awtobus-ugurlarynyn-onlarchasy-peyda-boldy

برگزاری هفتمین نشست کارگروه مسائل دریای خزر در باکو 

خبرگزاری ترکمن پورتال : به نقل از وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، از 6 لغایت 7 ماه می 2024، هفتمین نشست کارگروه سطح بالای مسائل دریای خزر در باکو برگزار گردید.

در این نشست نمایندگانی از آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان حضور داشتند.

https://turkmenportal.com/tm/blog/77755/bakuwda-hazar-denzi-meseleleri-boyuncha-yokary-derejeli-ish-toparynyn-yedinji-mejlisi-gechirildi

توسعه کریدور حمل و نقل ازبکستان-ترکمنستان-ایران-عمان

خبرگزاری اورینت: به نقل از دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور ازبکستان، در دوم ماه می، در تاشکند، موضوع توسعه کریدور حمل و نقل ازبکستان-ترکمنستان-ایران-عمان توسط آقای شوکت میرضیایف، رهبر ازبکستان و آقای قیس بن محمد آل یوسف، وزیر تجارت، صنعت و تشویق سرمایه گذاری سلطنت عمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در مورد ساخت خط راه آهن ترانس افغانستان که امکان ایجاد ارتباط مستقیم ریلی بین ازبکستان و پاکستان از طریق خاک افغانستان را فراهم می‌کند، تبادل نظر کردند.

https://orient.tm/ru/post/71918/prodvizhenie-koridora-uzbekistan-turkmenistan-iran-oman-rassmotreli-tashkent-i-maskat

ورود قطار توریستی بنام "عقاب طلایی" به ترکمنستان 

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از مرکز اطلاعات بین المللی ترکمنستان، قطار توریستی بنام "عقاب طلایی" بهمراه 97 گردشگر خارجی از هفت کشور، پس از عبور از مرز ازبکستان در مورخ اول می وارد عشق آباد شد. این گروه شامل گردشگرانی از کشورهای  ایالات متحده آمریکا، چین، کانادا، روسیه، سنگاپور، بریتانیا و مجارستان بوده و این قطار در مسیر جاده بزرگ ابریشم از شهر داشغوز به ازبکستان عبور خواهد نمود .

https://turkmenportal.com/blog/77535/turkmenistana-altyn-burgut-syyahatchylyk-otlusy-geldi

ترکمنستان پیشرو از کشورهای آسیای مرکزی قیمت سوخت دیزل  – 18 اردیبهشت 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: بر اساس گزارش پرتال جهانی قیمت بنزین (GPP)، در تاریخ 29 آوریل 2024، کشور ترکمنستان پیشتاز قیمت سوخت دیزل در بین کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد.  بر اساس تاریخ ذکر شده در این گزارش، قیمت سوخت دیزل در ترکمنستان 0.28 دلار برابر با 1 منات ترکمن در هر لیتر می‌باشد. همچنین قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان پس از ترکمنستان در فهرست سوخت ارزان قیمت گازوئیل در میان کشورهای آسیای مرکزی قرار دارند. بر اساس این گزارش، داده‌های رتبه بندی نشان می دهد که ترکمنستان از نظر ارزان ترین قیمت گازوئیل در رتبه هفتم جهان قرار دارد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/77708/turkmenistan-merkezi-aziyada-dizel-yangyjynyn-arzanlygy-boyuncha-ondebaryjy-bolup-galyar

استخراج بیش از 33 هزار تن نمک توسط شرکت "گوولی دوز" 

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از روزنامه "ترکمنستان"، در چهار ماه اول سال 2024،  نمک استخراج شده در شرکت "گوولی دوز" زیر نظر شرکت دولتی "ترکمن شیمی" بیش از 33 هزار و 176 تن می‌باشد . متخصصان این شرکت وظیفه بسته بندی این محصول در ظروف مخصوص به مقدار  105.6 درصد و نمک دانه را 103.7 درصد از هدف برنامه ریزی شده انجام داده اند.  

https://turkmenportal.com/tm/blog/77516/guwlyduz-karhanasynda-33-mun-tonnadan-gowrak-duz-gazlyp-alyndy

تولید نخ پنبه مرغوب توسط کارخانه ریسندگی پنبه داشغوز 

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از روزنامه "ترکمنستان"، نخ تولید شده از الیاف پنبه در کارخانه ریسندگی پنبه داشغوز به طور گسترده در صنعت نساجی ترکمنستان استفاده و به کشورهای خارجی صادر می‌شود. در یک سال 16 هزار و 700 تن الیاف پنبه در این کارخانه فن آوری و از این مقدار الیاف 14 هزار و 500 تن نخ پنبه تولید می‌شود که مورد تقاضای بازارهای جهانی می‌باشد. محصولات تولید شده به کشورهای هند، پاکستان، جمهوری قرقیزستان، ترکیه و همچنین امارات متحده عربی صادر می‌شود.

https://turkmenportal.com/tm/blog/77526/dashoguz-pagta-egriji-fabriginde-yokary-hilli-nah-yuplugi-ondurilyar

 آزمایش بر روی انواع میوه به و گیلاس در دانشگاه کشاورزی ترکمنستان به نام نیازوف

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از نشریه "ترکمنستان: آلتین عصر"، کارشناسان مرکز آزمایش و تحقیقات به نام مختومقلی و دانشگاه کشاورزی نیازوف تحت نظر وزارت کشاورزی ترکمنستان بر روی انواع به، گیلاس، انگور، گلابی و هلو آزمایش انجام دادند.  در این مرکز آزمایش، از وسعت 734 هکتار ، می‌توان انواع درختانی که با شرایط آب و هوایی محلی سازگار شده اند را پیدا نمود .

https://turkmenportal.com/tm/blog/77619/turkmenistanda-miwelerin-we-uzumin-taze-sortlaryny-yetishdirmegin-ustunde-ishlenilyar

تولید محصولات به مبلغ بیش از 2 میلیون منات  در مجتمع "شایولی"

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از روزنامه "ترکمنستان"، در چهار ماه اول سال 2024 مجتمع کشاورزی "شایولی" که در بخش "آک بوگدای" استان آخال واقع شده است از شاخص های بالایی در تولید محصولات دامی‌برخوردار می‌باشد . همچنین محصولاتی به مبلغ 2 میلیون و 140 هزار منات تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 107.2 درصد افزایش داشته است .   

https://turkmenportal.com/tm/blog/77620/ak-bugday-etrabynyn-chagindaki-toplumda-2-million-manatlykdan-gowrak-onum-ondurildi

حجم معاملات ارزی در بورس ترکمنستان بالغ بر 18 میلیون و 833 هزار دلار آمریکا

          خبرگزاری تی دی ایچ: هفته گذشته 19 معامله در بورس کالای دولتی ترکمنستان به ثبت رسید. نمایندگان محافل تجاری امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان، گرجستان، ترکیه و قرقیزستان نفت پایه، نفت سفید جت، قیر نفتی جاده و اوره، پارچه‌های رنگ شده و ژاکارد ساده، لحاف، نخ پنبه، پشم بز را با ارز خارجی خریداری ، که ارزش کل معاملات بیش از 18 میلیون و 833 هزار دلار آمریکا می‌باشد . همچنین بازرگانان داخلی محصولاتی اعم از پلی پروپیلن، قیر نفتی جاده‌ای، روغن پایه، شیشه فلوت، فرش دستباف را به ارزش بیش از 6 میلیون و 207 هزار منات برای مصرف بازار داخلی خریداری کردند.

https://tdh.gov.tm/tk/post/40531/tdhcmb-nyn-sowdalarynda-gelesiklerin-jemi-bahasy-abs-nyn-18-million-833-mun-dollaryndan-gowrak-boldy

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما