معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۴- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در نیمه اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد درامد شرکت های شانگهای در سال 2023

بر اساس گزارش دولت محلی، در آمد عملیاتی شرکت های ذکر شده در بورس اوراق بهادار شانگهای (SSE) رشد پایداری را در سال 2023 تجربه کرده اند. از تاریخ 30 اوریل، همه شرکت های ذکر شده در هیئت مدیره اصلی بورس و هیئت نواوری علم و فناوری (STAR) گزارش های سالانه خود را برای سال 2023 منتشر کرده اند.  درامد عملیاتی ترکیبی شرکت های ذکر شده در هیئت مدیره اصلی بورس 0.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به 50.45 تریلیون یوان (حدود 7.1 تریلیون دلار امریکا) رسیده است. کل سود خالص این شرکت ها در سال گذشته 1.2 درصد کاهش یافت و به 4.22 تریلیون یوان رسید. از تمام شرکت های ذکر شده در هیئت مدیره اصلی، بیش از 80 درصد (1422 شرکت) سوداوری را گزارش کردند و 166 شرکت رشد سود خالص سالانه بیش از 50 درصد را ثبت کردند.

داده‌ها همچنین نشان می دهد که 571 شرکت ذکر شده در بازار STAR در حدود 1.4 تریلیون یوان درامد عملیاتی در سال 2023 به دست اورده اند که 4.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

Xinhua/2024-05-05

 

استقبال روبه رشد تجار خارجی از شهر ایوو (Yiwu )؛

شهر ایوو، که در دنیا به عنوان سوپرمارکت جهانی شناخته می‌شود، اخیرا مورد استقبال تعداد بسیار زیادی از تجار خارجی قرار گرفته است. از اول مارس 2024 به طور متوسط، روزانه بیش از 22000 تاجر خارجی به ایوو سفر کرده اند که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و سهم ساکنان خارجی در میان آنها بیش از 50 درصد افزایش یافته است. در سال 2023، ایوو بیش از 14،000 مجوز اقامت صادر کرد که رشد 40 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد. این روند در سالجاری نیز ادامه دارد و بیش از ۳۰۰۰ مجوز جدید اعطا شده است.

به گزارش دفتر نظارت بر بازار ایوو، در سالجاری میلادی 291 شرکت جدید با بودجه خارجی تاسیس شده که  افزایش 22.27 درصدی را در مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

chinadaily/24-04-25

 

محبوبیت اتومبیل های‌های چینی از جمله جک و چری در بوتسوانا

در طول پنج سال گذشته، وسایل نقلیه چینی وارد چشم انداز رقابتی صنعت خودرو بوتسوانا شده اند. مارک های چینی مانند Chery، Haval، JAC و BAIC در میان مصرف کنندگان بوتسوانا محبوبیت پیدا کرده که ناشی از کیفیت ساخت، دوام و قابلیت اطمینان وسایل نقلیه ساخت چین می‌باشد. به گفته Bellson Othomile، مدیر فروش در Motor Holdings Botswana، خودروی برند Haval  یک نام تجاری محبوب در Gaborone و در سراسر بوتسوانا است. این برند چیزهای زیادی برای ارائه، از نظر هزینه، تکنولوژی، طراحی خودرو و راحتی دارد. اتومبیل های چینی شروع به تبدیل شدن به یک جایگزین خوب برای مارک هایی می‌کنند که قبلا بر بازارهای خودرو افریقای جنوبی تسلط داشته اند.

به گفته Othomile، به استثنای آنهایی که به صورت عمده خریداری می‌شوند، حدود 23 واحد در یک ماه فروخته می‌شود. محبوب ترین واحد Haval Jolion است. با گسترش شبکه خدمات فروشنده در سراسر کشور، انتظار می رود Jolion بر موفقیت محصولات قبلی Haval مانند سری P، Haval H1، H6 و H9 و در حال حاضر Tank 300 تاثیر بگذارد.

Star Motor Group  یکی دیگر از شرکت های بوتسوانا است که مارک های خودرو چینی مانند JAC و Chery را به فروش می رساند. پیتر کابلو، مدیر فروش این گروه، گفت که یکی از عناصر مهم موفقیت چری، پیشنهاد گارانتی موتورهای خود برای مسافت پیموده شده 1 میلیون کیلومتر یا 10 سال بوده است. همچنین قیمت گذاری توسط تولید کنندگان چینی باعث می‌شود که اتومبیل ها در دسترس باشند زیرا مقرون به صرفه تر از اتومبیل های آلمانی، ژاپنی و آمریکایی هستند.

Xinhua/2024-05-05

 

نقش شرکت های سرمایه گذاری خارجی در افزایش صادرات باتری لیتیوم شانگهای؛

شرکت های سرمایه گذاری خارجی نقش محوری در افزایش صادرات باتری لیتیوم از شانگهای در سه ماهه اول سال جاری ایفا کرده اند. از ژانویه تا مارس، شرکت های سرمایه گذاری خارجی در شانگهای در مجموع 10.68 میلیارد یوان (1.5 میلیارد دلار) باتری لیتیوم یون صادر کردند که 30.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این حجم صادرات قابل توجه 90.3 درصد از کل صادرات باتری لیتیوم شهر را تشکیل می دهد. شانگهای در سه ماهه اول، 22.58 میلیون باتری لیتیوم یون صادر کرد که نشان دهنده افزایش قابل توجه 116.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

Xinhua/2024-05-06

 

افتتاح انجمن تولید هوشمند دلتای رودخانه یانگ تسه؛

سومین نشست تولید هوشمند دلتای رودخانه یانگ تسه در منطقه جیادینگ شانگهای افتتاح شد. این کنسرسیوم زیست محیطی شامل ادارات دولتی، شرکت ها، موسسات مالی، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در منطقه دلتا است. آنها برای بهینه سازی تخصیص سرمایه، منابع، فن اوری‌ها و استعدادها با هم همکاری خواهند نمود.

شانگهای در سال های اخیر شاهد توسعه سریع در تولید هوشمند بوده و مقیاس صنعتی تجهیزات تولید هوشمند بیش از 100 میلیارد یوان (حدود 13.8 میلیارد دلار) است. شانگهای 19 کارخانه هوشمند در سطح ایالتی و 177 کارخانه دیگر دارد و بنابراین به تحقق هدف شهر برای ساخت 200 کارخانه هوشمند در سطح شهر تا سال 2025 نزدیک شده است.  کارخانه هوشمند می‌تواند به افزایش 50 درصدی بهره وری کمک کند، ضمن اینکه کاهش 30 درصد از هزینه‌های عملیاتی و 13.8 درصد از مصرف انرژی به ازای هر واحد ارزش افزوده را نیز بدنبال دارد.

در طول این انجمن دو روزه، کارشناسان موسسات و شرکت ها دیدگاه‌های خود را نسبت به تحول دیجیتال، اینترنت اشیاء، راه حل های هوشمند برای وسایل نقلیه انرژی جدید و غیره به اشتراک گذاشتند. این انجمن توسط انجمن صنعت تولید هوشمند شانگهای، مرکز توسعه صنعت تولید هوشمند دلتای رودخانه یانگ تسه شانگهای و شهر بین المللی خودرو شانگهای برگزار شد.

Shine News/2024-28-04

 

اولین دسته از رایانه‌های شخصی AI چین برای اولین بار در شانگهای

گروه لنوو روز پنجشنبه در جریان رویداد AI PC  اولین دسته از رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی چین، رایانه‌هایی با هوش مصنوعی روی دستگاه را در شانگهای با هدف مصرف عام راه اندازی کردند.  رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی لنوو می‌توانند به طور خودکار دانش را بر اساس اسناد ذخیره شده ترکیب کنند.  قیمت این مدلها با نام تجاری یوگا و ThinkPad از 5999 یوان (834 دلار امریکا) است. رایانه‌های شخصی AI با قیمت بالا بین 13،999 تا 17،999 یوان با GPU های مختلف و فضای ذخیره سازی هزینه دارند. به گفته یانگ یوانچینگ، رئیس و مدیر اجرایی لنوو، "کامپیوتر شخصی AI" و هوش مصنوعی مبتنی بر ابر، یک جهش بزرگ برای صنعت کامپیوتر است که می‌تواند در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

بنابر اعلام  رسانه محلی، حدود 48 میلیون رایانه شخصی با قابلیت هوش مصنوعی در سال جاری در سراسر جهان صادر خواهد شد که 18 درصد از کل فروش کامپیوتر را تشکیل می دهد و این رقم در سال 2025 به 100 میلیون دستگاه خواهد رسید که 40 درصد از کل فروش PC را تشکیل می دهد.

Shine News/24-04-18

 

امضای 20 سند همکاری بین شانگهای و هنگ کنگ؛

شانگهای و هنگ کنگ 20 سند همکاری را در ششمین جلسه عمومی‌کنفرانس همکاری هنگ کنگ / شانگهای برای تقویت روابط در اقتصاد دیجیتال، امور مالی و توسعه شهری امضا کردند. شهردار شانگهای و معاون رئیس حزب گونگ ژنگ و جان لی کاچیو، مدیر اجرایی هنگ کنگ، روز جمعه 26 آوریل 2024 ، یادداشت تفاهم را امضا کردند. به گفته گونگ: "از زمان اولین جلسه در سال 2003، دو شهر در مبادلات مکرر و پیشبرد توسعه با کیفیت بالا شرکت  و همکاری کرده اند." او گفت که این مبادلات فرصت هایی را ایجاد کرده و یک وضعیت برد-برد برای دو شهر رقم زده است.

به گفته مقامات محلی، این دو شهر قصد دارند از فرصت امضای دور جدیدی از اسناد همکاری برای ادغام جامع استراتژی‌های توسعه، ایجاد نقاط برجسته برای همکاری و تحقق سطح جدید از همکاری بهره بگیرند.

گفتنی است در این جلسه یین زونگ هوا، معاون مدیر دفتر رابط پکن در هنگ کنگ، هوا یوان، معاون شهردار شانگهای و پل چان، وزیر مالی هنگ کنگ حضور داشتند.

Shine News/24-04-26

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما